2010-2019
Se hen til Jesus Kristus
Aprilkonferencen 2019


Se hen til Jesus Kristus

Hvis vi ser hen til Jesus Kristus, vil han hjælpe os til at leve op til vores pagter og højne vores kaldelse som ældster i Israel.

Da Jesus vandrede på en vej nær Kapernaum1 med en stor skare mennesker omkring sig, rakte en kvinde, der i 12 år havde lidt af en alvorlig sygdom, ud efter og rørte ved kvasten på hans kappe. Hun blev straks helbredt.2

I skrifterne står der, at Jesus, der mærkede, »at der udgik en kraft fra [ham,]«3 »vendte sig om midt i skaren«4 og »så sig omkring for at se, hvem der havde gjort det.«5 »Da kvinden så, at det ikke var forblevet ubemærket,«6 »faldt [hun] ned for ham og fortalte ham hele sandheden.«7

Jesus sagde til hende: »Datter, din tro har frelst dig. Gå bort med fred!«8

Jesus Kristus frelste kvinden. Hun blev helbredt fysisk, men da Jesus vendte sig om for at se på hende, udtrykte hun sin tro på ham, og han helbredte hendes hjerte.9 Han talte til hende med kærlighed, forsikrede hende om sin anerkendelse og velsignede hende med sin fred.10

Brødre, som bærere af det hellige præstedømme tager vi del i frelsesværket. Det seneste år har Herren lagt ledelsen af dette værk direkte på Israels ældsters skuldre.11 Vi har et inspirerende hverv fra Herren: Når vi arbejder sammen med vores søstre, skal vi drage omsorg på en mere hellig måde, fremskynde indsamlingen af Israel på begge sider af sløret, grundfæste vores hjem som et helligt sted med tro og læren om evangeliet og forberede verden på Jesu Kristi andet komme.12

Som med alt andet har Frelseren vist os vejen: Vi er nødt til at se hen til og tjene Jesus Kristus, sådan som han så hen til og tjente sin Fader.13 Frelseren sagde det på denne måde til profeten Joseph:

»Se hen til mig i alle jeres tanker; tvivl ikke, frygt ikke.

Betragt sårene, som gennemborede min side og ligeledes naglemærkerne i mine hænder og fødder; vær trofaste, hold mine befalinger, så skal I arve Himmeriget.«14

I det førjordiske rige lovede Jesus sin Fader, at han ville gøre sin Faders vilje og være vores Frelser og Forløser. Da hans Fader spurgte: »Hvem skal jeg sende?«,15 svarede Jesus:

»Her er jeg, send mig.«16

»Fader, din vilje ske, og æren være din for evigt.«17

Gennem hele sit jordiske liv levede Jesus op til det løfte. I ydmyghed, sagtmodighed og kærlighed underviste han i sin Faders lære og udførte sin Faders værk med den kraft og myndighed, hans Fader havde givet ham.18

Jesus gav sit hjerte til sin Fader. Han sagde:

»Jeg elsker Faderen.«19

»Jeg gør altid det, der er godt i hans øjne.«20

»Jeg er kommet … ikke for at gøre min egen vilje, men hans vilje, som har sendt mig.«21

I sin kval i Getsemane bad han: »Dog, ske ikke min vilje, men din.«22

Når Herren kalder ældsterne i Israel ved at sige: »Se hen til mig i alle jeres tanker« og »betragt sårene« i sit opstandne legeme, er det et kald til at vende sig væk fra synd og verden og at vende sig mod ham og elske og adlyde ham. Det er et kald til at undervise i hans lære og udføre hans værk på hans måde. Det er derfor et kald til at stole fuldstændigt på ham, indordne vores vilje og overgive vores hjerte til ham og gennem hans forløsende kraft blive som ham.23

Brødre, hvis vi ser hen til Jesus Kristus, vil han velsigne os, så vi kan være hans ældster i Israel: Ydmyge, sagtmodige, underdanige og fulde af hans kærlighed.24 Og vi vil bringe hans evangeliums og hans kirkes glæde og velsignelser til vores familie og vores brødre og søstre på begge sider af sløret.

Præsident Russell M. Nelson har opfordret os til at se hen til Jesus Kristus på netop den måde: »Der er intet nemt eller automatisk ved at blive så stærke disciple. Vores fokus må være solidt baseret på Frelseren og hans evangelium. Det kræver en stor mental indsats at stræbe efter at se hen til ham i alle tanker. Men når vi gør det, vil vores tvivl og frygt forsvinde.«25

Solidt baseret er et storartet udtryk. Det betyder at have som grundlag eller basis, at være kraftig, stærk og holdbar.26 Vores fokus er solidt baseret på Jesus Kristus og hans evangelium, når vi lever op til vores pagter.

