2010–2019
Sammanfatta allt i Kristus
Oktober 2018


Sammanfatta allt i Kristus

Frälsarens evangeliums kraft att förvandla och välsigna oss kommer av att vi urskiljer och tillämpar dess sammanhängande lära, principer och tillämpningar.

Ett rep är ett nödvändigt redskap vi alla känner till. Rep tillverkas av trådar av tyg, växter, metall eller annat material som vrids samman eller flätas ihop. Intressant nog kan material som är rätt oansenliga vävas ihop och bli oerhört starka. Med andra ord kan man sammanbinda ett alldeles vanligt material till ett fantastiskt redskap.

Bild
Trådar vävs ihop till ett rep

Precis som ett rep blir starkt på grund av dess många sammanflätade trådar, ger Jesu Kristi evangelium det största sanningsperspektivet och erbjuder de rikaste välsignelserna när vi lyder Paulus uppmaning att ”sammanfatta allt i himlen och på jorden i Kristus”.1 Det är viktigt att den här nödvändiga sammanfattningen av sanning centreras och fokuseras på Herren Jesus Kristus, för han är ”vägen, sanningen och livet”2.

Jag ber att den Helige Anden upplyser var och en av oss när vi begrundar hur principen att sammanfatta allt i Kristus kan tillämpas praktiskt på hur vi lär oss och efterlever hans återupprättade evangelium i våra dagliga liv.

En uppenbarelsens tid

Vi lever i en anmärkningsvärd tid och en uppenbarelsens tid i Jesu Kristi återställda kyrka. De historiska förändringar som annonserats i dag har ett enda övergripande syfte: att stärka tron på vår himmelske Fader och hans plan och på hans Son Jesus Kristus och hans försoning. Söndagens mötesschema har inte bara förkortats. Snarare har vi nu större möjligheter och ansvar som enskilda och familjer att använda vår tid till att göra sabbaten till en fröjd hemma och i kyrkan.

I april i år var det inte bara den organisatoriska strukturen i prästadömets kvorum som förändrades. Eftertryck och kraft gavs till ett högre och heligare sätt att betjäna våra bröder och systrar.

Liksom de hopflätade trådarna i ett rep skapar ett kraftfullt och slittåligt redskap är alla dessa sammanhängande handlingar en del av en förenad ansträngning att inrikta Frälsarens återupprättade kyrkas fokus, resurser och arbete på dess grundläggande uppgift: att bistå Gud i hans verk att åstadkomma hans barns frälsning och upphöjelse. Vi önskar att ni inte fokuserar enbart på logistiken i det som har tillkännagetts. Vi får inte låta praktiska detaljer skymma de övergripande andliga skälen till att de här förändringarna görs nu.

Vår önskan är att tro på Faderns plan och på Frälsarens återlösande mission ska kunna tillta på jorden och att Guds eviga förbund ska kunna upprättas.3 Vårt enda mål är att underlätta fortgående omvändelse till Herren och att mer fullständigt älska och mer effektivt tjäna våra bröder och systrar.

Dela upp och separera

Som medlemmar i kyrkan delar vi ibland upp, separerar och tillämpar evangeliet i våra liv genom att skapa långa listor över enskilda ämnen vi ska studera och uppgifter vi ska utföra. Men ett sådant förhållningssätt kan begränsa vår insikt och vision. Vi måste vara försiktiga, för en fariseisk fokusering på listor kan hindra oss från att närma oss Herren.

Det fokus och den rening, den lycka och den glädje, den fortgående omvändelse och det beskydd som kommer av att vi ”överlämnar våra hjärtan åt Gud”4 och återspeglar hans bild i vårt ansikte5 kan inte uppnås om vi bara utför och bockar av alla de andliga saker vi förväntas göra. Det är snarare så att Frälsarens evangeliums kraft att förvandla och välsigna oss kommer av att vi urskiljer och tillämpar dess sammanhängande lära, principer och tillämpningar. Det är bara när vi sammanfattar allt i Kristus, med fast fokus på honom, som evangeliets sanningar i samverkan gör det möjligt för oss att bli vad Gud vill att vi ska bli6 och att tappert härda ut intill änden.7

