2010–2019
Hvordan hjelper Den hellige ånd deg?
April 2017


Hvordan hjelper Den hellige ånd deg?

Den hellige ånd advarer, Den hellige ånd trøster, og Den hellige ånd vitner.

En mandag kveld for ikke lenge siden, dro min hustru Lesa og jeg innom en ung familie i nabolaget. Mens vi var der, inviterte familien oss til å bli med på familiens hjemmeaften, og sa at deres ni år gamle sønn hadde forberedt leksjonen. Naturligvis ville vi det!

Etter åpningssangen, bønnen og familieanliggendene, begynte niåringen med å lese et innsiktsfullt spørsmål fra sin håndskrevne leksjon: “Hvordan hjelper Den hellige ånd deg?” Dette spørsmålet innledet en meningsfylt familiesamtale hvor alle delte tanker og innsikt. Jeg ble imponert over lærerens leksjonsforberedelse og hans veldig gode spørsmål, som dukket opp i tankene mine om og om igjen.

Bilde
Håndskreven familiens hjemmeaften-leksjon

Siden den gangen har jeg fortsatt å spørre meg selv: “Hvordan hjelper Den hellige ånd deg?” – et spørsmål som er spesielt relevant for Primær-barn som fyller åtte og forbereder seg til dåp, og for barn som nylig har blitt døpt og mottatt Den hellige ånds gave. Det er også relevant for de tusener av nye konvertitter.

Jeg oppfordrer hver enkelt av oss, spesielt Primær-barn, til å tenke over: “Hvordan hjelper Den hellige ånd deg?” Da jeg overveiet dette spørsmålet, tenkte jeg umiddelbart på en erfaring fra min ungdom. Dette er en historie jeg fortalte til eldste Robert D. Hales kort tid etter at jeg ble kalt til De tolv apostlers quorum, og som han tok med i en artikkel han skrev om mitt liv i et av Kirkens tidsskrifter.1 Noen av dere har kanskje hørt denne historien, men mange har det nok ikke.

Da jeg var rundt 11 år gammel, dro far og jeg på fottur i fjellet ikke langt fra hjemmet vårt på en varm sommerdag. Mens far gikk oppover den bratte stien, hoppet jeg fra den ene store steinen til den andre ved siden av stien. For å komme opp på en av de store steinene, begynte jeg å klatre oppover den. Mens jeg holdt på med det, ble jeg overrasket da far grep fatt i beltet mitt og raskt trakk meg ned igjen og sa: “Ikke klatre på den steinen. La oss bare holde oss på stien.”

Noen minutter senere, da vi kikket ned fra lenger oppe langs stien, ble vi forskrekket da vi så en stor klapperslange som lå i solen på toppen av den steinen jeg hadde tenkt å klatre opp på.

Senere, da vi kjørte hjem, visste jeg at far ventet på at jeg skulle spørre: “Hvordan visste du at slangen var der?” Så jeg spurte, og spørsmålet mitt førte til en samtale om Den hellige ånd og hvordan Den hellige ånd kan hjelpe oss. Jeg har aldri glemt det jeg lærte den dagen.

Forstår dere hvordan Den hellige ånd hjalp meg? Jeg er evig takknemlig for at far lyttet til Den hellige ånds milde, lave røst, for det kan ha reddet livet mitt.

Det vet vi om Den hellige ånd

Før vi ser nærmere på spørsmålet “Hvordan hjelper Den hellige ånd deg?” skal vi se på noe av det Herren har åpenbart om Den hellige ånd. Det finnes mange evige sannheter vi kunne ha sett på, men i dag vil jeg fremheve bare tre.

For det første: Den hellige ånd er det tredje medlem av Guddommen. Vi lærer denne sannheten i den første trosartikkel: “Vi tror på Gud den evige Fader og på hans Sønn Jesus Kristus og på Den hellige ånd.”2

For det annet er Den hellige ånd en ånd i persons skikkelse, slik det beskrives i nyere hellig skrift: “Faderen har et legeme av kjøtt og ben like følbart som menneskets – Sønnen likeså – men Den Hellige Ånd har ikke et legeme av kjøtt og ben, men er en Ånd i persons skikkelse. Var det ikke slik, kunne Den Hellige Ånd ikke bo i oss.”3 Dette betyr at Den hellige ånd har et åndelegeme, i motsetning til Gud Faderen og Jesus Kristus, som har et fysisk legeme. Denne sannheten tydeliggjør andre navn som er gitt Den hellige ånd, heriblant Guds Ånd, Herrens ånd, løftets Hellige ånd og Trøsteren.4

For det tredje mottar vi Den hellige ånds gave ved håndspåleggelse. Denne ordinansen, som kommer etter dåpen, åpner for at Den hellige ånd alltid kan være med oss.5 For å utføre denne ordinansen, legger verdige bærere av Det melkisedekske prestedømme sine hender på vedkommendes hode, kaller ham eller henne ved navn, oppgir sin prestedømsmyndighet,6 bekrefter ham eller henne i Jesu Kristi navn som medlem av Jesu Kristi Kirke av Siste dagers Hellige, og uttaler de viktige ordene: “Motta den hellige ånd.”

