Seminar og institut
Lektion 17: Befalingen om at mangfoldiggøre sig og opfylde jorden


Lektion 17

Befalingen om at mangfoldiggøre sig og opfylde jorden

Indledning

Befalingen om at mangfoldiggøre sig og opfylde jorden er en vigtig del af vor himmelske Faders evige plan, og den er stadig gældende i dag. Denne lektion vil hjælpe de studerende med at se, at de kan blive vejledt i deres beslutninger om at bringe børn til verden, når de studerer de levende profeters ord og søger vor himmelske Faders vejledning gennem bøn.

Baggrundslæsning

Forslag til undervisningen

1 Mosebog 1:27-28; 9:1; 35:11

Befalingen om at få børn er stadig gældende i dag

Skriv følgende linjer fra »Familien: En proklamation til verden« på tavlen, inden klassen begynder:

»Den første befaling, som Gud gav til Adam og Eva, vedrørte deres mulighed for som ægtemand og hustru at blive forældre. Vi erklærer, at Guds befaling til sine børn om at mangfoldiggøre sig og opfylde jorden stadig er gældende.«

Indled klassen ved at spørge:

  • Hvad tænker I om disse to sætninger?

Bed de studerende om at se i 1 Mosebog 1:27-28, 1 Mosebog 9:1 og 1 Mosebog 35:11 efter navne på personer, som Gud befalede at mangfoldiggøre sig og opfylde jorden. Du kan opfordre de studerende til at sammenkæde disse henvisninger i deres skrifter, så det bliver til en skriftstedskæde. Du bør sikre dig, at de studerende forstår, at denne befaling er blevet givet i alle evangeliets uddelinger.

Vis følgende udtalelse af ældste Neil L. Andersen fra De Tolv Apostles Kvorum, og bed en studerende om at læse den højt:

Billede
Ældste Neil L. Andersen

»Det er et af de største privilegier for et ægtepar, der er i stand til at få børn, at tilvejebringe jordiske legemer til Guds åndelige børn. Vi tror på familien, og vi tror på børn.

Når et ægtepar får et nyfødt barn, opfylder de en del af vor himmelske Faders plan om at bringe børn til jorden« (»Børn«, Liahona, nov. 2011, s. 28).

Fremhæv den sidste sætning i denne udtalelse ved at præsentere følgende princip: Når en ægtemand og hustru fører et barn ind i verden, opfylder de en del af vor himmelske Faders plan for lykke. Henvis til sætningerne på tavlen, og spørg:

  • Hvorfor tror I, at Herren gennem sine nutidige profeter har gentaget befalingen om at »mangfoldiggøre sig og opfylde jorden« i vore moderne tider? (Som et eksempel kan du fortælle de studerende, at fødselsraten siden 1960 for gifte mødre i USA er faldet med 45 procent).

  • Hvad er nogle mulige årsager til, at der er en tendens til, at gifte par får færre børn? (Svarene kan omfatte ting som dårlig økonomi, afslutning af uddannelse eller at de ønsker at få en karriere).

  • Hvordan kan en forståelse af Guds plan for hans børn hjælpe en ægtemand og hustru, som skal beslutte sig for, hvornår de vil have børn, og hvor mange de ønsker?

Forklar, at ægtemand og hustru vil modtage velsignelser fra Gud, som vil gøre det muligt for dem at holde befalingen om at få børn, selv under svære omstændigheder. Læs følgende oplevelse fra halvfjerdseren ældste James O. Masons liv, som blev fortalt af ældste Neil L. Andersen:

Billede
Ældste Neil L. Andersen

»Ældste Mason havde en … oplevelse nogle få uger efter, han var blevet gift, som hjalp ham med at prioritere sin familie. Han sagde:

›Marie og jeg havde rationaliseret os frem til, at det for at få mig gennem lægestudiet ville være nødvendigt for hende at forblive på arbejdsmarkedet. Selvom det ikke var, hvad vi havde lyst til at gøre, måtte børnene komme senere. Mens jeg kiggede i et af Kirkens tidsskrifter i mine forældres hjem, så jeg en artikel af ældste Spencer W. Kimball, dengang fra De Tolvs Kvorum, der understregede de ansvar, som er forbundet med ægteskabet. Ældste Kimball mente, at et af de hellige ansvar er at blive talrige og opfylde jorden. Mine forældres hjem lå tæt på Kirkens administrationsbygning. Jeg gik øjeblikkeligt hen til Kirkens kontor, og 30 minutter efter jeg havde læst artiklen, sad jeg over for ældste Spencer W. Kimball.‹ (Det ville ikke være så nemt i dag).

