Kyrkans presidenters lärdomar
Den Helige Anden och personlig uppenbarelse


Kapitel 5

Den Helige Anden och personlig uppenbarelse

I enlighet med vår trofasthet kan vi ta emot den Helige Andens umgänge till upplysning och vägledning i vårt liv och för att leda oss till evigt liv.

Ur Wilford Woodruffs liv

I oktober 1880 sade president Wilford Woodruff till de heliga att han nyligen fått ett besök av president Brigham Young, som gått bort år 1877, och av president Heber C Kimball, som gått bort år 1868. ”Då vi nått fram till vår destination”, berättade president Woodruff, ”frågade jag president Young om han skulle predika för oss. Han sade: ’Nej, jag har avslutat mitt vittnesbörd i köttet. Jag ska inte tala till detta folk mer.’ ’Men’, sade han, ’jag har kommit för att träffa dig, jag har kommit för att vaka över dig och se vad folket gör.’ Sedan, sade han, ’vill jag att du ska undervisa folket — och jag vill att du själv ska följa detta råd — att de måste arbeta och leva så att de får ta emot den Helige Anden, för utan denna kan ni inte bygga upp riket. Utan Guds Ande löper ni fara att vandra i mörkret och löper fara att inte lyckas uppnå era kallelser som apostlar och som äldster i Guds kyrka och rike.’”1

Detta var inte ett nytt råd för president Woodruff. Hans bröder kände honom som ”en man som var mottaglig för Herrens Andes maningar, en man ledd genom inspiration till att utföra sin plikt, långt mer än av någon visdomens eller omdömets gåva som han själv besatt”.2 Han berättade ofta om en upplevelse han hade av Andens maningar. Den inträffade när han och hans familj färdades till östra Förenta staterna, där han kallats att utföra en mission. Han sade:

”En kväll körde jag min vagn in på broder Williams gård [en lokal medlem i kyrkan]. Broder Orson Hyde [i de tolv apostlarnas kvorum] körde en vagn vid sidan av min. Jag hade hustru och barn i vagnen. Sedan jag släppt mulorna på bete och ätit middag, gick jag för att lägga mig i vagnen. Jag hade bara legat några få minuter då Anden sade till mig: ’Stig upp och flytta på vagnen.’ Jag sade till min hustru att jag måste stiga upp och flytta vagnen. Hon sade: ’Varför då?’ Jag sade: ’Jag vet inte.’ Vid sådana tillfällen frågade hon aldrig mer än så. När jag talade om att jag inte visste, räckte det. Jag steg upp och flyttade vagnen … Sedan såg jag mig omkring och gick och lade mig. Samma Ande sade: ’Gå och flytta dina djur från den där eken.’ Jag gick och flyttade min hästar och ställde dem i en liten hickorylund. Återigen gick jag och lade mig.

Inom trettio minuter kom en virvelvind och bröt eken rätt av omkring en halv meter från marken. Den svepte över tre eller fyra staket och föll rakt ner på gården i närheten av broder Orson Hydes vagn, alldeles där min hade stått. Vad skulle följden ha blivit om jag inte hade lyssnat på Anden? Jag själv, min hustru och mina barn skulle ju utan tvivel ha blivit dödade. Detta var hur den milda och stilla rösten talade till mig — inget jordskalv, inget muller, ingen blixt — utan Guds Andes milda och stilla stämma. Den räddade mitt liv. Detta var uppenbarelsens Ande som talade till mig.”3

President Woodruff framhöll behovet för alla medlemmar i kyrkan att få vägledning av den Helige Anden — att söka personlig uppenbarelse. Han påstod: ”Guds kyrka kan inte leva tjugofyra timmar utan uppenbarelse.”4

Wilford Woodruffs lärdomar

Den Helige Anden är en personlighet som består av ande och som bär vittne om Gud Fadern, Jesus Kristus och evangeliets sanningar.

