Seminarier och institut
Lektion 26: Ansvariga inför Gud


Lektion 26

Ansvariga inför Gud

Inledning

Profeter och apostlar har varnat ”dem som bryter mot kyskhetsbudet, som förgriper sig på maka eller barn, eller som underlåter att fullgöra sina skyldigheter mot familjen, att de en dag kommer att stå ansvariga inför Gud” (”Familjen: Ett tillkännagivande för världen”, Liahona, nov. 2010, s. 129). Den här lektionen undersöker hur dessa allvarliga brott mot Guds lag medför konsekvenser i det här livet såväl som i nästa. Den betonar också att Jesu Kristi försoning tillhandahåller hopp och läkning till den som omvänder sig.

Bakgrundsmaterial

Lektionsförslag

Matteus 18:1–6; Läran och förbunden 42:22–25; 93:39–44

Brott mot kyskhetsbudet, övergrepp och underlåtenhet att fullgöra sina skyldigheter mot familjen

Påminn eleverna om att de i föregående lektioner har lärt sig om viktiga familjeansvar, som till exempel: 1) män och hustrur bör älska och vårda sig om varandra, 2) barn bör uppfostras i kärlek och rättfärdighet och 3) föräldrar bör sörja för sin familj.

  • Vad skulle kunna hända i en familj om makar och föräldrar försummade de här ansvaren?

Be en elev läsa åttonde stycket i ”Familjen: Ett tillkännagivande för världen” för klassen, för att hjälpa eleverna upptäcka vad nutida profeter har sagt om vikten av att fullgöra sina skyldigheter Betona följande princip: Personer som bryter mot kyskhetsbudet, som förgriper sig på maka eller barn, eller som underlåter att fullgöra sina skyldigheter mot familjen, kommer en dag att stå ansvariga inför Gud.

  • Vad betyder det att personer som begår de här överträdelserna kommer att stå ansvariga inför Gud? (På domens dag kommer vi att stå inför Gud och vara ansvariga inför honom för synder vi inte har omvänt oss från; se Upp. 20:11–15; 2 Ne. 9:15–16.)

Visa följande uttalande av äldste Dennis B. Neuenschwander i de sjuttios kvorum:

Bild
Äldste Dennis B. Neuenschwander

”Vår ansvarighet inför Gud, som vår Fader och Skapare, är en av evangeliets mest grundläggande lärosatser” (”The Path of Growth”, Ensign, dec. 1999, s. 15).

  • Hur kan principen om ansvarighet inför Gud för våra handlingar hjälpa oss att växa andligt?

Skriv följande ord på tavlan som rubriker på tre kolumner:

Bryta mot kyskhetsförbund

Förgripa sig på make/maka eller barn

Försumma sina ansvar mot familjen

Dela in klassen i tre grupper. Be en grupp läsa Läran och förbunden 42:22–25, den andra gruppen att läsa Matteus 18:1–6 och den tredje att läsa Läran och förbunden 93:39–44. Låt eleverna para ihop sina skriftställen med rätt rubrik på tavlan. Be dem även att titta efter ord och formuleringar som undervisar om allvaret i de här överträdelserna. När det har gått tillräckligt med tid kan du be eleverna berätta vad de har lärt sig. (Medan eleverna svarar skriver du skriftställehänvisningarna under rätt rubrik.)

  • Vilka ord och formuleringar i de här skriftställena undervisar om allvaret i överträdelserna?

Du kan peka på var och en av rubrikerna på tavlan och ställa följande frågor i samband med var och en av överträdelserna. Medan eleverna svarar skriver du deras svar under motsvarande rubrik.

  • Vilka attityder eller beteenden kan, om de inte kontrolleras, få någon att begå den här överträdelsen? (Till exempel kan svaren för överträdelsen att förgripa sig på make/maka eller barn inkludera otålighet med andra, en tendens att kritisera andra och ha stereotypa uppfattningar om män eller kvinnor.)

  • Vilka råd skulle ni ge till någon som uppvisar sådana attityder eller beteenden?

  • Hur kan en medlem i kyrkan övervinna de här attityderna eller beteendena? (Hjälp eleverna, medan de svarar, att förstå att när vi utövar evangelieprinciper som omvändelse, kristuslikt tjänande, empati, tålamod och förlåtelse, kan vi nedkalla försoningens möjliggörande kraft.)

2 Korintierbrevet 5:17–21

Hopp om omvändelse, förlåtelse och förändring

Vittna om att enskilda och familjer genom Jesu Kristi evangelium får det de behöver för att lyckas och njuta av ett berikande liv. Alla gör vi dock dåliga val, och vissa av dem kan få långtgående följder för oss själva eller för andra. Lyckligtvis finns det hopp.

Förklara att vissa medlemmar i kyrkan faller offer för andra – som en otrogen make eller maka eller en våldsam make eller maka, eller förälder – och offren undrar vad de kan göra åt sin situation. Be en elev läsa följande uttalande av äldste Richard G. Scott i de tolv apostlarnas kvorum:

Bild
Äldste Richard G. Scott

”Om du utsatts för övergrepp så strävar Satan efter att övertyga dig om att det inte finns någon lösning. Men han vet mycket väl att det finns en. Satan inser att lindring kommer genom den osvikliga kärlek vår himmelske Fader känner för vart och ett av sina barn. Han förstår också att helandets kraft innefattas i Jesu Kristi försoning. Därför är hans strategi att göra allt han kan för att separera er från er Fader och hans Son. Låt inte Satan övertyga dig om att du är bortom all hjälp” (”Lindra de förödande följderna av övergrepp”, Liahona, maj 2008, s. 41).

