Seminar og institut
Lektion 20: Beskyt troen og vidnesbyrdet


Lektion 20

Beskyt troen og vidnesbyrdet

Indledning

Familier og enkeltpersoner har et helligt ansvar for at udvikle tro på Jesus Kristus og fastholde et stærkt vidnesbyrd. Frelseren advarede om, at selv »de udvalgte« i de sidste dage kan blive ført vild (JS–M 1:22). Denne lektion fokuserer på en styrkelse af vidnesbyrdet som beskyttelse mod modstanderens hære, der søger at ødelægge tro.

Baggrundslæsning

Forslag til undervisningen

Johannes 14:26-27; Efeserne 4:11-14; 1 Nefi 15:23-24; 2 Nefi 31:19-20; Alma 5:45-46; Helaman 3:28-30; Lære og Pagter 11:13-14; 21:4-6

Et stærkt vidnesbyrd beskytter mod modstanderen

Forklar, at ældste Joseph B. Wirthlin (1917-2008) fra De Tolv Apostles Kvorum en gang fortalte om en ulveflok, som befandt sig i Ukraines landskab for mange år siden. Det eneste, der gjorde dem bange, var ild. Når folk rejste uden for byerne, var de tvunget til at lave et stort bål og holde det gående hele natten for at holde ulvene væk.

Bed en studerende om at læse følgende udtalelse:

Billede
Ældste Joseph B. Wirthlin

»De rejsende forstod, at det at bygge og vedligeholde en knitrende ild ikke alene var et spørgsmål om behagelighed. Det var et spørgsmål om overlevelse …

Vi behøver ikke beskytte os mod ulveflokke, når vi rejser på vejene i dag, men rent åndeligt står vi over for Satans lumske ulve i form af fristelse, ondskab og synd. Vi lever i en farlig tid, hvor disse glubske ulve strejfer rundt i det åndelige landskab for at søge efter den, som måtte være svag i troen eller i sin overbevisning … Vi er alle sårbare over for angreb. Men vi kan styrke os selv med den beskyttelse, som et brændende vidnesbyrd giver på samme måde som et bål, der er blevet opbygget og vedligeholdt omhyggeligt« (»Det åndelige vidnesbyrds glædesblus«, Stjernen, jan. 1993, s. 33).

  • Hvorfor er vedligeholdelsen af et stærkt vidnesbyrd »et spørgsmål om overlevelse« i den verden, vi lever i? (Når I har drøftet det, skriver du følgende på tavlen: Når vi styrker vores vidnesbyrd, bliver vi mindre udsatte mod angreb på vores tro).

  • Hvordan kan besiddelsen af et stærkt vidnesbyrd hjælpe jer med at styrke familiemedlemmer og andre mod angreb på deres tro?

Vis eller skriv følgende skema på tavlen. Inkluder ikke principperne i fed og parentes. Disse principper er givet som hjælp til læreren. Bed de studerende læse versene i en af kolonnerne og lede efter principper, som er med til at beskytte imod kræfter, der svækker tro. Bed de studerende opsummere, hvad de læser i en enkel udtalelse om læresætningen eller princippet, og derpå læse udtalelsen højt.

2 Nefi 31:19-20

Helaman 3:28-30

Efeserne 4:11-14

Lære og Pagter 21:4-6

Johannes 14:26-27

Lære og Pagter 11:13-14

1 Nefi 15:23-24

Alma 5:45-46

(Når vi forbliver trofaste i troen på Jesus Kristus, kan vi stræbe fremad på den snævre og trange sti, som fører til evigt liv).

(Når vi følger Herrens apostle, profeter og andre kirkeledere, kan vi blive beskyttet mod bedrag).

(Gennem Helligånden kan Herren sende fred og vejledning, når vores tro bliver angrebet).

(Faste, bøn og skriftstudium styrker tro og vidnesbyrd og gør det muligt for os at modstå udfordringer).

  • Hvordan har disse principper styrket jer eller en, I kender, imod angreb på troen?

  • Hvordan kan I bruge denne oplysning til at styrke en, I kender, som kæmper med sin tro?

Mind de studerende om følgende: »Tro er en Guds gave, der gives som belønning for personlig retskaffenhed. Den bliver altid givet, når der er retfærdighed til stede, og jo større lydighed mod Guds lov, desto større tro bliver man givet« (Bruce R. McConkie, Mormon Doctrine, 2. udg, 1966, s. 264). Bær vidnesbyrd om, at det vil beskytte og styrke vores vidnesbyrd, når vi har tro på Jesus Kristus, følger profeterne, søger Ånden og studerer skriften. Hvis vi ikke gør disse ting, kan vores tro blive svag og vidnesbyrdet gå tabt.

Bed en studerende om at læse højt fra følgende udtalelse af ældste M. Russell Ballard fra De Tolv Apostles Kvorum for at illustrere denne pointe:

Billede
Ældste M. Russell Ballard

»En af mine gode missionærer, der tjente sammen med mig, da jeg var missionspræsident i Toronto, besøgte mig nogle år senere. Jeg spurgte ham: ›Ældste, hvad kan jeg gøre for dig?‹

›Præsident,‹ sagde han, ›Jeg tror, jeg er ved at miste mit vidnesbyrd.‹

Jeg kunne ikke tro det. Jeg spurgte ham, hvordan det var muligt.

›For første gang har jeg læst noget anti-mormonsk materiale,‹ sagde han. ›Jeg har nogle spørgsmål, og ingen kan besvare dem for mig. Jeg er forvirret og tror, at jeg er ved at miste mit vidnesbyrd.‹

Jeg spurgte ham, hvad hans spørgsmål var, og han fortalte det til mig. Det var almindelige anti-kirke emner, men jeg ønskede lidt tid til at indsamle materialer, så jeg kunne give meningsfulde svar. Så vi aftalte at mødes 10 dage senere, hvorefter jeg fortalte ham, at jeg ville besvare alle hans spørgsmål. Da han skulle til at gå, stoppede jeg ham.

