Seminar og institut
Lektion 5: Betingelserne for livet på jorden


Lektion 5

Betingelserne for livet på jorden

Indledning

I forudtilværelsen »accepterede [vi vor himmelske Faders] plan for, hvordan hans børn kunne få et fysisk legeme og opnå jordiske erfaringer for at udvikle sig frem mod fuldkommenhed« (»Familien: En proklamation til verden«, Liahona, nov. 2010, s. 129). Vores fysiske legeme er en velsignelse, men det er underkastet mange af Satans fristelser. Gennem Jesu Kristi forsoning kan vi overvinde disse fristelser og vende tilbage til vor himmelske Fader.

Baggrundslæsning

Forslag til undervisningen

2 Nefi 2:27-29; Abraham 3:25

Vores jordiske erfaring er vigtig for opnåelsen af evigt liv

Vis følgende udtalelse af ældste David A. Bednar fra De Tolv Apostles Kvorum, og bed en studerende om at læse den højt:

Billede
Ældste David A. Bednar

»Har vi nogensinde overvejet betydningen af at have et fysisk legeme? … Forstår vi i virkeligheden, hvorfor et legeme er afgørende i Faderens plan for lykke? Er det muligt, at vi giver svaret så ofte og rutinemæssigt, at vi ikke indser den sande betydning? Jeg ønsker, at vi undersøger dette spørgsmål af evigtvarende karakter i højere grad om, hvorfor et legeme er så vigtigt. I sidste ende har svaret betydning for alt, hvad vi foretager os« (»Ye Are the Temple of God«, Ensign, sep. 2001, s. 14).

  • Hvorfor bør vi ifølge ældste Bednar søge at forstå grunden til, at vores fysiske legeme er så vigtigt?

Bed de studerende om at nedskrive deres svar på følgende spørgsmål. Mens lektionen skrider frem, kan du opfordre dem til at nedskrive yderligere tanker og ideer.

  • Hvorfor er vores fysiske legeme så vigtigt i vor himmelske Faders plan for lykke?

Bed de studerende om for sig selv at læse det tredje afsnit af »Familien: En proklamation til verden« og finde den udtalelse, som forklarer, hvorfor et fysisk legeme er nødvendigt for vores evige udvikling.

Bed en studerende om at læse følgende udtalelse af ældste David A. Bednar. Bed klassens medlemmer om at lytte efter, hvorfor vores fysiske legeme er så vigtigt i vor himmelske Faders plan. Du kan give hver studerende en kopi af denne udtalelse, inden den bliver læst op.

Billede
Ældste David A. Bednar

»Vores fysiske legeme muliggør en bredde, dybde og intensitet i erfaringer, som ganske enkelt ikke kunne opnås i vores førjordiske tilstand. Præsident Boyd K. Packer, præsident for De Tolv Apostles Kvorum, har sagt: ›Vores ånd og legeme er sammensat på en sådan måde, at vores legeme bliver vores ånds redskab og fundamentet for vores karakter‹ (›The Instrument of Your Mind and the Foundation of Your Character‹, foredrag på Brigham Young University, 2. feb. 2003, speeches.byu.edu). Således udvides vores forhold til andre mennesker, vores evne til at genkende og handle i overensstemmelse med sandheden og vores evne til at adlyde Jesu Kristi evangeliums principper og ordinancer gennem vores fysiske legeme. I det jordiske livs klasseværelse oplever vi omsorgsfuldhed, venlighed, lykke, sorg, skuffelse, smerte og endda udfordringerne ved fysiske begrænsninger på måder, som bereder os til evigheden. Kort sagt er der lektier, vi må lære, og erfaringer, vi, som skriften beskriver, må gøre, ›hvad angår kødet‹ (se 1 Ne 19:6; Alma 7:12-13)« (»Ting, som de virkelig er«, Liahona, juni 2010, s. 23).

  • Hvad sagde ældste Bednar om årsagen til, at et fysisk legeme er nødvendigt for vores evige udvikling? (Selv om svarene kan variere, bør du fremhæve denne sandhed: Med et fysisk legeme lever vi under jordelivets betingelser, som kan forberede os på evigheden).

  • Hvordan er legemet »vores ånds redskab og fundamentet for vores karakter«?

  • Hvordan udvides »vores evne til at adlyde Jesu Kristi evangeliums principper … gennem vores fysiske legeme«? (Mulige svar kan omfatte følgende: Et legeme gør det muligt at adlyde befalingen om at mangfoldiggøre sig og opfylde jorden. Et legeme lader os stifte erfaring med glæden ved at leve som en familie, hvor vi lærer og anvender evangeliske principper i hjemmet – eksempelvis lærer vi at styre vores temperament i familien).

Bed flere studerende om skiftevis at læse højt fra Abraham 3:25 og 2 Nefi 2:27-29, mens klassen undersøger, hvordan disse skriftsteder samarbejder for at hjælpe os med at forstå betydningen af at have et legeme.

  • Hvordan er besiddelsen af et legeme en del af vores prøve på jorden, selv om det er en stor velsignelse af have et legeme? (Mange af Satans fristelser er større, fordi vi har et legeme).

  • Hvordan giver »kødets vilje« Djævelen »magt til at tage … til fange«?

