2003
Trons stödjande kraft i osäkra och prövande tider
Maj 2003


Trons stödjande kraft i osäkra och prövande tider

Tro på Gud och på hans vägledning genom den Helige Anden kommer att ge dig styrka i en allt mer orolig värld.

Vem behöver inte tillförsikt i osäkra och prövande tider? Vem har sådant självförtroende att det inte finns något behov av ett stabiliserande inflytande i livet? Ett fundamentalt syfte med jordelivet är personlig tillväxt och utveckling. Följaktligen måste det finnas prövande och brydsamma stunder som gör denna utveckling möjlig. Vilket barn skulle kunna växa och mogna till att stå på egna ben om alla betydelsefulla beslut fattades av föräldrarna? Detta gäller också vår himmelske Fader. Hans lycksalighetsplan är så utformad att vi ställs inför utmaningar, till och med svårigheter, som kräver viktiga beslut så att vi kan växa, utvecklas och lyckas i detta dödliga prövotillstånd.1 Tacksamt nog har han i sin fullkomliga kärlek berett en väg för oss att möta dessa utmaningar under det att vi växer i styrka och förmåga. Jag talar om trons stärkande kraft i osäkra och prövande tider.

Gud har gett oss förmåga att utöva sådan tro att vi kan finna frid, glädje och mening i livet. Men för att trons kraft ska kunna utnyttjas, måste den vara grundad på någonting. Det finns ingen solidare grund än tron på den kärlek som vår himmelske Fader hyser för dig, tron på hans lycksalighetsplan och tron på Jesu Kristi förmåga och vilja att hålla alla sina löften.

En del har inte förstått vad tro är och har följaktligen inte använt den till fullo. Några anser att ingen diskussion om religion och ingen vägledning man kan få genom okuvlig tro kan grundas på förnuftet. Men tro är varken inbillning eller magi, utan en kraft rotad i eviga principer. Är du en sådan som har försökt att utöva tro, men inte känt att det varit till någon nytta? I så fall har du troligen inte förstått och inte heller utövat de principer som tron är grundad på. Ett exempel kan belysa vad jag menar.

För flera år sedan deltog jag i en mätning av atomernas egenskaper i olika material. Processen utfördes med en experimentell kärnreaktor som byggts så att högenergipartiklar strömmade från ett hål mitt i reaktorn. Dessa partiklar styrdes till en försökskammare där mätningarna ägde rum. Dessa högenergipartiklar kunde inte ses, men de måste noggrant kontrolleras för att inte åsamka skador på människor. En dag kom en vaktmästare in medan vi höll på med våra experiment. I föraktfull ton sade han: ”Ni är lögnare allihop som låtsas att ni gör något viktigt, men mig lurar ni inte. Jag vet att om man inte kan se, höra, smaka, lukta eller röra vid något, så existerar det inte.” Den inställningen hindrade honom från att lära sig att det finns mycket av värde som inte kan urskiljas med våra fem sinnen. Hade mannen varit villig att öppna sitt sinne för att förstå hur man upptäcker att kärnpartiklar existerar, skulle han ha bekräftat deras existens. Tvivla likaså aldrig på trons realitet. Du kommer att skörda trons frukter om du följer de principer som Gud har instiftat för att din tro ska växa.

Några av dessa principer är:

  • Lita på Gud och på hans vilja att hjälpa dig då du behöver det, oavsett hur utmanande omständigheterna är.

  • Lyd hans bud och lev så att du visar att han kan lita på dig.

  • Var mottaglig för Andens stilla maning.

  • Handla modigt enligt den maningen.

  • Var tålmodig och förstående när Gud låter dig kämpa för att växa, och då svaren kommer ett i taget under en längre period.

En tro som ger motivation har sin styrka i tillit till Herren och hans villighet att uppfylla dina behov. Ty ”Herren … välsignar och befrämjar dem som förtrösta på honom.”2 När du alltid villigt utövar tro kommer ditt självförtroende och din förmåga att använda trons kraft att växa.

