2005
Verheug u in de herstelling van het evangelie van Jezus Christus
Januari 2005


HUISBEZOEKBOODSCHAP

Verheug u in de herstelling van het evangelie van Jezus Christus

Kies met een gebed in uw hart de teksten en leringen uit deze boodschap die aansluiten bij de behoeften van de zusters die u bezoekt. Vertel over eigen ervaringen en geef uw getuigenis. Nodig de zusters die u bezoekt uit om dat ook te doen.

Geschiedenis van Joseph Smith 1:18–19: ‘(…) ik [vroeg] de Personen Die zich boven mij in het licht bevonden, welke van alle sekten gelijk had (…). Ik kreeg ten antwoord dat ik mij bij geen ervan moest aansluiten.’

Waarom is de herstelling zo’n schitterende gebeurtenis?

President Boyd K. Packer, waarnemend president van het Quorum der Twaalf Apostelen: ‘Na de kruisiging van Christus vond er een afval plaats. Leiders begonnen “leringen [te onderwijzen] die geboden van mensen zijn” [Geschiedenis van Joseph Smith 1:19]. Zij raakten de sleutels van bevoegdheid kwijt en sloten zich af van de kanalen van openbaring. Die verloren bevoegdheid kon niet zomaar teruggehaald worden. Zij moest hersteld worden door hen die van oudsher de sleutels van bevoegdheid droegen.’ (‘Het waarheidsvaandel is opgericht’, Liahona , november 2003, p. 24.)

President Gordon B. Hinckley: ‘Na eeuwen van duisternis, pijn en strijd, was de tijd rijp voor de herstelling van het evangelie. (…) Die geweldige dag brak in 1820 aan, toen een oprechte, gelovige jongeman naar het bos ging om tot God te bidden. (…)

‘Als antwoord kreeg hij een geweldig visioen. God, de eeuwige Vader, en de herrezen Heer Jezus Christus verschenen aan hem en spraken met hem. De sluier die bijna twee millennia lang gesloten was geweest, werd geopend om de bedeling van de volheid der tijden in te luiden. (…)

‘[Beseft u welke plaats wij innemen in het grote schouwspel] van de geschiedenis [van de mensheid]? Dit is het brandpunt van alles wat er is gebeurd. Dit is de tijd van wederoprichting. Dit is de tijd van de herstelling.’ (‘Op het hoogtepunt der eeuwen’, Liahona, januari 2000, p. 89.)

Hoe kunt u zich verheugen in de herstelling?

Ouderling Neal A. Maxwell (1926–2004) van het Quorum der Twaalf Apostelen: ‘Wij kunnen onze dankbaarheid voor deze heerlijke volheid [van het herstelde evangelie] het beste uiten door grotere liefde voor alle mensen op te vatten. En waarom niet, want de herstelling zegt ons wie onze naasten werkelijk zijn! Laten wij onze dankbaarheid tonen door ernaar te streven om, eigenschap voor eigenschap, steeds meer te worden zoals Jezus.’ (‘From the Beginning’, Ensign, november 1993, p. 20.)

Ouderling Robert D. Hales van het Quorum der Twaalf Apostelen: ‘Volg […] het voorbeeld van Joseph Smith en het patroon van de herstelling. Bestudeer de Schriften. Kniel neer in gebed. Vraag in geloof. Luister naar de Heilige Geest. Weet dat onze hemelse Vader uw naam en behoeften kent, net als die van Joseph. Leef geduldig en standvastig het evangelie na.’ (‘Een getuigenis van het herstelde evangelie van Jezus Christus ontvangen’, Liahona , november 2003, p. 31.)

Bonnie D. Parkin, algemeen ZHV-presidente: ‘Slechts weinig wonderen zijn te vergelijken met het wonder van de herstelling. In feite vloeien vele voort uit de herstelling. Ik heb samen met zendelingzusters zendelingenlessen gegeven. Ik heb ze dit eenvoudige verhaal van Joseph Smith keer op keer horen vertellen. En de Geest heeft telkens weer tot mij getuigd dat dit echt gebeurd is. Dat ik dat zelf weet, verandert alles!’