2010–2019
“Min fred gir jeg dere”
April 2017


“Min fred gir jeg dere”

Herren lovet fred til sine disipler da han skulle forlate dem. Han har gitt oss det samme løftet.

Mine kjære søstre, vi har blitt velsignet ved Guds ånd i kveld. De inspirerte budskapene fra våre sterke søster-ledere og musikken har styrket vår tro og økt vårt ønske om å holde de hellige pakter vi har inngått med vår kjærlige himmelske Fader. Vi har følt en økning i vår kjærlighet for den Herre Jesus Kristus og takknemlighet for den vidunderlige gave som hans soningsoffer er.

Mitt budskap i kveld er ganske enkelt. Vi har alle følt fred i kveld. Vi skulle alle ønske at vi ofte kunne føle en slik fred i oss selv, i vår familie og med menneskene rundt oss. Herren lovet fred til sine disipler da han skulle forlate dem. Han har gitt oss det samme løftet. Men han sa at han ville gi fred på sin måte, ikke på verdens måte. Han beskrev sin måte å gi fred på:

“Men talsmannen, Den Hellige Ånd, som Faderen skal sende i mitt navn, han skal lære dere alle ting, og minne dere om alt det som jeg har sagt dere.

Fred etterlater jeg dere. Min fred gir jeg dere. Ikke som verden gir, gir jeg dere. La ikke deres hjerte forferdes, frykt ikke!”(Johannes 14:26-27).

Mosiahs sønner trengte denne fredens gave da de la ut på sin misjon til lamanittene. Da de, med mer enn litt engstelse, forsto omfanget av den oppgave de hadde fått, ba de om å bli trøstet. Og “Herren så til dem med sin Ånd og sa til dem: Vær trøstet. Og de ble trøstet” (Alma 17:10; se også Alma 26:27).

Noen ganger, når du står overfor usikkerhet og det som for deg synes som truende utfordringer, kan du lengte etter en slik fred. Mosiahs sønner lærte den leksjonen Herren ga til Moroni. Den er en veiledning for oss alle: “Hvis menneskene kommer til meg, vil jeg vise dem deres svakhet. Jeg gir menneskene svakhet så de kan være ydmyke, og min nåde er tilstrekkelig for alle mennesker som ydmyker seg for meg, for hvis de ydmyker seg for meg og har tro på meg, da vil jeg la det svake bli til styrke for dem” (Ether 12:27).

Moroni sa at da han hadde “hørt disse ord, ble [han] trøstet” (Ether 12:29). De kan være en trøst for oss alle. De som ikke ser sine svakheter har ikke fremgang. Det at du er klar over dine svakheter er en velsignelse, fordi det hjelper deg å være ydmyk og får deg til å stadig vende deg mot Frelseren. Ånden ikke bare trøster deg, men han er også den som Forsoningen virker gjennom for å endre din innerste natur. Da blir det svake sterkt.

Noen ganger vil Satan utfordre din tro, det skjer med alle Jesu Kristi disipler. Ditt forsvar mot disse angrepene er å ha Den hellige ånd som din ledsager. Ånden vil tale fred til din sjel. Han vil oppfordre deg til å gå fremover i tro. Og han vil hjelpe deg å huske de ganger da du følte Jesu Kristi lys og kjærlighet.

Det å huske kan være en av de mest dyrebare gaver Ånden kan gi deg. Han vil “minne dere om alt det som [Herren] har sagt dere” (Johannes 14:26). Minnet kan være om en bønn som ble besvart, om en prestedømsordinans du mottok, eller en bekreftelse av ditt vitnesbyrd, eller av en gang du følte Guds veiledende hånd i ditt liv. Kanskje en gang i fremtiden når du trenger styrke kan Ånden minne deg om følelser du har hatt under dette møtet. Jeg ber om at dette vil være tilfelle.

