Seminar og institut
Lektion 27: Profetiske advarsler om familien


Lektion 27

Profetiske advarsler om familien

Indledning

Nutidige profeter har advaret om, at »familiens opløsning vil påføre enkeltpersoner, lokalsamfund og nationer de ulykker, som er forudsagt af fordums og nutidige profeter« (»Familien: En proklamation til verden«, Liahona, nov. 2010, s. 129). Denne lektion lægger vægt på, at familien vil blive beskyttet, hvis den er lydig mod Guds befalinger. Åndelig kraft bliver lovet til at hjælpe retskafne forældre opdrage deres børn i de sidste dage.

Baggrundslæsning

Forslag til undervisningen

2 Timotheus 3:1-7, 13

Der vil være konsekvenser ved at negligere familien

Bed nogle studerende om at give eksempler på situationer eller steder, hvor man kan forvente at se advarsler (eksempler kan omfatte trafikskilte, på medicin eller på beholdere med farlige materialer).

  • Hvilke mulige følger er der ved at ignorere disse advarsler?

  • Hvilke advarsler har profeterne givet om de timelige og åndelige farer, som eksisterer i dag?

Bed en studerende om at læse 2 Timotheus 3:1-7 og 13 højt, mens klassen leder efter farer, som apostlen Paulus advarede om ville eksistere i de sidste dage.

  • Hvilke af de farer, som Paulus beskrev, har I set eller hørt om?

  • Hvordan påvirker disse farer enkeltpersoner, ægteskabet og familien?

Bed en studerende om at læse følgende udtalelse af ældste Robert D. Hales fra De Tolv Apostles Kvorum. Bed klassen om at lytte efter årsager til, at Satan er så fokuseret på at ødelægge familier.

Billede
Ældste Robert D. Hales

»Fordi familien spiller så vigtig en rolle i den evige plan for lykke, arbejder Satan hårdt på at undermine familiens hellighed, at forklejne mænds og kvinders vigtige rolle, at tilskynde til moralsk urenhed og krænkelse af den hellige kyskhedslov og at afskrække forældre fra at gøre det at få og opdrage børn til en af deres højeste prioriteter.

Familieenheden er så grundlæggende for frelsesplanen, at Gud har udstedt en advarsel om, at … familiens opløsning vil påføre enkeltpersoner, lokalsamfund og nationer de ulykker, som er forudsagt af fordums og nutidige profeter« (»Den evige familie«, Stjernen, jan. 1997, s. 62).

Fremhæv følgende princip: »Familiens opløsning vil påføre enkeltpersoner, lokalsamfund og nationer de ulykker, som er forudsagt af fordums og nutidige profeter« (»Familien: En proklamation til verden«, Liahona, nov. 2010, s. 129). Mind de studerende om, at denne advarsel kommer fra familieproklamationen.

Skriv følgende på tavlen:

Familiens opløsning

Konsekvenser

Bed de studerende grunde over de beviser, de ser på, at »familiens opløsning« sker rundt omkring i verden. (De kan omfatte følgende: Flere skilsmisser, aborter, misbrug, færre vielser, færre børn født af viede par og flere dysfunktionelle familier). Bed dem om at opremse beviser på tavlen under overskriften »Familiens opløsning«.

Bed de studerende om at tænke på eksempler på personlige og samfundsmæssige konsekvenser ved familiens opløsning. (De kan omfatte følgende: Tab af Ånden, sorg og ulykke, mere kriminalitet, ungdomsforbrydere, mangel på fred og stabilitet i samfundet). Bed dem om at give eksempler på tavlen under overskriften »Konsekvenser«.

Spørg dernæst om følgende:

  • Hvordan kan lydighed mod familieproklamationens læresætninger og principper hjælpe enkeltpersoner, familier, samfund og nationer med at undgå disse konsekvenser?

1 Nefi 14:14-17; 22:16-17; Lære og Pagter 97:22-28

Der er håb for familier

Forklar de studerende, at det ikke er for sent at styrke familien, selvom ugudeligheden er fremherskende i verden i dag. De kan gøre en forskel i deres egen familie, menighed eller gren og lokalsamfund. Bær vidnesbyrd om, at der er håb for de enkeltpersoner og familier, der adlyder Herrens befalinger.