Hvordan hjelper Den hellige ånd deg?

Med denne enkle gjennomgangen av tre viktige sannheter om Den hellige ånd, går vi tilbake til vårt første spørsmål: “Hvordan hjelper Den hellige ånd deg?”

Den hellige ånd advarer

Som jeg beskrev i min opplevelse fra barndommen, kan Den hellige ånd hjelpe deg ved å advare deg på forhånd mot fysiske og åndelige farer. Jeg lærte igjen om den viktige advarende rollen som Den hellige ånd har, mens jeg virket i områdepresidentskapet i Japan.

I denne perioden samarbeidet jeg tett med president Reid Tateoka i Japan Sendai misjon. Som en del av sin vanlige rutine i misjonen, planla president Tateoka et møte for ledere blant misjonærene i den sørlige delen av misjonen. Noen dager før møtet fikk president Tateoka en tilskyndelse, en følelse i sitt hjerte, om at han skulle invitere alle misjonærene i denne sonen til lederskapsmøtet, istedenfor det foreskrevne lille antallet ledende eldster og søstre.

Da han bekjentgjorde sin hensikt, ble han påminnet om at dette møtet ikke var ment for alle misjonærer, men bare for misjonærer med lederansvar. Han satte imidlertid skikk og bruk til side for å følge tilskyndelsen han hadde mottatt, og inviterte alle misjonærer som virket i flere kystbyer, herunder byen Fukushima, til møtet. Til avtalt tid, 11. mars 2011, samlet misjonærene seg til det utvidede misjonsmøtet i innlandsbyen Koriyama.

Under dette møtet ble området i Japan der Japan Sendai misjon ligger, rammet av et jordskjelv på 9,0 på Richters skala og en tsunami. Tragisk nok ble mange kystnære byer – herunder de som misjonærene hadde kommet fra – hardt rammet, og svært mange mistet livet. Byen Fukushima ble senere også rammet av en atomulykke.

Selv om møtehuset der misjonærene var samlet den dagen, ble skadet av jordskjelvet, var president og søster Tateoka og alle misjonærene i trygghet fordi Den hellige ånds tilskyndelser hadde blitt fulgt. De var utenfor faresonen og langt unna tsunamiens ødeleggelser og det radioaktive nedfallet.

Når dere gir akt på Den hellige ånds tilskyndelser – som vanligvis er milde og lave – kan dere bli fjernet fra åndelig og timelig fare, uten noensinne å vite om det.

Brødre og søstre, Den hellige ånd vil hjelpe dere ved å advare dere, slik han gjorde med min far og president Tateoka.

Den hellige ånd trøster

For å fortsette å besvare spørsmålet “Hvordan hjelper Den hellige ånd deg?” skal vi nå se nærmere på hans rolle som Trøsteren. Uventede hendelser i alles liv forårsaker sorg, smerte og skuffelse. Men midt oppi disse prøvelsene hjelper Den hellige ånd oss i en av sine viktige roller – som Trøsteren, som faktisk er et av hans navn. Disse fredelige, betryggende ordene fra Jesus Kristus beskriver denne hellige oppgaven: “Jeg vil be Faderen, og han skal gi dere en annen talsmann, for at han skal være hos dere for evig.”7

For å illustrere dette ytterligere, skal jeg fortelle den sanne historien om en familie med fem sønner som flyttet fra Los Angeles i California til et lite tettsted for noen år siden. De to eldste sønnene ble med på idrettslaget på videregående skole og hadde omgang med venner, ledere og trenere – hvorav mange var trofaste medlemmer av Kirken. Denne tilknytningen bidro til at Fernando, den eldste, og hans yngre bror ble døpt.

Fernando flyttet senere hjemmefra for å fortsette sin utdannelse og spille universitetsfotball. Han giftet seg i templet med sin ungdomskjæreste, Bayley. Da Fernando og Bayley var ferdig med sin utdannelse, så de ivrig frem til at deres første barn skulle bli født – en liten jente. Men mens familiene deres hjalp Fernando og Bayley å flytte hjem, kjørte Bayley og søsteren hennes på motorveien og kom ut for en tragisk ulykke hvor mange biler var innblandet. Bayley og hennes ufødte datter mistet livet.

Bilde
Fernando og Bayley

Men på tross av den dype smerten Fernando og Bayleys foreldre og søsken følte, var den påfølgende fred og lindring som strømmet over dem nesten umiddelbart, like dyp. Den hellige ånd utførte sin oppgave som Trøsteren, og hjalp virkelig Fernando gjennom denne ufattelige lidelsen. Ånden formidlet en varig fred som hjalp Fernando å ha en tilgivende og kjærlig holdning til alle som var innblandet i den tragiske ulykken.

