2010–2019
Og dette er det evige liv
April 2017


Og dette er det evige liv

Gud kjenner dere og innbyr dere til å bli kjent med ham.

Jeg taler til dere, den oppvoksende generasjon – ungdom og unge voksne, enslige eller gifte – dere som er fremtidige ledere i Herrens kirke. Med så mye ondskap, kaos, frykt og forvirring som finnes i verden i dag, vil jeg tale tydelig til dere om storheten i og velsignelsen ved å bli kjent med Gud.

Jesus Kristus underviste mange sannheter som forklarer vår himmelske Faders plan for lykke og deres plass i den. Jeg skal fokusere på to av disse sannhetene som vil hjelpe dere å forstå deres identitet som Guds barn og å vite deres hensikt i livet.

For det første: “For så har Gud elsket verden at han gav sin Sønn, den enbårne, for at hver den som tror på ham, ikke skal fortapes, men ha evig liv.”1

For det annet: “Og dette er det evige liv, at de kjenner deg, den eneste sanne Gud, og ham du utsendte, Jesus Kristus.”2

Vennligst ha disse sannhetene i tankene – de forklarer hvorfornår jeg skal prøve å beskrive hvordan dere og vi alle kan bli kjent med Gud.

Bli kjent med ham gjennom bønn

Mine unge venner, vi kan begynne å bli kjent med Gud gjennom bønn.

Den 7. april 1829 begynte 22-åringen Oliver Cowdery sitt arbeid som skriver for 23-åringen Joseph Smith. De var unge, akkurat som dere. Oliver ba om en bekreftelse fra Gud om gjenopprettelsen og hans rolle i den. Som svar fikk han følgende åpenbaring:

“Se, du vet at du har adspurt meg, og jeg opplyste din forstand…

Ja, jeg forteller deg dette så du kan vite at det er ingen, uten Gud, som kjenner dine tanker og ditt hjertes hensikter…

Hvis du ønsker enda et vitnesbyrd, så husk den natten da du ropte til meg i ditt hjerte…

Talte jeg ikke fred til ditt sinn… ? Hvilket større vitnesbyrd kan du få enn det som kommer fra Gud?”3

Når dere ber i tro, vil dere føle Guds kjærlighet når hans Ånd taler til deres sjel. Uansett hvor alene eller usikre dere kan føle dere til tider, er dere ikke alene i denne verden. Gud kjenner dere personlig. Når dere ber, vil dere bli kjent med ham.

Bli kjent med ham ved skriftstudium

Når dere studerer Skriftene, lærer dere ikke bare om Frelseren, men dere kan faktisk lære Frelseren å kjenne.

I april 1985 talte eldste Bruce R. McConkie på generalkonferansen – bare 13 dager før han døde. Han avsluttet med følgende vitnesbyrd:

“Jeg er et av hans vitner, og en dag skal jeg berøre naglegapene i hans hender og føtter, og jeg skal fukte hans føtter med mine tårer.

Men jeg skal ikke vite det noe bedre da enn jeg vet nå at han er Guds allmektige Sønn, at han er vår Frelser og Forløser, og at frelse kommer i og ved hans forsonende blod, og på ingen annen måte.”4

De av oss som hørte eldste McConkie tale den dagen, har aldri glemt det vi følte. Da han begynte sin tale, viste han hvorfor hans vitnesbyrd var så sterkt. Han sa:

“Når jeg taler om disse fantastiske tingene, skal jeg bruke mine egne ord, selv om dere kanskje tror at det er Skriftenes ord…

Riktignok ble de uttalt av andre først, men de er nå mine, for Guds hellige ånd har båret vitnesbyrd for meg om at de er sanne, og det er nå som om Herren hadde åpenbart dem for meg i utgangspunktet. Jeg har derved hørt hans røst og kjenner hans ord.”5

Når dere studerer og grunner på Skriftene, vil dere også høre Guds røst, kjenne hans ord og lære ham å kjenne. Gud vil åpenbare sine evige sannheter for dere personlig. Disse læresetningene og prinsippene vil bli en del av dere og vil utstråle fra deres sjel.