›Ældste, du stillede mig adskillige spørgsmål her i dag,‹ sagde jeg. ›Nu har jeg et til dig.‹

›Ja, præsident?‹

›Hvor længe er det siden, at du læste i Mormons Bog?,‹ spurgte jeg.

Han så ned. Han kiggede ned i gulvet i en tid. Så så han på mig. ›Det er noget tid siden, præsident,‹ indrømmede han.

›OK,‹ sagde jeg. ›Du har givet mig min opgave. Det er kun retfærdigt, at jeg giver dig din. Jeg vil have, at du lover mig, at du vil læse mindst en time dagligt i Mormons Bog fra nu og til vores næste møde.‹ Det lovede han at gøre.

Ti dage senere vendte han tilbage til mit kontor, og jeg var parat. Jeg tog mine papirer frem og skulle til at besvare hans spørgsmål, men han stoppede mig.

›Præsident,‹ sagde han, ›det er ikke nødvendigt.‹ Så forklarede han: ›Jeg ved, at Mormons Bog er sand. Jeg ved, at Joseph Smith er en Guds profet.‹

›Jamen, det er godt,‹ sagde jeg. ›Men du får alligevel svarene på dine spørgsmål. Jeg har arbejdet længe på det her, så du må bare sidde der og lytte.‹

Derpå besvarede jeg alle hans spørgsmål og spurgte så: ›Ældste, hvad har du lært af det her?‹

Og han sagde: ›Giv Herren lige så meget tid.‹

Må vi bære den tanke i vores sind og tage den med os, mens vi gennemgår livets faser. Lad os give Herren lige så meget tid« (»When Shall These Things Be?«, Ensign, dec. 1996, s. 60).

  • Hvad lærte I af den oplevelse, som ældste Ballard fortalte?

  • Hvordan kan det styrke jer og jeres families kamp mod Satan at give Herren »lige så meget tid« i jeres eget eller familiens liv?

  • Hvordan kan udøvelse af disse principper nu forberede jer på at blive en bedre ægtefælle og forælder?

Afslut denne del af lektionen ved at bede en studerende læse følgende udtalelse af ældste Richard G. Scott fra De Tolv Apostles Kvorum:

Billede
Ældste Richard G. Scott

»Når vi konsekvent beder morgen og aften, dagligt studerer vore skrifter, holder ugentlig familieaften og regelmæssigt tager til templet, reagerer vi aktivt på [Jesu Kristi] opfordring til at ›komme til ham‹. Jo mere vi udvikler disse vaner, desto mere opsat bliver Satan på at skade os, men des mindre evner han at gøre det. Ved at anvende disse redskaber udøver vi vores handlefrihed til helt og fuldt at tage imod gaverne ved hans sonoffer

… Jeg vidner om, at når vi aktivt kommer til ham, kan vi udholde enhver fristelse, enhver hjertesorg og enhver udfordring, vi møder« (›Gør udøvelsen af din tro til din førsteprioritet«, Liahona, nov. 2014, s. 94).

Spørg de studerende, om nogen af dem ønsker at fortælle om en oplevelse, som ikke er for personlig, hvor de overkom udfordringer med deres tro.

Lukas 22:31-32; 3 Nefi 18:32; Lære og Pagter 108:7-8

Styrk andres tro

Bed de studerende om at række hånden i vejret, hvis de kender nogen, der kæmper for at fastholde sit vidnesbyrd.

Bed de studerende læse og sammenligne Lukas 22:31-32; 3 Nefi 18:32 og Lære og Pagter 108:7-8 for at lære om den pligt, vi har som trofaste medlemmer af Kirken, især overfor familiemedlemmer. Bed de studerende om at fortælle om det, de har fundet frem til, når de har haft tid nok. De studerende bør forstå følgende princip: Når vi er omvendt til Jesu Kristi evangelium, har vi pligt til at styrke andres tro.

Læs følgende udtalelse af præsident Thomas S. Monson:

Billede
Præsident Thomas S. Monson

»Jeg er nået frem til, at en stor del af tilbagevenden til aktivitet og ændringer af holdninger, vaner og handlinger beror på to grundlæggende årsager. For det første vender personer tilbage, fordi nogen har vist dem deres evige muligheder og har hjulpet dem til at beslutte sig for at opnå dem. De mindre aktive kan ikke ret længe forblive tilfredse med middelmådighed, når først de ser, at det fortræffelige er inden for deres rækkevidde.

For det andet vender andre tilbage, fordi kære eller ›de helliges medborgere‹ (Ef 2:19) har fulgt Frelserens formaning, har elsket deres næste som sig selv, og har hjulpet andre med at opfylde deres drømme og opnå deres ambitioner.

Katalysatoren i den proces har været – og vil fortsat være – kærlighedens princip« (»Vores ansvar for at komme til undsætning«, Liahona, okt. 2013, s. 5).

  • Hvorfor tror I, at kærligheden er så stor en katalysator i styrkelsen af andres tro?

  • Hvad har I eller nogen, I kender, gjort for at styrke troen hos en, der kæmpede åndeligt?

  • Hvad kan I gøre for mere effektivt at styrke andres tro?

Afslut ved at bære vidnesbyrd om, at de studerende kan hjælpe med at genvinde og styrke troen hos deres venner og familie, når de viser kærlighed og følger de omtalte principper i denne lektion.

De studerendes læsemateriale