2015
Sådan kan man være vis
April 2015


Sådan kan man være vis

Fra en tale holdt ved en afslutningshøjtidelighed på Brigham Young University-Idaho den 10. april 2009.

I dagens væld af informationer har vi desperat brug for visdom – visdom til at filtrere og afgøre, hvordan vi anvender det, vi lærer.

Lad os huske dette:

  1. Vi skal søge efter visdom.

  2. Visdom er flerdimensionel og viser sig på forskellig vis.

  3. Visdom, der er tilegnet tidligt, bringer enorme velsignelser.

  4. Visdom på ét område kan ikke nødvendigvis overføres til et andet område.

  5. Verdens visdom, som i mange tilfælde er meget værdifuld, er mest værdifuld, når den ydmygt bøjer sig for Guds visdom.

Skriften beskriver to forskellige typer af visdom: Verdens visdom og Guds visdom. Verdens visdom indeholder både en positiv og en negativ side. Helt sort beskrevet kan den beskrives som en delvis sandhed iblandet intelligens og manipulation for at kunne opnå noget selvisk eller ondt.

Der er også en anden slags visdom i verden, der ikke er nær så skummel. Den er rent faktisk meget positiv. Denne visdom er bevidst tilegnet gennem studium, refleksion, iagttagelse og hårdt arbejde. Den er meget værdifuld og nyttig i de ting, vi gør. For gode og hæderlige mennesker kommer den med livets erfaring.

Og hvad vigtigere er, den visdom, der giver succes i verden, må være villig til at give plads til Guds visdom og ikke tro, at den kan erstatte den.

Al visdom er ikke skabt lige. Vi har brug for at lære, at når der er en konflikt mellem verdens visdom og Guds visdom, må vi bøje os for Guds visdom.

Jeg foreslår, at I ser på nogle af de problemer, I står overfor. Tegn en streg ned gennem midten af et stykke papir. Lav en liste over verdens visdom på den venstre side og Guds visdom på den højre side. Skriv de ting, der er modstridende, over for hinanden.

Hvilke valg træffer I?

I afsnit 45 i L&P, som omhandler de begivenheder, der går forud for Frelserens andet komme, genfortæller Herren historien om de ti brudepiger og efterlader os med disse ord: »For de, der er kloge og har modtaget sandheden og gjort den hellige Ånd til deres vejleder og ikke har ladet sig bedrage – sandelig siger jeg jer: De skal ikke blive hugget om og kastet i ilden, men skal udholde den dag« (L&P 45:57).

Lad os søge efter Guds visdom. Der er meget, vi kan lære lige nu om visdom. Jeg lover jer, at Herrens velsignelser vil være med jer, når I søger efter visdom – Guds visdom. Han vil så gerne bibringe os sin visdom. Og vil vi lydigt og bønsomt søge den, vil den komme.