Seminar og institut
Lektion 3: Vores guddommelige potentiale


Lektion 3

Vores guddommelige skæbne

Indledning

Vor himmelske Fader har tilvejebragt en plan, der gør det muligt for os at vende tilbage i hans nærhed og blive som ham. Præsident Dieter F. Uchtdorf sagde: »Vi var hans børn, før vi kom til denne verden, og vi vil for evigt være hans børn. Denne basale sandhed bør ændre den måde, vi ser os selv, vore søskende og selve livet på« (»Fire titler«, Liahona, maj 2013, s. 58). I takt med, at de studerende begynder at forstå deres guddommelige potentiale, er det mere sandsynligt, at de tackler udfordringer i livet her på jorden på den rette måde.

Baggrundslæsning

  • Dieter F. Uchtdorf, »Fire titler«, Liahona, maj 2013, s. 58-61.

  • Gospel Topics, »Becoming Like God«, lds.org/topics.

Forslag til undervisningen

1 Mosebog 1:27; Esajas 55:8-9; Apostlenes Gerninger 17:29; Hebræerne 12:9; 1 Johannes 3:1; 4:8-9; 1 Nefi 9:6; 2 Nefi 9:20; Moroni 8:18; Lære og Pagter 76:4; 88:41; 130:22

Vi er Guds børn

Bed de studerende om at forestille sig, at en ven, som ikke er medlem, har spurgt dem, hvad vores kirke tror angående vor himmelske Fader. Bed de studerende om kort at fortælle, hvordan de ville svare.

Skriv følgende skriftstedspar på tavlen eller giv dem på et stykke papir:

1 Mosebog 1:27; Lære og Pagter 130:22

1 Nefi 9:6; 2 Nefi 9:20

Esajas 55:8-9; Lære og Pagter 88:41

1 Johannes 3:1; 4:8-9

Moroni 8:18; Lære og Pagter 76:4

Apostlenes Gerninger 17:29; Hebræerne 12:9

Bed de studerende om at læse flere af disse skriftstedspar og se, hvad de fortæller om vor Fader i himlen. Sørg for, at alle skriftstedspar bliver brugt. Efter en passende tid skal du bede de studerende om at fortælle, hvordan de ville anvende et eller flere af disse skriftsteder til at forklare, hvad de ved eller tror om vor himmelske Fader.

  • Hvordan kan en viden om de egenskaber, som vor himmelske Fader besidder, være jer en hjælp til at tilbede ham?

  • Hvordan kan en viden om, at vor himmelske Fader er et virkeligt væsen, som har et herliggjort, opstandent legeme af kød og ben, og som er Fader til jeres ånd, påvirke jeres forhold til ham?

  • Hvorfor er det en hjælp, når vi tilbeder Gud, at huske på, at han er Fader til vores ånd? (Som en del af denne drøftelse skal du lægge vægt på vores guddommelige potentiale til at blive som ham, fordi Gud er Fader til vores ånd. Det kan også være en hjælp at læse følgende udtalelse, der blev udsendt af Det Første Præsidentskab i 1909 under ledelse af præsident Joseph F. Smith (1838-1918): »Alle mænd og kvinder er skabt i billedet af den universelle Fader og Moder og er bogstavelig talt Guddommens sønner og døtre« (»Gospel Classics: The Origin of Man«, Ensign, feb. 2002, s. 29)).

Uddel kopier af følgende udtalelse af profeten Joseph Smith. Bed de studerende om at læse den for sig selv og bemærke vendinger, der viser vigtigheden af en forståelse af, hvem Gud er.

Billede
Profeten Joseph Smith

»Dersom menneskene ikke forstår Guds beskaffenhed, forstår de ikke sig selv …

Gud selv var engang, som vi er nu, og han er nu et ophøjet menneske og sidder på sin trone i himlene! … Dersom sløret blev revet i stykker i dag, og den store Gud, som holder denne verden i dens bane, og som vedligeholder alle verdener og alle ting ved sin magt og kraft, ville gøre sig selv synlig – jeg siger, dersom I skulle se ham i dag, ville I se ham som en mand i et menneskes skikkelse – som jer selv i et menneskes hele person, billede og skikkelse; for Adam blev skabt i selve Guds form, billede og lignelse og fik instruktioner og belæringer af ham, vandrede og talte og kommunikerede med ham som det ene menneske taler og meddeler sig til det andet« (Kirkens præsidenters lærdomme: Joseph Smith, 2007, s. 41-42).