Du kan lära dig att tillämpa tron mer effektivt genom att följa den princip som Moroni undervisade om: ”Tro är något som man hoppas på och som icke synes. Motsägen därför icke, emedan I icke sen, ty I mottagen ej någon förvissning innan eder tro har bestått provet.”3 Varje gång din tro består provet, det vill säga, då du handlar värdigt enligt en maning, kommer du att få Andens bekräftelse. Dessa känslor kommer att förstärka din tro. Då du upprepar detta handlingsmönster kommer din tro att bli starkare. Herren känner till dina behov. När du ber i uppriktighet och med ett verkligt uppsåt, kommer han att mana dig att göra det som ökar din förmåga att handla i tro. Med ihärdig övning blir tron en livfull, mäktig, upplyftande och inspirerande kraft i ditt liv. Då du kommer till gränsen för vad du själv kan förstå och går in i ovisshetens skymning, och utövar tro, kommer du att bli ledd till lösningar som du inte kunde finna på annat sätt. Jag betygar att jag vet att det är sant.

Men inte ens om du utövar stark tro kommer Gud alltid att ögonblickligen belöna dig efter dina önskemål. I stället svarar Gud på det sätt som i hans eviga plan är bäst för dig. Han älskar dig med ett djup och en innerlighet som du inte kan förstå i ditt dödliga tillstånd. Om du kände till hela hans plan skulle du säkert aldrig be om något som strider mot den planen, även om du vore frestad till det. Uppriktig tro ger omdöme och kraft att acceptera vår himmelske Faders vilja när den skiljer sig från vår egen. Vi kan acceptera hans vilja med frid och tillförsikt, säkra på att hans oändliga visdom övergår vår egen förmåga att helt förstå hans plan, eftersom vi ser den en bit i taget.

Tro är inte som att trycka på en knapp och få ett svar. Herren förkunnade: ”Alla som jag älskar tillrättavisar och tuktar jag. Var därför ivrig och omvänd dig.”4 Brigham Young sade: ”Gud ger aldrig större välsignelser till sitt folk, eller till någon enskild, utan en svår prövning som sätter dem på prov.”5 Jag har själv, när jag haft en del mycket viktiga beslut att fatta, fått erfara den hårda och smärtsamma kamp som föregår ett bekräftande svar. Ändå har dessa prövande upplevelser varit uppbyggliga. Det är en tröst att veta att Gud aldrig prövar oss mer än vi kan klara av med hans hjälp.

Gud använder din tro till att forma din karaktär. Karaktären uppenbarar vad du ska bli. En stark moralisk karaktär är följden av konsekvent riktiga beslut i livets prövningar och svårigheter. Din tro kan leda dig till att fatta sådana riktiga beslut. Det är tydligt att det är vad du gör och vad du tänker på som avgör vem du är och vem du kommer att bli. Därför bör de val du gör vara inspirerade av Herren. Andra kan uppmuntra dig att fatta rätt beslut, men dessa val får inte bestämmas av dem. Du behöver begrunda, be och utöva tro för att villigt fatta beslut som stämmer överens med Mästarens lärdomar. Sådana val görs med förtröstan på det du tror på, och när du handlar i enlighet med den tron blir de bekräftade. Du får bara så mycket vägledning som behövs för att leda dig rätt, utan att försvaga din växande karaktär. Denna vägledning befäster din förtröstan på din himmelske Fader och Frälsaren.

