2009
Profeterna lär mig hur jag kan stärka min familj
September 2009


Samlingsstunden

Profeterna lär mig hur jag kan stärka min familj

”Vad jag, Herren, har talat, det har jag talat … antingen genom min egen röst eller genom mina tjänares röst, ty det är detsamma.” (L&F 1:38)

Familjen är instiftad av Gud. Innan vi föddes levde vi som andesöner och andedöttrar till vår himmelske Fader. När det var dags för oss att komma till jorden planerade vår himmelske Fader att vi skulle få komma till en familj. Han visste att familjen var det bästa sättet att hjälpa oss förbereda oss för att återvända och bo hos honom.

Vår himmelske Fader kallar profeter att vittna om Jesus Kristus och att undervisa om hans evangelium. Profeter hjälper familjer veta vad de behöver göra för att vara lyckliga och kunna återvända för att bo hos honom.

Vi kan läsa om profeternas lärdomar i skrifterna. Vi kan lyssna på profeten under generalkonferenserna. Om vi lyssnar noga kan vi lära oss det som vår himmelske Fader vill att vi ska lära oss. När vi följer profetens råd stärks vår tro. Vi kan då hjälpa till att stärka vår familj.

Aktivitet

Ta ut sidan LS8 från tidningen och klistra upp den på tjockt papper. När du lyssnar på profeten under generalkonferensen nästa månad kan du lyssna efter vad han undervisar om som kan stärka din familj. I ramarna kan du rita bilder av dig och din familj där ni gör något som profeten har undervisat om. Sätt upp bilderna på en plats där de kan påminna dig och din familj om vad profeten har sagt.

Förslag till samlingsstunden

  1. Profeterna i Mormons bok lär mig hur jag kan stärka min familj. Säg att profeterna i Mormons bok såg vår dag och de faror som vår familj skulle ställas inför. Profeterna i Mormons bok lär oss vad vi ska göra för att skydda och stärka vår familj. Med hjälp av namnskyltar eller enkla kläder kan du låta barnen dramatisera berättelser om profeter i Mormons bok som undervisar om principer som stärker vår familj. (Se ”Dramatiseringar”, Undervisning: Den högsta kallelsen [2000], s 164–165.) Till exempel: Berättelsen om när Lehi lämnar Jerusalem med sin familj, med betoning på Lehis lydnad mot Herrens bud. (Se 1 Nephi 2:1–7.) Låt barnet som föreställer Lehi läsa 2 Nephi 1:4 och samtala sedan med barnen om vad som blev resultatet av Lehis lydnad. Fråga: Om Herren skyddade och välsignade Lehis familj för att de var lydiga, vad gör då Herren när er familj är lydig? (Han skyddar och välsignar er familj.) Dramatisera berättelsen om när Alma ber för sin son Alma den yngre. (Se Mosiah 27:8–37.) Samtala om hur vår familj kan bli stärkt av att vi ber för våra familjemedlemmar. Uppmuntra barnen att titta efter andra profeter i Mormons bok som de kan följa.

  2. Profeten vi har i dag lär mig hur jag kan stärka min familj. Hjälp barnen lära sig följande utantill: ”Vad jag, Herren, har talat, det har jag talat … antingen genom min egen röst eller genom mina tjänares röst, ty det är detsamma” (L&F 1:38; se ”Utantillärning”, Undervisning: Den högsta kallelsen, s 181–182.) Säg att du ska beskriva en av Herrens tjänare. Låt dem räcka upp handen när de vet vem det är: Han arbetade i tryckeribranschen. Hans andranamn börjar på S som står för Spencer. Han är kyrkans 16:e president. Han är den levande profeten på jorden i dag. Visa en bild av president Thomas S Monson. Säg att när han talar så är det som om Herren talar. Skriv följande ord på tavlan och låt barnen säga orden: ”President Monson lär mig hur jag kan stärka min familj.” Ge varje klass ett citat av president Monson som lär oss hur vi kan stärka vår familj. (Se konferensnummer av Liahona.) Låt barnen samtala med sin lärare om vad de kan göra för att följa den lärdomen. Be ett barn i varje klass att berätta om lärdomen. Sjung ”Tack, Gud, att profeter du sänder”. (Psalmer, nr 10) Bär vittnesbörd om att när vi följer den levande profeten så följer vi Herren.