2008
Spørsmål og svar
April 2008


Spørsmål og svar

«Hva kan jeg svare når mine venner sier at Jesus Kristus var en stor morallærer, men ikke Frelseren eller Guds Sønn?»

Liahona

Du kan begynne med kort å bære ditt eget vitnesbyrd om Jesus Kristus. La dine venner få vite at du er enig i at Herren var en stor morallærer, men at du også tror på Skriftene, som vitner om at han er Frelseren og Guds Sønn. Forklar at ditt vitnesbyrd gir deg fred og optimisme. La dine venner få vite at de kan få den samme kunnskapen hvis de ønsker det. Er de ikke interessert, er det lite du kan si for å overbevise dem. Bytt ganske enkelt samtaleemne på en positiv måte.

Hvis de ønsker å få vite sannheten, kan det hende at ditt vitnesbyrd vekker deres interesse og gir deg en sjanse til å lære dem hvordan de kan få sitt eget vitnesbyrd. De vil måtte studere Skriftene, høre andres vitnesbyrd og be oppriktig om det de har lært, slik at Den hellige ånd kan åpenbare sannheten for dem. Du kan hjelpe dem i gang ved å gi dem del i følgende vitnesbyrd:

  1. Vår himmelske Fader vitnet selv om at Jesus Kristus er hans Sønn (se Matteus 3:17; 17:5; 3. Nephi 11:7; Moses 6:52, 57). Den nyeste opplevelsen var i 1820, da Joseph Smith hørte vår himmelske Fader si, idet han pekte på Frelseren: «Dette er min elskede Sønn. Hør ham!» (Joseph Smith – Historie 1:17).

  2. Hvis dine venner tror at Jesus var en stor morallærer, kan du oppfordre dem til å se nærmere på hans læresetninger og vitnesbyrd. Han sa ting som bare Frelseren kunne si, som for eksempel: «Jeg er oppstandelsen og livet. Den som tror på meg, skal leve om han enn dør» (Johannes 11:25). For å være en morallærer må han forkynne sannheten, og Herren selv vitnet og sa: «Jeg er Jesus Kristus, Guds Sønn» (3. Nephi 9:15).

  3. Profeter vitner også om Frelseren. For eksempel vitnet apostelen Peter og sa: «Du er Messias, den levende Guds sønn» (Matteus 16:16). Inviter til dine venner til å lytte til generalkonferansen, eller gi dem et eksemplar av mars 2008-nummeret av Liahona. I dette nummeret og på generalkonferansen bærer levende apostler og profeter – spesielle vitner om Jesus Kristus – vitnesbyrd om at han er Frelseren og Guds Sønn.

Til slutt kan du fortelle dine venner hvorfor vi trenger en Frelser. Forklar at synd og død hindrer oss i å vende tilbake til vår himmelske Fader. Bare Guds Sønn kunne gjennomføre forsoningen og gjøre tilgivelse og oppstandelse mulig. Bær vitnesbyrd om at vi uten Jesu Kristi forsoning ikke ville ha vært i stand til å nyte fred i dette liv og evig liv i den kommende verden. «Det finnes ikke noe annet navn under himmelen, gitt blant mennesker, som vi kan bli frelst ved» (Apostlenes gjerninger 4:12).

Lesere

Jeg ville sagt til mine venner at Jesus så absolutt var en stor morallærer. Noe av det viktigste han forkynte var at han var den lovede Frelser og Guds Sønn. Jeg tror ikke at noen som kan lyve og dikte opp en slik historie, kan være en stor morallærer. Mine venner må avgjøre om de tror han var ærlig eller ikke. Jeg tror Jesus var den han hevder å være, Guds Sønn. Jeg har fått vite dette selv gjennom bønn og skriftstudium, og jeg vil oppfordre mine venner til å gjøre det samme.

Jacob J., 13, Arizona, USA

Én gang var jeg sammen med vennene mine, og en av dem sa at han ikke trodde Jesus Kristus var alt folk sier han var, og at Bibelen kunne ha blitt skrevet av hvem som helst. Jeg har aldri følt Ånden så sterkt som da jeg sa: «Jeg vet at den er sann. Jeg vet det.» Alle var stille. Min venn sa at han skulle ønske han kunne hatt den samme vissheten. Det var den perfekte anledning til å fortelle ham hvordan man kan få et vitnesbyrd. Be om at vår himmelske Fader må veilede deg slik at du kan være et redskap i hans hender. Ikke vær redd for å bære ditt vitnesbyrd.

Laura R., 20, Asunción, Paraguay

La ham eller henne få se Kirkens DVD Finn tro på Kristus. Jeg har sett mange få kunnskap om at Jesus Kristus er Guds Sønn og at han gjennomførte den uendelige forsoning. Bær vitnesbyrd, for da kan Den hellige ånd vitne gjennom deg.

Eldste Mahunray Ada, Filippinene Manila misjon

I denne situasjonen har det ingen hensikt å prøve å insistere på at Jesus Kristus virkelig var Frelseren. Jeg ville ha prøvd å forklare ved hjelp av fakta, og samtidig bære vitnesbyrd om at Jesus er Frelseren og Guds Sønn. Jeg er sikker på at Gud vil hjelpe deg, og Ånden vil utvilsomt hjelpe deg og gi deg tanker og de nødvendige ordene (se Hebreerne 10:15-16; 3. Nephi 28:11).

Elena F., 19, Ulianovsk, Russland

Du kan bære ditt vitnesbyrd om Kristus. Du kan fortelle dem hva du tror på og lese skriftsteder i Bibelen. Er de ikke interessert, må du ganske enkelt la det ligge og ikke la det legge en demper på ditt eget vitnesbyrd.

Cortney C., 16, Arizona, USA

Jeg ville ikke ha diskutert med dem, men jeg ville ha båret mitt vitnesbyrd om Frelseren og på denne måten hjulpet dem å forstå at han ikke bare døde og oppsto, men han led for oss for at vi kunne omvende oss. Han ga oss eksemplet på hvordan vi kunne komme tilbake dit han er og leve evig sammen med ham. Jeg ville også ha forklart at Mormons bok er et annet testamente om Jesus Kristus.

Cristopher F., 18, Talagante, Chile

Vær aldri redd for å bære vitnesbyrd om Frelseren. Bær vitnesbyrd for dem om at du vet at Jesus Kristus er Guds Sønn, og at han virkelig døde for våre synder. Ånden vil vitne for dem om at han er Messias, verdens Frelser og Forløser. Kanskje blir det nettopp ditt vitnesbyrd som overbeviser dem om hvem han virkelig er.

Chelsea N., 18, Nevada, USA