Tron skapar en karaktärsstyrka som du har tillgång till när du verkligen behöver den. En sådan karaktär utvecklas inte i stunder av stora utmaningar och frestelser. Det är då den används. Karaktären vävs tålmodigt av principernas, lärdomarnas och lydnadens trådar. I Jakobs brev läser vi: ”När er tro sätts på prov, så gör prövningen er uthålliga. Men låt er uthållighet visa sig i fullbordad gärning, så att ni är fullkomliga och hela, utan brist i något avseende.”6 Karaktärens hörnsten är redbarhet. En värdig karaktär stärker din förmåga att lydigt följa Andens ledning. En rätträttfärdig karaktär är vad du blir. Den är viktigare än det du äger, det du har lärt dig och de mål du har uppnått. Den gör att man kan lita på dig. En rättfärdig karaktär utgör grunden till andlig styrka. Den gör det möjligt för dig att i prövningarnas stund fatta svåra, ytterst viktiga beslut – och att fatta rätt beslut – till och med när de verkar överväldigande. Jag vittnar om att varken Satan eller någon annan kraft kan försvaga eller förstöra din växande karaktär. Det kan bara du göra, genom olydnad.

Vår Faders plan är förunderlig. Ditt utövande av tro bygger karaktären. En stärkt karaktär ökar din förmåga att utöva tro. På så sätt ökar din tro på att du ska klara av livets prövningar. Och detta stärkande kretslopp fortsätter. Ju mer din karaktär stärks, desto större förmåga har du att utöva trons kraft.

Axiomet ”du får vad du betalar för” gäller även andliga belöningar. Du får vad du betalar för i lydnad, i tro på Jesus Kristus, i flitig tillämpning av de sanningar du lär dig. Det du får är formandet av din karaktär, med ökad förmåga, och en lycklig fullbordan av ditt syfte här på jorden – som är att växa genom att prövas.

Vad som än händer, hur uppochnervänd världen än blir, kan du alltid ha trons stödjande kraft. Den förändras aldrig. Din himmelske Faders fullkomliga kärlek förändras aldrig. Hans evangelieplan ger livet mening och kan tillförsäkra dig lycka. I hans plan ingår inte bara att pröva dig här på jorden utan också att låta dig få den tillväxt som kommer av rätta beslut, som framkallats av tro och möjliggjorts genom din lydnad.

Varför oroa dig för framtida katastrofer eller osäkerheter som du inte har kontroll över? Din rättfärdiga karaktär ökar sannolikheten för att du aldrig behöver drabbas av dem. När utmaningar och prövningar kommer, så leder din tro dig till lösningar. Din sinnesfrid, din övertygelse om att kunna finna lösningar på besvärliga problem, din slutliga glädje, beror på din tilltro till din himmelske Fader och hans Son, Jesus Kristus. Det rätta kommer till sist att segra. Det kommer att ge dig välsignelser nu, då du trofast lyder Guds bud. Kom ihåg att en osviklig, ständig, alltid aktuell källa till frid och tröst står till ditt förfogande. Den är vissheten att din Fader i himlen älskar dig, oavsett dina omständigheter, oavsett vilka prövningens vindar, vilket kaos eller vilka bedrövelser som än virvlar omkring dig. Denna visshet förändras aldrig. Din förmåga att få tillgång till denna hjälp beror på styrkan i din tro på honom och på hans villighet att välsigna dig.

Jag vittnar om att tro på Gud och på hans vägledning genom den Helige Anden kommer att ge dig styrka i en allt mer orolig värld. Jag vittnar om att tillämpningen av de principer vi har gått igenom hjälper dig att begagna dig av trons stödjande kraft i osäkra och prövande tider.

Det finns många runt dig som är förvirrade och som söker lösningar på livets svåra problem. Vittna om sanningen och trons kraft för dem. Hjälp dem förstå hur tro på Gud och på hans lärdomar, återställda i sin fullhet i Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga, kan välsigna deras liv nu, i dessa oroliga tider. Vittna om hur Herrens kraft kan välsigna deras liv. Gör det nu! Herren hjälper dig. Din tro kommer att leda dig och stärka dig. Jag vet att den kommer att göra det. I Jesu Kristi namn, amen

Slutnoter

  1. Se Upp 3:19.

  2. Helaman 12:1; se även Ords 3:5–6.

  3. Ether 12:6; kursiveringen tillagd.

  4. Upp 3:19.

  5. Discourses of Brigham Young, utv av John A Widtsoe (1954), s 338.

  6. Jak 1:3–4.