Att lära och sammanlänka evangeliets sanningar

Jesu Kristi evangelium är en magnifik gobeläng av sammanfogad8 och sammanvävd sanning. När vi lär oss och länkar samman evangeliets uppenbarade sanningar får vi välsignelsen av att ta emot dyrbara perspektiv och ökad andlig kapacitet genom ögon som kan se Herrens inflytande i våra liv och öron som kan höra hans röst.9 Och principen att sammanfatta allt i Herren kan hjälpa oss byta ut de traditionella listorna till en förenad, integrerad och komplett helhet. Låt mig ge både ett doktrinärt och ett kyrkligt exempel på vad jag menar.

Exempel 1. Den fjärde trosartikeln är ett av de bästa exemplen på hur man sammanfattar allt i Kristus: ”Vi tror att evangeliets första grundsatser och förordningar är: 1) Tro på Herren Jesus Kristus, 2) omvändelse, 3) dop genom nedsänkning till syndernas förlåtelse, 4) handpåläggning för den Helige Andens gåva.”10

Bild
Tro på Herren Jesus Kristus

Sann tro fokuseras i och på Herren Jesus Kristus – i honom som Faderns gudomlige och enfödde Son och på honom och den återlösande mission han genomförde. ”Han har ju uppfyllt lagens krav, och han gör anspråk på alla dem som har tro på honom. Och de som har tro på honom håller fast vid alla goda ting. Därför för han alla människobarnens talan.”11 Att utöva tro på Kristus innebär att lita på och ha förtroende för honom som vår Frälsare, på hans namn och på hans löften.

Bild
Omvändelse

Den första, naturliga följden av att lita på Frälsaren är att omvända sig och vända sig bort från ondska. När vi utövar tro på Herren vänder vi oss av naturen mot, kommer till och förlitar oss på honom. Omvändelse innebär alltså att vi litar på och förtröstar på att Frälsaren hjälper oss med det som vi inte kan göra själva. Var och en av oss måste ha ”fullkomlig förtröstan på hans förtjänster som är mäktig att frälsa”12, för bara ”genom den helige Messias förtjänster och barmhärtighet och nåd”13 kan vi bli nya skapelser i Kristus14 och slutligen återvända till och bo i Guds närhet.

Bild
Dop

Förrättningen dop genom nedsänkning till syndernas förlåtelse kräver att vi litar på honom, förtröstar på honom och följer honom. Nephi förkunnade: ”[Jag vet] att om ni följer Sonen helhjärtat, utan hyckleri eller förställning inför Gud, men med ärligt uppsåt och omvänder er från era synder och vittnar för Fadern att ni är villiga att ta på er Kristi namn genom dopet – ja, genom att följa er Herre och er Frälsare ned i vattnet enligt hans ord, se, då skall ni ta emot den Helige Anden. Ja, sedan kommer dopet med eld och med den Helige Anden.”15

Bild
Konfirmation

Förrättningen handpåläggning för den Helige Andens gåva kräver att vi litar på honom, förtröstar på honom, följer honom och strävar framåt i honom med hjälp av hans Helige Ande. Som Nephi förkunnade: ”Och … jag vet härigenom att om en människa inte håller ut intill änden genom att följa den levande Gudens Sons exempel, så kan hon inte bli frälst.”16

Bild
Sammanfatta allt

Den fjärde trosartikeln klarlägger inte bara det återupprättade evangeliets grundläggande principer och förrättningar. Den här inspirerade trosförkunnelsen sammanfattar snarare allt i Kristus: att lita på honom, att förtrösta på honom, att följa honom och att sträva framåt tillsammans med honom – ja, i honom.

Exempel 2. Jag vill nu beskriva hur alla kyrkans program och initiativ sammanfattas i Kristus. Många fler exempel skulle kunna lyftas fram, jag ska bara använda några få.