  • Hvordan kan en forståelse af, hvem vor himmelske Faders er, hjælpe os til at forstå os selv? (Når de studerende har svaret, skal du skrive følgende sandhed på tavlen: Når vi begynder at forstå vor himmelske Fader, kan vi bedre fatte vores potentiale til at blive som vor himmelske forældre).

Vis følgende udtalelse af ældste Dallin H. Oaks fra De Tolv Apostles Kvorum, og bed en studerende om at læse den højt.

Billede
Ældste Dallin H. Oaks

»Tænk på de stærke tanker, som udtrykkes i vores elskede sang ›Jeg er Guds kære barn‹ (Salmer og sange, nr. 195) … Her gives svaret på et af livets store spørgsmål: ›Hvem er jeg?‹ Jeg er barn af Gud og stammer fra himmelske forældre. Den herkomst viser vores evige potentiale. Denne vægtige tanke er et stærkt antidepressivt middel. Det kan styrke enhver af os til at træffe retfærdige valg og søge det bedste i os selv« (»Vægtige begreber«, Stjernen, jan. 1996, s. 26).

Skriv følgende på tavlen:

Min viden om, at jeg er et Guds barn, kan være mig en hjælp, når .

Min viden om, at jeg er et Guds barn, har været mig en hjælp, når .

Bed flere studerende om at fortælle, hvordan de ville færdiggøre en af disse sætninger.

Romerne 8:16-17; 1 Johannes 3:2; 3 Nefi 12:48

Vores guddommelige potentiale

Fortæl klassen, at vi til tider hører, at nogen har »et stort potentiale.«

  • Hvad tror I, dette udtryk betyder?

Skriv følgende skriftstedshenvisninger på tavlen, og bed de studerende om at læse dem for at lære om vores guddommelige potentiale: Romerne 8:16-17; 1 Johannes 3:2; 3 Nefi 12:48. Du kan foreslå, at de studerende krydshenviser disse skriftsteder ved at skrive de andre to henvisninger i margen ud for hvert skriftsted.

  • Hvad betyder vendingen, »vi [skal] blive ligesom han« set i lyset af de skriftsteder, som I har læst om Guds væsen?

  • Hvad tror I, det vil sige at blive Jesu Kristi »medarvinger«? (Som Faderens Enbårne i kødet har Jesus Kristus ret til at arve alt, hvad Faderen har. De, som er lydige og modtager en fylde af Frelserens forsonings velsignelser, skal også arve alt, hvad Faderen har (se Rom 8:14-18; Gal 3:26-29; L&P 84:38). Fremhæv følgende princip: Vor himmelske Fader tilvejebringer en vej for os, så vi kan blive som vor himmelske forældre. Påpeg, at selvom nogle folk kritiserer vores tro på, at vi kan blive Gud lig, er denne tro funderet i Bibelens lære).

Skriv følgende spørgsmål på tavlen:

Hvad belærte ældste Dallin H. Oaks om meningen med livet på jorden?

Læs følgende udtalelse af ældste Dallin H. Oaks, og bed de studerende om at se efter svar på spørgsmålet på tavlen:

Billede
Ældste Dallin H. Oaks

»I den genoprettede Jesu Kristi kirkes teologi er formålet med livet på jorden at forberede os til at opnå vores fulde muligheder som Guds sønner og døtre – at blive som ham … Bibelen beskriver mennesker som ›Guds børn‹ og som ›Guds arvinger og Kristi medarvinger‹ (Rom 8:16-17). Den erklærer også, at ›vi lider med ham for også at herliggøres med ham‹ (Rom 8:17), og at ›når han åbenbares, skal vi blive ligesom han‹ (1 Joh 3:2). Vi forstår disse bibellærdomme bogstaveligt. Vi tror, at formålet med livet på jorden er at erhverve et fysisk legeme samt gennem Jesu Kristi forsoning og ved lydighed mod evangeliets love og ordinancer at kvalificere os til den herliggjorte, opstandne, celestiale tilstand, som kaldes ophøjelse eller evigt liv … (Dette mål med evigt liv eller Guds liv bør være velkendt for alle, som har studeret den tidlige kristne lære og tro på guddommeliggørelse eller apoteose) …

Vores teologi begynder med himmelske forældre. Vores højeste mål er at blive som dem. I Faderens nådefulde plan er alt dette muligt gennem Faderens Enbårnes, vor Herre og Frelsers, Jesu Kristi forsoning« (»Frafald og genoprettelse«, Stjernen, juli 1995, s. 87-88).