  • Varför försöker Satan övertyga dem som utsatts för övergrepp att tro att det inte finns någon lösning på deras problem?

  • Vilka kan följderna bli när människor tror att det inte finns något hopp eller någon lösning på deras problem?

Läs följande vittnesbörd och råd från äldste Richard G. Scott:

Bild
Äldste Richard G. Scott

”Jag vittnar om att jag känner offer för svår misshandel som framgångsrikt har vandrat den svåra stigen mot fullständig lindring genom försoningens kraft. Efter att ha tagit hand om sina egna svårigheter genom sin tro på försoningens helande kraft bad en ung kvinna som utsatts för svåra övergrepp av sin far om ännu en intervju med mig. Hon återvände tillsammans med ett äldre par. Jag såg att hon älskade dem djupt. Hon strålade av lycka. Hon började: ’Äldste Scott, det här är min far. Jag älskar honom. Han behöver ta itu med något som hände när jag var ung. Det är inte längre ett problem för mig. Kan du hjälpa honom?’ Vilken mäktig bekräftelse av Frälsarens förmåga att hela! Hon led inte längre av följderna av övergreppen eftersom hon hade tillräcklig insikt i hans försoning, tillräcklig tro och lydde hans lag. När ni samvetsgrant studerar försoningen och utövar tro på att Jesus Kristus har makten att hela er, kan ni få samma välsignade lindring. …

Helandet kanske börjar med en omtänksam biskop eller stavspresident eller en klok professionell terapeut. Om du bröt benet skulle du inte besluta dig för att behandla det själv. Vid allvarliga övergrepp kan professionell hjälp behövas” (”Lindra de förödande följderna av övergrepp”, s. 40–41, 42).

  • Hur kan äldste Scotts inspirerade råd hjälpa någon som har blivit utsatt för övergrepp?

Visa följande uttalande av äldste Boyd K. Packer i de tolv apostlarnas kvorum och be en elev läsa det för klassen:

Bild
President Boyd K. Packer

”Jesu Kristi nåd och barmhärtighet är inte begränsad till dem som begår synder eller underlåtenhetssynder, utan den omfattar löftet om evig frid för alla som tar emot och följer honom och hans lära. Hans barmhärtighet är den mäktige helbrägdagöraren, även för den oskyldige som skadats” (”Upphovet till vårt hopp”, Liahona, nov. 2014, s. 7).

  • Hur kan Jesu Kristi försoning ge oss hopp och läkning? (Hjälp eleverna förstå följande princip medan de ger sina svar: Alla som följer Jesus Kristus och hans lärdomar kan bli helade och få evig frid genom hans barmhärtighet och nåd.)

För att lära eleverna hur Jesu Kristi försoning kan hjälpa personer som förgriper sig på andra eller skadar dem på andra sätt, läs 2 Korintierbrevet 5:17–21 tillsammans som klass.

  • Vad betyder det att vara en ”ny skapelse” i Kristus? Bland svaren bör finnas tanken att Herren som svar på vår flitiga lydnad mot hans bud välsignar oss med Andens gåvor som är gudomliga egenskaper. De här gåvorna åstadkommer grundläggande förändringar i oss och vi blir nya skapelser som är mer lika Gud.)

  • Hur sker det, enligt vers 21? (Jesus var helt utan synd, men han påtog sig våra synder så att vi, om vi omvänder oss, kan bli rättfärdiga genom honom. Han blev ett ställföreträdande offer för oss. Om vi omvänder oss och strävar efter att följa hans exempel kan vi nedkalla hans kraft för att kunna bli nya skapelser.)

  • Vad betyder ordet försoning i vers 18? (Försoning är processen att lösa ut människan från hennes syndiga tillstånd och andliga mörker och att återställa henne till ett tillstånd av harmoni och enighet med gudomen. Genom den är Gud och människan inte längre fiender” [Bruce R. McConkie, Doctrinal New Testament Commentary, 3 vol. (1965–1973), 2:422].)

Fråga eleverna om de känner någon som har upplevt hoppet och läkningen som möjliggörs genom Jesu Kristi försoning. Be några elever berätta om sina exempel om de känner sig bekväma med det och om exemplen inte är för personliga.

Läs följande uttalande av äldste Jeffrey R. Holland i de tolv apostlarnas kvorum:

Bild
Äldste Jeffrey R. Holland

”Jag vet inte vilka i denna väldiga publik i dag som kan behöva höra det budskap om förlåtelse som ingår i [liknelsen om arbetarna i vingården; se Matt. 20:1–15]. Men hur sen du än tror att du är, hur många tillfällen du tycker att du missat, hur många misstag du känner att du har gjort, eller talanger du tycker att du inte har, eller hur långt ifrån ditt hem och din familj och Gud du känner att du kommit, vittnar jag om att du inte hamnat utom räckhåll för den gudomliga kärleken. Det är omöjligt för dig att sjunka så lågt att Kristi försonings oändliga ljus inte kan nå dig. …

Så om du har ingått förbund, håll dem. Om du inte har ingått dem, gör det. Om du har ingått dem och brutit dem, omvänd dig och återställ dem. Det är aldrig för sent så länge som vingårdens Herre säger att det finns tid. Lyssna till den Helige Andens maningar som just nu säger att du bör ta emot försoningens gåva av Herren Jesus Kristus och njuta av gemenskapen i hans verk” (”Arbetarna i vingården”, Liahona, maj 2012, s. 33).

Uppmana eleverna att anteckna det som den Helige Anden har bekräftat för dem i dag.

Elevernas läsuppgift