2010–2019
Fadern
Oktober 2018


Fadern

Var och en av oss har potentialen att bli som Fadern. För att bli det måste vi tillbe Fadern i Sonens namn.

I hela sitt liv har min fru Melinda helhjärtat försökt vara en trofast lärjunge till Jesus Kristus. Trots det började hon som ung känna sig ovärdig sin himmelske Faders kärlek och välsignelser eftersom hon missförstod hans natur. Lyckligtvis fortsatte Melinda att hålla buden trots sin sorgsenhet. För bara några år sedan hade hon en del upplevelser som hjälpte henne att bättre förstå Guds natur, som hans kärlek till sina barn och hans tacksamhet för våra ofullkomliga ansträngningar att utföra hans verk.

Hon förklarar hur det har påverkat henne: ”Nu känner jag mig säker på att vår Faders plan fungerar, att han personligen har investerat i vår framgång och att han ger oss de lärdomar och upplevelser som vi behöver för att återvända till honom. Jag ser mig själv och andra mer som Gud ser oss. Jag kan vara förälder, undervisa och tjäna med mer kärlek och mindre rädsla. Jag känner frid och tillförsikt i stället för oro och osäkerhet. I stället för att känna mig dömd känner jag mig stöttad. Min tro är mer viss. Jag känner min Faders kärlek oftare och djupare.”1

Att ha ”en rätt uppfattning om [vår himmelske Faders] natur, fullkomlighet och egenskaper” är nödvändigt för att utöva tro som krävs för att uppnå upphöjelse.2 En korrekt förståelse av vår himmelske Faders natur kan förändra vårt sätt att se på oss själva och andra och hjälpa oss att förstå Guds enorma kärlek till sina barn och hans stora önskan att hjälpa oss bli som han. En felaktig syn på hans natur kan få oss att känna oss oförmögna att någonsin kunna komma tillbaka till honom

Min avsikt i dag är att undervisa om grundläggande lärosatser om Fadern som låter oss var och en, men speciellt de som undrar om Gud älskar dem, bättre förstå hans sanna natur och utöva större tro på honom, hans Son och hans plan för oss.

Det förjordiska livet

I det förjordiska livet föddes vi som andar till himmelska föräldrar och levde hos dem som en familj.3 De kände oss, undervisade oss och älskade oss.4 Vi hade en stark önskan om att bli som vår himmelske Fader. Men för att kunna bli som han, insåg vi att vi måste

  1. få förhärligade, odödliga, fysiska kroppar5

  2. gifta oss och bilda familjer genom prästadömets beseglingsmakt6 och

  3. förvärva all kunskap, makt och alla gudomliga egenskaper.7

Följaktligen utformade Fadern en plan som under vissa förutsättningar8 skulle låta oss få fysiska kroppar som skulle bli odödliga och förhärligade i uppståndelsen; gifta oss och bilda familjer i dödligheten, eller efter dödligheten9 för de trofasta som inte fick den här möjligheten; framåtskrida mot fullkomlighet och slutligen återvända till våra himmelska föräldrar för att leva med dem och våra familjer i ett tillstånd av upphöjelse och evig lycka.10

Skrifterna kallar det här frälsningsplanen.11 Vi var så tacksamma för den här planen att vi när den framlades för oss ropade av glädje.12 Var och en av oss gick med på planens villkor, som innefattade jordelivets erfarenheter och utmaningar som skulle hjälpa oss utveckla gudomliga egenskaper.13

Jordelivet

Under dödligheten ger vår himmelske Fader oss de förutsättningar vi behöver för att utvecklas inom hans plan. Fadern frambringade Jesus Kristus i köttet14 och försåg honom med gudomlig hjälp så att han kunde uppfylla sitt uppdrag i dödligheten. Vår himmelske Fader hjälper oss var och en på samma sätt om vi strävar efter att hålla hans bud.15 Fadern ger oss handlingsfrihet.16 Våra liv är i hans händer och våra ”dagar är kända” och ”skall inte bli förkortade”.17 Och han ser till att allt till slut samverkar till det bästa för dem som älskar honom.18

Det är vår himmelske Fader som ger oss vårt dagliga bröd,19 som innefattar både maten vi äter och styrkan vi behöver för att hålla hans bud.20 Fadern skänker goda gåvor.21 Han hör och besvarar våra böner.22 Vår himmelske Fader frälser oss från det onda om vi låter honom göra det.23 Han gråter över oss när vi lider.24 I slutändan kommer alla våra välsignelser från Fadern.25

