2010–2019
Stol på Gud uten å nøle
April 2017


Stol på Gud uten å nøle

Hvis vi er standhaftige og ikke vakler i vår tro, vil Herren øke vår evne til å heve oss over livets utfordringer.

Kjære brødre og søstre, jeg ønsker å innlede mitt budskap i dag med å vitne om at jeg vet at president Thomas S. Monson er Guds profet i vår tid. Hans rådgivere i Det første presidentskap, og De tolv apostler er også profeter, seere og åpenbarere. De representerer vår Herre Jesus Kristus og har rett til å erklære hans sinn og vilje slik den blir åpenbart for dem. Jeg vitner om at det ligger trygghet i å følge deres råd. Herren inspirerer dem til å legge vekt på å styrke vår tro på vår himmelske Fader og på hans Sønn Jesus Kristus og hans forsoning, slik at vi ikke vakler når vi møter vår tids utfordringer.

I Mormons bok leser vi om en mann ved navn Ammon som ble sendt fra Zarahemlas land til Lehi-Nephis land for å undersøke hvordan det gikk med sine brødre. Der fant han kong Limhi og hans folk, som var i trelldom under lamanittene. Kong Limhi ble oppmuntret av det Ammon fortalte ham om sitt folk i Zarahemla. Hans hjerte ble fylt med så mye håp og glede at han samlet folket ved templet og sa:

“Løft derfor deres hoder, gled dere, og sett deres lit til Gud…

Hvis dere vil vende dere til Herren av hele deres hjerte… og tjene ham med all flid… vil han – etter sin egen vilje og sitt eget behag – fri dere ut av trelldom.”1

Kong Limhis folks tro ble så sterkt berørt av Ammons ord at de inngikk en pakt med Gud om å tjene ham og holde hans bud, til tross for sine vanskelige omstendigheter. På grunn av deres tro, var de i stand til å utarbeide en plan for å flykte ut av lamanittenes hender.2

Brødre og søstre, tenk over hvor viktig kong Limhis oppfordring til sitt folk var, og dens relevans for oss. Han sa: “Løft derfor deres hoder, gled dere, og sett deres lit til Gud.” Med disse ordene oppfordret Limhi sitt folk til å se på fremtiden med troens øyne, til å erstatte frykt med optimismens håp som kommer av tro, og ikke vakle med hensyn til å sette sin lit til Gud, uavhengig av omstendighetene.

Jordelivet er en periode med prøvelser der vi vil bli prøvet for å se om vi vil gjøre alt som Herren vår Gud befaler oss.3 Dette vil kreve urokkelig tro på Kristus, også i tider med store vanskeligheter. Det vil kreve at vi strever fremover med standhaftig tro på Kristus, blir ledet av Ånden og stoler på at Gud vil sørge for våre behov.4

På slutten av sitt jordiske virke, like før han ble tatt til fange, underviste Frelseren sine disipler: “I verden har dere trengsel. Men vær frimodige! Jeg har overvunnet verden.”5

Tenk litt over dette sammen med meg et øyeblikk – Jesus Kristus, Faderens enbårne Sønn, levde et syndfritt liv og overvant alle verdens fristelser, smerter, utfordringer og lidelser. Han utgjøt bloddråper i Getsemane. Han led fryktelige, ubeskrivelige smerter. Han påtok seg alle våre smerter og sykdommer. Han står klar til å hjelpe – hver enkelt av oss – med enhver byrde. Ved sitt liv, sin lidelse, sin død og sin oppstandelse fjernet han ethvert hinder for at vi kan frydes og finne fred på jorden. Fordelene ved hans sonoffer gis til alle dem som tar imot ham og fornekter seg selv, og til dem som tar hans kors opp og følger ham som hans sanne disipler.6 Når vi utøver tro på Jesus Kristus og hans forsoning, vil vi derfor bli styrket, våre byrder vil bli lettet, og på grunn av ham vil vi overvinne verden.

Brødre og søstre, når vi tenker på den styrke og det håp vi kan motta fra Frelseren, har vi grunn til å løfte hodet, fryde oss og streve fremover i tro uten å vakle, “for den som tviler, ligner en bølge på havet, som drives og kastes av vinden… [for] en tvesinnet mann [er] ustø på alle sine veier.”7

Kong Limhi oppfordret også: “Hvis dere vil vende dere til Herren av hele deres hjerte… og tjene ham med all flid, hvis dere gjør dette, vil han – etter sin egen vilje og sitt eget behag – fri dere ut av trelldom.”8

Lytt til Frelserens egne ord idet han innstendig ber oss:

