2009
Rättfärdiga kvinnors inflytande
September 2009


Budskap från första presidentskapet

Rättfärdiga kvinnors inflytande

Bild
President Dieter F. Uchtdorf

Skrifterna innehåller namn på flera kvinnor som har välsignat enskilda och generationer med sina andliga gåvor. Eva, mor till allt levande; Sara; Rebecka; Rakel; Marta; Elisabet och Maria, Frälsarens mor, kommer alltid att hedras och ihågkommas. I skrifterna nämns också kvinnor vars namn är okända för oss men som välsignar vårt liv genom sitt exempel och sina lärdomar, till exempel kvinnan från Samarien som Jesus träffade vid Sykars brunn (se Joh 4), den idealiska hustrun och modern som beskrivs i Ordspråksboken 31 och den trofasta kvinnan som botades genom att enbart röra vid Frälsarens kläder. (Se Mark 5:25–34.)

När vi ser på den här jordens historia och den återställda Jesu Kristi kyrkas historia blir det tydligt att kvinnor har en särskild plats i vår Faders plan för hans barns eviga lycka och välfärd.

Jag hoppas att mina kära systrar runtom i världen — far- och mormödrar, mödrar, fastrar och mostrar och vänner — aldrig underskattar kraften i sitt goda inflytande, särskilt när det gäller våra dyrbara barn och ungdomar!

President Heber J Grant (1856–1945) sade: ”Utan hängivenheten och det säkra vittnesbördet om den levande Guden i våra mödrars hjärtan skulle den här kyrkan dö.”1 Och författaren till Ordspråksboken sade: ”Vänj den unge vid den väg han bör vandra, så viker han ej av från den när han blir gammal.” (Ords 22:6)

President Gordon B Hinckley rådde kvinnorna i kyrkan:

”Det är så oerhört viktigt att kyrkans kvinnor står starkt och orubbligt för det som är rätt och tillbörligt enligt Herrens plan …

Vi kallar kyrkans kvinnor att stå tillsammans för rättfärdighet. De måste börja i sina egna hem. De kan undervisa om det i sina lektioner. De kan ge röst åt det i sina samhällen.”2

Det finns ett talesätt som säger att stora dörrar rör sig på små gångjärn. Systrar, ert exempel i fråga om sådant som till synes är litet gör stor skillnad i våra ungdomars liv. Era kläder och ert utseende, ert sätt att tala, ert sätt att be, ert sätt att bära vittnesbörd, ert sätt att leva varje dag gör skillnad. Det handlar bland annat om vilka teveprogram ni tittar på, vilken musik ni föredrar och hur ni använder Internet. Om ni tycker om att besöka templet kommer ungdomarna som värdesätter ert exempel också att tycka om det. Om ni anpassar er garderob efter tempelklädnaden och inte tvärtom så ser de vad ni anser är viktigt och lär av er.

Ni är underbara systrar och stora föredömen. Våra ungdomar välsignas av er och Herren älskar er för det.

Ett exempel på tro

Jag vill berätta lite om syster Carmen Reich, min svärmor, som verkligen var en utvald kvinna. Hon tog emot evangeliet under en mycket svår och mörk tid i sitt liv och hon befriade sig från sorg och smärta.

Som ung kvinna — änka och mor till två små flickor — gjorde hon sig fri från en värld av gamla traditioner och flyttade in i en värld av stor andlighet. Hon tog snabbt till sig evangeliets lärdomar med dess intellektuella och andliga kraft. När missionärerna hade gett henne en Mormons bok och bett henne läsa verserna de hade strukit under så läste hon hela boken på bara några dagar. Hon lärde sig sådant som övergick hennes vänners förstånd eftersom hon lärde sig genom Guds Ande. Hon var den ödmjukaste bland de ödmjuka, den visaste bland de visa, för hon var tillräckligt villig och ren för att tro när Gud talade.

Hon döptes den 7 november 1954. Bara några veckor efter dopet ombads hon av missionären som döpte henne att skriva ner sitt vittnesbörd. Missionären ville använda hennes vittnesbörd i sin undervisning för att hjälpa andra känna omvändelsens sanna anda. Som tur var behöll missionären det handskrivna originalet i över 40 år och lämnade sedan tillbaka det till henne som en mycket speciell och kärleksfull gåva.

