2010–2019
Ett i Kristus
Oktober 2018


Ett i Kristus

Mina älskade medarbetare i Herrens verk, jag tror att vi kan göra så mycket mer och borde göra mer för att välkomna nya vänner in i kyrkan.

God eftermiddag, mina kära bröder och systrar. Som vi säger på mitt modersmål brasiliansk portugisiska: ”Boa tarde!” Jag känner mig välsignad av att få samlas till denna fantastiska generalkonferens för Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga under ledning av vår älskade profet, president Russell M. Nelson. Jag förundras över den stora möjligheten var och en av oss har att lyssna till Herrens röst genom hans tjänare på jorden i denna sista tid vi lever i.

Bild
Amazonfloden
Bild
Amazonfloden bildas av två floder som rinner samman

Mitt hemland Brasilien är mycket rikt på naturtillgångar. En av dem är den berömda Amazonfloden, en av de största och längsta floderna i världen. Den består av två olika floder: Rio Solimões och Rio Negro. Intressant nog flyter de tillsammans i många kilometer innan flodernas vatten blandas, detta på grund av att de skiljer sig mycket åt i ursprung, hastighet, temperatur och kemisk sammansättning. Efter flera kilometer blandas vattnen slutligen så att de blir till en flod som skiljer sig från sina enskilda delar. Endast efter att dessa delar blir till ett är Amazonfloden så mäktig att den, när den når Atlanten, föser undan havsvattnet så att man kan hitta sötvatten flera kilometer ut i havet.

Bild
Vattnen möts i Amazonfloden

På samma sätt som Rio Solimões och Rio Negro flyter ihop för att bilda den stora Amazonfloden, samlas Guds barn i Jesu Kristi återställda kyrka från olika sociala bakgrunder, traditioner och kulturer och bildar denna underbara gemenskap med heliga i Kristus. Till slut – genom att vi uppmuntrar, stödjer och älskar varandra – går vi samman och blir till en mäktig kraft i det godas tjänst i världen. Som Jesu Kristi efterföljare, som enhälligt skapar denna flod av godhet, kan vi föra evangeliets ”sötvatten” till en törstande värld.

Bild
Nya medlemmar kommer samman med andra Guds barn
Bild
En gemenskap av heliga formas

Herren har inspirerat sina profeter att lära oss hur vi kan stödja och älska varandra, så att vi kan bli förenade i tro och syfte när vi följer Jesus Kristus. Paulus, en apostel i Nya testamentet, förklarade att de som ”blivit döpta till Kristus har iklätt sig Kristus … [för] alla är … ett i Kristus Jesus”.1

När vi i dopet lovar att följa Frälsaren vittnar vi inför Fadern att vi är villiga att ta på oss Kristi namn.2 När vi strävar efter att förvärva hans gudomliga egenskaper i våra liv förändras vi genom Herren Kristi försoning, och vår kärlek till alla människor ökar på ett naturligt sätt.3 Vi intresserar oss uppriktigt för allas välfärd och lycka. Vi ser varandra som bröder och systrar, som Guds barn med gudomligt ursprung, gudomliga egenskaper och gudomlig potential. Vi vill bry oss om varandra och bära varandras bördor.4

Det är så Paulus beskriver kärleken.5 Mormon, en profet i Mormons bok, beskrev den som ”Kristi rena kärlek”,6 vilket är kärlekens mest sublima, ädla och starka form. Vår nuvarande profet, president Russell M. Nelson, beskrev nyligen att ett uttryck för Kristi rena kärlek är stödverksamheten, vilken är ett mer fokuserat och heligt sätt att älska och ta hand om andra så som Frälsaren gjorde.7

Låt oss se på kärlek och omvårdnad, som Frälsaren gjorde, inom ramen för hur vi uppmuntrar, hjälper och stödjer dem som nyligen blivit medlemmar och dem som börjar visa intresse för att besöka våra möten.

