2008
Tre broer
April 2008


Kom, lytt til en profets røst

Tre broer

Fra en generalkonferansetale som ble holdt i oktober 2003.

Bilde
President Thomas S. Monson

For mange år siden leste jeg en bok som het The Way to the Western Sea (Veien til havet i vest) av David S. Lavender. Den gir en fascinerende skildring av reisen til Meriwether Lewis og William Clark da de ledet sin ekspedisjon over det nord-amerikanske kontinent for å finne vei over land til Stillehavet.

Reisen var et mareritt, et blodslit med dype kløfter som måtte krysses, og lange marsjer til fots, mens de bar utstyret sitt i båter for å finne den neste elven de kunne ferdes videre på.

Mens jeg leste om deres opplevelser, tenkte jeg: «Om det bare hadde vært broer over kløftene eller over de frådende vannmassene.» Jeg kom til å tenke på prektige broer i vår tid som klarer denne oppgaven med letthet – den vakre og berømte Golden Gate Bridge i San Francisco, Australias solide Harbour Bridge i Sydney, og andre i mange land.

I virkeligheten er vi alle reisende – ja, oppdagelsesreisende på jorden. Vi har ikke den fordel å ha tidligere personlig erfaring. Vi må over bratte stup og opprørt vann på vår egen reise her på jorden.

Vår Herre og Frelser Jesus Kristus var den største arkitekt og brobygger for deg, for meg, for alle mennesker. Han har bygget broene som vi må gå over hvis vi skal nå vårt himmelske hjem.

Jesus sørget for Lydighetens bro. Han var et aldri sviktende eksempel på personlig lydighet ved at han holdt sin Faders bud.

Den andre broen Mesteren har sørget for som vi skal over, er Tjenestens bro. Vi ser hen til Frelseren som vårt forbilde på tjeneste. Selv om han kom til jorden som Guds Sønn, tjente han ydmykt menneskene rundt seg. Han velsignet syke, fikk lamme til å gå, blinde til å se, døve til å høre. Han oppvekket til og med døde.

Til sist – Herren har sørget for Bønnens bro for oss. Han sa: «Be alltid, og jeg vil utgyte min Ånd over deg, og stor skal din velsignelse være» (L&p 19:38).

Jesus, Brobyggeren, bygget bro over den veldige avgrunn vi kaller døden. «For likesom alle dør i Adam, slik skal også alle bli gjort levende i Kristus» (1. Korinterbrev 15:22). Han gjorde det for oss som vi ikke kan gjøre selv. Derfor kan menneskeheten krysse broene han bygget – inn til det evige liv.