Når vi lever op til vores pagter, påvirker de alt det, vi siger og gør. Vi lever et liv med pagter27 fyldt med enkle, daglige handlinger i tro, der får os til at fokusere på Jesus Kristus: bøn fra hjertet i hans navn, ved at tage for os af hans ord, vende os mod ham for at omvende os fra vores synder, holde hans bud, tage del i nadveren og holde hans sabbatsdag hellig, komme til hans hellige tempel, så ofte vi kan, og anvende hans hellige præstedømme for at tjene Guds børn.

Disse handlinger, der viser vores hengivenhed for pagterne, åbner vores hjerte og sind for Frelserens forløsende kraft og Helligåndens helliggørende indflydelse. Linje på linje ændrer Frelseren selve vores natur, vi bliver mere oprigtigt omvendt til ham, og vores pagter bliver levende i vores hjerte.28

De løfter, vi aflægger til vor himmelske Fader, bliver klippefaste forpligtelser og vores allerinderste ønsker. Vor himmelske Faders løfter til os fylder os med taknemmelighed og glæde.29 Vores pagter er ikke mere regler, vi følger, de bliver elskede principper, der inspirerer og vejleder os og får vores fokus til at være solidt baseret på Jesus Kristus.30

Disse handlinger i hengivenhed kan opnås af alle, unge som gamle. I unge mænd, der bærer Det hellige Aronske Præstedømme, alt, hvad jeg har sagt i aften, gælder også for jer. Jeg takker Gud for jer. I gør hellige ordinancer og pagter tilgængelige for millioner af sidste dages hellige hver uge. Når I forbereder, velsigner eller omdeler nadveren, tjener, døber i templet, inviterer en ven til en aktivitet eller redder et medlem i jeres kvorum, udfører I frelsesværket. I kan også se hen til Jesus Kristus og leve op til jeres pagter hver dag. Jeg lover jer, at hvis I gør det, vil I blive Herrens betroede tjenere nu og en dag i fremtiden mægtige ældster i Israel.

Brødre, jeg ved, at alt dette kan lyde skræmmende. Men husk disse ord fra Frelseren: »Jeg er ikke alene, for Faderen er med mig.«31 Sådan er det også med os. Vi er ikke alene. Herren Jesus Kristus og vor himmelske Fader elsker os, og de er med os.32 Fordi Jesus så hen til sin Fader og fuldførte det store sonoffer, kan vi se hen til Jesus Kristus med vished om, at han vil hjælpe os.

Ingen af os er fuldkomne. Nogle gange går vi i stå. Vi bliver distraherede eller modløse. Vi snubler. Men hvis vi ser hen til Jesus Kristus med et angerfuldt hjerte, vil han løfte os op, rense os for synd, tilgive os og helbrede vores hjerte. Han er tålmodig og venlig, hans forløsende kærlighed stopper aldrig og svigter aldrig.33 Han vil hjælpe os til at leve op til vores pagter og højne vores kaldelse som ældster i Israel.

Og Faderen vil velsigne os med alt det, der kræves for at udføre hans hensigter: »Alt … både i himlen og på jorden, livet og lyset, Ånden og kraften, der er udsendt efter Faderens vilje gennem Jesus Kristus, hans Søn.«34

Når guddommeligt lys og kraft strømmer ind i vores liv, sker der tre mirakuløse ting:

For det første kan vi se! Gennem åbenbaring kan vi begynde at se, som Jesus så kvinden: Forbi det ydre og ind i hjertet.35 Når vi ser, som Jesus ser, velsigner han os med at elske dem, vi tjener, med hans kærlighed. Med hans hjælp vil dem, vi tjener, se Frelseren og mærke hans kærlighed.36

For det andet har vi præstedømmets kraft! Vi har myndigheden og kraften til at handle i Jesu Kristi navn, så vi kan »velsigne, vejlede, beskytte, styrke og helbrede andre« og udvirke mirakler for dem, vi elsker, og sikre vores ægteskab og vores familie.37

For det tredje går Jesus Kristus sammen med os! Hvor vi går, går han. Når vi underviser, underviser han. Når vi trøster, trøster han. Når vi velsigner, velsigner han.38

Brødre, har vi ikke grund til at fryde os? Det har vi! Vi bærer Guds hellige præstedømme. Når vi ser hen til Jesus Kristus, lever op til vores pagter, og når vores fokus er solidt baseret på ham, vil vi forene os med vores søstre og drage omsorg på en mere hellig måde, indsamle det spredte Israel på begge sider af sløret, styrke og besegle vores familie og forberede verden til Herren Jesu Kristi andet komme. Det vil ske. Det vidner jeg om.

Jeg afslutter med denne bøn fra mit hjerte om, at vi alle, hver eneste en, vil se hen til Jesus Kristus i alle tanker. Tvivl ikke. Frygt ikke. I Jesu Kristi navn. Amen.