Vår himmelske Fader vägleder oss och ger oss de erfarenheter vi behöver beroende på våra styrkor, svagheter och val så att vi kan bära god frukt.26 Fadern tuktar oss vid behov eftersom han älskar oss.27 Han är en ”Rådens Människa”,28 som rådgör med oss om vi ber honom göra det.29

Det är vår himmelske Fader som sänder både inflytandet från den Helige Anden och dess gåva in i våra liv.30 Genom den Helige Andens gåva kan Faderns härlighet – eller intelligens, ljus och kraft – bo i oss.31 Om vi strävar efter att få mer ljus och sanning tills vi har blicken fäst endast på Guds ära, sänder vår himmelske Fader löftets Helige Ande för att besegla oss till evigt liv och uppenbarar sitt ansikte för oss – antingen i det här livet eller i nästa.32

Livet efter döden

I andevärlden efter döden fortsätter vår himmelske Fader att utgjuta den Helige Anden och sända missionärer till dem som behöver evangeliet. Han besvarar böner och hjälper dem som saknar ställföreträdande frälsande förrättningar att få dem.33

Fadern uppväckte Jesus Kristus och gav honom makt att åstadkomma uppståndelsen,34 genom vilken vi får odödliga kroppar. Frälsarens återlösning och uppståndelse för oss tillbaka till Faderns närhet, där vi blir dömda av Jesus Kristus.35

De som förlitar sig på ”den helige Messias förtjänster och barmhärtighet och nåd”36 får ta emot förhärligade kroppar liksom Faderns37 och vistas hos honom ”i ett tillstånd av oändlig lycka”.38 Där kommer Fadern att torka alla tårar från våra ögon39 och hjälpa oss fortsätta vår färd mot att bli som han.

Som ni förstår finns vår himmelske Fader alltid där för oss.40

Faderns utmärkande egenskaper

För att bli som Fadern måste vi utveckla hans utmärkande egenskaper. Vår himmelske Faders fullkomlighet och egenskaper innefattar följande:

  • Fadern är ”Oändlig och Evig”.41

  • Han är fullkomligt rättvis, barmhärtig, god och långmodig, och han vill bara vårt bästa.42

  • Vår himmelske Fader är kärlek.43

  • Han håller sina förbund.44

  • Han förändras inte.45

  • Han kan inte ljuga.46

  • Fadern gör inte skillnad på människor.47

  • Han vet allt – det förflutna, nuvarande och framtida – från begynnelsen.48

  • Vår himmelske Fader är intelligentare49 än oss alla.50

  • Fadern är allsmäktig51 och gör allt han i sitt hjärta bestämmer sig för att göra.52

Bröder och systrar, vi kan ha förtroende för och förlita oss på Fadern. Eftersom vår himmelske Fader har ett evigt perspektiv, kan han se sådant som vi inte kan se. Hans glädje, verk och härlighet är att åstadkomma odödlighet och upphöjelse.53 Allt han gör är till vår nytta. Han ”är mer angelägen om [vår] eviga lycka än [vi själva] är”.54 Och han ”skulle inte vilja att [vi] behövde uppleva ett enda ögonblick av svårigheter utöver det som är absolut nödvändigt för [vår] egen skull eller för [våra] nära och käras skull”.55 Därför fokuserar han på att hjälpa oss att utvecklas, inte på att döma och fördöma oss.56

Att bli som vår Fader

Som andliga söner och döttrar till Gud har var och en potentialen att bli som Fadern. För att bli det måste vi tillbe Fadern i Sonens namn.57 Vi gör det genom att sträva efter att lyda Faderns vilja, som Sonen gjorde,58 och genom att ständigt omvända oss.59 När vi gör detta får vi ”motta nåd för nåd” tills vi mottar Faderns fullhet60 och förlänas hans ”natur, fullkomlighet och egenskaper”.61

Med tanke på avståndet mellan det som vi är som dödliga varelser och det som vår himmelske Fader har blivit, är det inte förvånande att det finns de som känner att det är ouppnåeligt att bli som Fadern. Likväl är skrifterna tydliga. Om vi i tro håller oss till Kristus, omvänder oss och söker Guds nåd genom lydnad, blir vi så småningom som Fadern. Jag finner stor tröst i det faktum att de som strävar efter att vara lydiga får ”motta nåd för nåd” och i slutänden ”motta hans fullhet”.62 Med andra ord kan vi inte på egen hand bli som Fadern.63 Snarare blir vi det genom nådegåvor, vissa stora men de flesta små, som bygger vidare på varandra tills vi har en fullhet. Men, bröder och systrar, den kommer!

Jag uppmanar er att lita på att vår himmelske Fader vet hur han ska upphöja er. Sök hans dagliga, upprätthållande hjälp och sträva framåt med tro på Kristus även när ni inte kan känna Guds kärlek.

