2009
Förstå och följ Kristi evangelium
September 2009


Besökslärarnas budskap

Förstå och följ Kristi evangelium

Undervisa om följande skriftställen och citat, eller, om så behövs, en annan princip som kan vara till välsignelse för systrarna ni besöker. Bär vittnesbörd om läran. Inbjud dem ni undervisar att berätta vad de har känt och lärt sig.

Hur kan jag bättre förstå och följa evangeliet?

Äldste Joseph B Wirthlin (1917–2008) i de tolv apostlarnas kvorum: ”Trofasta medlemmar i kyrkan borde likna ekarna och ha djupa rötter i en bördig jord bestående av evangeliets fundamentala principer. Vi borde förstå och leva efter enkla och grundläggande sanningar och inte krångla till dem. Vår grundval bör vara gedigen och stark så att vi kan stå emot frestelsens, falska lärors, motgångens och motståndarens våldsamma angrepp utan att få rötterna uppryckta …

Andlig näring är lika viktig som näringsriktig kost för att vi ska kunna hålla oss starka och friska. Vi får andlig näring genom att ta sakramentet varje vecka, genom att dagligen läsa i skrifterna, genom att dagligen be både enskilt och i familjen och genom att regelbundet besöka templet. Vår andliga styrka är som ett batteri — den behöver laddas upp regelbundet.” (”Djupa rötter”, Nordstjärnan, jan 1995, s 73)

Barbara Thompson, andra rådgivare i Hjälpföreningens generalpresidentskap: ”Systrar, nu mer än någonsin behöver vi kvinnor som är starka. Vi behöver kvinnor som starkt, trofast och oförskräckt förkunnar sanningen. Vi behöver kvinnor som är rättfärdiga exempel. Vi behöver kvinnor som verkar med iver för en god sak. Vi behöver leva på ett sådant sätt att vårt liv vittnar om att vi älskar vår himmelske Fader och vår Frälsare Jesus Kristus och att vi gör det de ber oss om.”(”Kom, låt oss nu glädjas”, Liahona nov 2008, s 116)

2 Nephi 31:12: ”Följ därför mig och gör det som ni har sett mig göra.”

Hur välsignas vårt liv när vi förstår och följer evangeliet?

President Dieter F Uchtdorf, andre rådgivare i första presidentskapet: ”Medan vi strävar efter att förstå, införliva i vårt tänkande och leva efter sanna evangelieprinciper blir vi mer andligt självständiga … I egenskap av en Herren Jesu Kristi apostel vittnar jag om att detta evangelium är sant och innehåller lösningar på alla personliga och gemensamma utmaningar som Guds barn i dag har här på jorden.” (”Kristuslika egenskaper — vinden under våra vingar”, Liahona, nov 2005, s 100, 101)

Äldste M Russell Ballard i de tolv apostlarnas kvorum: ”Lycksalighetsplanen finns till för alla [Guds] barn. Om världen skulle omfatta och efterleva den, skulle frid, glädje och överflöd råda på jorden. Mycket av det lidande vi ser i dag skulle försvinna om människor över hela världen förstod och efterlevde evangeliet.” (”Svar på livets frågor”, Nordstjärnan, jul 1995, s 23)

Äldste Robert D Hales i de tolv apostlarnas kvorum: ”Vi [måste] leva efter evangeliet på ett sådant sätt att vi alltid har Anden hos oss. Om vi lever värdigt är Anden alltid med oss. Vi kan då undervisa med Anden … Anledningen till att vi ber, studerar skrifterna, har goda vänner och efterlever evangeliet genom att hålla buden är att vi ska vara redo när — inte om — prövningarna kommer.” (”Undervisa med tro”, Liahona, sep 2003, s 10, 14–15 )

Detalj från Han har uppstått, av Del Parson; bakgrund: foto Jerry Garns