›Jeg forklarede, at jeg ønskede at blive læge. Der var ikke andet alternativ end at udsætte at få børn. Ældste Kimball lyttede tålmodigt og svarede med en blid stemme: ›Bror Mason, ville Herren ønske, at du bryder en af hans vigtige befalinger for at blive læge? Med Herrens hjælp kan du få dine børn og stadigvæk blive læge. Hvor er din tro?‹‹

Ældste Mason fortsatte: ›Vores første barn blev født mindre end et år senere. Marie og jeg arbejdede hårdt, og Herren åbnede himlens vinduer.‹ Familien Mason blev velsignet med to børn mere, før han bestod sin lægeeksamen fire år senere« (»Børn«, s. 29).

  • Hvad gør indtryk på jer ved denne oplevelse?

Fremhæv, at det at blive gift er en vigtig del af at holde befalingen om at få børn. Læs følgende udtalelse fra familieproklamationen:

»Børn har ret til at blive født inden for ægteskabets rammer og blive opdraget af en far og en mor, som ærer deres ægteskabsløfter med fuldstændig troskab.«

  • Hvilke fordele har børn, som er født »inden for ægteskabets rammer«?

  • Hvilke tanker og følelser har I om at hjælpe vor himmelske Fader med at opfylde hans plan med at bringe børn ind i denne verden?

1 Nefi 15:11; Lære og Pagter 29:6

Søg Herrens vejledning

Vis følgende udtalelse af ældste Neil L. Andersen, og bed en af de studerende om at læse den højt:

Billede
Ældste Neil L. Andersen

»Hvornår man skal have børn og hvor mange er en privat beslutning, som træffes mellem ægtemand, hustru og Herren. Det er hellige beslutninger – beslutninger, der bør træffes efter oprigtig bøn og foregå i stor tro« (»Børn«, s. 28).

  • Hvad vil det sige, at disse beslutninger bør »foregå i stor tro«?

Bed de studerende om at læse 1 Nefi 15:11 og Lære og Pagter 29:6 for at lære om nogle principper, som ægtemand og hustru kan anvende, når de søger svar på spørgsmål om, hvornår de skal have et barn, og hvor mange børn de skal have.

  • Hvilke principper fandt I i disse vers, som kan hjælpe en ægtemand og hustru beslutte sig for, hvornår de skal have børn, og hvor mange børn de skal have? (Fremhæv følgende princip: Når ægtemand og hustru udøver deres tro og søger Herren i bøn, vil han vejlede dem i deres beslutning om børn).

  • Hvorfor tror I, at det er vigtigt for ægtemand og hustru at søge råd hos Herren om disse ting?

Vis følgende udtalelse af ældste Dallin H. Oaks fra De Tolv Apostles Kvorum, og bed en studerende om at læse den højt:

Billede
Ældste Dallin H. Oaks

»Hvor mange børn bør et ægtepar få? Alle dem, de kan sørge for! At sørge for betyder selvfølgelig mere end blot at give dem livet. Børn skal have kærlighed, omsorg, undervisning, mad, tøj, bolig og en god begyndelse på deres kvalifikationer til selv at blive gode forældre« (»Saliggørelsens store plan«, Stjernen, jan. 1994, s. 72).

  • Hvordan kan ældste Oaks undervisning hjælpe et par med at afgøre, hvor mange børn de skal få?

Vær under denne lektion opmærksom på de studerende, som måske ikke har mulighed for at blive forældre i dette liv. Følgende udtalelse fra ældste Neil L. Andersen kan være en hjælp:

Billede
Ældste Neil L. Andersen

»Det at få børn kan … være et hjerteknusende emne for retskafne par, som bliver gift og finder ud af, at de ikke er i stand til at få de børn, som de så ivrigt forventede, eller for en mand og en hustru, som planlægger at få en stor familie, men kun bliver velsignet med en mindre familie.

