2008
Minä voin olla lähetyssaarnaaja nyt
Heinäkuu 2008


Yhteinen tuokio

Minä voin olla lähetyssaarnaaja nyt

”Ja jos kävisi niin, että te – – johdattaisitte ainoastaan yhden sielun minun luokseni, kuinka suuri teidän ilonne onkaan” (OL 18:15).

Apostoli Paavali oli suuri lähetyssaarnaaja. Hän sanoi: ”Minä en häpeä evankeliumia” (Room. 1:16). Paavali matkusti moniin paikkoihin kertomaan evankeliumista. Hän sai iloa siitä, että kertoi evankeliumista ja auttoi ihmisiä olemaan onnellisia.

Profeetta Joseph Smithin veli Samuel oli ensimmäinen lähetyssaarnaaja myöhempinä aikoina. Sen jälkeen yli miljoona ihmistä on palvellut lähetystyössä. Jokaisella lähetyssaarnaajalla, niin kuin Samuel Smithillä ja Paavalilla, on todistus evankeliumista, ja he haluavat kertoa siitä muille.

Presidentti David O. McKay (1873–1970) sanoi: ”Jokainen jäsen on lähetyssaarnaaja.”1 Se tarkoittaa sitä, että sinä voit olla lähetyssaarnaaja nyt! Evankeliumista kertominen muille muistuttaa sinua kasteessa tekemästäsi liitosta, että muistat aina Jeesuksen Kristuksen. Muista nämä sanat:

Lähetyssaarnaaja mä olla voin jo nyt.

Eikä tarvitse mun odottaa.

Elän niin kuin kirkossa oppinut mä oon.

Niin mä uskostain jo kaikille voin todistaa,

Niin uskostain jo voin mä todistaa.2

Toiminta

Irrota sivu Y4. Leikkaa irti koti ja viisi ikkunaa. Liimaa kukin ikkuna evankeliumista kertovan kodin ikkunanpuitteisiin. Puhu perheesi kanssa kodin ikkunoissa olevista ideoista. Päättäkää yhdessä, miten voitte olla lähetyssaarnaajia nyt. Aseta evankeliumista kertova koti paikkaan, josta perheesi voi nähdä sen.

Ideoita yhteiseen tuokioon

  1. Kokoa esineitä yksinkertaisiin tehtäviin, jotka vaativat valmistautumista. (Esimerkiksi: tehtävä pestä astioita – esineitä voisivat olla astianpesuainepullo ja tiskiharja; tehtävä laittaa ruokaa – esineitä voisivat olla valmistusohje ja aineet.) Kokoa jokaiselle luokalle pussi, jossa on eri tehtävä. Pyydä kutakin luokkaa avaamaan pussi, ratkaisemaan, mikä tehtävä pitää suorittaa, ja selittämään, miksi kukin esine on tarpeellinen tehtävän suorittamiseksi. Kehota kutakin luokkaa esittelemään tehtävänsä Alkeisyhdistykselle. Selitä, että aivan kuten me tarvitsemme tiettyjä esineitä valmistautuaksemme tekemään jonkin tehtävän, meidän täytyy tehdä tiettyjä asioita valmistautuaksemme olemaan hyviä lähetyssaarnaajia. Kiinnitä tauluun Evankeliumi-aiheisen kuvaston kuvat 605 (Nuori poika rukoilee) ja 617 (Tutkikaa pyhiä kirjoituksia) ja kirjoita niiden alapuolelle: ”Minä valmistaudun olemaan lähetyssaarnaaja rukoilemalla ja lukemalla pyhiä kirjoituksia päivittäin.” Pyydä lapsia kertomaan, kuinka tämän periaatteen mukaan eläminen voi valmistaa heitä olemaan lähetyssaarnaajia. Kerro lyhyesti Alma nuoremmasta ja Moosian pojista. Auta lapsia etsimään Alma 17:2–3 ja lukemaan se yhdessä. Tähdennä lauseita ”he olivat tutkineet tarkoin kirjoituksia” ja ”he olivat omistautuneet paljolle rukoukselle”. Todista rukouksen ja päivittäisen pyhien kirjoitusten tutkimisen voimasta ja siitä, kuinka ne voivat valmistaa meitä olemaan lähetyssaarnaajia.

  2. Kirjoita tyhjän rasian nimeksi ”Uskollinen ja kuuliainen”. Valmistele muutamia tapausesimerkkejä uskosta ja kuuliaisuudesta sekä nuoremmille että vanhemmille lapsille (ks. Opettaminen, kutsumuksista suurin, 2000, s. 177–178). Aloita yhteinen tuokio kirjoittamalla tauluun ”Valmistaudun olemaan lähetyssaarnaaja olemalla uskollinen ja kuuliainen”. Lue se lasten kanssa. Kutsu yksi lapsi valitsemaan tapausesimerkki. Anna lapsen tai luokan vastata, mitä pitää tehdä. Selitä, että heidän vastauksensa edellyttävät uskoa tai kuuliaisuutta, ja anna lasten panna rasiaan joitakin pieniä esineitä (esimerkiksi herneitä tai pieniä kiviä). Laulakaa kunkin tapausesimerkin jälkeen ”Siis oikein mä teen, Käyn kirkkauteen, Totuutta julistan” laulusta ”Jeesuksen Kristuksen kirkko” (Lasten laulukirja, s. 48). Lause ”Totuutta julistan” tarkoittaa, että meistä tulee lähetyssaarnaajia. Jatkakaa, kunnes laatikko on täynnä.

VIITTEET

  1. Julkaisussa Conference Report, huhtikuu 1959, s. 122; ks. myös Kirkon presidenttien opetuksia: David O. McKay, 2004, s. 59.

  2. ”Lähetyssaarnaaja”, Lasten laulukirja, s. 90.