Noter

  1. James E. Talmage placerer Jesus i »omegnen af Kapernaum«, da denne helbredelse finder sted (se Jesus Kristus, s. 330).

  2. Se Luk 8:43-44; se også Matt 9:20-21; Mark 5:25-29.

  3. Luk 8:46.

  4. Mark 5:30.

  5. Mark 5:32.

  6. Luk 8:47.

  7. Mark 5:33.

  8. Luk 8:48.

  9. James E. Talmage skrev, at forsikringen om, at Frelseren havde opfyldt kvindens hjertes ønske, og at han havde taget imod hendes tro, var af større værdi end den fysiske helbredelse (se Jesus Kristus, s. 335). Jesus helbredte hende fysisk og åndeligt og åbnede vejen til frelse for hende.

  10. Det er interessant, at Jairus, en synagogeforstander, var sammen med Jesus, da denne helbredelse fandt sted. Jesus var på vej til Jairus’ hus, hvor han oprejste Jairus’ datter fra de døde. Den kvinde, Jesus helbredte, var sandsynligvis blevet udstødt af synagogen på grund af sin lidelse. Da Jesus helbredte hende, gjorde han det også klart for alle tilstedeværende, deriblandt Jairus, at hun var en elsket datter, en kvinde af tro og helbredt i legeme og ånd.

  11. Se D. Todd Christofferson, »Ældsternes kvorum«, (Liahona, maj 2018, s. 55-58), hvor tilpasningerne med at danne ét kvorum for bærere af Det Melkisedekske Præstedømme i en menighed uddybes. Formålet med den ændring blev beskrevet på denne måde i afsnittet for Ofte stillede spørgsmål på hjemmesiden for omsorg: »Ved at have et kvorum for bærere af Det Melkisedekske Præstedømme i en menighed forenes præstedømmebærerne til at udføre alle aspekter af arbejdet med frelse, herunder tempeltjeneste og slægtshistorie, som tidligere blev koordineret af højpræsternes gruppeleder« (»This Is Ministering: Frequently Asked Questions«, spørgsmål 8, ministering.ChurchofJesusChrist.org).

    Efterfølgende tilpasninger har sat menighedens missionsleder og den nye leder for tempeltjeneste og slægtshistorie i menigheden under ledelse af ældsternes kvorumspræsidentskab. Disse tilpasninger har under præsidentskabets vejledning placeret ledelsen af arbejdet med frelse i ældsternes kvorum, der i forvejen har ansvar for at drage omsorg for familier i samarbejde med Hjælpeforeningen. Det er naturligvis biskoppen, der har nøglerne til arbejdet med frelse i menigheden, men han uddelegerer ansvar og bemyndigelse til dette arbejde til ældsternes kvorumspræsident, så biskoppen kan bruge mere tid på at drage omsorg for sin egen familie, styrke de unge og virke som dommer i Israel.

  12. Se Russell M. Nelson, »Lad os stævne frem«, Liahona, maj 2018, s. 118-119; Russell M. Nelson, »Bliv forbilledlige sidste dages hellige«, Liahona, nov. 2018, s. 113-114; Quentin L. Cook, »Inderlig og varig omvendelse til vor himmelske Fader og Herren Jesus Kristus«, Liahona, nov. 2018, s. 8-12.

  13. Faderen sendte Jesus Kristus til verden (se Joh 17:18).

  14. L&P 6:36-37.

  15. Abr 3:27.

  16. Abr 3:27.

  17. Moses 4:2.

  18. Der er adskillige henvisninger i skrifterne til udtalelser, Jesus kom med om at udføre sin Faders værk og undervise i sin Faders lære. Se fx Joh 5:19 (Jesus gør det, han ser Faderen gøre); Joh 5:36 (Faderen gav sin Søn gerninger at udføre); Joh 8:26 (Jesus underviste i det, han havde modtaget af sin Fader); Joh 14:28 (Jesus sagde: »Faderen er større end jeg«); 3 Ne 11:32 (Hans lære er den lære, Faderen gav ham).

  19. Joh 14:31.

  20. Joh 8:29.

  21. Joh 6:38; se også Joh 5:30.

  22. Luk 22:42.

  23. Ordet se i dette skriftsted (se L&P 6:36-37) har betydninger, der svarer til Herrens kald: At rette blikket i en bestemt retning; at gøre til genstand for særlig iagttagelse; at være vidne til; at undersøge nærmere; at modtage noget ønsket; at finde bestemte egenskaber eller kvaliteter hos nogen (se ordnet.dk »se«).

  24. Se L&P 121:41-42. De kristuslignende egenskaber, som nævnes i skrifterne, er Åndens gaver, der kommer i kraft af Jesu Kristi barmhjertighed og nåde. Det er dem, der gør ældster i Israel til hans ældster.

