Seminarier och institut
Lektion 14: Att bli frälsare på Sions berg


Lektion 14

Att bli frälsare på Sions berg

Inledning

Genom tempeltjänst har Herren gjort det möjligt för alla som dött utan kunskap om Jesu Kristi evangelium ”att återvända till Guds närhet, och för familjer att vara tillsammans för evigt” (”Familjen: Ett tillkännagivande för världen”, Liahona, nov. 2010, s. 129). I den här lektionen får eleverna lära sig hur Elias ande motiverar oss att släktforska och bli ”frälsare … på Sions berg” (Ob. 1:21).

Bakgrundsläsning

Lektionsförslag

Läran och förbunden 138:27–37, 58–59

Jesu Kristi verksamhet i andevärlden

Uppmana eleverna att fundera över hur många av deras förfäder som har dött utan att ha fått höra om evangeliet eller ta emot frälsande förrättningar.

Påminn eleverna om att Frälsaren efter sin död visade sig för de dödas andar. En närmare beskrivning av det här besöket, som det sågs i en syn av president Joseph F. Smith (1838–1918), finns nedtecknad i Läran och förbunden 138. (Notera att det här är ett exempel på hur du kan hjälpa eleverna förstå sammanhanget när de studerar skrifterna.)

Låt några elever turas om att läsa Läran och förbunden 138:27–37 för klassen. Be klassen vara uppmärksam på vad Herren gjorde under sin verksamhet i andevärlden.

  • Hur förberedde Frälsaren ett sätt för de dödas andar att bli återlösta? (Betona följande sanning: Frälsaren gav uppdrag åt, undervisade och förberedde rättfärdiga andar att predika evangeliet för de som var i andefängelset.)

  • Varför måste evangeliets principer predikas för dem som är i andefängelset, enligt vers 34? (Förklara att ”dömas i köttet som människor döms” innebär att alla Guds barn, levande eller döda, får möjlighet att ta emot evangeliet och frälsande förrättningar så att alla kan dömas med samma mått. Se även L&F 137:7–9.)

Be eleverna läsa Läran och förbunden 138:31, 58–59 och titta efter vad de som får undervisning om evangeliet i andevärlden måste göra för att bli ”frälsningens arvingar”.

  • Vad måste de dödas andar enligt de här verserna göra för att bli ”frälsningens arvingar”? (Hjälp till att förtydliga den här principen: Efter att enskilda personer i andefängelset undervisats om evangeliets budskap, kan de välja att omvända sig och ta emot förrättningar som utförs ställföreträdande i templen.)

Läs följande uttalande av äldste D. Todd Christofferson i de tolv apostlarnas kvorum:

Bild
Äldste D. Todd Christofferson

”Några har missförstått och antar att avlidna själar ’döps in i mormonernas tro utan att de vet om det’ eller att ’människor som en gång tillhörde andra trosuppfattningar kan få mormonernas tro tvingad på sig retroaktivt’. De förutsätter att vi på något sätt har makt att tvinga en själ när det handlar om tro. Naturligtvis har vi inte det. Gud gav människan hennes handlingsfrihet från begynnelsen. ’De döda som omvänder sig kommer att bli återlösta genom lydnad mot förordningarna i Guds hus’ [L&F 138:58], men endast om de tar emot dessa förrättningar” (se ”De dödas återlösning och vittnesbördet om Jesus”, Liahona, jan. 2001, s. 10).

Be eleverna dela upp sig två och två och rollspela hur de förklarar för en icke-medlem hur Guds plan gör det möjligt för enskilda personer, både levande och döda, att ta emot evangeliet och frälsande förrättningar.

Obadja 1:21; Malaki 4:5–6; Läran och förbunden 110:13–16; 128:18

Vi ska bli ”frälsare … på Sions berg” (Obadja 1:21)

Uppmana eleverna att räkna upp olika sätt de kan släktforska på. (Hitta namn på släktingar och ta dem till templet, samla och bevara släktfoton och berättelser, indexera och så vidare.)

  • Hur kan släktforskning påverka våra känslor för våra avlidna släktingar?

Visa följande uttalande av äldste David A. Bednar i de tolv apostlarnas kvorum för att hjälpa eleverna förstå var de här känslorna kommer från, och be en elev läsa det för klassen:

Bild
Äldste David A. Bednar

”Äldste Russell M. Nelson har sagt att Elias ande är ’en manifestation från den Helige Anden som bär vittne om familjens gudomliga natur’ (”En ny skördetid”, Nordstjärnan, juli 1998, s. 34). Den Helige Andens tydliga påverkan får människor att finna, dokumentera och älska sina förfäder och familjemedlemmar – både levande och döda. Elias ande påverkar människor i och utanför kyrkan” (”Barnens hjärtan skall vända sig”, Liahona, nov. 2011, s. 25).

Du kan skriva följande definition av ”Elias ande” på tavlan:

Elias ande är den manifestation från den Helige Anden som påverkar oss att hitta, dokumentera och älska våra bortgångna och nu levande släktingar.

Be en elev läsa Malaki 4:5–6 för klassen.

  • Hur skulle, enligt de här verserna, profeten Elias utlovade besök påverka familjerna i världen och Herrens frälsningsverk i de sista dagarna? (Påminn eleverna om att den uppståndne Elia visade sig för Joseph Smith och Oliver Cowdery den 3 april 1836 i templet i Kirtland och förlänade dem melkisedekska prästadömets beseglingsnycklar [se L&F 110:13–16].)

  • Vad betyder det att fädernas och barnens hjärtan skulle vändas till varandra?

