2015
Frelseren sagde, at stridens ånd er af det onde. Hvad er forskellen på at være uenig med folk og strides med dem?
Januar 2015


Frelseren sagde, at stridens ånd er af det onde (se 3 Ne 11:29). Hvad er forskellenuenighed og strid?

Der er normalt, at mennesker har forskellige meninger om ting, og der er tidspunkter, hvor vi som Jesu Kristi disciple er nødt til at forsvare det, vi tror på, når vi møder modstand. Men vi skal lade vores mening blive hørt på en positiv og saglig måde, uden at vi bliver vrede og bitre eller krænkende. Så hvordan undgår vi strid?

I har sikkert hørt udtrykket: »Vi kan være enige om at være uenige.« Undgåelse af strid begynder med jeres motiver og ønsker. I skriften står der: »Den ryggesløse volder strid med sin frækhed« (Ordspr 13:10). Bekymrer man sig kun om at »vinde en meningsudveksling« eller at »få ret«, er det næsten sikkert, at det følges med en stridbar ånd.

Ældste Russell M. Nelson fra De Tolv Apostles Kvorum har undervist om nogle metoder til at undgå splid og strid: (1) »vis … omsorgsfuld interesse for andre«; (2) »behersk lysten til at tale eller skrive splidagtigt for personlig vinding eller ære« og (3) vær »ydmygt underkastende« og »[elsk] Gud«.1 Så kan vi have Herrens Ånd med os og ikke en stridbar ånd.

Noter

  1. Russell M. Nelson, »Stridigheders forgiftning«, Stjernen, juli 1989, s. 63.