“La ikke deres hjerte forferdes! Tro på Gud, og tro på meg…

Dersom dere elsker meg, da holder dere mine bud…

Den som har mine bud og holder dem, han er den som elsker meg. Og den som elsker meg, skal bli elsket av min Far. Og jeg skal elske ham og åpenbare meg for ham.”9

Gud velsigner oss i henhold til vår tro.10 Tro er kilden til å leve med guddommelig mening og et evig perspektiv. Tro er et praktisk prinsipp som inspirerer til flid. Det er en dynamisk og levende kraft som tilkjennegis i vår positive holdning og vårt ønske om frivillig å gjøre alt som Gud og Jesus Kristus ber oss om. Det bringer oss ned på våre knær for å bønnfalle Herren om veiledning, og til å reise oss og handle med frimodighet for å oppnå det som er forenelig med hans vilje.

For mange år siden da jeg virket som misjonspresident, fikk jeg en telefon fra foreldrene til en av våre kjære misjonærer, som informerte meg om at hans søster hadde gått bort. Jeg husker at i denne gripende stunden snakket denne misjonæren og jeg om Guds vidunderlige frelsesplan for sine barn, og hvordan denne kunnskapen ville trøste ham.

Selv om han var lamslått og trist av denne motgangen, kunne denne misjonæren – gjennom sine tårer og med tro på Gud – glede seg over sin søsters liv. Han uttrykte urokkelig tillit til Herrens milde barmhjertighet. Bestemt fortalte han meg at han ville fortsette å utføre sin misjon med all tro og flid for å gjøre seg verdig til de løftene som Gud hadde beredt for ham og hans familie. I denne nødens stund vendte denne trofaste misjonæren seg til Gud, satte all sin lit til ham, og fornyet sitt løfte om å tjene Herren med tro og med all flid.

Brødre og søstre, hvis vi ikke er forankret ved standhaftig tillit til Gud og ønsket om å tjene ham, kan jordelivets smertefulle opplevelser få oss til å føle at vi bærer et tungt åk, og vi kan miste motivasjonen til å etterleve evangeliet fullt ut. Uten tro vil vi til slutt miste evnen til å verdsette de planer vår Gud har for det som vil skje senere vårt liv.11

I slike stunder med prøvelser forsøker djevelen – som alltid er på utkikk – å bruke vår logikk og våre resonnementer mot oss. Han prøver å overbevise oss om at det er nytteløst å etterleve evangeliets prinsipper. Husk at det naturlige menneskes logikk “tar ikke imot det som hører Guds Ånd til. For det er en dårskap for ham”.12 Husk at Satan “er en fiende av Gud og kjemper stadig mot ham og innbyr og lokker stadig til synd og til å gjøre det som er ondt”.13 Vi må ikke la ham bedra oss, for når vi gjør det, svikter vår tro og vi mister evnen til å motta Guds velsignelser.

Hvis vi er standhaftige og ikke vakler i vår tro, vil Herren øke vår evne til å heve oss over livets utfordringer. Vi vil bli i stand til å undertrykke negative impulser, og vi vil utvikle evnen til å overvinne selv det som synes å være overveldende hindringer. Det var dette som gjorde kong Limhis folk i stand til å gjennomføre en spektakulær flukt fra sitt fangenskap hos lamanittene.

Brødre og søstre, jeg oppfordrer dere til å sette hele deres lit til Gud og hans profeters læresetninger. Jeg oppfordrer dere til å fornye deres pakter med Gud, til å tjene ham av hele deres hjerte, uavhengig av livets komplekse situasjoner. Jeg vitner om at i kraft av deres urokkelige tro på Kristus, vil dere bli fri fra det fangenskap som synd, tvil, vantro, bedrøvelse og lidelse utgjør, og dere vil motta alle lovede velsignelser fra vår kjærlige Fader.

Jeg bærer vitnesbyrd om at Gud virkelig finnes. Han lever. Han elsker oss. Han hører våre bønner i våre lykkelige stunder, og i våre stunder med tvil, sorg og fortvilelse. Jeg vitner om at Jesus Kristus er verdens Frelser. Han er Forløseren.

Jeg avslutter min tale i dag med teksten i salmen “Ikke nå, men i årene som kommer”, som finnes i den portugisiske salmeboken:

Hvis skyer istedenfor sol kaster skygger over vårt hjerte,

Hvis smerte rammer oss, er det ikke så farlig. Vi vil snart vite hvem Du er.

Jesus veileder oss med sin hånd, og han vil fortelle oss hvorfor.

Hvis vi lytter til hans røst, vil han fortelle oss det om en stund.

Stol på Gud uten å nøle, og la ham oppholde oss.

Syng hans evige pris, for senere vil han forklare.14

Dette sier jeg i Jesu Kristi hellige navn. Amen.