Det finns mycket vi inte förstår vad gäller att bli som Fadern.64 Men jag kan med visshet vittna om att vår strävan efter att bli som Fadern är värd varenda uppoffring.65 De uppoffringar vi gör här i dödligheten, oavsett hur stora de är, går helt enkelt inte att jämföra med den omätbara glädje, lycka och kärlek vi kommer att känna hos Gud.66 Om ni kämpar med att tro på att det är värt de uppoffringar ni ombeds göra, kallar Frälsaren på er med orden: ”Ni har ännu inte förstått hur stora välsignelser Fadern … har berett åt er … ni kan inte bära allt nu. Var dock vid gott mod, ty jag skall leda er.”67

Jag vittnar om att er himmelske Fader älskar er och vill att ni ska leva med honom igen. I Jesu Kristi namn, amen.

Slutnoter

  1. Författarens egna anteckningar; se även D. Melinda Ashton, ”The Holy Ghost: Direction, Correction, and Warning” (kvinnokonferens vid Brigham Young University, 28 apr. 2016), byutv.org.

  2. Lectures on Faith (1985), s. 38.

  3. Se ”Familjen: Ett tillkännagivande för världen”, Liahona, maj 2017, s. 145; ”Mother in Heaven”, Gospel Topics, topics.lds.org.

  4. Aposteln Paulus antydde att vi kände Fadern så väl att våra själar fortfarande längtar efter att kalla honom Abba, som betyder ”pappa”, ett ord som förbehålls fäder som vi står mycket nära (se Rom. 8:15).

  5. Se L&F 130:22.

  6. Se L&F 132:19–20.

  7. Se Matt. 5:48; se även 2 Petr. 1:3–8.

  8. Dessa villkor var att vi skulle hålla vårt första tillstånd (se Abr. 3:26) och sedan under jordelivet utöva tro på Jesus Kristus och hans försoning, omvända oss, bli döpta genom nedsänkning av någon som har prästadömets myndighet från Gud, motta den Helige Andens gåva och hålla ut intill änden (se 3 Ne. 27:16–20).

  9. President Dallin H. Oaks har sagt: ”En del som lyssnar till detta budskap säger förmodligen: ’Men jag då?’ Vi vet att många värdiga, underbara sista dagars heliga för närvarande saknar de idealiska tillfällena och nödvändiga omständigheterna för sitt framåtskridande. Livet som ensamstående, barnlöshet, död och skilsmässa gäckar idealen och fördröjer uppfyllandet av de utlovade välsignelserna. … Men dessa missräkningar är endast tillfälliga. Herren har lovat att ingen välsignelse i evigheten ska förnekas hans söner och döttrar som håller buden, är trogna sina förbund och vill göra det rätta” (”Den stora lycksalighetsplanen”, Nordstjärnan, jan. 1994, s. 72).

  10. Se Mosiah 2:41.

  11. Se Alma 42:5; den kallas även återlösningsplanen (se t.ex. Jakob 6:8) och lycksalighetsplanen (se Alma 42:8, 16).

  12. Se Job 38:4–7.

  13. Se t.ex. Hebr. 5:8; 12:11; Eth. 12:27. Åtminstone till en början ser några av de svårigheter vi ställs inför i dödligheten med vår begränsade kunskap ut som om de hindrar oss från att uppnå några av de utlovade välsignelser vi hoppats mest på. Trots dessa skenbara motsägelser kommer Gud att ge oss varenda utlovad välsignelse om vi förblir trofasta.

  14. Se Luk. 1:31–35; Joh. 1:14; 1 Ne. 11:18–21; HFS, ”Jesus Kristus”, scriptures.lds.org.

  15. Se L&F 93:4–5, 16–17, 19–20.

  16. Se Mose 7:32.

  17. L&F 122:9.

  18. Se Rom. 8:28.

  19. Se Matt. 6:11.

  20. Se N. Eldon Tanner, ”Bönens betydelse”, Nordstjärnan, aug. 1974, s. 339–342.

  21. Se Luk. 11:10–13; Jak. 1:17.

  22. Se Luk. 11:5–10; JST, Luke 11:5–6 (i Luke 11:5, fotnot a); 3 Ne. 13:6.

  23. Se Matt. 6:13.

  24. Se Mose 7:31–40.

  25. Se Jak. 1:17.

  26. Se Joh. 15:1–2; L&F 122:6–7.

  27. Se Hebr. 12:5–11; L&F 95:1.

  28. Mose 7:35.

  29. Se Alma 37:12, 37.

  30. Se Joh. 14:26; 2 Ne. 31:12.

  31. Se Joh. 17:21–23, 26; L&F 93:36.

  32. Se L&F 76:53; 88:67–68.

  33. Se 1 Petr. 4:6. Äldste Melvin J. Ballard berättade varför en man han döpte hade slutit sig till kyrkan: ”Jag fick veta att hans förfäder i andevärlden hade tagit emot evangeliet för längesedan och hade bett att några av deras släktingar på jorden skulle öppna dörren för dem, och att deras böner hade hjälpt och Herren hade väglett missionärerna till den här mannens dörr” (i Melvin R. Ballard, Melvin J. Ballard, Crusader for Righteousness [1966], s. 250).

