2006
Kijk naar de eeuwigheid!
November 2006


Kijk naar de eeuwigheid!

Begrijp je waarom het zo belangrijk is om rein en zuiver te blijven?

Toen onze eerste kleinzoon was geboren, haastte de hele familie zich naar het ziekenhuis. Het verbaasde me toen ik onze oudste zoon, Matthew, die schattige baby zag vasthouden. We stonden samen met onze jongste zoon, Chad, bij het raam van de kraamafdeling te kijken in de ogen van deze nieuwe, kleine geest, die zo rein en zo zuiver uit de hemel was gekomen. Het leek wel of de tijd stilstond en we heel even het grote, eeuwige plan konden zien. de heiligheid van het leven was volkomen duidelijk en ik fluisterde Chad toe: ‘Begrijp je waarom het zo belangrijk is om rein en zuiver te blijven?’ Hij antwoordde eerbiedig: ‘Ja, mam, ik snap het.’

Dat moment was zo indrukwekkend dat ik zou willen dat iedere jongeman en jongevrouw, elke jongvolwassene, elke volwassene — ieder van ons — aanvoelt en weet hoe belangrijk het is om een goed, rein leven te leiden. Want als we een goed, rein leven leiden, komen we in aanmerking voor onze individuele aardse zending.

Onze zending begon al lang voordat wij op aarde arriveerden. In het voorsterfelijk leven zijn we ‘geroepen en voorbereid’ om op aarde te leven in een tijd waarin de verleidingen en moeilijkheden het grootst zouden zijn. Dat kwam ‘wegens [ons] buitengewone geloof en goede werken’ en ‘omdat [wij] het goede hebben gekozen’.1 Wij begrepen het plan van onze Vader en wisten dat het goed was. We kozen er niet alleen voor maar verdedigden het ook. We wisten dat onze aardse zending vol verleidingen, moeilijkheden en ontberingen zou zijn, maar we wisten ook dat we gezegend zouden worden met de volheid van het evangelie, levende profeten en de leiding van de Heilige Geest. Wij wisten en begrepen dat ons succes op aarde bepaald zou worden door onze goedheid en zuiverheid.

Wat houdt het in om goed te zijn? In het Boek van Mormon smeekte de vader van Lamoni: ‘Wat moet ik doen om dat eeuwige leven, waarover gij hebt gesproken, te verkrijgen?’2 Vervolgens deed de koning deze toezegging aan de Heer: ‘(…) ik zal al mijn zonden afleggen om U te kennen.’3 Zodra Lamoni’s vader begreep wie hij was en van welk geweldig plan hij deel uitmaakte, werd goedheid het verlangen van zijn hart.

Om goed te leven, doen we keuzen die ons in staat stellen om terug te keren naar onze hemelse Vader. We doen dát waardoor we op alle zegeningen aanspraak kunnen maken die Hij voor ons heeft. Dat is de reden dat wij hier op aarde zijn: ‘om te zien of [wij] alles zullen doen wat de Heer (…) zal gebieden’.4 Door ons geloof in de Heer Jezus Christus kunnen wij verleiding weerstaan.5 Ons geloof zal ons in staat stellen om kwaad te weerstaan. Het stoot ons dan af, want ‘licht hecht zich aan licht’ en ‘deugd bemint deugd.’6

Om onbevlekt van de wereld te worden, moeten we niet alleen geloven, maar moeten we ons ook bekeren en gehoorzaam zijn. We moeten naar de evangelienormen leven en alles doen wat ons recht geeft op de voortdurende leiding en het gezelschap van de Heilige Geest — want de Geest woont niet in onheilige tempels.7

Een jongeman die ik ken, zei ooit: ‘Het is gewoon te moeilijk. In mijn wereld de normen naleven, is niet realistisch. Het is gewoon te moeilijk.’ Maar omdat wij weten dat we zoons en dochters van goden zijn, moeten we ernaar streven om goed te leven. Een andere groep jongeren die ik ken, heeft het motto ‘Ik kan moeilijke dingen doen’ aangenomen. Zij begrijpen hun identiteit, hun zending, hun bron van leiding, en zij krijgen kracht door zich aan hun verbonden te houden. Zij begrijpen ook dat ze kunnen veranderen als ze een vergissing hebben begaan! Satan wil ons allen doen geloven dat bekering onmogelijk is. Dat is absoluut niet waar. De Heiland heeft ons vergiffenis beloofd.8 Elke week zijn wij door onze deelname aan het avondmaal in staat om rein en zuiver te worden en sluiten wij een verbond om de Heiland ‘indachtig te zijn, en zijn geboden te onderhouden’.9 Het evangelie van Jezus Christus is eenvoudig en wij krijgen de middelen om ons pad recht en smal te maken. Het is duidelijk: ‘mijn juk is zacht en mijn last is licht.’10