Vi kan ikke altid forklare jordelivets prøvelser. Sommetider virker det meget uretfærdigt – især, når vores største ønske er at gøre præcis, som Herren har befalet. Som Herrens tjener forsikrer jeg jer om, at dette løfte er sikkert: ›Trofaste medlemmer, der lever under omstændigheder, som ikke gør det muligt for dem at modtage velsignelsen ved evigt ægteskab og blive forældre i dette liv, modtager alle de lovede velsignelser i evigheden, hvis de holder de pagter, som de har indgået med Gud‹ (Håndbog 2: Forvaltning af Kirken, 2010, 1.3.3)« (»Børn«, s. 30).

Salmerne 127:3; Lære og Pagter 59:6

Livets ukrænkelighed

Bed en studerende læse Salmerne 127:3 højt.

  • Hvad betyder det, at »sønner er en gave fra Herren«? (Børn er en gave fra Gud).

Læs følgende fra familieproklamationen: »Vi bekræfter livets hellighed og dets vigtighed i Guds evige plan.« Bær vidnesbyrd om dette princip: Når vi forstår, at børn er en gave fra Gud, kan vi bedre forstå ukrænkeligheden af deres liv. I mange dele af verden er abort accepteret, og mange millioner aborter udføres årligt. For at hjælpe de studerende med at forstå Kirkens retningslinjer for abort skal du læse følgende udtalelse og bede de studerende lytte efter tilfælde, hvor abort kan retfærdiggøres:

»Livet er en hellig gave fra Gud. Selektiv abort som følge af personlig eller social magelighed er i modsætning til Guds vilje og befalinger … Sidste dages hellige profeter har fordømt abort, idet de har henvist til Herrens erklæring: ›Du må ikke … [begå] drab eller gøre noget, der ligner det‹ (L&P 59:6). Deres råd i denne sag er tydelige: Medlemmer af Jesu Kristi Kirke af Sidste Dages Hellige må ikke underkaste sig, udføre, opfordre til, betale for eller arrangere en abort. Kirkemedlemmer, som opfordrer til abort på nogen som helst måde, kan blive underkastet kirkedisciplinering.

Kirkens ledere har sagt, at abort under visse exceptionelle omstændigheder kan retfærdiggøres, såsom hvis graviditet skyldes incest eller voldtægt, hvis moderens liv eller helbred ifølge kompetent lægelig myndighed menes at være i alvorlig fare, eller hvis det ufødte barn ifølge kompetent lægelig myndighed har alvorlige misdannelser, som ikke muliggør, at barnet kan leve efter fødslen. Men selv disse forhold retfærdiggør ikke automatisk en abort. De, som befinder sig i sådanne omstændigheder, bør kun overveje abort efter at have rådført sig med deres lokale kirkeledere og efter at have modtaget bekræftelse gennem oprigtig bøn« (Gospel Topics, »Abortion«, lds.org/topics).

  • Under hvilke exceptionelle omstændigheder kan abort retfærdiggøres?

  • Hvor bør de, som overvejer abort, søge råd selv under disse omstændigheder?

Læs følgende udtalelse som en hjælp til de studerendes forståelse af, at adoption er et uselvisk alternativ til at få foretaget en abort:

»Vi … udtrykker vores støtte til ugifte forældre, som bortadopterer deres børn til trygge hjem med en mor og en far. Vi udtrykker også vores støtte til de gifte mødre og fædre, som adopterer disse børn

… Et trygt, omsorgsfuldt og varigt forhold til både en far og en mor [er afgørende]. Når ugifte forældre vælger at bortadoptere deres barn, skænker de barnet denne vigtige velsignelse. Adoption er en uselvisk, kærlig beslutning, som velsigner barnet, de biologiske forældre og adoptivforældrene i dette liv og i al evighed« (Udtalelse fra Det Første Præsidentskab, 4. okt. 2006, citeret i Liahona, okt. 2008, s. 19).

Afslut denne lektion ved at bære dit vidnesbyrd om den glæde, som børn har givet dig. Opfordr de studerende til på værdig måde at forberede sig på den hellige mulighed med at bringe børn til denne verden.

De studerendes læsemateriale