När dessa nya vänner lämnar världen och tar emot Jesu Kristi evangelium och blir medlemmar i hans kyrka, blir de hans lärjungar och föds på nytt genom honom.8 De lämnar bakom sig en välbekant värld och väljer att följa Jesus Kristus helhjärtat: De förenas med en ny ”flod” som är som den mäktiga Amazonfloden – en flod som är en modig kraft i godhetens och rättfärdighetens tjänst och som leder fram till Guds närhet. Aposteln Petrus beskriver den som ”ett utvalt släkte, ett kungligt prästerskap, ett heligt folk, ett Guds eget folk”.9 När dessa nya vänner flyter in i denna nya och obekanta flod kan de känna sig lite vilsna till en början. Dessa nya vänner inser att de blandar sig med en flod med unikt ursprung och unika temperaturer och kemiska sammansättningar – en flod som har egna traditioner, egen kultur och egen vokabulär. Detta nya liv i Kristus kan kännas överväldigande. Tänk efter hur det kan kännas för dem när de för första gången hör uttryck som ”hemafton”, ”BUK”, ”fastesöndag”, ”dop för de döda”, ”tre-i-ett” och så vidare.

Det är lätt att förstå varför de kanske inte känner sig hemma. I sådana situationer kan de fråga sig själva: Finns det plats för mig här? Passar jag in i Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga? Behöver kyrkan mig? Kommer jag att hitta vänner som är villiga att hjälpa och stötta mig?

Mina kära vänner, när det händer måste vi som är på en annan plats under lärjungeskapets långa resa sträcka ut en varm vänskapens hand till våra nya vänner, välkomna dem där de är och hjälpa, älska och inkludera dem i våra liv. Alla dessa nya vänner är Guds dyrbara söner och döttrar.10 Vi har inte råd att tappa en enda av dem, för precis som Amazonfloden är beroende av att dess bifloder ger den vatten, behöver vi dem lika mycket som de behöver oss för att bli en mäktig kraft för det goda i världen.

Våra nya vänner har gudagivna talanger, entusiasm och godhet inom sig. Deras entusiasm för evangeliet kan smitta av sig, och på så sätt ge ny livskraft till våra egna vittnesbörd. De för också med sig nya perspektiv som hjälper oss förstå livet och evangeliet.

Vi har länge undervisats om hur vi kan hjälpa våra nya vänner känna sig välkomna och älskade i Jesu Kristi återställda kyrka. De behöver tre saker för att stå starka och trofasta livet ut:

För det första behöver de bröder och systrar i kyrkan som är uppriktigt intresserade av dem, sanna och lojala vänner som de alltid kan vända sig till, som vandrar bredvid dem och besvarar deras frågor. Som medlemmar bör vi alltid vara uppmärksamma och söka efter nya ansikten under kyrkans aktiviteter och möten, oavsett våra ansvar, uppdrag eller bekymmer. Vi kan göra enkla saker för att hjälpa dessa nya vänner känna sig omhuldade och välkomna i kyrkan, som att varmt hälsa på dem, le uppriktigt mot dem, sitta med dem när vi sjunger och tillber Gud, presentera dem för andra medlemmar och så vidare. När vi öppnar hjärtat för våra nya vänner på några av dessa sätt agerar vi i tjänandets anda. När vi tjänar dem på Frälsarens sätt känner de sig inte längre som ”främlingar inom våra portar”. De känner att de passar in och kan lära känna nya vänner, och vad som är allra viktigast: de känner Frälsarens kärlek genom vår genuina omsorg.

För det andra, nya vänner behöver en uppgift – en möjlighet att tjäna andra. Tjänande är ett av de fina särdragen i Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga. Det är en process som gör det möjligt för vår tro att stärkas. Varje ny vän förtjänar den möjligheten. Även om biskopen och församlingsrådet har det direkta ansvaret för att ge kallelser strax efter dopet finns det inget som hindrar oss som medlemmar från att be våra nya vänner om hjälp med att tjäna andra informellt eller i tjänandeprojekt.

