2008
Gi akt på profetene – Følg det de sier
April 2008


Samlingsstunden

Gi akt på profetene – Følg det de sier

«For Herren Herren gjør ikke noe uten at han har åpenbaret sine skjulte råd for sine tjenere profetene» (Amos 3:7).

Nå har vi en verden med forvirring stor, bare hør på nytt fra hvert et sted på jord. Vi kan alltid motta støtte på vår vei,

følg det Guds profeter sier klart til deg.

Disse ordene fra «Følg profeten» (Barnas sangbok, 58-59) lærer oss å gi akt på og følge profeten. Ordene gi akt på og følge vil si å lytte og adlyde. Kan du komme på en gang da du lyttet til profeten? Kan du komme på en gang da du eller din familie valgte å adlyde og gjøre det profeten ba dere om å gjøre? Hva følte du da du adlød?

Hør hva noen Primær-barn sier om hva det vil si å følge profeten: Austin sa: «Når jeg gjør det han sier, blir jeg lykkelig.» Lindsay sa: «Profeten har bedt meg om å gå sømmelig kledd, gå i kirken, lese i Skriftene og be. Han vil at jeg skal bli døpt, velge det rette og følge mors og fars eksempel.»

Lære og pakter 21:5: «For hans ord skal dere motta som om de kom fra min egen munn.» Dette skriftstedet forteller oss at profeten alltid vil si det vår himmelske Fader ønsker at vi skal vite. Profeten vil alltid vise oss hvordan vi skal leve, slik at vi kan få komme tilbake til vår himmelske Fader en dag.

Aktivitet

Ta side B4 ut av bladet, og lim den på tykt papir. Lytt når profeten taler på generalkonferansen, og velg ut tre ting han ber deg om å gjøre. Skriv dem på plakaten. Heng plakaten der du kan se den for å minne deg på å følge profeten.

Ideer til samlingsstunden

  1. Fortell kort om da døperen Johannes kom til Joseph Smith for å gjengi Det aronske prestedømme, og om da Peter, Jakob og Johannes gjenga Det melkisedekske prestedømme. Forklar hvordan vår himmelske Fader kan velsigne Kirkens medlemmer gjennom prestedømmet. Inviter en prestedøms-leder, som er godkjent av biskopen eller grenspresidenten, til å snakke til Primær om hvordan prestedømmet velsigner oss. Del ut ark og blyanter, fargestifter eller tusjpenner. Be barna tegne eksempler på hvordan prestedømmet har vært til velsignelse i deres liv. Be et barn lese Lære og pakter 107:64-67. Spør: «Hvem er ”den presiderende høyprest over Kirkens høye prestedømme”?» Forklar at profeten har alle prestedømmets nøkler, og at han derfor har myndighet til å presidere over hele Kirken. Syng «Ha takk for profeten du sendte» (Salmer, nr. 17). Bær vitnesbyrd om profeten og om prestedømmet.

  2. Vis bilde 520 fra bildepakken «Kunst inspirert av evangeliet» (Gordon B. Hinckley) og les eller gjenfortell historien president Hinckley (1910-2008) fortalte om en kvinne som tilga en tenåring for at han tok et galt valg som for alltid kom til å forandre hennes liv (se «Vær mer tilgivende» Liahona, mars 2007, B2). Forklar at profeter har lært oss å være tilgivende. Bruk dramatiseringer til å hjelpe barna å lære historier i Skriftene om tilgivelse (se «Dramatiseringer», Undervisning, intet større kall, 164). For eksempel: 1. Mosebok 42-45 – Josef tilgir sine brødre; 1. Nephi 7 – Nephi tilgir sine brødre. Bær vitnesbyrd om Frelserens forsoning. Hjelp barna å forstå at han gjorde det mulig for oss å omvende oss og få tilgivelse slik at vi kan vende tilbake for å bo sammen med vår himmelske Fader igjen.