2010
Vraag & antwoord
Juni 2010


Vraag & antwoord

‘Ik heb gebeden en de Schriften lang bestudeerd, maar ik lijk nooit een antwoord op mijn vragen te krijgen. Waarom zegent de Heer me niet met een getuigenis?’

Sommige mensen beschrijven dramatische, zelfs wonderbaarlijke, ervaringen waardoor ze hun getuigenis hebben gekregen. Maar we krijgen een getuigenis veel vaker heel geleidelijk en stilletjes. Als je nog geen krachtige geestelijke bevestiging hebt ontvangen, wees dan niet ontmoedigd. Je hebt zelf de eerste stap naar een getuigenis al gezet door te willen geloven (zie Alma 32:27). Je hemelse Vader heeft je lief en wil je zegenen met een getuigenis — maar op zijn eigen tijd en op zijn eigen manier (zie LV 88:68).

Niet iedereen krijgt op dezelfde manier een getuigenis. Sommigen voelen een branden ‘in de boezem’ (zie LV 9:8). Anderen voelen dat de Heilige Geest waarheid spreekt tot hun verstand en hun hart (zie LV 8:2). Je krijgt je getuigenis meestal door de stille, zachte stem van de Geest. Vraag je hemelse Vader je te helpen om die stille ingevingen te herkennen.

Een goede manier om een getuigenis te krijgen, is kansen waar te nemen om andere mensen over het evangelie te vertellen. Als je andere mensen de waarheden van het evangelie leert, kan de Geest tot jou en anderen getuigen dat wat je zegt waar is.

Blijf oprecht en vol geloof bidden, en wacht geduldig op het antwoord van de Heer. Onderhoud je de geboden, dan heb je recht op het gezelschap van de Heilige Geest, de Bron van een getuigenis.

Bid altijd

Ik begrijp wat je doormaakt. Ik heb ook moeilijke tijden doorworsteld waarin mijn getuigenis gewankeld heeft. De manier waarop ik het overwon — en het sterkere getuigenis kreeg dat ik nu heb — was door voortdurend de Schriften te bestuderen en te bidden. Ik nam iedere kans waar om in de Schriften te lezen. Ik bad elke ochtend en avond en spande me in om de Geest te voelen. Maar het leek allemaal voor niets. Totdat ik op een dag thuiskwam van school en bij mijn bed knielde. Ik weet niet hoe lang ik bad, maar ik kreeg antwoord. Bid altijd. Bestudeer de Schriften. Dan vind je het antwoord dat je nodig hebt.

Christopher W. (15), Nevada (VS)

Wees oprecht

Hemelse Vader weet wat er in je hart leeft al voordat je vraagt: Hij wacht gewoon tot je je vragen in oprecht gebed aan Hem voorlegt. Ik heb een getuigenis dat Hij gebeden beantwoordt. Je kunt onmiddellijk antwoord krijgen, of het kan wat langer duren, maar ik weet dat Hij antwoord geeft. Wees geduldig en blijf getrouw.

Sharon F. (20), Lagos (Nigeria)

Luister naar de Heilige Geest

Bid om leiding als je naar wijsheid op zoek bent. Onze hemelse Vader hoort en verhoort al onze gebeden. Je krijgt antwoord door de ingevingen van de Heilige Geest. Vraag in geloof, wees nederig, onderhoud de geboden, leef goed en neem deel aan het avondmaal, neem de tijd om de Schriften te overdenken, en streef er geduldig naar Gods wil te weten te komen.

Ana Mae R. (20), Davao Oriental (Filipijnen)

Geef je getuigenis

Kerkleiders hebben ons geleerd dat we niet alleen moeten vragen, maar dat we ook ons getuigenis moeten geven van wat we willen weten, zelfs al hebben we nog geen duidelijk antwoord gehad. Ik bad vaak om een getuigenis en kreeg niet de bevestiging waar ik naar op zoek was, totdat ik mijn getuigenis gaf van het evangelie en de herstelling. Hoewel ik nog geen vast getuigenis had gekregen, kreeg ik wel die duidelijke, zachte maar krachtige bevestiging van de Heilige Geest. Ik weet dat als je je getuigenis geeft, de Heer het zal vergroten.

Aura O. (18), Huila (Colombia)

Vast en bid

Met gebed en vasten bewerk je de geestelijke grond om je getuigenis in te laten groeien, en je getuigenis zal je kracht geven en als een anker voor je zijn in je weerstand tegen beproevingen en verleidingen. Een getuigenis krijg je door consequent te zijn; we voelen de waarheid beter aan als we ijverig zijn. Vaak moeten we vasten, net als Alma (zie Alma 5:45–46). Je getuigenis is aanvankelijk misschien klein, maar als je voortdurend bidt en de Schriften onderzoekt, zul je de vruchten van je geloof gaan zien.

Ouderling Zubieta (20), zendingsgebied Cali (Colombia)

Goddelijke openbaring

Als nieuw lid mocht ik naar de tempel om me te laten dopen voor enkele voorouders. Toen ik in het water stond om die heilige verordening te verrichten, had ik het sterke gevoel dat doop voor de doden een goddelijke verordening is. Sindsdien heb ik dat getuigenis verder kunnen ontwikkelen. Voor zover ik het begrijp, is een getuigenis een goddelijke openbaring aan een gelovige persoon. Om het te krijgen, moeten we bidden, de Schriften bestuderen en de leringen van Jezus Christus gehoorzamen. Aan elk getuigenis ligt een rechtschapen leven ten grondslag; anders kan de Geest niet getuigen van het werk van de Heer in onze tijd.

Mariam N. (19), Accra (Ghana)

Geef nooit op

Een getuigenis krijgen kan wel even duren. Je kunt heel veel doen om een onwankelbaar getuigenis te krijgen. Geef gewoon nooit op en vraag je hemelse Vader om antwoord op je gebeden.

Wilben G. (18), Benguet (Filipijnen)

Heb geduld

Soms worden onze oprechte gebeden niet meteen verhoord. Het kan een tijd duren voordat je antwoord krijgt, maar je krijgt antwoord als je hart daar echt naar verlangt. Een van de eigenschappen van een heilige is geduld. Blijf bidden, bestudeer de Schriften, onderhoud de geboden, en luister naar het getuigenis van anderen. En let heel goed op de influisteringen van de Heilige Geest. Het antwoord kan komen als je het ’t minst verwacht.

Chioma O. (15), Abia (Nigeria)

Wees stil

Onze hemelse Vader is altijd bereid om ons antwoord te geven. Maar iets in ons kan ons er soms van weerhouden om de antwoorden te krijgen die we willen hebben. Ik denk dat de beste manier om een getuigenis te krijgen is stil te zijn, zowel geestelijk als fysiek. Op die manier zijn we klaar om antwoord te krijgen als we bidden en in de Schriften lezen.

Monica N. (19), Lima (Peru)