2010–2019
Vad varje bärare av aronska prästadömet behöver förstå
April 2018


Vad varje bärare av aronska prästadömet behöver förstå

Din ordination inom aronska prästadömet har en central roll i att hjälpa Guds barn ta emot Kristi försonings kraft.

Bröder, det är en förmån att få vara med er under denna historiska konferens. När jag var ny missionspresident var jag ivrig att ta emot vår första grupp med nya missionärer. Några av våra mer erfarna missionärer förberedde sig för ett kort möte med dem. Jag lade märke till att de hade ställt fram barnstolar i en halvcirkel.

”Varför har ni ställt fram små stolar?” frågade jag.

”Det är till de nya missionärerna”, sa missionärerna en smula skamset.

Jag tror att vårt sätt att se på andra har stor inverkan på hur de uppfattar sig själva och vad de kan bli.1 Våra nya missionärer satt på vuxenstolar den dagen.

Jag är rädd att vi ibland, bildligt talat, ger våra unga bärare av aronska prästadömet barnstolar att sitta på i stället för att hjälpa dem förstå att Gud har gett dem ett heligt ansvar och ett oerhört viktigt arbete att utföra.

President Thomas S. Monson sa till oss att unga män behöver förstå ”vad det innebär … att vara bärare av Guds prästadöme. De behöver vägledas till andlig insikt om heligheten i deras ordinerade kall.”2

I dag ber jag att den Helige Anden ska vägleda oss till en större insikt om aronska prästadömets kraft och helighet, och inspirera oss till att fokusera med större hängivenhet på våra prästadömsplikter. Mitt budskap är till alla dem som bär aronska prästadömet, inklusive dem som även bär melkisedekska prästadömet.

Äldste Dale G. Renlund lärde att syftet med prästadömet är att ge Guds barn tillgång till Jesu Kristi försonings kraft.3 För att ta emot Kristi försonings kraft i våra liv måste vi tro på honom, omvända oss från våra synder, ingå och hålla heliga förbund genom förrättningar och ta emot den Helige Anden.4 Det här är inte principer som vi tillämpar bara en gång. De snarare samverkar, stärker och bygger på varandra i den fortsatta utvecklingsprocessen uppåt mot att komma till Kristus och bli fullkomnade i honom.5

Så, vilken roll har aronska prästadömet i det här? Hur hjälper det oss att få tillgång till Kristi försonings kraft? Jag tror att svaret ligger i aronska prästadömets nycklar – nycklarna till änglars betjäning och till det förberedande evangeliet.6

Änglars betjäning

Låt oss börja med en aspekt av änglars betjäning. Innan Guds barn kan ha tro på Jesus Kristus så behöver de känna till honom och bli undervisade om hans evangelium. Som aposteln Paulus sa:

”Hur ska de kunna tro på den som de inte har hört? Och hur ska de kunna höra om ingen predikar?

Och hur ska några kunna predika om de inte blir utsända? …

Alltså kommer tron av predikan och predikan genom Kristi ord.”7

Från tidernas begynnelse har Gud ”sänt änglar till att betjäna människobarnen för att uppenbara det som rör Kristi ankomst”.8 Änglar är himmelska varelser som frambär Guds budskap.9 I både hebreiskan och grekiskan är roten till ordet ängel ”budbärare”.10

På samma sätt som änglar är bemyndigade budbärare utsända av Gud för att förkunna hans ord och uppbygga tro, har vi som bär aronska prästadömet ordinerats till att ”undervisa samt inbjuda alla att komma till Kristus”.11 Att predika evangeliet är ett prästadömsansvar. Och kraften förknippad med denna plikt är inte bara till för profeter eller ens bara för missionärer. Den är till för dig!12

Så hur får vi den här kraften? Hur kan en tolvårig diakon – eller någon av oss – föra tro på Kristus till Guds barns hjärtan? Vi börjar med att samla på oss hans ord så att dess kraft finns inom oss.13 Han har lovat att om vi gör det så ska vi få ”Guds kraft till att övertyga människorna”.14 Det kan vara att undervisa på ett kvorummöte eller att besöka en medlems hem. Det kan handla om något mer avspänt, som ett samtal med en vän eller familjemedlem. I alla dessa sammanhang kan vi, om vi är förberedda, undervisa om evangeliet så som änglar gör: genom den Helige Andens kraft.15

Bild
Jacob och broder Holmes

Jag hörde nyligen Jacob, en aronsk prästadömsbärare i Papua Nya Guinea, vittna om kraften i Mormons bok och om hur den har hjälpt honom att motstå ondska och följa Anden. Hans ord fick min och andras tro att växa. Min tro har också vuxit när jag har hört bärare av aronska prästadömet undervisa och vittna på sina kvorummöten.