Bayleys foreldre ringte broren hennes, som var misjonær da ulykken inntraff. I et brev beskrev han sine følelser da han fikk høre den vanskelige nyheten om sin elskede søster: “Det var fantastisk å høre at stemmene deres var så rolige midt i en storm. Jeg visste ikke hva jeg skulle si… Alt jeg klarte å tenke på, var at søsteren min ikke vil være der når jeg kommer hjem… Jeg fant trøst i deres urokkelige vitnesbyrd om Frelseren og hans plan. Den samme gode ånden som gjør meg på gråten når jeg studerer og underviser, fylte mitt hjerte. Jeg ble deretter trøstet og minnet om de tingene jeg vet.”8

Den hellige ånd vil hjelpe dere ved å trøste dere, slik han trøstet Fernando og Bayleys familie.

Den hellige ånd vitner

Den hellige ånd vitner også om Faderen og Sønnen og om all sannhet.9 Herren talte til sine disipler og sa: “Når talsmannen kommer, han som jeg skal sende dere fra Faderen… da skal han vitne om meg.”10

For å beskrive Den hellige ånds verdifulle oppgave som vitne, skal jeg fortsette historien om Fernando og Bayley. Som dere kanskje husker, fortalte jeg at Fernando og hans bror var blitt døpt, men hans foreldre og tre yngre brødre var ikke det. Og til tross for mange oppfordringer om å møte misjonærene i årenes løp, hadde familien takket nei hver gang.

Etter Bayleys og datterens smertefulle bortgang var Fernandos familie utrøstelige. I motsetning til Fernando og Bayleys familie, fant de ingen trøst eller fred. De kunne ikke forstå hvordan deres egen sønn og Bayleys familie kunne bære sin tunge byrde.

Til slutt kom de frem til at det deres sønn hadde som de ikke hadde, var Jesu Kristi gjengitte evangelium, og at dette måtte være hans kilde til fred og lindring. Etter denne erkjennelsen inviterte de misjonærene til å undervise familien i evangeliet. Som følge av dette, fikk de sitt eget vitnesbyrd om lykkens store plan, som ga dem den vidunderlige freden og beroligende trøsten de så sårt trengte.

Bilde
Fernandos familie blir døpt

To måneder etter tapet av Bayley og deres ufødte barnebarn, ble Fernandos foreldre og to yngre brødre døpt og bekreftet og mottok Den hellige ånds gave. Fernandos yngste bror ser frem til å bli døpt når han blir åtte år. De vitner alle om at Ånden, Den hellige ånd, bar vitnesbyrd om evangeliets sannhet og ga dem et ønske om å bli døpt og motta Den hellige ånds gave.

Brødre og søstre, Den hellige ånd vil hjelpe dere ved å vitne for dere slik han gjorde med Fernandos familie.

Oppsummering

La oss nå oppsummere. Vi har funnet tre åpenbarte sannheter som bringer oss til kunnskap om Den hellige ånd. Disse er at Den hellige ånd er det tredje medlem av Guddommen, at Den hellige ånd er en ånd i persons skikkelse og at Den hellige ånds gave mottas ved håndspåleggelse. Vi fant også tre svar på spørsmålet “Hvordan hjelper Den hellige ånd deg?” Den hellige ånd advarer, Den hellige ånd trøster, og Den hellige ånd vitner.

Verdighet til å beholde gaven

For de av dere som forbereder seg til å bli døpt og bekreftet, de som nylig har blitt det eller de som ble det for lenge siden, er det avgjørende for vår fysiske og åndelige sikkerhet at vi beholder Den hellige ånds gave. Vi begynner å gjøre det ved å gjøre vårt beste for å holde budene, holde personlig bønn og familiebønn, lese i Skriftene og søke kjærlige og tilgivende forhold til familien og våre nære og kjære. Vi skulle holde våre tanker, våre handlinger og vårt språk dydig. Vi skulle tilbe vår himmelske Fader i våre hjem, i kirken og, ved hver mulighet, i det hellige tempel. Hold dere nær til Ånden, og Ånden vil holde seg nær til dere.

Vitnesbyrd

Jeg avslutter nå med en oppfordring og mitt sikre vitnesbyrd. Jeg oppfordrer dere til mer fullstendig å etterleve ordene våre Primær-barn synger så ofte, ord jeg er sikker på at de gjenkjenner: “Stille lytt til Den hellige ånd som hvisker. Stille lytt til den milde røst.”11

Mine kjære brødre og søstre, gamle og unge, jeg bærer mitt vitnesbyrd om at det finnes guddommelige personer som utgjør Guddommen – Gud Faderen, Jesus Kristus og Den hellige ånd. Jeg bærer vitnesbyrd om at et av privilegiene vi nyter som siste-dagers-hellige som lever i tidenes fylde, er Den hellige ånds gave. Jeg vet at Den hellige ånd kan og vil hjelpe dere. Jeg tilføyer også mitt spesielle vitnesbyrd om Jesus Kristus og hans rolle som vår Frelser og Forløser, og om Gud som vår himmelske Fader. I Jesu Kristi navn. Amen.