2007
Kysymys ja vastaus
Lokakuu 2007


Kysymys ja vastaus

”Luin eräänä päivänä kohdan 1. Nefi 7:12, jossa sanotaan, että Herra pystyy tekemään kaiken hyväksemme, jos me osoitamme uskoa Häneen. Kuinka me osoitamme uskoa Kristukseen?”

  • Uskon osoittaminen Jeesukseen Kristukseen tarkoittaa sitä, että luottaa Häneen.

  • Usko on voima ilmaista Hänen tahtonsa meidän elämässämme.

  • Usko – lahja Jumalalta – tulee, kun olet vanhurskas.

  • Kolme uskosta kertovaa lukua, jotka kannattaa ehdottomasti lukea, ovat Heprealaiskirjeen 11. luku, Eterin kirjan 12. luku ja Moronin kirjan 7. luku.

Liahona

Usko on sitä, että luottaa Herraan. Uskosi Häneen on voima, joka johdattaa sinut noudattamaan Hänen evankeliumiaan, ja kuuliaisuutesi auttaa sinua saamaan lisää uskoa, joka on lahja Jumalalta.

Kuten pyhissä kirjoituksissa sanotaan, jos osoitat uskoa Herraan, Hän voi tehdä kaiken sinun hyväksesi, kuten parantaa, antaa anteeksi, lohduttaa ja käännyttää sinut. Uskon osoittaminen ei kuitenkaan tarkoita sitä, että sanelee Jumalalle, mitä pitää tehdä. Se tarkoittaa sitä, että luottaa Häneen ja ymmärtää, että kaikki siunaukset tulevat Hänen tahtonsa mukaisesti (ks. 1. Nefi 7:12) ja ”hänen omana aikanaan ja hänen omalla tavallaan” (OL 88:68). Et esimerkiksi ehkä saa välitöntä vastausta rukouksiisi. Uskosi kuitenkin vakuuttaa sinulle, että taivaallinen Isä kuulee rukouksesi ja vastaa niihin oikeana hetkenä.

Kasvattaaksesi ja harjoittaaksesi uskoasi 1) opiskele Jumalan sanaa joko lukemalla pyhiä kirjoituksia tai kuuntelemalla niitä, joilla on valtuus opettaa sitä (ks. Room. 10:17). Sanan tunteminen auttaa sinua näkemään, että Jumala pitää aina lupauksensa.

2) Toimi sen mukaan, mitä opit, eli kuten Alma sanoo, kokeile sanaa. Sana on kuin siemen. Jos se on hyvä, se avartaa sieluasi, valaisee ymmärrystäsi ja alkaa olla sinusta ihana (ks. Alma 32:28). Se on saamasi hengellinen vahvistus sille, että sana on totta, mikä kasvattaa uskoasi.

3) Noudata käskyjä. Vanhurskautesi antaa uskon lahjan kasvaa elämässäsi. Osoita uskosi Jeesukseen Kristukseen noudattamalla Hänen esimerkkiään ja opetuksiaan. Tee, mitä Hän pyytää sinua pyhien kirjoitusten, elävien profeettojen opetusten ja Pyhän Hengen innoituksen välityksellä. Otitko esimerkiksi vastaan presidentti Gordon B. Hinckleyn kehotuksen lukea Mormonin kirja vuoden 2005 loppuun mennessä? Ne, jotka tekivät niin, toimivat uskossa ja saivat luvatut siunaukset. (Ellet lukenut Mormonin kirjaa kokonaan silloin, niin tietenkin voit yhä tehdä sen!)

Vaikka monet selviytyvätkin läpi elämän ilman uskoa Herraan, niin ilman uskoa Häneen he eivät voi koskaan periä iankaikkista elämää. Vain Jeesuksen Kristuksen evankeliumin kautta – ensimmäisenä periaatteena usko Häneen – me voimme saada ”iankaikkisen elämän, joka lahja on suurin kaikista Jumalan lahjoista” (OL 14:7).

Lukijat

Uskon, että omistautumalla Kristukselle ja Hänen evankeliumilleen me parhaiten osoitamme uskomme Häneen ja rakkautemme Häntä kohtaan. Kun elämme Hänen periaatteidensa ja mittapuidensa mukaan ja kuljemme vakaasti Hänen meille osoittamaansa tietä, me lausumme todistuksemme paitsi Hänelle myös muille ihmisille elämässämme. Me todistamme olevamme kiitollisia Hänen uhristaan meidän edestämme ja myös evankeliumin palautuksesta.