Den Helige Anden är en av medlemmarna i gudomen. Gud Fadern och Gud Sonen har tabernakel [kroppar av kött och ben], och Gud själv har skapat människan till sin egen avbild, men den Helige Anden är en person som består av ande och som bär vittne om Fadern och Sonen för människobarnen. [Se L&F 130:22.]5

Vilket är det starkaste vittnesbörd en man eller kvinna kan ha om att detta är Guds verk? Jag ska tala om för er att det starkaste vittnesbörd jag någonsin fått, det mest säkra vittnesbördet, är den Helige Andens vittnesbörd, vittnesbördet om Fadern och Sonen.6

Våra ögon och öron kan bli bedragna genom människors list och ränker, men den Helige Anden bedrar aldrig någon.7

Skrifterna talar om för oss att det finns en ande i människan och att den Allsmäktiges inspiration ger den förstånd. [Se Job 32:8.] Det är i enlighet med denna princip som vi lär känna sanningen och kraften i det evangelium vi har tagit emot. Det eviga livets principer uppenbaras för oss genom den Helige Andens inspiration, för denna Ande vilar på oss, den påverkar våra sinnen, och om vi ger akt på dess undervisning, om vi inom oss har den rätta känslan, förstår vi saker och ting som de verkligen är.8

Varje trofast medlem kan ta emot den Helige Andens gåva, vilken är den främsta gåva någon kan få under jordelivet.

Varje person som någonsin har omvänt sig från sina synder och som döpts till dessa synders förlåtelse, efter Guds orden och efter Jesu Kristi avbild, som sänkts ned i vatten i likhet med en död som hans, som stigit upp i likhet med en uppståndelse som hans, har rätt till den Helige Anden, för den är utlovad och den tillhör honom. Det är alla personers rättighet att få ta del av detta, och om de tar emot den Helige Anden och [hans] gåvor får de inspiration, ljus och sanning. De får ögon att se med, öron att höra med och hjärtan att förstå med.9

Om du har den Helige Anden med dig — och varje människa borde ha det — kan jag säga till dig att det inte finns någon större gåva, ingen större välsignelse, inget starkare vittnesbörd som getts till någon människa på jorden. Du kan bli betjänad av änglar, du kan få se många underverk, många mirakel på jorden, men jag påstår att den Helige Andens gåva är den största gåva som kan förlänas människan. Det är genom denna kraft som vi uträttat det vi har gjort. Det är detta som uppehåller oss under alla de förföljelser, prövningar och vedermödor vi har fått utstå.10

Varje man och kvinna som någonsin blivit medlem i Guds kyrka och som döpts till syndernas förlåtelse har rätt till uppenbarelse, rätt till Guds Ande till hjälp i sitt arbete, när de tar hand om sina barn, ger råd till sina barn och till dem som de kallats att presidera över. Den Helige Anden är inte begränsad till mannen, inte heller till apostlar eller profeter, den tillhör varje trofast man och kvinna och varje barn som är tillräckligt gammalt för att ta emot Kristi evangelium.11

Vi bör lära känna den Helige Andens milda och stilla röst — uppenbarelsens röst.

Det finns ett fastställt sätt … varpå Herrens uppenbarelser till sin kyrkas ledning tas emot. Det finns bara en man på jorden, åt gången, som innehar denna kraft. Men varje enskild medlem har förmånen att ta emot uppenbarelse från Herren till vägledning i sina egna angelägenheter, och för att få ett vittnesbörd om korrektheten i offentliga lärdomar och verksamheter.12

Vad är uppenbarelse? Det är den Helige Andens inspiration till människan. Joseph Smith sade en gång till broder John Taylor: ”Broder Taylor, var uppmärksam på Guds Andes maningar, på Andens viskningar till dig, och genomför dem i ditt liv. Då blir detta till en uppenbarelsens princip i dig, och du lär känna och förstå denna Ande och kraft.” Detta är nyckeln, all uppenbarelses hörnsten … Jag har själv bemödat mig om att lära känna denna Ande och hur den verkar.13

Hur många av er har haft uppenbarelser? Hur många av er har Guds Ande viskat till, med sin milda och stilla röst? … Jag har fått många vittnesbörd sedan jag anslöt mig till denna kyrka och detta rike. Jag har emellanåt välsignats med särskilda gåvor och förmåner, vissa uppenbarelser och viss betjäning, men trots detta har jag aldrig funnit något som jag kunnat sätta större lit till än den Helige Andens milda och stilla röst.14

Människan är benägen att rikta blicken alltför högt, eller förvänta sig alltför stora ting, och därför missförstår hon ofta Guds Ande och den Allsmäktiges inspiration. Det är inte i stormen som vi bör söka Guds Ande, utan i den milda och stilla rösten. [Se 1 Kung 19:11–12.]15

Genom den Helige Andens gåva får vi välsignelser som vägleder oss i vårt nuvarande liv och förbereder oss för evigt liv.