I tillegg til personlig studium, er det viktig å studere Skriftene som familie.

I vårt hjem ønsket vi at våre barn skulle lære å gjenkjenne Åndens røst. Vi tror det skjedde da vi studerte Mormons bok som familie hver dag. Våre vitnesbyrd ble styrket da vi snakket om hellige sannheter.

Skriftstudium blir kanalen Ånden kan benytte for å gi hver enkelt av oss tilpasset opplæring. Når dere studerer Skriftene hver dag, alene og sammen med familien, vil dere lære å gjenkjenne Åndens røst og bli kjent med Gud.

Bli kjent med ham ved å gjøre hans vilje

I tillegg til å be og studere, må vi gjøre Guds vilje.

Frelseren er vårt fullkomne eksempel. Han sa: “Jeg er kommet ned fra himmelen, ikke for å gjøre min vilje, men for å gjøre hans vilje som har sendt meg.”6

Da den oppstandne Frelseren viste seg for nephittene, sa han: “Se, jeg er verdens lys og liv. Og jeg har drukket ut den bitre kalk som Faderen har gitt meg, og har forherliget Faderen ved å påta meg verdens synder og har derved underkastet meg Faderens vilje i alle ting fra begynnelsen av.”7

Dere og jeg gjør Faderens vilje ved å overholde våre pakter, holde budene og tjene Gud og våre medmennesker.

Min hustru Rhonda og jeg har foreldre som er helt vanlige mennesker – trolig omtrent som deres foreldre. Men én ting jeg elsker ved våre foreldre er at de viet sitt liv til å tjene Gud, og de lærte oss å gjøre det samme.

Da Rhondas foreldre hadde vært gift i bare noen år, ble hennes 23 år gamle far kalt på heltidsmisjon. Han etterlot seg sin unge hustru og deres 2 år gamle datter. Så ble hans hustru kalt til å virke sammen med ham de siste syv månedene av misjonen hans – og datteren ble overlatt til slektninger.

Noen år senere, nå med fire barn, flyttet de til Missoula i Montana, slik at hennes far kunne gå på universitetet. De hadde imidlertid bare vært der i noen måneder da president Spencer W. Kimball og eldste Mark E. Petersen kalte min svigerfar som den første presidenten for den nyopprettede Missoula stav. Han var bare 34. Tankene om universitetet ble lagt vekk fordi han ønsket å gjøre Herrens vilje – ikke sin egen.

Mine foreldre har virket i templet i mer enn 30 år – far som besegler, og mor som ordinansarbeider. De utførte også fem heltidsmisjoner sammen – i Riverside California, Ulaanbaatar Mongolia, Nairobi Kenya, Nauvoo Illinois tempel og Monterrey Mexico tempel. I Mexico arbeidet de hardt for å lære et nytt språk, noe som ikke var lett da de var 80 år gamle. Men de ønsket å gjøre Herrens vilje istedenfor å følge sine egne ønsker i livet.

Til dem og til alle slike trofaste siste-dagers-hellige over hele verden, gjentar jeg ordene Herren uttalte til profeten Nephi, Helamans sønn: “Velsignet er du… for de ting som du har gjort… utrettelig… [for du] har ikke forsøkt å redde ditt eget liv, men du har forsøkt å gjøre min vilje og holde mine bud.”8

Når vi forsøker å gjøre Guds vilje ved trofast å tjene ham og våre medmennesker, føler vi hans anerkjennelse og blir virkelig kjent med ham.