Ett vittnesbörd fött av Anden

Jag vill återge delar av hennes vittnesbörd för dig. Tänk på att hon skrev de här orden bara några veckor efter det att hon fått höra talas om evangeliet. Innan missionärerna kom hade hon inte hört talas om Mormons bok, Joseph Smith eller mormoner över huvud taget. År 1954 fanns det inga tempel utanför Förenta staterna, förutom i Kanada och på Hawaii.

Det här är en del av syster Reichs handskrivna vittnesbörd:

”Särskilda kännetecken på Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga som inte är en del av andra religiösa samfund är först och främst de nutida uppenbarelser som getts genom profeten Joseph Smith.

Sedan kommer Mormons bok med sitt tydliga och rena språk och alla instruktioner och löften för Jesu Kristi kyrka. Den är verkligen ett andra vittne, tillsammans med Bibeln, om att Jesus Kristus lever.

Sammanfogade av tron på en personlig Gud, det vill säga Gud Fadern, Gud Sonen och den Helige Anden, som hjälper oss be och påverkar oss personligen.

Dessutom har vi tron på föruttillvaron, meningen med jordelivet och vårt liv efter döden. De är så viktiga för oss och särskilt intressanta och informativa. Det läggs fram klart och tydligt och vårt liv får ny mening och inriktning.

Kyrkan har gett oss Visdomsordet som vägledning för att vi ska hålla vår kropp och vårt sinne i bästa möjliga form så att vi kan förverkliga våra önskningar och mål. Alltså håller vi vår kropp frisk och förbättrar den. Allt detta från kunskapen om att vi får tillbaka den igen efter döden i samma form.

Helt nytt för mig, förstås, är tempelarbetet med dess många heliga förrättningar som gör att familjer kan vara tillsammans för evigt. Allt detta gavs genom uppenbarelse till profeten Joseph Smith.”

Carmen Reich, min kära svärmor, dog år 2000 vid 83 års ålder.

En unik feminin identitet

Kyrkans kvinnors liv är kraftfulla vittnen om att Herrens andliga gåvor, löften och välsignelser ges till alla som kvalificerar sig, ”så att alla … kan få nytta därav”. (L&F 46:9; se vers 9–26.) Det återställda evangeliets lärdomar skapar en underbar och ”unik feminin identitet som uppmuntrar kvinnor att utveckla sina förmågor” som sanna och bokstavliga döttrar till Gud.3 Genom att verka i Hjälpföreningens, Unga kvinnors och Primärs organisationer — för att inte tala om deras privata kärleksfulla tjänande — har kvinnor alltid och kommer alltid att spela en viktig roll i arbetet med att ”frambringa och upprätta Sions sak”. (L&F 6:6) De tar hand om fattiga och sjuka. De verkar som proselyterande missionärer, välfärdsmissionärer, humanitärmissionärer och andra missionärer. De undervisar barn, ungdomar och vuxna och bidrar till de heligas timliga och andliga välfärd på många andra sätt.

Eftersom kvinnornas potential är så stor och deras gåvor så mångskiftande har de olika roller beroende på omständigheterna i livet. Faktum är att vissa kvinnor måste uppfylla många roller samtidigt. Därför uppmuntras sista dagars heliga kvinnor att skaffa sig en utbildning som kvalificerar dem att både ta hand om ett hem och att fostra en rättfärdig familj, och att arbeta utanför hemmet om så krävs.

Vi lever i en fantastisk tid för alla kvinnor i kyrkan. Systrar, ni är en ytterst viktig del av vår himmelske Faders plan för evig lycka. Ni har begåvats med en gudomlig födslorätt. Ni är de verkliga uppbyggarna av nationen ni bor i eftersom starka hem där kärlek och frid råder ger trygghet åt vilken nation som helst. Jag hoppas ni förstår det och jag hoppas männen i kyrkan också förstår det.