Be en elev läsa profeten Joseph Smiths (1805–1844) förklaring av de här verserna för klassen:

Bild
Profeten Joseph Smith

”Ordet vända här bör översättas med binda eller besegla. Men vad är ändamålet med detta viktiga uppdrag? Och hur ska det fullbordas? Nycklarna skall överlämnas, Elias ande komma, evangeliet upprättas, Guds heliga församlas, Sion byggas upp och de heliga dra upp som frälsare på Sions berg [se Ob. 1:21].

Men hur skall de bli frälsare på Sions berg? Genom att bygga sina tempel, uppföra sina dopbassänger och … få alla förrättningar … till förmån för alla sina döda förfäder och återlösa dem…. Häri består den kedja som binder fädernas hjärtan till barnen och barnens hjärtan till deras fäder, vilket fullbordar Elias uppdrag” (Kyrkans presidenters lärdomar: Joseph Smith [2007], s. 467–468).

  • Vad sa Joseph Smith att vi blir när vi tar emot templets förrättningar till förmån för våra döda förfäder? (Frälsare på Sions berg.)

Visa följande uttalande av president Gordon B. Hinckley (1910–2008) och be en elev läsa det för klassen:

Bild
President Gordon B. Hinckley

”Vi blir bokstavligen frälsare på Sions berg. Vad innebär det? Liksom vår Frälsare gav sitt liv som ett ställföreträdande offer för hela mänskligheten och därigenom blev vår Frälsare, kan också vi, i liten skala och när vi ägnar oss åt ställföreträdande arbete i templet, bli som frälsare för dem på andra sidan som inte har möjlighet att gå framåt om inte något görs för deras räkning av dem som är på jorden” (”Avslutningsord”, Liahona, nov. 2004, s. 105).

Förklara att Jesus Kristus utförde en ställföreträdande försoning för oss. När vi utför ställföreträdande förrättningar till förmån för dem som har dött, blir vi ”frälsare på Sions berg”. Uttrycket ”Sions berg” kan syfta på flera platser, inklusive Guds himmelska stad eller Nya Jerusalem (se Heb. 12:22; L&F 76:66; 84:2–4; 1 Kung. 8:1).

  • På vilka sätt kan kunskap om uttrycket ”frälsare på Sions berg” motivera oss att göra mer för att hjälpa våra avlidna och nu levande släktingar att ta emot templets välsignelser?

Som en del av samtalet kan du läsa följande uttalande av äldste D. Todd Christofferson:

Bild
Äldste D. Todd Christofferson

”Genom att identifiera våra förfäder och för dem utföra de frälsande förrättningar som de själva inte kunde utföra, vittnar vi om den oändliga vidden av Jesu Kristi försoning. Kristus ’dog för alla’. [2 Kor. 5:15.]” (”De dödas återlösning och vittnesbördet om Jesus”, Liahona, jan. 2001, s. 11).

Förklara att Läran och förbunden 128 innehåller ett brev som profeten Joseph Smith skrev till de heliga där han citerade Malaki 4:5–6 och sedan gav inspirerade kommentarer om de här verserna.

Be eleverna att läsa Läran och förbunden 128:18 för sig själva. Låt dem stryka under anledningarna som Joseph Smith uppgav för att delta i verket att återlösa våra avlidna släktingar. När ni har samtalat om det som eleverna hittade, samtalar ni om följande:

  • Hur kan våra ansträngningar att erbjuda våra förfäder frälsande förrättningar även ge frälsning åt oss?

Skriv följande ord på tavlan: Hitta, Ta och Undervisa.

Be eleverna förklara hur de här tre orden kan beskriva de steg vi uppmanas att ta när vi utför tempeltjänst och släktforskar. (Se till att eleverna kommer fram till följande: Hitta och förbered namn till tempelförrättningar; ta de här namnen till templet och utför ställföreträdande förrättningar för de personerna; undervisa andra om hur de också ska göra det.

För att hjälpa eleverna förstå välsignelserna som kommer av att följa de här stegen visar du, och ber en elev att högt läsa, följande uttalande av äldste David A. Bednar, eller så visar du videon ”The Promised Blessings of Family History” (lds.org/topics/family-history/fdd-cook/blessings-video). Uppmana eleverna att, allt eftersom de läser eller tittar, vara uppmärksamma på utlovade välsignelser som kommer av att släktforska.

Bild
Äldste David A. Bednar

”Jag inbjuder kyrkans unga att lära sig om och uppleva Elias ande. Jag uppmanar er att studera, att söka reda på era förfäder och förbereda er för att själva utföra ställföreträdande dop i Herrens hus för era döda förfäder (se L&F 124:28–36). Och jag vädjar till er att hjälpa andra att finna sina släktingar.

När ni hörsammar den här inbjudan i tro så vänds era hjärtan till fäderna. … Då växer er kärlek till era förfäder och er tacksamhet mot dem. Då blir både ert vittnesbörd om Frälsaren och er omvändelse till honom någonting djupt och beständigt. Och jag lovar er att ni då skyddas mot den ondes tilltagande inflytande. När ni deltar i och älskar det här heliga verket så skyddas ni i er ungdom och i hela ert liv” (”Barnens hjärtan skall vända sig”, s. 26–27).

  • Hur blir de som släktforskar välsignade?

Fråga om det finns elever som kan berätta om egna upplevelser med att ta emot välsignelser genom att släktforska.

  • De av er som har tagit emot förrättningar för förfäder – vilka känslor fick ni när ni deltog i de här heliga upplevelserna?

Uppmana eleverna att utforska sin släkthistoria med hjälp av de resurser som finns tillgängliga på FamilySearch.org och att vid behov ta hjälp av en släktforskningshandledare i församlingen eller grenen. Uppmana eleverna att planera att hitta namn på sina förfäder, ta förfädernas namn till templet och utföra förrättningar i deras ställe, samt att undervisa andra om hur de också kan göra det.

Elevernas läsuppgift