Unga män, ni är bemyndigade budbärare. Genom era ord och handlingar kan ni föra tro på Jesus Kristus till Guds barns hjärtan.16 Som president Nelson sa: ”För dem kommer ni att vara som en tjänande ängel.”17

Det förberedande evangeliet

Större tro på Kristus leder alltid till en önskan att förändra eller omvända sig.18 Så det är logiskt att nyckeln till änglars betjäning bör åtföljas av nyckeln till det förberedande evangeliet – ”evangeliet om omvändelse och om dop och syndernas förlåtelse”.19

När ni studerar era plikter inom aronska prästadömet kommer ni att upptäcka en tydlig befallning att inbjuda andra att omvända och förbättra sig.20 Det betyder inte att vi står i ett gatuhörn och ropar: ”Omvänd er!” Oftare betyder det att vi omvänder oss, vi förlåter, och när vi tjänar andra så erbjuder vi det hopp och den frid som omvändelse för med sig – eftersom vi själva har upplevt den.

Jag har varit tillsammans med bärare av aronska prästadömet när de har besökt medlemmar i sitt kvorum. Jag har sett hur deras omsorg uppmjukat hjärtan och hjälpt deras bröder att känna Guds kärlek. Jag hörde en ung man bära vittnesbörd till sina jämnåriga om kraften i omvändelse. När han gjorde det uppmjukades hjärtan, löften gavs och Kristi helande kraft upplevdes.

President Gordon B. Hinckley sa: ”Det är en sak att omvända sig. Det är en annan att få sina synder efterskänkta eller förlåtna. Kraften att åstadkomma det finns i aronska prästadömet.”21 Aronska prästadömets förrättningar dopet och sakramentet vittnar om och fullbordar vår omvändelse för syndernas förlåtelse.22 President Dallin H. Oaks förklarade det på följande sätt: ”Vi är befallda att omvända oss från våra synder och komma till Herren med ett förkrossat hjärta och en botfärdig ande och ta del av sakramentet … När vi förnyar våra dopförbund på detta sätt, förnyar Herren den renande effekten av vårt dop.”23

Bröder, det är en helig förmån att få utföra förrättningar som ger syndernas förlåtelse till botfärdiga hjärtan genom Frälsarens försonings kraft.24

Jag fick nyligen höra talas om en präst som kämpar med att uttrycka sig och som välsignade sakramentet för första gången. När han gjorde det kom en kraftfull ande över honom och församlingen. Senare under mötet bar han ett enkelt men tydligt vittnesbörd om Guds kraft vilken han hade känt under förrättningen.

Bild
Prästernas kvorum med familjen Mbuelongo

I Sydney, Australien, döpte fyra medlemmar av prästernas kvorum medlemmar av familjen Mbuelongo. Mamman till en av de här prästerna berättade för mig vilken mäktig inverkan den här upplevelsen haft på hennes son. De här prästerna lärde sig vad det innebär att ha ”fullmakt av Jesus Kristus”.25

Som ni vet så kan präster nu officiera i ställföreträdande dop i templet. Min 17-årige son döpte nyligen mig för några av våra förfäder. Vi kände båda två en djup tacksamhet för aronska prästadömet och privilegiet att kunna verka för Guds barns frälsning.

Unga män, när ni flitigt ägnar er åt era prästadömsplikter, deltar ni med Gud i hans verk ”att åstadkomma odödlighet och evigt liv för människan”.26 Upplevelser som den här ökar er önskan och förbereder er för att som missionärer predika omvändelse och döpa nyomvända. De förbereder er också för ett livslångt tjänande inom melkisedekska prästadömet.