En man eller kvinna kan omges med all rikedom och härlighet som en människa kan föreställa sig, men är de tillfreds? Nej. Det finns fortfarande ett värkande tomrum. Visa mig å andra sidan en tiggare på gatan, som har den Helige Anden, vars sinne är fyllt med denna Ande och kraft, och jag ska visa er en person som har sinnesfrid, som äger sanna rikedomar och de glädjeämnen som man inte kan få från någon annan källa.16

När vi åtnjuter den Helige Anden, när vi försöker efterleva vår religion här på jorden, är vi det lyckligaste folket på Guds fotapall, oavsett vilka omständigheter vi befinner oss i. Jag bryr mig inte om ifall vi är rika eller fattiga, om vi har det bra eller utstår svårigheter, för om vi efterlever vår religion och åtnjuter Guds ynnest och hans Ande, spelar det ingen roll för oss vad som sker på jorden. Även om det förekommer jordbävningar, krig, eld eller vapenskrammel i landet, så känner vi oss säkra. Det är så jag känner det.17

Varje människa som tar emot Anden har en tröstare inombords — en ledare som manar och vägleder. Anden uppenbarar, dag efter dag, till varje människa med tro, det som är till nytta för honom eller henne … Det är denna Guds inspiration till sina barn i varje tidsålder som är en av de nödvändiga gåvor som ger stöd åt människan och som gör det möjligt för henne att vandra i tro, att gå ut och lyda alla de direktiv, befallningar och uppenbarelser som Gud har gett sina barn till vägledning i deras liv.18

Varje människa bör se till att få Guds Ande och därefter följa dess maningar. Detta är uppenbarelse. Det spelar ingen roll vad Anden talar om för dig att göra, för den ber dig aldrig att göra någonting som är felaktigt.19

Vi är omgivna av … onda andar som befinner sig i strid mot Gud och mot allting som strävar efter att bygga upp Guds rike, och vi behöver denna Helige Ande för att kunna övervinna dessa inflytanden …

Detta är den Ande som vi måste ha för att genomföra Guds avsikter på jorden. Vi är i större behov av den än av någon annan gåva … Vi befinner oss mitt ibland våra fiender, mitt ibland mörker och frestelser, och vi behöver vägledning av Guds Ande. Vi bör be till Herren tills vi får Hjälparen. Detta är vad som lovas oss när vi blir döpta. Det är ljusets, sanningens och uppenbarelsens anda, och den kan vara med oss alla samtidigt.20

Vi upptäcker att om vi gör något annat än att genomföra den Helige Andens maningar så hamnar vi i dimma, mörker och svårigheter, och vet inte vad vi ska göra. Varje dag av vårt liv behöver vi Herrens kraft — att den Helige Andens kraft och prästadömets makt är med oss så att vi vet vad vi ska göra. Och om vi lever på detta sätt inför Herren så uppenbarar Anden för oss varje dag vilka våra plikter är. Det spelar ingen roll vad vi ägnar oss åt, vi bör först söka Herrens vilja och därefter genomföra den. Då blir vårt arbete väl utfört och godtagbart inför Herren.21

I hela mitt liv och i all min verksamhet har jag alltid funnit det klokt att göra det som Herrens Ande sagt åt mig att göra. Jag har bevarats av denna kraft … Se till att ha uppenbarelsens ande med er. Och när ni har fått den är ni trygga och gör exakt det som Herren vill att ni ska göra.22

Tanken att vi kan lyda och helgas av evangeliet, och därigenom förberedas för att ärva evigt liv, är en av de härligaste principer som någonsin uppenbarats för människan … Vi har ett hopp som världen inte har kunskap om, något som de inte kan tänka sig fram till. Om de inte föds av Guds Ande kan de inte ens se Guds rike, och de kan inte inträda däri såvida de inte föds av vatten och Ande. [Se Joh 3:5.] Sålunda får de inte vara med om de glädjerika förväntningar och det hopp som vi åtnjuter. Deras ögon, öron och hjärtan är inte öppnade för att kunna se och höra och känna kraften i Kristi evangelium.23

Det är vår förmån att följa Herrens Andes maningar, att ha den som vägvisare och följeslagare, och genom att göra detta får vi ta del av himlens välsignelser i den takt som vi är förberedda att ta emot dem.24

Andens ständiga umgänge kräver vår ständiga arbetsinsats och trofasthet.