Bild
Bygga upp och stärka Sion

År 1978 bad president Spencer W. Kimball kyrkans medlemmar att bygga upp Sions styrka över hela världen. Han rådde de heliga att stanna kvar i sina egna länder och etablera starka stavar genom att samla Guds familj och undervisa dem om Herrens vägar. Han tillkännagav att fler tempel skulle byggas och utlovade välsignelser till de heliga varhelst de bodde över hela världen.17

Bild
Tretimmarsblocket
Bild
Tillkännagivandet om familjen

Allt eftersom antalet stavar växte ökade också behovet av att medlemmarna hade ett hem ”där hela familjen [tyckte] om att vistas, där de [kunde] berika sina liv och finna ömsesidig kärlek, stöd, uppskattning och uppmuntran”.18 År 1980 samlades därför söndagens möten till ett enda tretimmarsblock för att ”åter betona den enskildes och familjens ansvar att lära, leva efter och undervisa om evangeliet”.19 Den här tonvikten på familjen och hemmet bekräftades på nytt i ”Familjen: Ett tillkännagivande för världen”, som lades fram av president Gordon B. Hinckley 1995.20

Bild
Uppförande av tempel

I april 1998 tillkännagav president Hinckley att många fler mindre tempel skulle byggas, så att de heliga förrättningarna i Herrens hus skulle komma närmare de sista dagars heliga och kyrkans familjer världen över.21 Och de här förbättrade möjligheterna för andlig tillväxt och utveckling kompletterades av en samtidig ökning av timligt oberoende genom att Ständiga utbildningsfonden etablerades 2001.22

Bild
Ta hand om de fattiga och behövande

Under sin ämbetstid uppmanade president Thomas S. Monson gång på gång de heliga att komma ”till undsättning”, och betonade att ett av kyrkans gudomligt tilldelade ansvar är att ta hand om de fattiga och behövande. Med fortsatt tonvikt på timlig förberedelse infördes programmet Oberoendeservice 2012.

Bild
Göra sabbaten till en fröjd

Under de senaste åren har grundläggande principer om att göra sabbatsdagen till en fröjd i hemmet och i kyrkan betonats och förstärkts,23 vilket har förberett oss för justeringen av mötesschemat för söndagens möten som tillkännagavs under det här generalkonferensmötet.

Bild
Melkisedekska prästadömets kvorum samordnade med biorganisationer

Och för sex månader sedan stärktes de melkisedekska prästadömskvorumen och samordnades på ett mer effektivt sätt med biorganisationerna för att åstadkomma ett högre och heligare sätt att stödja andra.

Bild
Ett arbete i enighet

Jag tror att ordningen och tidpunkten för de här händelserna under många årtionden kan hjälpa oss se ett förenat och heltäckande arbete och inte bara en serie av varandra oberoende, separata initiativ. ”Gud har uppenbarat ett mönster för andlig utveckling för den enskilde och familjen genom förrättningar, undervisning, program och aktiviteter som inriktas på hemmet och som stöds av kyrkan. Kyrkans organisationer och program är till för att välsigna den enskilde och familjen och är inga självändamål.”24

Jag ber att vi ska kunna se Herrens verk som ett stort världsomspännande verk som blir allt mer inriktat på hemmet och som stöds av kyrkan. Jag vet och vittnar om att Herren uppenbarar och ”ännu kommer att uppenbara många stora och viktiga ting angående Guds rike”.25

Löfte och vittnesbörd

Jag började mitt tal med att lägga tonvikt vid den styrka som skapas när enskilda trådar av material vrids ihop eller flätas samman till ett rep. På ett liknande sätt lovar jag att ökat perspektiv, ökad målmedvetenhet och kraft kommer att visa sig i hur vi lär oss och lever efter Jesu Kristi återupprättade evangelium när vi strävar efter att sammanfatta allt i Kristus.

Alla möjligheter och välsignelser som har eviga följder kommer genom, är möjliga och har ett syfte på grund av, och varar genom Herren Jesus Kristus. Som Alma vittnade: ”Det … finns [inte] någon annan väg eller något annat sätt för människan att bli frälst än i och genom Kristus. Se, han är världens liv och ljus.”26

Jag vittnar med glädje om vår evige Faders och hans älskade Sons, Jesu Kristi, gudomlighet och att de verkligen lever. I vår Frälsare finner vi glädje. Och i honom finner vi försäkran om ”frid i den här världen och evigt liv i den kommande världen”.27 Det vittnar jag om i Herren Jesu Kristi heliga namn, amen.