2007
Tullaan tutuiksi: Kasvamista uskossa – JondonÏamts Ulaan-baatarista Mongoliasta
Lokakuu 2007


Tullaan tutuiksi: Kasvamista uskossa – JondonÏamts Ulaan-baatarista Mongoliasta

Myöhempien Aikojen Pyhien Jeesuksen Kristuksen Kirkon lähetyssaarnaajat eivät voineet opettaa evankeliumia Mongolian asukkaille ennen vuotta 1993. Kommunistivallan aikana vuosina 1920–1990 mongolialaisia koetettiin estää harjoittamasta uskontoa. Nykyään kymmenenvuotias JondonÏamts sekä hänen isänsä Bajartsengel, äitinsä Gantsetseg, veljensä Monhsaihan,14, ja sisarensa Bolor-Erdene, 16, ovat kiitollisia siitä, että saivat liittyä kirkkoon.

Uskollisia rukouksia, kaste ja pappeus

Ennen kuin Jondonžamts kastettiin ja konfirmoitiin, hän rukoili jatkuvasti, että hänen isänsäkin liittyisi kirkkoon. Hän oli hyvin kiitollinen, kun hänen isänsä päätti mennä kasteelle. Kasteensa ja konfirmointinsa jälkeen Jondonžamts tiesi, että hänen oli tärkeää valmistautua tulemaan diakoniksi Aaronin pappeudessa. Oli myös tärkeää, että hänen isänsä saisi pappeuden. Tämä nuori mies rukoili usein, että hänen isänsä saisi pappeuden, ja niin hän saikin. Jokainen perheessä on samaa mieltä siitä, että Jondonžamts on uskollinen nuori mies, joka tietää rukouksen tärkeyden.

Ikuinen perhe

Vain hieman yli vuosi sen jälkeen kun Jondonžamtsin isä oli kastettu ja konfirmoitu, perhe matkusti Hongkongin temppeliin Kiinaan. Jondonžamts oli iloinen siitä, että hänen perheensä sinetöitiin temppelissä niin että he voivat olla ikuinen perhe. Temppelissä hän pyysi, että erään naisen nimi laitettaisiin rukouslistaan, jotta ihmiset temppelissä voisivat rukoilla hänen puolestaan. Jondonžamts oli huolissaan naisen loukkaantuneesta jalasta, ja hän oli kiitollinen, kun nainen tuli parempaan kuntoon.

JondonÏamtsin mielipuuhia

  1. Pelata koripalloa.

  2. Piirtää.

  3. Tehdä sorminukkeja.

  4. Käydä kirkossa.

  5. Syödä riisikeittoa ja viinirypäleitä.

  6. Käydä kaupungin itäpuolella.

Koulu

Neljäsluokkalainen Jondonžamts pitää matematiikasta ja origamista (paperin taittelemisesta eri hahmoiksi). Hän opiskelee koulussa englantia ja mongolia. Hänen lempikirjansa on Oscar Wilden Onnellinen prinssi. Äiti kertoo, että Jondonžamts on hyvä oppilas ja oikein tottelevainen. Koulu sijaitsee vain viiden minuutin kävelymatkan päässä hänen kotoaan.

Perheilta

Perheillassa perhe lukee pyhiä kirjoituksia, esittää näytelmiä, laulaa lauluja, pitää kirkon historia -tietokilpailuja ja syö herkkuja. Jondonžamts lukee mielellään Mormonin kirjasta Almasta, joka rukoilee, jotta hänen poikansa oppisi totuuden ja tekisi parannuksen. Jondonzamts pitää siitä tosiseikasta, että Alma nuorempi tosiaan teki parannuksen ja muutti elämänsä (ks. Moosia 27:8–31).

Valmistautumista lähetystyöhön

Jondonžamts haluaa jonakin päivänä palvella lähetystyössä. Hän valmistautuu tulemaan lähetyssaarnaajaksi rukoilemalla, lukemalla pyhiä kirjoituksia, käymällä hänelle kuuluvissa kirkon kokouksissa ja yrittämällä olla uskollinen ja vanhurskas. Hän käy myös pianotunneilla. Koska sää Mongoliassa on talvisin hyvin kylmä, häntä kiinnostaa lähetystyö Havaijilla.

Missä päin maailmaa on Mongolian Ulaanbaatar?

Mongolia on vuoristoinen maa, joka sijaitsee Kiinan ja Venäjän välissä. Ulaanbaatar on maan pääkaupunki.

Alkeisyhdistys

Perheeltä kestää noin 20 minuuttia mennä linja-autolla Bajanzurhin seurakuntaan. Alkeisyhdistyksessä Jondonžamts pitää laulamisesta ja musiikin kuuntelemisesta. Hän pitää myös yhteisistä tuokioista.