  25. Russell M. Nelson, »Træk Jesu Kristi kraft ind i jeres liv«, Liahona, maj 2017, s. 41.

  26. Se merriam-webster.com, »rivet.«

  27. Læs en uddybning af begrebet om at leve et liv i pagten i Donald L. Hallstrom, »Living a Covenant Life«, Ensign, juni 2013, s. 46-49. Denne artikel er en tilpasning af en længere tale på Brigham Young University-Idaho i maj 2011. Se den fulde udgave på Donald L. Hallstrom, »A Covenant Life« (foredrag på BYU-Idaho, maj 2011), byui.edu.

  28. Se Jeremias 31:31-33, hvor Herren siger, at han vil indgå en ny pagt med Israels hus og skrive den i deres hjerte. Dette billede med, at pagter er skrevet i vores hjerte, eller at pagter bliver levende i vores hjerte, findes også i Paulus’ skrivelser (se 2 Kor 3:3; Hebr 8:10). Se en uddybning af omvendelse og hjertet af David A. Bednar, »Omvendt til Herren«, Liahona, nov. 2012, s. 106-109.

  29. Nadverbønnen for brødet udtrykker på smuk vis beskaffenheden af vores pagtsforhold med vor himmelske Fader. I Faderens frelsesplan indgår vi pagter med vor himmelske Fader, men formålet med pagterne realiseres, og vi gør os egnede til de lovede velsignelser ved Herren Jesus Kristus. Han er formidleren. I nadverordinancen vidner vi over for Faderen (egentligt indgår vi på ny en pagt med ham) om, at vi er villige til at påtage os Jesu Kristi navn, altid erindre ham og holde hans befalinger, så vi altid må have hans Ånd (Helligånden) hos os.

    Gaverne i Faderens løfter kommer gennem Jesu Kristi forløsende og styrkende kraft. Fx har præsident Nelson sagt, at Jesus Kristus »er kilden til al glæde« (»Glæde og åndelig overlevelse«, Liahona, nov. 2016, s. 82). Således bringer det os glæde i livet, at vores fokus er solidt baseret på Jesus Kristus, uanset hvad vores omstændigheder er.

  30. Præsident Ezra Taft Benson beskrev virkningen af denne ændring i holdning og fokus, da han sagde: »Når lydighed ophører med at være et irritationsmoment og i stedet bliver vores mål, vil Gud begave os med kraft og styrke« (i Donald L. Staheli, »Lydighed – livets store udfordring«, Stjernen, juli 1998, s. 87).

  31. Joh 16:32.

  32. Find en yderligere uddybning af Faderens og Sønnens bekymring for, interesse i, kærlighed til og engagement i vores liv ved at se Jeffrey R. Holland, »Guds storhed«, Liahona, nov. 2003, s. 70-73; Henry B. Eyring, »Vandr … med mig«, Liahona, maj 2017, s. 82-85. Se også Matt 18:20; 28:20; L&P 6:32; 29:5; 38:7; 61:36; 84:88.

  33. Se Rom 8:35-39; 1 Kor 13:1-8; Moro 7:46-47.

  34. L&P 50:27. Bemærk, at Herren giver alle, der er ordineret og sendt ud, dette løfte, der angår og er begrænset til den bestemte opgave, han har fået:

    »Han er udpeget til at være den største, uagtet han er den mindste og alles tjener.

    Derfor ejer han alt, for alt er ham underlagt, både i himlen og på jorden, livet og lyset, Ånden og kraften, der er udsendt efter Faderens vilje gennem Jesus Kristus, hans Søn.

    Men ingen ejer alt, medmindre han er lutret og renset fra al synd.

    Og hvis I er lutret og renset fra al synd, skal I bede om hvad som helst, I vil i Jesu navn, og det skal blive gjort.« (L&P 50:26-29).

  35. Se 1 Sam 16:7; 1 Kor 2:14. Se et eksempel på denne velsignelse at se, som Jesus gør, ved at læse præsident Henry B. Eyrings beretning om sin oplevelse som biskop med en ung mand, der havde begået en forbrydelse. Herren sagde til daværende biskop Eyring: »Jeg vil lade dig se ham, som jeg ser ham« (»Vandr … med mig«, s. 84).

  36. Det er det løfte og den befaling, Frelseren gav folket ved templet i Overflod. Han befalede dem at leve således, at hans lys og hans eksempel ville være i dem, så de kunne holde ham op som et lys for verden i deres liv og i deres opfordring til andre om at komme til ham. Ved at hans tilhængere levede og opfordrede således kunne andre føle ham og se ham i Herrens tjenere. (Se 3 Ne 18:24-25).

  37. Se Russell M. Nelson, »Prisen for præstedømmets kraft«, Liahona, maj 2016, s. 68.

  38. Se L&P 84:88.