  34. Se Morm. 7:5–6; se även Joh. 5:21, 26; 1 Kor. 6:14; 2 Ne. 9:11–12; Alma 40:2–3; 3 Ne. 27:14.

  35. Se Joh. 5:22; Jakob 6:9; Alma 11:44; Hel. 14:15–18. Kristi försoning övervinner alla följderna av Adams fall, inte minst den fysiska och den andliga döden, vilka båda måste övervinnas för att vi ska kunna återvända till vår himmelske Faders närhet. De som har omvänt sig från sina synder får bo hos Fadern och Sonen för evigt. Men, de som inte har omvänt sig får lida en andra död, som orsakas av deras egna synder (se Hel. 14:15–18).

  36. 2 Ne. 2:8.

  37. Se L&F 76:56; 88:28–29.

  38. Mosiah 2:41.

  39. Se Upp. 7:17.

  40. Se Mose 7:30. Vår himmelske Fader fortsätter till och med att vaka över och sörja för dem som är i det terrestriala riket genom Jesu Kristi och andra celestiala varelsers betjäning (se L&F 76:77, 87) och för dem som är i det telestiala riket genom den Helige Andens och änglars betjäning (se L&F 76:86, 88).

  41. Mose 7:35; se även Ps. 90:2.

  42. Se Ps. 103:6–8; Luk. 6:36; Mose 7:30.

  43. Se 1 Joh. 4:16.

  44. Se L&F 84:40.

  45. Se Jak. 1:17.

  46. Se 4 Mos. 23:19.

  47. Se Apg. 10:34–35.

  48. Se 1 Ne. 9:6; L&F 130:7.

  49. Dictionary.com definierar intelligens som ”förmåga till inlärning, till att resonera, förstå och liknande former av mental aktivitet; en naturlig förmåga att greppa sanningar, samband, fakta, innebörder o.s.v.” och ”kunskap”.

  50. Se Abr. 3:19. Jesus Kristus som förhärligad, fullkomnad varelse är också intelligentare än oss alla.

  51. Se Upp. 21:22.

  52. Se Abr. 3:17.

  53. Se Mose 1:39.

  54. Richard G. Scott, ”Förtrösta på Herren”, Nordstjärnan, jan. 1996, s. 17.

  55. Richard G. Scott, ”Förtrösta på Herren”, s. 16.

  56. Se Joh. 5:22; Mose 1:39. Det är Satan och vi själva som fördömer oss (se Upp. 12:10; Alma 12:14).

  57. Se Joh. 4:23; L&F 18:40; 20:29.

  58. Se 3 Ne. 11:11; L&F 93:11–19.

  59. Omvändelse är den process genom vilken vi förändrar vår innersta natur så att vi blir som Gud. Därför bör vi ständigt omvända oss, inte bara omvända oss när vi ”gör något fel”.

  60. Se L&F 93:19–20.

  61. Lectures on Faith, s. 38; se även Moro. 7:48; 10:32–33; L&F 76:56, 94–95; 84:33–38.

  62. L&F 93:20; kursivering tillagd.

  63. Se Moro. 10:32–33; L&F 76:69, 94–95.

  64. Varför kan eller vill inte Gud uppenbara mer om processen att bli som han? Ärligt talat känner jag inte till alla orsaker. Men det finns åtminstone två som jag faktiskt förstår. Den första är att vissa saker helt enkelt är ofattbara i vårt dödliga tillstånd (se L&F 78:17). Det kanske kan jämföras med att försöka förklara internet för någon som levde på medeltiden. Bakgrunden och perspektivet saknas, helt enkelt. Och den andra är att nådegåvor ofta kommer till oss just på grund av att vi måste våndas över och kämpa med att inte veta.

  65. De uppoffringar vi ombeds göra kan vara nödvändiga för att vi ska kunna bli fullkomnade (se JST, Hebrews 11:40 [i Hebrews 11:40, fotnot a]).

  66. Se Rom. 8:18.

  67. L&F 78:17–18.