Jan V., 17, Määri, Tšekin tasavalta

Se, että uskoo Jeesukseen Kristukseen, tarkoittaa sitä, että luottaa Häneen täydellisesti ja on mielessään ja sydämessään varma siitä, että Hän on olemassa ja että Hän on meidän Vapahtajamme. Meidän täytyy panna luottamuksemme Kristukseen, koska Hän osaa auttaa meitä voittamaan vaikeudet elämässämme. Se, että meiltä puuttuu uskoa Häneen, saa meidät olemaan huolissamme hengellisestä tilastamme ja epäilemään Jumalan lupauksia. Vapahtajaan keskittyminen on auttanut minua pysymään lujana evankeliumissa, hallitsemaan pelkojani ja voittamaan esteitä.

Natalia N., 19, Chimborazo, Ecuador

Osoita uskoa Kristukseen kuuliaisuuden kautta. Ilman tekoja usko on kuollut. Olemalla kuuliaisia silloin, kun emme tiedä miksi, me osoitamme uskovamme ja luottavamme Häneen. Käskyjen noudattaminen osoittaa, että luotamme Häneen ja uskomme siihen, mitä Hän kehottaa meitä tekemään. Rukous ja pyhien kirjoitusten lukeminen päivittäin vahvistavat suhdettani taivaalliseen Isään ja lisäävät uskoani Häneen. Sinun täytyy myös odottaa vastauksia rukouksiisi. Rukoile apua saadaksesi uskoa.

Meghan S., 18, Missouri, USA

Voimme osoittaa uskoa antamalla Herran ohjata elämäämme. Luottamalla Jumalaan, seuraamalla Häntä ja työskentelemällä uutterasti pitääksemme käskyt me voimme osoittaa uskoa Häneen. Mukauttamalla oman tahtomme Hänen tahtoonsa voimme nähdä suuria ihmeitä omassa elämässämme ja ympärillä olevien elämässä.

Dmytro Z., 21, Donetsk, Ukraina

Meillä on monia tapoja osoittaa uskoa Jumalaan, kuten lukemalla pyhiä kirjoituksia ja rukoilemalla joka päivä, pyhittämällä lepopäivän, antamalla kymmenykset ja paastouhrit, palvelemalla toisia ja olemalla halukkaita pitämään muut käskyt.

Seng S., 18, Battambang, Kambodža

Kun uskomme Herran apuun ja voimaan, silloin voimme kulkea eteenpäin Häneen luottaen. Kuuliaisuutemme käskyjä kohtaan osoittaa, että uskomme Häneen. Tiedän koko sydämestäni, että Hän haluaa antaa meille suurenmoisia siunauksia ja että usko ja kuuliaisuus ovat välttämättömiä niiden saamiseksi.

Marco C., 18, Liguria, Italia

Jos meillä on tieto evankeliumista ja uskomme sen olevan totta, meidän tulee kokeilla sitä elämällä sen mukaan saadaksemme siunauksia. Ilman tekoja usko on kuollut. Jos uskoon yhdistyvät teot, silloin uskosta tulee lujempi. Kohdassa 1. Nefi 7:12 meitä muistutetaan siitä, että meidän tulee olla uskollisia Jumalalle. Uskollisuus on ensimmäinen osa uskon vahvistamista.

Otgontšimeg B.,15, Tuv, Mongolia

Me voimme osoittaa uskoa Jeesukseen Kristukseen turvautumalla ja luottamalla täysin Hänen kaikkitietävyyteensä ja kaikkivaltiuteensa. Mukava tapa tehdä niin on maksaa kymmenykset, sillä sen kautta voimme osoittaa olevamme halukkaita luopumaan maailmallisista asioista suurempien luvattujen siunausten vuoksi.

Samantha L., 15, Zamboanga del Sur, Filippiinit

Me osoitamme uskoa Kristukseen tulemalla kirkkoon, pitämällä rukouksemme, lukemalla pyhiä kirjoituksia, ottamalla vastaan tehtäviä, tekemällä parannuksen synneistämme, nauttimalla sakramentin ja pitämällä kutsumuksemme kunniassa.

Adam N., 18, Georgia, USA

Vastaukset eivät ole kirkon virallisia opillisia lausuntoja, vaan ne on tarkoitettu avuksi ja avartamaan näkemystä.

Kuva

”Joka kerta kun koettelette uskoanne eli toimitte kelvollisina saamanne vaikutelman mukaan, saatte vahvistavan osoituksen Hengestä. Nuo tunteet lujittavat uskoanne. Uskonne voimistuu, kun teette niin toistuvasti. – – Johdonmukaisen harjoittamisen myötä uskostanne tulee elävä, väkevä, kohottava, innoittava voima elämäänne.”

Ks. vanhin Richard G. Scott kahdentoista apostolin koorumista, ”Uskon tukea antava voima epävarmuuden ja koetusten hetkinä”, Liahona, toukokuu 2003, s. 76.