För det tredje måste nya vänner ges ”näring genom Guds goda ord”11. Vi kan hjälpa dem att älska och bekanta sig med skrifterna genom att läsa och samtala om dess undervisning med dem, sätta in berättelserna i deras sammanhang och förklara svåra ord. Vi kan också lära dem om hur de kan få personlig vägledning genom att regelbundet studera skrifterna. Dessutom kan vi nå ut till våra nya vänner i deras hem och bjuda hem dem till oss utanför kyrkans schemalagda möten och aktiviteter och hjälpa dem förenas med de heligas gemenskaps mäktiga flod.

När vi förstår anpassningarna och utmaningarna som våra nya vänner möter när de blir en del av Guds familj, som våra bröder och systrar, kan vi berätta om hur vi har övervunnit liknande utmaningar i våra liv. Det hjälper dem förstå att de inte är ensamma och att Gud välsignar dem när de utövar tro på hans löften.12

När Rio Solimões och Rio Negro förenas blir Amazonfloden mäktig och stark. När vi och våra nya vänner i sanning förenas blir också Jesu Kristi återställda kyrka ännu starkare och orubbligare. Min kära Rosana och jag är så tacksamma för alla dem som hjälpte oss förenas med denna nya flod för många år sedan, när vi tog emot Jesu Kristi evangelium i vårt hemland Brasilien. Under årens gång har dessa fantastiska människor i sanning tjänat oss och hjälpt oss fortsätta flöda i rättfärdighet. Vi är så tacksamma för dem.

Profeterna på västra halvklotet visste mycket väl hur man ska få nya vänner att fortsätta flöda trofast tillsammans i denna nya flod av godhet fram mot evigt liv. Till exempel: Eftersom Moroni hade sett vår tid och visste att vi skulle möta liknande utmaningar13 tog han med några av dessa viktiga steg i det han skrev i Mormons bok.

”Och sedan de hade mottagits till dop och påverkats och renats genom den Helige Andens kraft räknades de bland Kristi kyrkas folk. Och deras namn upptecknades så att de skulle bli ihågkomna och få näring genom Guds goda ord för att hålla dem på den rätta vägen och få dem att ständigt och vaksamt be och förtrösta endast på Kristi förtjänster, han som var deras tros upphovsman och fullkomnare.

Och kyrkan kom ofta tillsammans för att fasta och be och för att tala med varandra om sina själars välfärd.”14

Mina älskade medarbetare i Herrens verk, jag tror att vi kan göra så mycket mer och borde göra mer för att välkomna nya vänner in i kyrkan. Jag ber er fundera över vad vi kan göra för att än mer inkludera, acceptera och hjälpa dem, från och med nästa söndag. Var noga med att inte låta era uppdrag i kyrkan hindra er från att välkomna nya vänner under kyrkans möten och aktiviteter. Trots allt är dessa själar dyrt aktade i Guds ögon och betyder mycket mer än program och aktiviteter. Om vi tjänar våra nya vänner med hjärtat fyllt av ren kärlek, som Frälsaren gjorde, lovar jag er i hans namn att han hjälper oss i vårt arbete. När vi tjänar trofast, som Frälsaren gjorde, har våra nya vänner den hjälp de behöver för att fortsätta vara starka, hängivna och trofasta intill änden. De förenar sig med oss och vi blir Guds mäktiga folk och de hjälper oss föra sötvatten till en värld som desperat behöver välsignelserna som finns i Jesu Kristi evangelium. Dessa Guds barn kommer att känna att de ”inte längre [är] gäster och främlingar, utan medborgare med de heliga”.15 Jag lovar er att de kommer att känna vår Frälsare Jesu Kristi närvaro i hans egen kyrka. De kommer att fortsätta att flöda med oss in i godhetens källa, tills de tas emot med öppna armar av vår Herre Jesus Kristus och hör Fadern säga: ”Ni skall få evigt liv.”16

Jag ber er söka Herrens hjälp i att älska andra så som han har älskat er. Låt oss alla följa det råd profeten Mormon gav oss: ”Därför, mina älskade bröder [och systrar], be till Fadern av allt ert hjärta att ni må vara fyllda av denna kärlek som han har utgjutit över alla som är hans Sons, Jesu Kristi, sanna efterföljare.”17 Om dessa sanningar vittnar jag och gör det i Jesu Kristi namn, amen.