Jag är mån om … att vi som ett folk gör vår plikt, lever efter vår religion, bevarar vår tro, att vi vandrar inför Herren så att den Helige Anden blir vår ständige ledsagare under de dagar vi har framför oss. Detta är min bön och önskan.25

Jag vet att det krävs ständig kamp, arbete och trofasthet inför Herren för att vi ska ha den Helige Andens umgänge, och leva på ett sådant sätt att vi kan få dessa välsignelser.26

Det finns ingenting som vi borde arbeta mer på att få under vår tid i köttet än Guds Ande, den Helige Anden, Hjälparen, vilken vi är berättigade att få om vi har åtlytt fordringarna i evangeliet.27

Det stora löfte som åtföljer evangeliets predikande, såsom det uppenbarats från himlen i vår tid, är att den Helige Anden förlänas den uppriktigt botfärdige som åtlyder dess heliga förrättningar. Genom den Helige Anden förmedlas kunskap om det förflutna, nuvarande och kommande och Faderns sinne och vilja tillkännages. På detta sätt uppenbarar den Allsmäktige sina avsikter till dem som lyder hans bud och vars liv är rena och godtagbara inför honom, så att de kan förberedas för alla de händelser och prövningar som kan komma i deras väg.

Om det finns någon medlem i kyrkan som inte av egen erfarenhet vet att detta är sant kan de vara säkra på att de inte lever upp till sina förmåner. Alla heliga bör leva i nära gemenskap med den Helige Anden, och genom den med Fadern, annars föreligger fara att de övervinns av ondska och går vilse.

Därför säger vi till de heliga: Den Helige Anden bor inte i oheliga tabernakel. Om du vill åtnjuta din religions fullständiga kraft och gåvor måste du vara ren. Om du är skyldig till svagheter, dåraktigheter och synder, måste du omvända dig från dem, det vill säga grundligt överge dem. På inget annat sätt kan vi behaga Gud. ”Helighetens Människa” är hans namn [se Moses 6:57], och han gläder sig när hans barn bemödar sig om att vara rena.28

Om vi inte får uppenbarelser är det för att vi inte lever som vi borde göra, för att vi inte ärar vårt prästadöme som vi borde göra. Om vi gjorde det skulle vi inte sakna uppenbarelser, alla skulle bära god frukt.29

Låt oss lägga åt sidan alla onda vanor, allt det som hindrar oss från att kommunicera med Gud … Om dessa små ting har en tendens att hindra oss från att ha glädje och nedsätter oss i Herrens ögon, måste vi lägga dem åt sidan och visa en fast beslutsamhet att göra vår Fader i himlens vilja, och att utföra det verk som ålagts oss … När jag gör någonting som hindrar mig från att åtnjuta Herrens Ande, och så snart jag blir medveten om det, slutar jag genast med det.30

Vi försöker åtlyda Guds celestiala lag. Vi predikar Jesu Kristi evangelium och strävar efter att genomföra dess principer. Nu är frågan, har vi nytta av att göra det? Lönar det sig att vara trofast? Lönar det sig för oss att genomgå prövningar och förföljelser, eller till och med själva döden, för Guds rikes skull, för frälsning och evigt liv, den största av alla gåvor som Gud kan ge män-niskobarnen? Jag säger att det gör det, och jag hoppas att de heliga, att alla män som har myndighet — att vi alla ska vara trofasta inför Herren, att vi ska komma ihåg våra böner, arbeta på att få den Helige Anden, arbeta på att lära känna Guds sinne och vilja, att vi ska veta vilken stig vi ska gå på, att vi ska få Herrens Ande och den Helige Anden och att vi ska övervinna världen och ära våra kallelser ända till slutet av vår prövotid.31

Förslag till studier och diskussion

Fundera över dessa tankar när du studerar kapitlet eller när du förbereder dig för att undervisa. För ytterligare hjälp, se sidorna V–X.