Johannes Döparen, vårt föredöme

Bärare av aronska prästadömet, vi har förmånen och plikten att vara medtjänare till Johannes Döparen. Johannes sändes som bemyndigad budbärare att vittna om Kristus och inbjuda alla att omvända och låta döpa sig – med andra ord utövade han de aronska prästadömets nycklar som vi har talat om. Johannes sa sedan: ”Jag döper er i vatten till omvändelse. Men den som kommer efter mig är starkare än jag … Han ska döpa er i den helige Ande och eld.”27

På så vis bereder aronska prästadömet vägen för Guds barn, med nycklarna till änglars betjäning och det förberedande evangeliet, att genom melkisedekska prästadömet ta emot den Helige Andens gåva – den största gåva vi kan få i det här livet.28

Vilket djupgående ansvar Gud har gett till bärare av aronska prästadömet!

En inbjudan och ett löfte

Föräldrar och prästadömsledare, kan ni känna vikten av president Monsons råd att hjälpa unga män förstå ”vad det innebär … att vara bärare av Guds prästadöme”?29 Att förstå och ära aronska prästadömet förbereder dem för att bli trofasta melkisedekska prästadömsbärare, kraftfyllda missionärer och rättfärdiga äkta män och fäder. Genom sitt tjänande ska de förstå och också känna prästadömets verkliga kraft, kraften att handla i Kristi namn för Guds barns frälsning.

Unga män, Gud har ett uppdrag åt er att utföra.30 Din ordination inom aronska prästadömet har en central roll i att hjälpa hans barn ta emot Kristi försonings kraft. Jag lovar att när du sätter dessa heliga plikter i centrum av ditt liv så känner du Guds kraft som aldrig förr. Du förstår då din identitet som en Guds son, kallad med en helig kallelse att utföra hans verk. Och liksom Johannes Döparen kommer du att hjälpa till att förbereda vägen för hans Sons återkomst. Om dessa sanningar vittnar jag i Jesu Kristi namn, amen.

Slutnoter

  1. Detta är vad som hände med Mose. Efter hans anmärkningsvärda möte med Gud började han se sig själv annorlunda – som en Guds son. Detta perspektiv hjälpte honom motstå Satan, som kallade honom ”människoson” (se Mose 1:1–20). Se även Thomas S. Monson, ”Se andra sådana som de kan bli”, Liahona, nov. 2012, s. 68–71; Dale G. Renlund, ”Genom Guds ögon”, Liahona, nov. 2015, s. 93–94.

  2. Thomas S. Monson, ledarskapsmöte under generalkonferensen, mars 2011.

  3. Se Dale G. Renlund, ”Prästadömets och Frälsarens försonings kraft”, Liahona, nov. 2017, s. 64–67.

  4. Se 2 Ne. 31–32; 3 Ne. 11:30–41; 27:13–21; Eth. 4:18–19; Mose 6:52–68; 8:24.

  5. Se Moro. 10:32; se även Predika mitt evangelium: Vägledning för missionärer (2005), s. 6.

  6. Se L&F 13:1; 84:26–27; 107:20.

  7. Rom.10:14–15, 17. Joseph Smith undervisade om samma sanning: ”Tro kommer av att höra Guds ord, genom Guds tjänares vittnesbörd, och detta vittnesbörd åtföljs alltid av profetians och uppenbarelsens ande” (Kyrkans presidenters lärdomar: Joseph Smith [2007], s. 382).

  8. Moro. 7:22; se Alma 12:28–30; 13:21–24; 32:22–23; 39:17–19; Hel. 5:11; Moro. 7:21–25, 29–32; L&F 20:35; 29:41–42; Mose 5:58; se även Matt. 28:19; Rom. 10:13–17.

  9. Se George Q. Cannon, Gospel Truth, urval av Jerreld L. Newquist (1987), s. 54.

  10. Se James Strong, The New Strong’s Exhaustive Concordance of the Bible (1984), avsnittet hebreisk och kaldeisk ordbok, s. 66, avsnittet grekisk ordbok, s. 7.

  11. L&F 20:59.

  12. Se Henry B. Eyring, ”Så att även han kan bli stark”, Liahona, nov. 2016, s. 75–78; Alma 17:3; Hel. 5:18; 6:4–5; L&F 28:3.

  13. Se 1 Joh. 2:14; Alma 17:2; 26:13; 32:42. Min plikt mot Gud: För aronska prästadömsbärare är ett värdefullt redskap för att uppnå detta.