Ett minne som Ånden ofte bringer til mitt sinn er av et nadverdsmøte holdt om kvelden for mange år siden i et metallskur i Innsbruck, Østerrike. Skuret lå under et jernbanespor. Det var bare noen få mennesker tilstede, sittende på pinnestoler. De fleste av dem var kvinner, noen yngre og noen eldre. Jeg så tårer av takknemlighet da nadverden ble delt ut til den lille forsamlingen. Jeg følte Frelserens kjærlighet til disse hellige, og det gjorde de også. Men miraklet jeg husker best er lyset som syntes å fylle metallskuret og som bragte med seg av en følelse av fred. Det var om kvelden og det var ingen vinduer, og allikevel var rommet opplyst som om det var solskinn midt på dagen.

Den hellige ånds lys var klart og rikelig tilstede den kvelden. Og vinduene som slapp inn lyset var de helliges ydmyke hjerter, som hadde kommet frem for Herren og søkte tilgivelse for sine synder og forpliktet seg til å alltid minnes ham. Det var ikke vanskelig å huske Ham da, og mitt minne om den hellige opplevelsen har gjort det lett for meg å huske Ham og Hans forsoning i årene som har fulgt. Den dagen ble løftet i nadverdsbønnen om at Ånden alltid kan være med oss oppfylt og bragte derved følelser av lys og fred.

Som dere, har jeg vært takknemlig for de mange måtene Herren har sett til meg med Trøsteren når jeg har trengt fred. Vår himmelske Fader er imidlertid ikke bare opptatt av å trøste oss, men enda mer av vår fremgang oppover. “Trøsteren” en bare én av måtene Den hellige ånd er beskrevet i Skriftene på. Her er en annen: “Og nå, sannelig, sannelig sier jeg deg, sett din lit til den Ånd som leder til å gjøre godt” (L&p 11:12). Som oftest vil det gode Han vil lede deg til å gjøre, innebære å hjelpe en annen til å motta trøst fra Gud.

I sin visdom, har Herren plassert dere sammen i organisasjoner og klasser i sin Kirke. Han har gjort dette for å øke deres kraft til å gjøre godt. I disse organisasjonene har dere konkrete ansvarsoppgaver med å tjene andre på vegne av Ham. For eksempel, hvis du er en ung kvinne kan du kanskje bli bedt av biskopen eller din leder for Unge kvinner om å ta kontakt med en laurbærpike som er blitt det vi noen ganger kaller “mindre aktiv”. Du kjenner henne kanskje bedre enn det biskopen eller lederen for Unge kvinner gjør. Du vet kanskje at hun har det vanskelig hjemme eller på skolen eller kanskje begge deler. Lederne dine vet kanskje ikke hvorfor de følte seg tilskyndet til å be deg om å kontakte henne, men Herren vet det, og han leder sitt verk gjennom inspirasjon ved sin Ånd.

For at dine anstrengelser skal lykkes, vil det vil kreve et mirakel av endring, både i ditt hjerte og i hjertet til den unge kvinnen du ble sendt for å redde – og det krever ledsagelse av Den hellige ånd. Ånden kan la deg se den mindre aktive laurbærpiken slik som Herren ser henne. Herren kjenner hennes hjerte og ditt hjerte, og han kjenner mulighetene for at hjerter kan forandres. Han kan se til dere begge med sin Ånd for å inspirere til ydmykhet, tilgivelse og kjærlighet.

Denne Ånden kan inspirere ordene, gjerningene og den tålmodigheten som er nødvendig for deg til å invitere et lam tilbake til flokken. Og han kan røre ved hjertene i flokken i laurbærpikeklassen slik at de kan være glade i og ønske det tapte får velkommen, slik at når hun kommer tilbake vil hun føle at hun har kommet hjem.

Deres kraft, som en gruppe av Guds døtre, til å gjøre godt, vil i stor grad være avhengig av den enhet og kjærlighet som finnes blant dere. Dette er en annen fredens gave som kommer gjennom Den hellige ånd.

