2006
De eerste generatie
November 2006


De eerste generatie

Omdat u de eerste in uw familie bent die het evangelie hebt aanvaard, bent u de eerste generatie, een uitverkoren generatie waardoor generaties uit het heden, verleden en de toekomst gezegend zullen worden.

Een paar dagen geleden zaten we onder het eten over toespraken te praten. Clarissa, onze dochter van dertien, was een toespraak voor de avondmaalsdienst in onze gemeente in Moskou aan het voorbereiden en was een beetje zenuwachtig. Ik zei tegen haar dat alles wel goed zou komen en dat ze blij mocht zijn dat ze geen toespraak voor duizenden mensen tijdens de algemene conferentie hoefde te houden. Clarissa stelde me gerust met de woorden: ‘Het komt wel goed, pa. Doe maar net alsof het een grote gemeente is.’ Broeders en zusters, u bent inderdaad een hele grote gemeente.

Ik wil graag de eerstegeneratieleden van De Kerk van Jezus Christus van de Heiligen der Laatste Dagen toespreken. U bent de eerste in uw familie die de boodschap heeft aanvaard dat het evangelie van Jezus Christus in deze bedeling met hedendaagse profeten, zieners en openbaarders is hersteld. U hebt zich verootmoedigd, u hebt geloof geoefend en u van al uw zonden bekeerd toen u de naam van Jezus Christus op u nam, u door onderdompeling liet dopen en de Heilige Geest ontving.1 Omdat u de eerste in uw familie bent die het evangelie hebt aanvaard, bent u de eerste generatie, een uitverkoren generatie waardoor generaties uit het heden, verleden en de toekomst gezegend zullen worden.2

Het is niet altijd makkelijk om in uw familie het eerste lid van de kerk te zijn. U gaat waar niemand in uw familie ooit geweest is. Uw omstandigheden kunnen moeilijk zijn. U hebt wellicht weinig of geen familieleden of kennissen die u begrijpen en steunen. Soms raakt u ontmoedigd en vraagt u zich af of het allemaal de moeite wel waard is. Ik wil u ervan verzekeren dat het wel degelijk de moeite waard is.

Eerstegeneratieleden nemen een bijzondere plaats in de kerk en hun familie in. Wist u dat ruim de helft van het ledental van de kerk eerstegeneratielid is?3 Sinds de begindagen van de kerk hebben de eerstegeneratieleden wellicht nooit zo’n groot percentage van het ledental van de kerk uitgemaakt dan nu. Uw geloof en getuigenis zijn een kracht en zegen voor anderen. Door middel van u krijgen we meer kennis van de evangeliebeginselen en wordt ons getuigenis versterkt.

U voegt veel aan de kracht van de kerk toe als u uw getuigenis, talenten, vaardigheden en energie gebruikt om in uw wijk of gemeente het koninkrijk op te bouwen. U bent een groot voorbeeld: u verkondigt het evangelie, u vervult een zending, u stuurt uw kinderen op zending en u verwelkomt nieuwe leden. Vriendelijk steekt u de helpende hand uit naar de mensen om u heen. U bouwt hen op en bent hen tot zegen. Zoveel van wat er tegenwoordig in de kerk gedaan wordt, had niet zonder uw hulp gedaan kunnen worden.

Maar wat nog belangrijker is, als eerstegeneratielid neemt u een belangrijke plaats in uw familie in. Als ware discipel van Jezus Christus bent u een voorbeeld voor uw familieleden. Als u thuis het evangelie naleeft, zullen de mensen om u heen, of ze nu lid van de kerk zijn of niet, de liefde van de Heiland voelen. Dan weten ze dat u met iets goeds bezig bent, ook als zij het niet begrijpen of niet voldoende geloof hebben om het te accepteren. Blijf geduldig en vriendelijk, bid iedere dag om erachter te komen hoe u hen van dienst kunt zijn. Dan zal de Heer u zegenen om uw familieleden ten goede te beïnvloeden. Als u voortdurend goed en oprecht bent, zult u getrouwheid en rechtschapenheid ontwikkelen. Daardoor zal niet alleen uw leven worden gevormd, maar zult u een standaard voor uw familieleden en nakomelingen oprichten.