(Bemærk: Det er måske nødvendigt, at du forklarer, at guddommeliggørelse og apoteose henviser til tanken om, at en person kan blive en gud eller blive ophøjet til et guddommeligt stade).

Drøft de studerendes svar på de spørgsmål, der står på tavlen. Spørg dernæst:

  • Hvilke tanker har I, når I tænker på, at vor himmelske Faders plan giver jer mulighed for at blive som ham?

  • Hvorfor er Kristi forsoning nødvendig, for at vi kan blive Gud lig?

For at fremme drøftelsen kan du gennemgå følgende udtalelse med dine studerende:

»Sidste Dages Hellige forstår omfanget af Kristi forsoning i forhold til den storslåede mulighed, som mennesket har for udvikling. Ikke alene tilvejebringer Kristi forsoning tilgivelse for synd og sejr over døden, men den reparerer ufuldkomne forhold, heler åndelige sår, der hæmmer udvikling, og styrker og muliggør, at personer udvikler Kristi egenskaber (se Alma 7:11-12). Sidste dages hellige tror, at det kun er gennem Jesu Kristi forsoning, at vi kan have et sikkert håb om evig herlighed, og at kraften i hans forsoning kun kan opnås gennem tro på Jesus Kristus, omvendelse, dåb, modtagelse af Helligåndsgaven og ved at holde ud til enden ved at følge Kristi vejledning og eksempel (se 2 Ne 31:20; TA 1:4). De, som bliver som Gud og modtager fylden af hans herlighed, bliver beskrevet som folk, der er ›gjort fuldkomne ved Jesus, den nye pagts formidler, som udvirkede denne fuldkomne forsoning ved udgydelsen af sit eget blod‹ (L&P 76:69)« (Gospel Topics, »Becoming Like God«, lds.org/topics).

Uddel kopier af følgende udtalelse af præsident Dieter F. Uchtdorf fra Det Første Præsidentskab. Bed de studerende om at læse udtalelsen og markere tanker, som giver dem håb om, at vi kan opnå vores guddommelige potentiale. Påpeg, at præsident Uchtdorf gav denne tale ved et præstedømmemøde ved generalkonferencen, men at tankerne kan anvendes på alle:

Billede
Præsident Dieter F. Uchtdorf

»En titel, der på mest grundlæggende vis definerer os alle, er søn [eller datter] af vor himmelske Fader. Uanset hvad vi gør eller er i livet, så må vi aldrig glemme, at vi er Guds bogstavelige åndelige børn. Vi var hans børn, før vi kom til denne verden, og vi vil for evigt være hans børn. Denne basale sandhed bør ændre den måde, vi ser os selv, vore søskende og selve livet på …

Det kan til tider være mismodigt at vide, hvad det indebærer at være Guds søn og alligevel komme til kort. Modstanderen kan godt lide at drage fordel af de følelser. Satan vil hellere have, at vi definerer os selv ud fra vore synder end ud fra vores guddommelige potentiale. Brødre, lyt ikke til ham.

Vi har alle set et barn, der er ved at lære at gå. De tager små, vaklende skridt. De falder. Overfuser vi dem for at forsøge? Selvfølgelig ikke. Hvilken far ville straffe sit lille barn for at snuble? Vi opmuntrer, klapper ad og roser dem, fordi barnet for hvert et lille skridt bliver mere som sine forældre.

Brødre, sammenlignet med Guds fuldkommenhed er vi dødelige jo blot kluntede, vaklende småbørn. Men vor kærlige himmelske Fader ønsker, at vi bliver mere som ham, og kære brødre, det bør også være vores evige mål. Gud forstår godt, at vi ikke når det på et øjeblik, men ved at tage et skridt ad gangen« (»Fire titler«, Liahona, maj 2013, s. 58).

  • Hvordan kan ihukommelse af disse evige sandheder hjælpe jer til at opnå jeres guddommelige potentiale?

  • Hvordan kan ihukommelse af disse sandheder påvirke måden, hvorpå I behandler medlemmer af jeres familie?

  • Hvordan kan en viden om disse sandheder påvirke jeres ønske om at finde oplysninger om jeres afdøde familiemedlemmer og udføre tempelordinancerne på deres vegne?

Opfordr de studerende til at fortælle et familiemedlem eller en ven i den kommende uge, hvad de har lært og følt i løbet af lektionen. De kan også overveje, hvad de vil gøre hver dag for at være bevidst om, at de er børn af vor himmelske Fader og planlægge at skrive i en dagbog, hvordan ihukommelse af denne hellige sandhed påvirker deres handlinger.

De studerendes læsemateriale