2015
På grund af Joseph
April 2015


På grund af Joseph

Opdag, hvordan dit liv er blevet ændret eller kan blive det på seks områder på grund af profeten Joseph Smith.

Billede
Painting of a young boy kneeling looking up at a grove of trees. At the center of the painting is a young boy (age 14) kneeling. His hands are resting on his thighs and he looks up at a light source above his head. The boy wears grey trousers (with suspenders) and grey vest and an off-white shirt. The shirt has a collar and two button placket at the front and the sleeves are rolled. The young boy had blond hair that is slightly rumpled. The background his a grove of trees, almost all with no leaves. There are some low saplings immediately behind the boy. The foreground has rocks, twings and small plants sprouting. "Walter Rane 04" appears in the lower right corner in red.

Joseph Smith døde for over 170 år siden. Han levede kun 38 år og brugte det meste af den tid på steder, der er så lidet kendt, at I sikkert kun kan finde dem på de mest detaljerede kort. Og I er sikkert bekendte med mange af de ting, han gjorde i sit liv. Men har I tænkt over, hvordan de påvirker jer personligt? Selvom der er for mange til at kunne gøre rede for dem alle, kan I starte med disse seks områder.

Dette kan I takke Joseph Smith for:

1. I forstår, hvem Gud og Jesus Kristus virkelig er.

I ville sikkert stadig tro på Gud Faderen og på Jesus Kristus, selvom det ikke var for Joseph Smith. I kunne have et vidnesbyrd om Bibelen. Men tænk på, hvor meget dybere og omfattende jeres forståelse er på grund af det, der blev gengivet gennem Joseph Smith – de ligefremme og bekræftende vidnesbyrd i Mormons Bog, Lære og Pagter og Den Kostelige Perle. I ved for eksempel noget, som det meste af verden ikke ved, nemlig at den opstandne Frelser viste sig i Amerika – for med egne ord at vise, at han ikke blot er »Israels Gud, [men] hele jordens Gud« (3 Ne 11:14).

Tænk på, hvordan jeres vidnesbyrd om vor himmelske Fader og Jesus Kristus er styrket takket være stærke vidner som Nefi, Alma og Moroni for ikke at nævne Joseph Smith selv, som erklærede: »Han lever! For vi så ham, ja, ved Guds højre hånd« (L&P 76:22-23). Sikke en velsignelse at have dette ekstra lys i en tid, hvor tro på Gud og Jesus Kristus bliver udfordret og ofte opgives!

2. I ved, at I er børn af Gud, for det er alle mennesker.

Billede
Youth in the Philippines are walking in a line and laughing and holding hands.

Måske er den vigtigste sandhed, der blev gengivet gennem Joseph Smith, sandheden om vores forhold til Gud.1 Han er bogstavelig talt vores Fader. Er I nogen sinde stoppet op for at tænke på de ting, der udspringer af det faktum? Det ændrer hele måden, I ser jer selv på. Uanset hvad verden tænker om jer, så ved I, at I er Guds elskede barn og med guddommelige egenskaber. Det ændrer også måden, I ser andre på. Pludselig er alle – alle – jeres bror eller søster. Det ændrer måden, I ser selve livet på. Alle dets glæder og prøver er en del af vor himmelske Faders plan, for I kan blive ligesom ham. Ikke ringe af noget, man synger om i Primary!2

3. Jeres familie kan være evig.

Billede
Family posing together on a street in Hong Kong.

Hvorfor er så mange mennesker forvirret omkring vigtigheden af ægteskab og familie? Måske fordi de ikke kender den læresætning, der er gengivet gennem Joseph Smith om, at ægteskab og familie er indstiftet af Gud og er beregnet til at være evige (se L&P 49:15; 132:7). De er ikke blot menneskeskabte traditioner, som vores samfund er vokset ud af – de er en del af himmelens evige orden. Og takket være de præstedømmenøgler og tempelordinancer, der blev gengivet gennem Joseph Smith, kan I stifte en evig familie her på jord.

4. I har adgang til præstedømmet og dets velsignelser.

Billede
Filipino church members during a sacrament meeting.

Fordi Gud gengav sit præstedømme gennem Joseph Smith, kan I blive døbt og modtage Helligåndsgaven. I kan bede om præstedømmevelsignelser til helbredelse, trøst og vejledning. I kan indgå hellige pagter, som knytter jer til Gud. Og I kan forny jeres pagter hver uge, når I deltager i nadveren. Gennem præstedømmets ordinancer kommer Guds kraft ind i jeres liv (se L&P 84:20-21). Intet af dette ville være muligt uden Joseph Smiths indsats.

5. I er fri for afhængighed af skadelige stoffer.

Billede
Two young men in DR Congo playing basketball.

Eller I kan i det mindste være det, hvis I adlyder den åbenbaring, som Joseph fik tilbage i 1833, lang tid inden der var klinisk bevis for, at tobak kan forårsage kræft, og at alkohol er knyttet til leversygdomme. Når man har en profet, der åbenbarer os Guds visdom, hvorfor så vente på, at verden kan følge med? Visdomsordet viser, at Gud ikke blot kerer sig om vores ånd, men også om vores legeme (se L&P 89). Det er, når alt kommer til alt, og som det ses i åbenbaringer til Joseph Smith, det, at vi har et legeme, der gør os mere – og ikke mindre – ligesom vor himmelske Fader, som også har et legeme af kød og knogler (se L&P 130:22).

6. I kan selv komme til kundskab om sandheden gennem Helligånden.

Billede
A young Polynesian woman kneeling in prayer beside her bed.

Da den unge Joseph gik ind i lunden i 1820, var den gængse opfattelse blandt mange kirker, at åbenbaring var noget, der hørte fortiden til. Joseph Smiths første syn beviste, at det ikke var rigtigt. Himlene er åbne – og ikke blot for profeter. Alle med et spørgsmål kan modtage et svar, hvis de søger det ydmygt og flittigt (se L&P 42:61; 88:63). I kan for eksempel selv få et svar på, hvorvidt Joseph Smith var Guds profet på samme måde, som Joseph selv fik svar – nemlig ved at spørge Gud selv.

Dette er blot begyndelsen på listen. Hvad vil I tilføje? Hvordan er jeres liv blevet anderledes på grund af Joseph Smith?

Noter

  1. Se Kirkens præsidenters lærdomme: Joseph Smith, 2007, s. 37-44.

  2. Se »Jeg er Guds kære barn«, Salmer og sange, nr. 195.