2008
Flere ideer til samlingsstunden, april 2008
April 2008


Flere ideer til samlingsstunden, april 2008

Her er noen flere ideer Primærforeningens ledere kan bruke sammen med stoffet til samlingsstunden som står i aprilnummeret av Liahona. Leksjonen, instruksjoner og aktivitet som korresponderer med disse ideene, finner du under «Gi akt på profetene – følg det de sier» på side B4 og B5 i Barnas venn i dette nummeret.

1. Vis bilde 102 (Arken blir bygget) og 520 (Gordon B. Hinckley) fra bildepakken «Kunst inspirert av evangeliet». Sammenlign profeten Noah og president Gordon B. Hinckley (1910-2008). Hjelp barna å forstå at selv om det bare var Noahs familie som hørte på ham, var det mange medlemmer av Kirken som fulgte president Hinckleys råd om å lese Mormons bok. Etter godkjenning fra biskopen eller grenspresidenten, innbyr du en familie til å fortelle om sin erfaring med å følge profeten ved å lese Mormons bok.

Hjelp barna å slå opp 2. Nephi 32:9. Lær setningen «jeg sier dere at dere alltid må be» utenat. Lær en sang eller salme om bønn. Bær vitnesbyrd om Mormons bok og bønnens kraft.

2. Lag en «Følg profeten» -labyrint ved hjelp av Primær 3, leksjon 8. Forstørr hvert bilde i labyrinten på et eget ark. Plasser figuren av barnet øverst til venstre på tavlen og bildet av Frelseren nederst til høyre på tavlen. Plasser de andre bildene rundt i rommet. På egne papirbiter skriver du setningene som hører til hvert bilde. Disse vil bli brukt som ledetråder.

Syng vers 9 av «Følg profeten» (Barnas sangbok, 58-59), og be barna legge merke til hva vi kan få om vi følger profeten. Forklar at profeten gir oss veiledning hele veien. Hvis vi følger ham, kan vi vende tilbake for å bo hos vår himmelske Fader og Jesus Kristus.

Be et barn velge en ledetråd. Be hans eller hennes klasse og lærer om å rollespille ledetråden for de andre barna så de kan gjette. Når et barn svarer riktig, lar du ham eller henne finne tilhørende bilde i rommet. Plasser bildet på tavlen mellom figuren av barnet og bildet av Frelseren. Syng refrenget av «Følg profeten» hver gang du har festet et bilde på tavlen. Fortsett å rollespille ledetråder og henge bildene på tavlen til alle har blitt gjettet. Bær vitnesbyrd om velsignelsene som kommer av å følge profeten.

For eldre barn: Velg skriftsteder som passer til ledetrådene, og skriv skriftstedhenvisningen på ledetråden. Be barna slå opp henvisningen og lese skriftstedet før de rollespiller ledetråden.

3. Sangpresentasjon: «Ha takk for profeten du sendte» (Salmer, nr. 17). Nynn eller spill første strofe. Be barna rekke opp hånden hvis de har hørt denne salmen før. Si de to første ordene: «Ha takk,» og forklar at denne salmen beskriver velsignelser vi har mottatt fra vår himmelske Fader, og når vi synger denne salmen er det en mulighet til å takke for hans velsignelser. Innby elevene til å fortelle hva de vet og føler om denne salmen.

Hold opp en salmebok, og vis hvor salmen finnes. Påpek at ordet «klart» beskriver hvordan den skulle synges. Hjelp barna å føle rytmen ved å klappe den jevne 4/4-takten mens pianisten spiller første linje. La så barna klappe rytmen i første linje. Del rommet i to. La én side klappe den jevne takten og den andre siden klappe rytmen i melodien. Bytt side og gjenta.

Mens du lærer dem teksten, ber du barna prøve å legge merke til velsignelser vår himmelske Fader har gitt dem og hvordan disse velsignelsene hjelper oss (for eksempel: evangeliet, en profet til å veilede oss osv.). Hjelp barna å legge merke til de setningene som beskriver ting de skulle gjøre fordi de har blitt velsignet (for eksempel: «Med jubel og fryd vi deg lyder» og «fyll oss med ydmykhets ånd»).

Les Mosiah 2:41. Bær vitnesbyrd om at vi blir velsignet og lykkelige når vi gjør det profeten ber oss om å gjøre.