2010
Verbonden hernieuwen met het avondmaal
Juni 2010


Huisbezoekboodschap

Verbonden hernieuwen met het avondmaal

Behandel de teksten en aanhalingen of, zo nodig, andere beginselen die de zusters die u bezoekt tot zegen zullen zijn. Geef uw getuigenis van de leer. Vraag de zusters wat ze voelen en leren.

Jezus Christus heeft het avondmaal ingesteld

‘Jezus [nam] een brood, sprak de zegen uit, brak het en gaf het aan zijn discipelen en zeide: Neemt, eet’ (Matteüs 26:26). ‘Dit is mijn lichaam, dat voor u gegeven wordt; doet dit tot mijn gedachtenis’ (Lucas 22:19). En zo pakte Hij ook de beker met wijn, die volgens de traditie met water was verdund, sprak er een dankzegen over uit en gaf hem aan hen die met Hem vergaderd waren, en zei: ‘Dit is het bloed van mijn verbond’, ‘vergoten (…) tot vergeving van zonden.’ ‘Doet dit tot mijn gedachtenis.’ (…)

‘Sinds die gebeurtenis in de bovenzaal, aan de vooravond van Getsemane en Golgota, staan kinderen der belofte onder een verbond om Christus’ offer op deze nieuwere, hogere, meer heilige en persoonlijke manier te gedenken.’1

Ouderling Jeffrey R. Holland van het Quorum der Twaalf Apostelen.

Wij hernieuwen onze doopverbonden met het avondmaal

‘Als wij ons laten dopen, nemen we de heilige naam van Jezus Christus op ons. Zijn naam op ons nemen is een van de belangrijkste gebeurtenissen in ons leven. (…)

‘Elke week beloven we in de avondmaalsdienst als we ons doopverbond hernieuwen dat we het verlossende offer van onze Heiland zullen gedenken. We beloven dat we zullen doen wat de Heiland gedaan heeft — onze Vader gehoorzamen en altijd zijn geboden onderhouden. De zegening die we daarvoor terugkrijgen is dat we zijn Geest altijd bij ons zullen hebben.’2

Ouderling Robert D. Hales van het Quorum der Twaalf Apostelen.

‘Nog niet zo lang geleden bracht ik op de dag van haar doop wat tijd door met een achtjarig meisje. Aan het eind van de dag zei ze vol vertrouwen: “Ik ben nu al een hele dag gedoopt en ik heb nog niet gezondigd!” Maar haar volmaakte dag duurde niet lang, en ik weet zeker dat ze nu leert, zoals wij allemaal, dat hoe hard we ook ons best doen, we niet altijd alle slechte situaties, alle verkeerde beslissingen kunnen mijden. (…)

‘ Het is niet mogelijk om helemaal alleen grote veranderingen aan te brengen. Onze eigen kracht en goede bedoelingen zijn niet voldoende. Als we fouten begaan of verkeerde keuzes doen, hebben we de hulp van de Heer nodig om op het rechte pad terug te keren. We nemen wekelijks aan het avondmaal deel om te laten zien dat wij vertrouwen op zijn kracht om ons te veranderen. Wij belijden onze zonden en beloven ze te verzaken.’3

Julie B. Beck, algemeen ZHV-presidente.

Noten

  1. Jeffrey R. Holland, ‘This Do in Remembrance of Me’, Ensign, november 1995, p. 67.

  2. Robert D. Hales, ‘Het doopverbond: in het koninkrijk en van het koninkrijk zijn’, Liahona, januari 2001, pp. 6–9.

  3. Julie B. Beck, ‘Gedenken, bekeren en veranderen’, Liahona, mei 2007, pp. 109–112.

Foto Jerry Garns