2003
De talade till oss
Maj 2003


De talade till oss

Rapport från 173:e generalkonferensen 5–6 april 2003 för barnen i kyrkan

President Gordon B Hinckley: Jesu Kristi evangelium är fridens väg. I den mån vi följer det och införlivar det med våra liv, i samma utsträckning blir vi välsignade och får framgång. Hur underbart är det inte att vara engagerad i detta härliga verk. Låt oss glädjas över denna stora möjlighet. Låt oss verka med fröjd.

President Thomas S Monson, förste rådgivare i första presidentskapet: Önskningar kan inte ersätta grundlig förberedelse när det gäller livets prövningar. Förberedelser är jobbiga, men absolut nödvändiga för framgång.

Vår färd in i framtiden blir ingen jämn motorväg som sträcker sig härifrån till evigheten. I stället blir det vägskäl och kurvor på vägen, för att inte tala om oväntade gupp. Vi måste be varje dag till en kärleksfull himmelsk Fader, som vill att var och en av oss ska lyckas i livet.

President James E Faust, andre rådgivare i första presidentskapet: Det finns så många nyanser av rätt och fel att var och en av er måste bestämma var ni ska dra gränsen. Jag vill allvarligt uppmana er att om det råder någon som helst tvekan i ert sinne eller hjärta om ert uppträdande är rätt eller fel, så gör det inte. Var och en av oss har moralisk handlingsfrihet, och den Helige Andens gåva skärper vår känsla för vad som är rätt och fel, sant och falskt.

Äldste Russell M Nelson i de tolv apostlarnas kvorum: Genom att be kan vi visa vår kärlek till Gud. Och han har gjort det så lätt för oss. Vi kan be till honom när som helst. Vi behöver ingen speciell utrustning. Vi behöver inte ens ladda batterier eller betala någon månadsavgift …

Böner kan också uppsändas i det tysta. Man kan tänka en bön, speciellt då ord skulle störa …

Vi avslutar vår bön med ”i Jesu Kristi namn, amen”. När vi hör någon annan be, säger vi högt vårt ”amen”, vilket betyder att ”det är min bön också”.

Äldste Dallin H Oaks i de tolv apostlarnas kvorum: Liksom pionjärerna bör vi tacka Gud för våra lidanden och be om vägledning för hur vi ska möta dem. Tack vare en sådan attityd och genom vår tro och lydnad kommer vi att förverkliga de löften som Gud gett oss. Allt detta är en del av planen.

Äldste Joseph B Wirthlin i de tolv apostlarnas kvorum: Den Helige Anden är en personlighet som består av ande, en separat medlem av gudomen. Han är ett vittne om Guds kraft, Kristi gudomlighet och sanningen i det återställda evangeliet …

När vi konfirmeras får vi rättigheten till den Helige Andens umgänge, men det är en rättighet som vi måste fortsätta att förtjäna genom lydnad och värdighet. Vi får inte ta denna gåva för given.

Äldste Dennis B Neuenschwander i de sjuttios presidentskap: Sakramentsmöten är i själva verket mer än bara möten. De är heliga ögonblick på en helig plats. Vid dessa ögonblick varje vecka begrundar vi det barmhärtigaste av alla offer denna värld någonsin upplevt. Vi begrundar Guds kärlek som utgav sin enfödde Son för att vi skulle få evigt liv. När vi tar sakramentet minns vi honom och uttrycker vår villighet att ta på oss hans namn och hålla hans bud