Bli kjent med ham ved å bli som ham

Frelseren forteller oss at den aller beste måten å bli kjent med Gud på er å bli ham lik. Han sa: “Derfor, hva slags menn burde dere være? Sannelig sier jeg dere, likesom jeg er.”9

Verdighet er nødvendig for å bli som ham. Han befalte: “Helliggjør dere, ja, rens deres hjerter og tvett deres hender… for meg så jeg kan gjøre dere rene.”10 Vi begynner på veien til å bli ham lik ved å omvende oss og motta hans tilgivelse, og så renser han vår sjel.

For å hjelpe oss med vår utvikling i retning Faderen, ga Herren oss følgende løfte: “Hver sjel som avstår fra sine synder og kommer til meg og påkaller mitt navn og adlyder min røst og holder mine bud, skal se mitt åsyn og vite at jeg er.”11

Ved vår tro på hans sonoffer, kan Frelseren rense oss, helbrede oss og gjøre oss i stand til å kjenne ham ved å hjelpe oss å bli som ham. Mormon forkynte: “Be til Faderen med all hjertets iver… så dere kan bli Guds sønner [og døtre], så vi, når han viser seg, skal være lik ham.”12 Hvis vi anstrenger oss for å bli som Gud, kan han gjøre oss til mer enn vi noensinne kunne klare på egenhånd.

Bli kjent med ham ved å følge veiledere

For å hjelpe oss i våre anstrengelser, har Gud gitt oss forbilder og veiledere. Jeg ønsker å uttrykke mine følelser om en av mine, eldste Neal A. Maxwell. Han ønsket alltid å underkaste seg Faderens vilje i sine anstrengelser for å bli som Gud.

For mer enn 20 år siden uttrykte han sine følelser til meg etter at han nettopp hadde fått diagnosen kreft. Han sa: “Jeg ønsker å være med på laget, enten på denne siden [av sløret] eller den andre. Jeg vil ikke sitte på sidelinjen. Jeg ønsker å delta i kampen.”13

De neste ukene var han tilbakeholden med å be Gud om å helbrede seg. Han ønsket bare å gjøre Guds vilje. Hans hustru, Colleen, påpekte at Jesu første rop i Getsemane var: “Er det mulig, så la denne kalk gå meg forbi!” Først da sa Frelseren: “Men ikke som jeg vil, bare som du vil.14 Hun oppfordret eldste Maxwell til å følge Frelserens eksempel og be om hjelp, og underkaste seg Guds vilje, noe han gjorde.15

Etter å ha lidd seg gjennom omfattende og tærende behandlinger i nesten ett år, var han helt og fullt tilbake “i kampen”. Han virket i syv år til.

Jeg hadde flere oppdrag sammen med ham i løpet av disse påfølgende årene. Jeg følte hans godhet, medfølelse og kjærlighet. Jeg opplevde hans økte åndelige foredling gjennom hans vedvarende lidelse og hans fortsatte tjeneste idet han kjempet for å bli som Frelseren.

Det største forbilde og den beste mentor og veileder for oss alle er vår Herre og Frelser Jesus Kristus, som sa: “Jeg er veien og sannheten og livet. Ingen kommer til Faderen uten ved meg.”16 “Kom så og følg meg.”17

Mine unge brødre og søstre, å bli kjent med Gud er en livsvarig oppgave. “Og dette er det evige liv, at [vi] kjenner… den eneste sanne Gud, og ham [Faderen] utsendte, Jesus Kristus.”18

“Skal vi ikke gå fremad i en så stor sak?… Friskt mot, [mine unge venner], og fremad til seier!”19

Gud kjenner dere og oppfordrer dere til å bli kjent med ham. Be til Faderen, studer Skriftene, prøv å gjøre Guds vilje, kjemp for å bli Frelseren lik, og følg rettferdige veiledere. Når dere gjør det, vil dere bli kjent med Gud og Jesus Kristus, og dere vil arve evig liv. Dette er min oppfordring til dere som et ordinert og spesielt vitne om dem. De lever. De elsker dere. Dette vitner jeg om i Jesu Kristi navn. Amen.