Achtendertig jaar geleden verbond ouderling Gordon B. Hinckley mijn man en mij in de echt in de Salt Laketempel. De raad en aanwijzingen die hij ons die dag gaf, zijn ons tot baken geworden. Toen we de tempel als man en vrouw verlieten, gingen we naar een nabijgelegen park en schreven in een dagboek op welke wijze woorden we hadden ontvangen. Hij raadde ons aan om altijd aan onze gebeden te denken, zowel ’s avonds als ’s morgens, en om als echtpaar en als gezin te bidden. Hij raadde ons aan om altijd onze volledige, eerlijke tiende te betalen. Hij raadde ons aan om dagelijks in de Schriften te lezen en de beginselen toe te passen. En Hij raadde ons aan om goed te blijven leven. Hij zei: ‘Leef altijd zó dat als je de zegeningen van de Heer nodig hebt, je Hem kunt aanroepen en ze ontvangen omdat je goed leeft.’ Hij zei: ‘Er zullen momenten komen dat je onmiddellijk zegeningen nodig hebt. Je moet zó leven dat ze worden toegekend — niet uit barmhartigheid, maar omdat je ze verdient.’ Ik begreep toen niet wat dat betekende, maar in de 38 jaar die erop zijn gevolgd, hebben we onze Vader in de hemel vaak om ‘onmiddellijke zegeningen’ gevraagd. Dagelijks hebben die ‘heilige gewoontes en rechtschapen routines’ ertoe bijgedragen dat wij gestaag verder gingen op de weg naar de tegenwoordigheid van onze Vader. En nu zeg ik: ‘Wij danken U, Heer, voor profeten, ons tot leiding in deez’ laatste tijd.’11

Een goed leven is een vereiste om zijn heilige tempel in te kunnen gaan en uiteindelijk erfgenaam te worden van ‘al wat de Vader heeft’.12 De Heer heeft gezegd: ‘Laat deugd onophoudelijk uw gedachten sieren; dan zal uw vertrouwen in de tegenwoordigheid van God sterk worden.’13 Als we dat doen, kunnen we vol vertrouwen naar de heilige tempel van God gaan, in de wetenschap dat we goed en zuiver zijn om daarheen te gaan waar de Heer zelf ook heengaat. Als we goed en zuiver zijn, kunnen we niet alleen de tempel ingaan, maar kan de tempel ook in ons komen. Gods beloften van heil en geluk worden ons gegeven, en onze aardse zending wordt de zijne.

Afgelopen maand ging onze jongste zoon, Chad, naar de tempel met een prachtige, goede jonge vrouw, om daar voor tijd en eeuwigheid te trouwen. Toen hij haar bij de hand nam en aan het altaar knielde, keek ik naar de spiegels die aan weerszijden hingen, en wilde ik opnieuw fluisteren: ‘Begrijp je waarom het zo belangrijk is om rein en zuiver te zijn?’ Maar dit keer hoefde ik hem daar niet aan te herinneren, want de Geest fluisterde hem dat in.

Jongeren met het edel geboorterecht, kijk door de ramen van de eeuwigheid! Stel je voor dat je in de heilige tempel van de Heer bent. Stel je voor dat je een goed en zuiver leven leidt. Generaties zijn afhankelijk van jou! Ik getuig dat een goed leven leiden mogelijk is door de verlossende en activerende kracht van Jezus Christus’ verzoening. Ik bid dat van ieder van ons gezegd mag worden: ‘zij zullen met Mij in witte klederen wandelen, omdat zij het waardig zijn’.14 In de naam van Jezus Christus. Amen.

Noten

  1. Zie Alma 13:3.

  2. Alma 22:15.

  3. Alma 22:18.

  4. Abraham 3:25.

  5. Zie Alma 37:33; 3 Nephi 7:18.

  6. Zie LV 88:40.

  7. Zie Helaman 4:24.

  8. Zie Voor de kracht van de jeugd (2001), p. 30.

  9. Moroni 4:3.

  10. Matteüs 11:30.

  11. ‘Wij danken U, Heer, voor profeten’, lofzang 17.

  12. Zie LV 84:38; zie ook vss. 35–37.

  13. LV 121:45.

  14. Openbaring 3:4; zie ook vs. 5.