Bed de studerende læse Lære og Pagter 97:22-28 for sig selv og se efter, hvad vi kan gøre for at undslippe Herrens hævn og de konsekvenser, som er resultatet af synd. (Gør det klart, at Zion i disse vers henviser til Jesu Kristi Kirke af Sidste Dages Hellige og dens medlemmer). Du kan foreslå, at de studerende markerer ordet hvis i disse vers. (Hjælp de studerende med at forstå at identificering af årsag og virkning eller hvis/så udtalelser er en brugbar skriftstudiemetode).

  • Hvordan vil I sammenfatte disse vers i et enkelt princip? (De studerendes svar bør omfatte følgende princip: Hvis vi er lydige mod alle befalingerne, kan vi modtage store velsignelser og undslippe Herrens hævn).

Læs følgende udtalelse af ældste Bruce R. McConkie (1915-1985) fra De Tolv Apostles Kvorum:

Billede
Ældste Bruce R. McConkie

»Vi siger ikke, at alle hellige vil blive sparet og frelst på den tilkommende ødelæggelsesdag. Men vi siger, at der kun findes et løfte om sikkerhed og tryghed for dem, som elsker Herren og søger at gøre alt, hvad han befaler …

Derfor løfter vi advarslens røst og siger: Giv agt, bered jer, våg og vær rede. Den eneste kurs, som giver sikkerhed, er lydighedens, tilpasningens og retfærdighedens.

For således siger Herren: ›Herrens svøbe skal falde på dem ved nat og ved dag, og budskabet derom skal forurolige alle mennesker; ja, og den skal ikke standses, førend Herren kommer …

Dog skal Zion undslippe, hvis hun bestræber sig på at gøre alt, hvad jeg overhovedet har befalet hende‹ (L&P 97:23, 25)« (»Vær uafhængig af alle andre skabninger«, Den danske Stjerne, okt. 1979, s. 150-151).

  • Hvordan kan denne udtalelse motivere en familie til at være lydige mod Herrens befalinger?

Mind de studerende om, at Nefi så flere syner om de sidste dage. I disse syner så han, at de retskafne ville blive beskyttet.

Bed de studerende læse 1 Nefi 14:14-17 og 22:16-17 og se efter, hvordan de hellige vil blive beskyttet (Bemærk: Disse vers fremhæver det typiske tema fra skriften om, at lydighed bringer Herrens lovede beskyttelse. Ældste David A. Bednar har påpeget vigtigheden af at søge efter disse »forbindelser, mønstre og temaer« (»En kilde med levende vand«, CES-foredrag for unge voksne, 4. feb. 2007, s. 3, lds.org/broadcasts). Dette tema eller mønster er især almindeligt i Mormons Bog).

  • Hvordan giver Nefis tekst håb?

Læs følgende udtalelse af ældste Bruce D. Porter fra De Halvfjerds. Bed de studerende om at lytte efter de velsignelser, som skal gives de trofaste forældre i de sidste dage:

Billede
Ældste Bruce D. Porter

»Hvad angår fremtiden har Gud bestemt, at forældre i Kirken i tidernes fyldes uddeling vil få kraft til at hjælpe med deres børns frelse fra det mørke, der omslutter dem. Når fædres og mødres hjerte vendes mod deres børn, og børnenes hjerte vendes mod deres forældre, vil vi med tiden se en forædlet generation vokse op og være forberedt til at møde Frelseren, når han kommer. Guds riges triumf i de sidste dage vil ikke blot være en triumf for Kirken som organisation, men for tusinder og atter tusinder af familier, der ved tro har overvundet verden« (»Defending the Family in a Troubled World«, Ensign, juni 2011, s. 18).

  • Hvilke velsignelser bliver lovet denne uddelings forældre, som søger at opdrage deres børn i retfærdighed?

  • Har I set Herren give styrke til forældre i deres bestræbelser på at styrke og beskytte deres børn fra verdens mørke?

Bed de studerende overveje, hvilken indflydelse eller kraft der arbejder på at tilintetgøre deres egen familie, og hvordan Satan forsøger at forhindre dem i at arbejde hen imod at få deres egen familie i fremtiden. Opfordr de studerende til at overveje, hvad de kan gøre for at opnå Herrens hjælp til at styrke dem selv og beskytte deres familie.

De studerendes læsemateriale