  • Vad lär du dig av berättelserna på sidorna 46–47?

  • Vad har du lärt dig om den Helige Anden och hans uppgifter under dina studier av detta kapitel?

  • Gå igenom det andra stycket på sidan 49. Varför är det befogat att anse att den Helige Andens gåva är den ”största gåva” vi kan få under jordelivet? Gå igenom det sista stycket på sidan 54. Hur förbereder den Helige Andens gåva oss för evigt liv, ”den största av alla gåvor”?

  • Hur kan president Woodruffs lärdomar hjälpa oss att känna igen den Helige Andens maningar? (Se sidorna 47, 50; se även L&F 6:15, 22–23; 11:12–14.) Varför är det viktigt att komma ihåg att den Helige Anden vanligtvis kommunicerar med en ”mild och stilla röst”?

  • Läs avsnittet som börjar på näst sista stycket på sidan 50. Nämn några av de ”sanna rikedomar” som vi får när vi har den Helige Anden med oss. (Se s 50–53.)

  • Tänk på en händelse då du vägleddes av den Helige Anden. Hur har du blivit välsignad genom att ha gemenskap med den Helige Anden?

  • Gå igenom det sista avsnittet i kapitlet (s 53–54).Varför måste vi ständigt arbeta på att ha den Helige Andens ständiga umgänge? Vad kan hindra oss från att känna den Helige Andens inflytande? Vad kan hjälpa oss att känna den Helige Andens inflytande?

Skriftställen som hör till detta ämne: Johannes 14:26; 15:26; 16:13; Första Korintierbrevet 2:9–14; 1 Nephi 10:17–19; 2 Nephi 32:1–5; Moroni 10:5; L&F 8:2–3; 14:7

Slutnoter

  1. The Discourses of Wilford Woodruff, sammanst av G Homer Durham (1946), s 290; se även sidan 289.

  2. Joseph F Smith, Evangeliets lära, s 141.

  3. Deseret Weekly, 5 september, 1891, 323.

  4. The Discourses of Wilford Woodruff, s 61.

  5. Deseret Weekly, 21 september, 1889, 393.

  6. Deseret News: Semi-Weekly, 7 september 1880, s 1.

  7. Deseret News: Semi-Weekly, 30 juli 1878, s 1.

  8. Deseret News, 26 juni 1861, s 130.

  9. Deseret News: Semi-Weekly, 2 maj 1876, s 4.

  10. Deseret Weekly, 6 april, 1889, 451.

  11. The Discourses of Wilford Woodruff, s 53.

  12. The Discourses of Wilford Woodruff, s 54.

  13. The Discourses of Wilford Woodruff, s 45–46.

  14. The Discourses of Wilford Woodruff, s 45.

  15. Journal of Wilford Woodruff, Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heligas arkiv, 20 januari 1872.

  16. The Discourses of Wilford Woodruff, s 5.

  17. Deseret News: Semi-Weekly, 20 juli 1875, s 1.

  18. The Discourses of Wilford Woodruff, s 7–8.

  19. The Discourses of Wilford Woodruff, s 293–294.

  20. Deseret Weekly, 7 november, 1896, 643.

  21. Deseret News, 4 mars 1857, s 411.

  22. Conference Report, april 1898, s 31.

  23. Deseret News: Semi-Weekly, 4 mars1873, s 3.

  24. Deseret News, 26 december 1860, s 338.

  25. Deseret Weekly, 6 mars 1897, s 371.

  26. Deseret News: Semi-Weekly, 20 juli 1875, s 1.

  27. Contributor, augusti 1895, s 637.

  28. ”Epistle”, Woman’s Exponent, 15 april 1888, s 174; från ett brev skrivet av president Woodruff på uppdrag av de tolv apostlarnas kvorum.

  29. The Discourses of Wilford Woodruff, s 51.

  30. Deseret News, 26 februari 1862, s 274.

  31. The Discourses of Wilford Woodruff, s 129.