Mosija 3:19; Moses 6:49, 53-55

»Det naturlige menneske er en fjende af Gud«

Bed en studerende om at læse Moses 6:53-54 højt, og bed klassen om at se efter og derefter forklare, hvad disse vers belærer om vores tilstand ved fødslen. Bemærk, at ordet »rene« betyder fri for konsekvenserne ved Adams overtrædelse.

Bed derpå en studerende om at læse Moses 6:49 og 55, og spørg så klassens medlemmer:

  • Hvad belærer disse vers om, hvordan Adams og Evas fald berører os i livet på jorden? (Når vi giver efter for Satans tillokkelser, smager vi de bitre frugter af vores kødelige, sanselige og djævelske valg. Du kan henvise til Eter 3:2, som belærer, at »som følge af faldet er vor natur blevet bestandig ond.«)

Bed en studerende om at læse højt fra de første linjer af Mosija 3:19. Skriv følgende spørgsmål på tavlen:

Hvad er det naturlige menneske?

Hvorfor er det naturlige menneske en fjende af Gud?

Giv de studerende nogle få minutter til at finde svarene på disse spørgsmål og udvide deres forståelse af begrebet »det naturlige menneske« ved at studere fodnoterne til vers 19 (specielt fodnote a såvel som andre skriftsteder fra fodnoterne). Efter passende tid drøfter I det, som de studerende har fundet ud af. Påpeg, at dette begreb beskriver en tilstand, som passer på både mænd og kvinder.

  • Hvilken betydning kan det have for et ægteskab eller familie, hvis en person har samme karaktertræk som det naturlige menneske?

Bed en studerende om at læse Mosija 3:19, og bed klassen om at se efter et princip, som fortæller, hvordan vi kan overvinde det naturlige menneske. (Skriv følgende princip på tavlen, mens de studerende svarer: Når vi accepterer Jesu Kristi forsoning og underkaster os Helligåndens tilskyndelser, kan vi tilsidesætte det naturlige menneske og blive en hellig).

Forklar, at underkaste os i denne forbindelse betyder at overgive os til Helligåndens tilskyndelser.

  • Hvordan kan en person forstå det, som Helligånden tilskynder vedkommende til at gøre?

  • Vil I fortælle om en oplevelse, der ikke er for personlig, hvor Helligånden tilskyndede jer til at tilsidesætte det naturlige menneske?

Bær vidnesbyrd om, at vi kan modtage kraften i forsoningen, når vi underkaster os Helligåndens tilskyndelser.

Mosija 3:19; 16:3-6

Anvend Kristi forsoning

Bed en studerende om at læse Mosija 16:3-6 højt, mens klassen følger med og ser, hvad der vil hjælpe os med at overvinde konsekvenserne af faldet i vores liv.

  • Hvilken foranstaltning i vor himmelske Faders plan gør det muligt for os at overvinde vores faldne tilstand? (Skriv følgende læresætning på tavlen: Gennem Jesu Kristi forsoning kan vi blive forløst fra vores fortabte og faldne tilstand).

Vis følgende udtalelse af ældste David A. Bednar, og bed en af de studerende om at læse den højt:

Billede
Ældste David A. Bednar

»Det naturlige menneskes begær, ønsker, tilbøjeligheder og tilskyndelser kan overvindes i og ved Jesu Kristi forsoning. Vi er på jorden for at udvikle guddommelige kvaliteter og for at tøjle alle kødets lidenskaber« (»Vi tror, at vi skal være kyske«, Liahona, maj 2013, s. 43).

Forklar de studerende, at vi modtager Jesu Kristi nåde, som er mulig gennem hans forsoning, når vi har tro på forsoningen. Hovedbetydningen af ordet nåde er »guddommelig[] hjælp eller styrke, [som] gives i kraft af Guds barmhjertighed og kærlighed.« Det er en kraft, som gør det muligt for os at omvende os og udvikle egenskaber, som vi ikke kan udvikle af egen kraft (se Guide til Skrifterne, »Nåde«). For at hjælpe de studerende til at finde kristuslignende egenskaber, som vi kan udvikle, skal du bede dem udarbejde en liste med kvaliteter, der helliggør os, som findes i Mosija 3:19.

  • Hvordan har Frelseren hjulpet jer til at udvikle en af de egenskaber, som findes i Mosija 3:19?

  • Hvornår har I set personer, som besidder en eller flere af disse egenskaber, være en velsignelse i deres familie?

  • Hvordan kan udvikling af en eller flere af disse egenskaber gennem den styrkende kraft i Frelserens nåde hjælpe jer til at blive en bedre ægtemand eller hustru, far eller mor?

Forklar de studerende, at vi alle må besvare et vigtigt spørgsmål som følge af dagens lektion. Vis følgende udtalelse af ældste David A. Bednar, og bed de studerende om at læse den for sig selv:

Billede
Ældste David A. Bednar

»Den sande natur af jordelivets prøve kan altså opsummeres i følgende spørgsmål: Vil jeg følge det naturlige menneskes tilbøjeligheder, eller vil jeg give efter for den hellige Ånds tilskyndelser og aflægge det naturlige menneske og blive en hellig ved Herren Kristi forsoning (se Mosi 3:19)? Det er prøven« (»Vi tror, at vi skal være kyske«, s. 43).

Giv de studerende nogle få minutter til at svare på ældste Bednars spørgsmål. Bed dem grunde over de kristuslignende egenskaber, som findes i Mosija 3:19, og planlægge at udvikle en af disse egenskaber i højere grad.

De studerendes læsemateriale