Alma forsto dette. Det var derfor han ba folket om “at de ikke skulle stride mot hverandre, men at de skulle se fremover, være enige, ha én tro og én dåp og la sine hjerter være knyttet sammen i enighet og i kjærlighet til hverandre” (Mosiah 18:21).

Enhet er nødvendig for at vi skal ha Ånden med oss i klassen vår og i vår familie. Men dere vet fra erfaring, akkurat som jeg gjør, at slik kjærlig enhet er vanskelig å bevare. Det fordrer at Den hellige ånd er vår ledsager for å åpne våre øyne og roe våre følelser.

Jeg husker en gang en av våre sønner, som var syv eller åtte år gammel, som hoppet så hardt opp og ned i sengen sin at jeg trodde den skulle gå i stykker. Jeg følte et blaff av frustrasjon, og jeg handlet raskt for å sette mitt hus i stand. Jeg tok min sønn i de små skuldrene hans og løftet ham opp til øynene våre møttes.

Ånden talte ord til mitt sinn. Det var en stille røst, men den gjennomtrengte mitt hjerte: “Du holder en fantastisk person.” Jeg satte ham forsiktig ned på sengen igjen og ba om unnskyldning.

Nå er han blitt den fantastiske mannen Den hellige ånd lot meg se for 40 år siden. Jeg er evig takknemlig for at Herren reddet meg fra mine uvennlige følelser ved å sende Den hellige ånd for å la meg se et Guds barn slik Han så ham.

Den enhet vi søker i vår familie og i Kirken vil komme når vi lar Den hellige ånd ha innflytelse på det vi ser når vi ser på hverandre – og til og med når vi tenker på hverandre. Ånden ser med Kristi rene kjærlighet. Hør på ordene Mormon brukte for å beskrive nestekjærlighet. Tenk på når du har følt den:

“Kjærligheten er tålmodig og er velvillig og misunner ikke og blåser seg ikke opp, søker ikke sitt eget, blir ikke lett bitter, tenker intet ondt og gleder seg ikke over ugudelighet, men gleder seg ved sannheten. Den utholder alt, tror alt, håper alt og tåler alt.

Derfor, mine elskede brødre [og jeg legger til søstre], hvis dere ikke har kjærlighet, er dere intet, for kjærligheten svikter aldri. Derfor, hold fast ved kjærligheten som er det største av alt, for alle ting skal svikte.

Men kjærligheten er Kristi rene kjærlighet, og den varer evig, og den som er i besittelse av den på den siste dag, ham skal det bli vel med.

Derfor, mine elskede brødre [og søstre], be til Faderen med all hjertets iver om å bli fylt med denne kjærlighet som han har skjenket alle som er sanne etterfølgere av hans Sønn Jesus Kristus, så dere kan bli Guds sønner [og døtre], så vi, når han viser seg, skal være lik ham, for vi skal se ham som han er, så vi kan ha dette håp, så vi kan bli renset likesom han er ren” (Moroni 7:45-48).

Dette er målet deres himmelske Fader har for dere, sine dyrebare døtre. Det kan kanskje se ut som et fjernt mål for deg, men fra Hans perspektiv er du ikke så langt unna. Så han ser til deg med sin Ånd for å trøste deg, oppmuntre deg, og inspirere deg til å fortsette.

Jeg gir dere mitt sikre vitnesbyrd om at Faderen kjenner dere – kjenner deres behov og deres navn – elsker dere og hører deres bønner. Hans elskede Sønn innbyr dere til å komme til ham. Og de sendte Den hellige ånd for å hjelpe deg i dine anstrengelser for å tjene andre på vegne av dem.

På grunn av Jesu Kristi forsoning, vil Den hellige ånds konstante veiledning ha en helliggjørende og rensende virkning på din ånd. Du vil da føle den fred Frelseren lovet å etterlate sine disipler. Med denne freden vil det komme er klart håp og en følelse av lys og kjærlighet fra Faderen og hans elskede Sønn, som leder sitt rike på jorden gjennom åpenbaring til sin levende profet. Dette vitner jeg om, i den Herre Jesu Kristi navn. Amen.