U bent ook de schakel om ervoor te zorgen dat de zegeningen van de Heer verleend worden aan familieleden die zijn gestorven zonder het evangelie te horen en de heilsverordeningen te ontvangen. Het is een unieke kans en een voorrecht om ten behoeve van hen dat werk te verrichten. Zij willen graag dat u hun gegevens opzoekt en ze zullen u daarbij helpen. Als u ze eenmaal gevonden hebt, zult u door uw rechtschapen levenswijze in de gelegenheid worden gesteld om naar de tempel te gaan en de essentiële verordeningen voor hen te verrichten. Door deze verordeningen zult u met uw voorouders verbonden worden en veel geestelijke kracht ontvangen.

Omdat u eerstegeneratielid bent, is iedere keuze belangrijk. Ogenschijnlijk kleine, onbeduidende beslissingen zullen invloed hebben op generaties uit het verleden en in de toekomst; maar ook op uw eigen leven. Chris, een jong eerstegeneratielid, kreeg de dag na zijn doop op zijn werk een alcoholische drank aangeboden. Al zijn vrienden zaten daar te drinken. Er werd erg veel druk op hem uitgeoefend. Niemand wist dat hij zich de dag daarvoor had laten dopen en de Heer beloften had gedaan. Hij besloot om niet te drinken en werd slecht behandeld. Over die gebeurtenis heeft hij later geschreven: ‘Het is nu veertig jaar geleden dat ik me heb laten dopen en ik kan met recht zeggen dat ik (…) het woord van wijsheid heb nageleefd. (…) Ik denk dat als ik toen gedronken had, ik wellicht nooit in staat zou zijn geweest om het woord van wijsheid na te leven.’4

Maar Chris hield zich aan zijn doopverbonden. Later is hij met een trouw lid getrouwd. Samen hebben ze acht kinderen in het evangelie opgevoed. Nu, in de zesde generatie, heeft hij honderden nakomelingen. Tientallen zijn op zending geweest en hebben anderen in het evangelie onderwezen. Door zijn familiehistorisch onderzoek heeft hij de deur van het evangelie geopend voor honderden voorouders. Een kleine beslissing door een eerstegeneratielid heeft iets voor duizenden mensen betekend.

Ziet u waarom de eerste generatie zo belangrijk is? Begrijpt u uw positie en hoeveel invloed u ten goede kan hebben? Onderschat alstublieft nooit wie u bent en wat voor invloed u op anderen hebt. Satan weet wie u bent en zal zijn uiterste best doen om u tot verkeerde keuzen te verleiden. Soms maken we allemaal vergissingen, hoe goed we ook ons best doen. Gelukkig heeft onze hemelse Vader ons de mogelijkheid gegeven om ze door middel van bekering en de verzoening van zijn Zoon te overwinnen. Wees niet ontmoedigd als u iets verkeerd doet. Bekering en volharding zijn wellicht de belangrijkste eigenschappen die een eerste generatie moet ontwikkelen. Wees geduldig en gehoorzaam.

In de kerk wordt veel over pioniers uit de vroege kerkgeschiedenis gesproken. Net als u waren zij de eerste generatie. Zij moesten iedere dag de moeilijkheden van familie, werk en geloof overwinnen. Zij leefden een goed, gemiddeld leven. Zij werkten trouw in de kerk en waren hun familieleden tot zegen. Als ze vielen, stonden ze weer op en gingen ze verder. Nu kijken de mensen die van hen afstammen eerbiedig en dankbaar terug op hun getrouwheid.

Als mede-eerstegeneratielid kan hun erfgoed het uwe zijn. Wees getrouw, help uw naasten, wees uw familieleden tot zegen en neem de juiste beslissingen. U bent van de eerste generatie, een uitverkoren generatie, om generaties uit het verleden, het heden en de toekomst tot zegen te zijn. Wij eren u. Generaties uit het verleden en de toekomst zullen u eren. Maar wat het allerbelangrijkst is, God zal u eren voor uw getrouwheid in de eerste generatie. In de naam van Jezus Christus. Amen.

Noten

  1. Zie Geloofsartikelen 1:4; LV 20:37.

  2. Zie 1 Petrus 2:9.

  3. Per augustus 2006 is volgens de statistieken van de kerk 64 procent van het totale ledental eerstegeneratielid.

  4. History of Heinrich Friedrich Christian Pieper and Emma Frieda Alber and their Family, november (1987), p. 29.