2003
Vi visar att vi vet
Maj 2003


Vi visar att vi vet

Varje dag får vi tillfälle att visa att vi vet hur vi kan likna Jesus och följa honom i tro.

Kära primärbarn, i år firar vi att det är 125 år sedan Primärföreningen organiserades. Den organiserades av en Guds profet för att hjälpa barnen lära sig och leva efter Jesu Kristi evangelium med glädje. Primärföreningen är så viktig och det kommer att bli ett underbart år av firande. Det viktigaste är att vi – era föräldrar, ledare och lärare – hedrar er som barn. Vi älskar er. Vi gläder oss över vilka ni är och vilka ni kan bli.

Ni är ett Guds barn. Ni har en kärleksfull himmelsk Fader som hör och besvarar era böner. Han vill att ni ska bli värdiga att återvända för att bo hos honom en dag. Den kunskapen kan hjälpa er att planera för er jordiska och eviga framtid med ett klart hopp. När ni ser framåt, försök se mycket längre än till morgondagen. Skrifterna, lärdomarna från våra nutida profeter, och även primärsångerna kan hjälpa er att förstå och förbereda er för att uppnå era eviga möjligheter. Jesus Kristus visade oss hur vi kan leva värdigt så att vi kan återvända för att bo hos vår himmelske Fader. Var och en av er kommer att få lära er om Jesus Kristus och hur ni sedan ska följa honom i tro.

Vi visar att vi vet hur vi ska följa honom när vi ingår och håller vårt dopförbund och genom att ta emot och lyssna till den Helige Anden. Vi visar att vi vet hur vi ska följa honom varje gång vi värdigt tar sakramentet och kommer ihåg Jesus. Jag vill tala om ett annat sätt vi visar att vi vet – det är genom att hålla buden.

Herren förkunnade: ”Sannerligen, sannerligen säger jag eder, att detta är mitt evangelium, och I veten vad I måsten göra i min kyrka, ty de verk, som I haven sett mig göra, skolen även I göra.”1 Jag älskar primärsången ”Jag vill gärna likna Jesus”2 och jag älskar känslan jag får när jag sjunger den. Varje dag får vi tillfälle att visa att vi vet hur vi kan likna Jesus och följa honom i tro.

När tioårige John kom med i simmarlaget, sade han till tränaren att han kunde vara med i simtävlingar på lördagar men inte på söndagar. Säsongens sista simtävling, som var en lagkappsimning, skulle hållas på en söndag. John kom ihåg en hemaftonslektion om att fatta beslut i förväg, så att det är lättare att göra det som är rätt när man måste fatta ett beslut. John sade: ”Jag hade beslutat mig för att inte simma på söndagar innan jag blev med i laget. Det gjorde det lättare för mig att säga till tränaren att jag inte kunde simma i stafettävlingen. Jag trodde att tränaren skulle bli arg på mig. Men under banketten i slutet av året … sade han till laget att han var stolt över mig för att jag hade normer och höll mig till dem.”3 John visar att han vet genom att helga sabbatsdagen och vara ett exempel på någon som följer Jesu lärdomar. Varje gång ni helgar sabbatsdagen, visar ni att ni vet.

Ni har kanske haft en liknande upplevelse som den jag hade när jag var elva år. Jag hade en vän som jag beundrade därför att jag tyckte hon kunde så mycket. En dag ville hon ge mig en cigarett. Hon sade att hon skulle lära mig röka och hon försökte övertala mig med ord som: ”Det skadar inte att göra det bara en enda gång.” Jag ville inte att hon skulle bli arg på mig, men jag hade beslutat när jag var mycket liten att jag aldrig skulle röka. Det beslutet gjorde det lättare att säga nej. Visa att ni vet genom att följa visdomsordet.

