2015
Perheet voivat olla yhdessä ikuisesti
Kesäkuu 2015


Ensimmäisen presidenttikunnan sanoma

Perheet voivat olla yhdessä ikuisesti

Kuva

Pappeuden voima sitoa perheet yhteen iankaikkisesti on yksi suurimmista Jumalan lahjoista. Jokainen ihminen, joka ymmärtää pelastussuunnitelman, haluaa itselleen sen pysyvän siunauksen. Ainoastaan sinetöimisseremonioissa, jotka suoritetaan Myöhempien Aikojen Pyhien Jeesuksen Kristuksen Kirkon vihityissä temppeleissä, on Jumalan antama lupaus, että perheet voidaan sitoa yhteen iankaikkisesti.

Pappeuden avaimet, jotka tekevät sen mahdolliseksi, palautettiin maan päälle, kun profeetta Elia antoi ne Joseph Smithille Kirtlandin temppelissä. Nuo pappeuden avaimet ovat siirtyneet katkeamattomassa ketjussa Myöhempien Aikojen Pyhien Jeesuksen Kristuksen Kirkon eläville profeetoille tähän päivään asti.

Kuolevaisuudessa tekemänsä palvelutyön aikana Vapahtaja puhui pääapostolilleen Pietarille voimasta sinetöidä perheitä, kun Hän sanoi: ”Totisesti: kaikki, minkä te sidotte maan päällä, on sidottu taivaassa, ja kaikki, minkä te vapautatte maan päällä, on myös taivaassa vapautettu” (Matt. 16:19).

Vain selestisessä valtakunnassa voimme elää perheessä ikuisesti. Siellä me voimme elää perheessä taivaallisen Isämme ja Vapahtajan luona. Profeetta Joseph Smith kuvaili sitä ihanaa kokemusta Opissa ja liitoissa seuraavin sanoin:

”Kun Vapahtaja ilmestyy, me näemme hänet sellaisena kuin hän on. Me näemme, että hän on ihminen, meidän kaltaisemme.

Ja tämä sama yhteisyys, joka vallitsee meidän keskuudessamme täällä, vallitsee meidän keskuudessamme siellä, mutta siihen yhdistyy iankaikkinen kirkkaus, jota kirkkautta meillä ei nyt ole.” (OL 130:1–2.)

Tässä pyhien kirjoitusten kohdassa esitetään, että me voimme luottavaisina tavoitella taivaallista tasoa ihmissuhteissamme oman perheemme piirissä. Me voimme huolehtia perheemme jäsenistä, elävistä ja kuolleista, niin että teemme kaiken voitavamme, jotta voisimme tarjota heille ne pappeuden toimitukset, jotka sitovat meidät yhteen taivaassa.

Monet teistä, nuorista ja vanhoista, jo tekevät niin. Te olette etsineet sellaisten esivanhempien nimiä, jotka eivät vielä ole saaneet toimituksia, jotka voivat sinetöidä teidät yhteen.

Melkein kaikilla teistä on eläviä sukulaisia, joita ei ole sinetöity perheeseensä pappeuden voimalla. Monella on eläviä sukulaisia, jotka ovat saaneet pappeuden toimituksia mutta jotka eivät pidä Jumalan kanssa tekemiään liittoja. Jumala siunaa teitä niin, että voitte uskossanne auttaa kaikkia noita sukulaisia. Teillä on lupaus, jonka Herra on antanut opetuslapsilleen, jotka tuovat muita Hänen luokseen:

”Ja sen luona, joka ottaa teidät vastaan, minäkin olen, sillä minä käyn teidän kasvojenne edellä. Minä olen teidän oikealla puolellanne ja vasemmalla, ja minun Henkeni on teidän sydämessänne ja minun enkelini teidän ympärillänne tukeakseen teitä.” (OL 84:88.)

Näen työhuoneeni ikkunasta joka päivä morsiamia ja sulhasia, joista otetaan kuvia kauniiden kukkien ja suihkulähteiden keskellä. Usein sulhanen kantaa morsianta sylissään ainakin muutaman horjuvan askeleen valokuvaajan ottaessa hääkuvia. Aina kun näen sen, ajattelen tuntemiani pariskuntia, jotka ovat aikanaan – toisinaan hyvin pian hääpäivänsä jälkeen – joutuneet kantamaan toinen toistaan muilla tavoilla, kun elämä on käynyt vaikeaksi. Joku voi menettää työpaikkansa. Jotkut saavat lapsia, joilla on suuria haasteita. Joku voi sairastua. Ja sitten, koska tapanamme on ollut kohdella muita niin kuin haluaisimme itseämme kohdeltavan – silloin kun elämä oli helpompaa – meistä tulee sankareita ja sankarittaria noina vaikeina aikoina, kun meiltä vaaditaan enemmän kuin mihin uskoimme meillä olevan voimia.

Me olemme perheellemme velkaa sellaiset ihmissuhteet, jotka voimme viedä Jumalan eteen. Meidän täytyy yrittää olla loukkaamatta toisia ja loukkaantumatta itse. Me voimme päättää antaa anteeksi nopeasti ja täydellisesti. Me voimme pyrkiä asettamaan toisten onnellisuuden oman onnellisuutemme edelle. Me voimme puhua ystävällisesti. Kun yritämme tehdä kaikkea tätä, me luomme Pyhälle Hengelle otollisen ilmapiirin perheessämme ja elämässämme.

Vakuutan teille, että Herran avulla ja parannusta tekevin sydämin voimme tässä elämässä nähdä pilkahduksen sellaisesta elämästä, jonka haluamme saada ikuisesti. Taivaallinen Isä rakastaa meitä. Hän haluaa meidän palaavan luokseen. Sovituksensa voimalla Vapahtaja tekee mahdolliseksi tarvitsemamme muutoksen sydämessämme, jotta voimme mennä pyhään temppeliin, tehdä liittoja ja sitten pitää ne ja aikanaan elää perheessä ikuisesti selestisessä kirkkaudessa – jälleen kotona.

Kuva

Valokuva San Diegon temppelistä Kaliforniassa