  14. L&F 11:21; se även L&F 84:85.

  15. Se 2 Ne. 32:3; L&F 42:14; 50:17–22.

  16. Se Moro. 7:25.

  17. Russell M. Nelson, ”Ära prästadömet”, Nordstjärnan, juli 1993, s. 40; se även Alma 27:4.

  18. Se Alma 34:17; Hel. 14:13.

  19. L&F 84:27.

  20. Se L&F 20:46, 51–59, 73–79. Min plikt mot Gud: För aronska prästadömsbärare är ett värdefullt redskap för att hjälpa oss förstå våra plikter.

  21. Se Gordon B. Hinckley, ”Arons prästadöme – en gåva från Gud”, Nordstjärnan, juli 1988, s. 46.

  22. Äldste D. Todd Christofferson förklarade: ”Dop i vatten är det avslutande eller krönande steget i omvändelseprocessen. Övergivandet av synd, tillsammans med vårt förbund att lyda fullkomnar vår omvändelse. Faktum är att omvändelsen inte är fullkomlig utan det förbundet” (”Bygg upp din tro på Kristus”, Liahona, sept. 2012, s. 14–15). Se även D. Todd Christofferson, ”Omvändelsens gudomliga gåva”, Liahona, nov. 2011, s. 38–41; JSÖ, Matt. 26:24 (i HFS).

    Sakramentets förrättning ger oss ”möjlighet varje vecka att förnya heliga förbund som gör att vi kan ta del av Frälsarens försonande nåd med samma andliga renande effekt som dopet och konfirmationen har” (”Förstå våra förbund med Gud”, Liahona, juli 2012, s. 21). Se även Dallin H. Oaks, ”Alltid hava hans Ande”, Nordstjärnan, jan. 1997, s. 56–59.

  23. Se Dallin H Oaks, ”Aronska prästadömet och sakramentet”, Liahona, jan. 1999, s. 44.

  24. Äldste David A. Bednar förklarade: ”De förrättningar för frälsning och upphöjelse som utförs i Herrens återställda kyrka är mycket mer än ritualer eller symboliska handlingar. De är snarare bemyndigade kanaler genom vilka himlens välsignelser och krafter kan flöda in i den enskildes liv” (”Att alltid behålla våra synders förlåtelse”, Liahona, maj 2016, s. 60).

  25. L&F 20:73.

  26. Mose 1:39.

  27. Matt. 3:11.

  28. Många ledare i kyrkan har fastställt den Helige Anden som jordelivets största gåva.

    President Dallin H. Oaks har sagt: ”Att få ha den Helige Andens ständiga sällskap är det dyrbaraste vi kan äga här i dödligheten” (”Aronska prästadömet och sakramentet”, Liahona, jan. 1999, s. 44).

    Äldste Bruce R. McConkie undervisade: ”Om man talar ur ett evigt perspektiv är evigt liv den största av alla Guds gåvor. Men om vi begränsar perspektivet till att gälla endast detta liv är den Helige Andens gåva den största gåva en dödlig kan åtnjuta” (”What Is Meant by ’The Holy Spirit’?” Instructor, feb. 1965, s. 57).

    President Wilford Woodruff vittnade: ”Om du har den Helige Anden med dig – och varje människa borde ha det – kan jag säga till dig att det inte finns någon större gåva, ingen större välsignelse, inget starkare vittnesbörd som getts till någon människa på jorden. Du kan bli betjänad av änglar, du kan få se många underverk, många mirakel på jorden, men jag påstår att den Helige Andens gåva är den största gåva som kan förlänas människan” (Kyrkans presidenters lärdomar: Wilford Woodruff [2005], s. 49).

    Och äldste David A. Bednar tillade: ”De Guds bud som vi lyder och de inspirerande råd från kyrkans ledare som vi följer inriktar sig framför allt på att vi ska få Andens sällskap. I grunden syftar all undervisning i evangeliet och alla dess aktiviteter till att vi ska komma till Kristus genom att ta emot den Helige Anden i vårt liv” (”Ta emot den Helige Anden”, Liahona, nov. 2010, s. 97).

  29. Thomas S. Monson, ledarskapsmöte under generalkonferensen, mars 2011.

  30. Se Mose 1:6.