När Caitlin var sex år gammal, frågade hon dansläraren om hon fick ha på sig en lite mer anständig danskostym för dansuppvisningen. När läraren sade nej, visste Caitlin vad hon måste göra. Hon sade till läraren att hon då måste sluta dansa därför att hon ville göra det som Jesus skulle vilja att hon gjorde. Caitlin sade: ”Det var ett mycket svårt beslut, men det kändes bra efteråt.”4 Vi respekterar våra kroppar när vi klär oss anständigt. Vi visar att vi vet hur man håller buden och följer Frälsaren.

Vi visar att vi vet när vi håller budet att älska varandra. Vår profet, president Gordon B Hinckley sade: ”Det ligger en mäktig styrka i att veta att ni och jag är Guds söner och döttrar … Den som har denna kunskap och låter den påverka sitt liv kommer inte att nedlåta sig till elaka eller tarvliga … handlingar.”5 Jesus befallde oss att älska vår nästa som oss själva. Han visade oss denna stora lärdom genom att berätta om den gode samariten, som gav vänlig och barmhärtig hjälp när ingen annan ville göra det. Därefter sade Frälsaren: ”Gå du och gör som han.”6 Frälsaren lärde oss att älska och göra gott mot varandra – även mot dem som inte har samma normer som vi. Detta är ingen ursäkt för att undvika andra eller att vara ovänlig.

En vän till åttaåriga Chelsea sade att hon inte tyckte om en viss pojke därför att han inte var medlem i vår kyrka. Vad tror ni att Chelsea gjorde? Vad skulle ni göra? Chelsea sade till sin vän att det är okej om han inte är medlem i vår kyrka och att han fortfarande är en bra människa.7 Vi visar att vi vet hur vi ska följa Frälsaren när vi behandlar andra med vänlighet och respekt.

Hur är det då med vänlighet som vi visar mot vår egen familj? Den viktigaste och ibland svåraste platsen att visa vänlighet på är i vårt eget hem, mot våra föräldrar och våra syskon. När vår son Mitch var tio år gammal ville han hjälpa vår familj, särskilt om han kunde göra det roligt på samma gång. När ingen såg det satte han en bjällra på ett band runt halsen och låtsades vara en uppassare när han hjälpte till med sysslorna i hemmet. När familjen lade märke till att saker och ting blivit gjorda, sade han bara: ”Det måste vara uppassaren som har gjort det.” Mitch var till stor hjälp för oss och han spred mycket glädje i vår familj.

Pojkarna och flickorna som jag talat om visar att de vet genom att helga sabbatsdagen, leva efter visdomsordet, vara anständiga i sin klädsel och genom att vara vänliga mot vänner och familjen. Ni kan också visa att ni vet genom att hålla både dessa och andra bud.

Att vara medlem i Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga betyder att vi har fått möjligheten att få evangeliets alla välsignelser. Varje dag kan ni säga med stor tillförsikt:

Jag är ett barn till Gud.

Jag vet att min himmelske Fader älskar mig och jag älskar honom.

Jag kan be till min himmelske Fader när som helst och var som helst.

Jag försöker tänka på att följa Jesus Kristus.

Fatta beslutet idag att visa att ni vet genom att följa Jesus Kristus i tro. Vägen tillbaka till vår himmelske Fader är inte en lätt väg. Ni kommer att behöva stort mod att fortsätta gå på den dag efter dag när ni följer Frälsaren. Jag bär mitt vittnesbörd om att när ni fattar beslutet att visa att ni vet genom att följa Jesus Kristus i tro, kommer ni att känna frid och lycka både nu och i evigheten. I Jesu Kristi namn, amen

Slutnoter

  1. Tredje Nephi 27:21.

  2. Barnens sångbok, s 40.

  3. John S Netherton: ”Sticking to Standards”, Friend, maj 2000, s 47.

  4. Caitlin McGrath: ”A Modest Choice”, Friend, maj 2000, insidan av omslagets baksida.

  5. ”’Gud har icke givit oss en försagdhetens ande’”, Nordstjärnan, februari 1985, s 21–22.

  6. Lukas 10:37.

  7. Se Chelsea M Bryant: ”Creating Kindness”, Friend, mars 2000, s 35.