Det ni systrar gör idag avgör hur det återställda evangeliets principer påverkar världens nationer i morgon. Det avgör om evangeliets himmelska strålar lyser över varje land i framtiden.4

Vi pratar ofta om vilket inflytande kvinnorna kommer att ha på framtida generationer, men underskatta inte det inflytande ni kan ha idag. President David O McKay (1873–1970) sade att huvudorsaken till att kyrkan organiserades var ”att göra livet vackert idag, att få ett förnöjsamt hjärta idag, att ge frälsning idag …

En del av oss ser fram emot en händelse i framtiden — frälsning och upphöjelse i den kommande världen — men idag är en del av evigheten.”5

Välsignelser som övergår vårt förstånd

När du lever upp till den här uppgiften, oavsett vilka omständigheter i livet du befinner dig i — som hustru, som mor, som ensamstående mor, som frånskild, som änka eller ensamstående kvinna — kommer Herren vår Gud att ge dig ansvarsuppgifter och välsignelser som vida övergår din föreställningsförmåga.

Jag vill uppmana dig att höja dig till den stora potentialen inom dig. Men sträck dig inte över din förmåga. Sätt inte upp mål som övergår din förmåga att uppnå. Känn dig inte skyldig och älta inga tankar om misslyckande. Jämför dig inte med andra. Gör ditt bästa så gör Herren resten. Visa tro och tillit till honom så får du se underverk ske för dig och för dina nära och kära. Genom ditt sätt att leva är du ett ljus för dem som befinner sig i mörker eftersom du är ett levande vittne om evangeliets fullhet. (Se L&F 45:28.) Var du än har planterats i denna vackra men ofta oroliga värld kan du vara den som hjälper de svaga, lyfter upp händerna som hänger ned och styrker de matta knäna. (Se L&F 81:5.)

Mina kära systrar, medan ni lever ert dagliga liv med alla dess välsignelser och prövningar vill jag försäkra er om att Herren älskar er. Han känner er. Han lyssnar på era böner och han besvarar era böner var ni än befinner er. Han vill att ni ska lyckas i det här i livet och i evigheten.

Bröder, jag ber att vi som prästadömsbärare — som makar, fäder, söner, bröder och vänner till de här utvalda kvinnorna — må se dem som Herren ser dem, som döttrar till Gud med obegränsad potential att ha ett gott inflytande på världen.

Under återställelsens första dagar talade Herren till Emma Smith genom hennes make, profeten Joseph Smith, och gav henne instruktioner och välsignelser: ”[Var] trofast och [vandra] på dygdens stigar inför mig … Du behöver inte frukta … Du skall lägga åt sidan det som hör världen till och söka det som hör till en bättre värld … Lyft … upp ditt hjärta och gläd dig … och du skall få en rättfärdighetens krona.” (L&F 25:2, 9, 10, 13, 15)

Om den här uppenbarelsen sade Herren: ”Detta är min röst till alla” (vers 16).

Senare sade profeten Joseph till systrarna: ”Om ni lever upp till era privilegier, kan änglarna inte hindras från att vara i ert sällskap.”6

Om de här sanningarna vittnar jag, och ger er min kärlek och mina välsignelser som en Frälsarens, Jesu Kristi apostel.

Slutnoter

  1. Heber J Grant, Gospel Standards, sammanställda av G Homer Durham (1941), s 151.

  2. Gordon B Hinckley, ”Stå starka och orubbliga”, Världsomfattande ledarutbildningsmöte, 10 jan 2004, s 20.

  3. ”Women, Roles of: Historical and Sociological Development”, i Daniel H Ludlow, red, Encyclopedia of Mormonism, 5 band (1992), 4:1574.

  4. Se ”Hark, All Ye Nations!” Hymns, nr 264.

  5. David O McKay, Pathways to Happiness, sammanställd av Llewelyn R McKay (1957), s 291–292.

  6. History of the Church, 4:605; se också Kyrkans presidenters lärdomar: Joseph Smith, s 449.

Den här pojken bad jag om, av Elspeth Young; bakgrund © Getty Images

Fotoillustrationer Matthew Reier; infällt: Livets bröd, av Julie Rogers

Infällt: Frö av tro, av Jay Bryant Ward