2009
Kan tiende mijn zorgen wegnemen?
juli 2009


Kan tiende mijn zorgen wegnemen?

Toen mijn oudste kinderen op school waren en de kleintjes sliepen, spreidde ik de rekeningen uit over de keukentafel. Ik begon deze gevreesde maandelijkse taak met een gebed om wijsheid en de mogelijkheid om van ons schamele inkomen rond te komen. De cheque voor de tiende werd, zoals altijd, het eerst uitgeschreven.

Toen ik als jonge echtgenote en moeder lid werd van De Kerk van Jezus Christus van de Heiligen der Laatste Dagen, had ik beloofd om tiende te betalen. Ik had me altijd aan die belofte gehouden. Ik maakte me echter ernstig zorgen over het gebrek aan geld om nog een maand aan nota’s voor energie, hypotheek en verzekeringen te betalen.

Ik was nu een alleenstaande moeder van zes jonge kinderen. Ik voelde me vaak overweldigd door de constante werkdruk, financiële zorgen en eindeloze beslissingen die ik moest nemen bij mijn pogingen om zowel moeder als vader te zijn zonder verdere familie die hulp of steun kon geven.

Toen ik daar aan de tafel zat en de Heer smeekte om zijn hulp en genade, toonde de Heilige Geest mij een prachtige en troostrijke manifestatie van de liefde van de Heiland. Ik was in staat het geld voor al die huishoudelijke kosten in een ander daglicht te zien, nadat mij de heilige prioriteiten van het leven in herinnering waren gebracht. Ik wist dat onze hemelse Vader mij de zegeningen wilde schenken die Hij heeft beloofd als wij getrouw onze tiende en offergaven betalen. Ik wist ook dat het betalen van tiende een daad van vreugde en liefde behoorde te zijn, zonder angst en zorgen.

Toen ik met de Geest van de Heer was vervuld, merkte ik dat ik getuigenis gaf van een heilige overtuiging waar ik al die tijd aan had vastgehouden. Mijn stem verbrak de stilte in de keuken toen ik uitriep dat ik liever de watertoevoer naar mijn huis zou verliezen dan het levende water dat de Heiland ons biedt. Ik zou liever zonder eten aan tafel zitten dan het Brood des levens te moeten missen. Ik zou liever in het donker zonder het gemak van elektriciteit zitten dan het Licht van Christus in mijn leven te doven. Ik zou liever met mijn kinderen in een tent wonen dan mijn voorrecht opgeven om het huis des Heren te mogen betreden.

De last van mijn zorgen viel onmiddellijk van me af. Mijn liefde voor de Heer was sterker dan de zwakheid die ik voelde door mijn angsten. Onze hemelse Vader is onze bevrijder, onze weldoener en onze beschermer. Hij voorziet waarlijk in al onze behoeften. Zijn beloften staan vast en komen altijd uit. Hij gebiedt ons tiende te betalen van onze inkomsten, zodat Hij zegeningen in overvloed uit de hemel kan uitgieten — waaronder gemoedsrust, vrijheid van aardse en materiële zorgen, en vertrouwen in zijn heilige naam.

Vanaf die dag ben ik mijn tiende met vreugde in mijn hart gaan betalen, zonder angst of terughoudendheid, aan Hem en voor Hem die mij eerst heeft liefgehad.