Seminar og Institutt
Leksjon 26: Ansvar overfor Gud


Leksjon 26

Ansvar overfor Gud

Innledning

Profeter og apostler har advart og sagt at “den som bryter sin kyskhetspakt, mishandler sin ektefelle eller sine barn, eller unnlater å oppfylle sine familieforpliktelser, en dag vil stå til ansvar overfor Gud” (“Familien – en erklæring til verden,” Ensign eller Liahona, nov. 2010, 129). Denne leksjonen tar for seg hvordan disse alvorlige bruddene på Guds lov vil gi konsekvenser i dette og neste liv. Den understreker også at Jesu Kristi forsoning gir håp og helbredelse for den som omvender seg.

Bakgrunnsstoff

Undervisningsforslag

Matteus 18:1–6; Lære og pakter 42:22–25; 93:39–44

Brudd på kyskhetspaktene, overgrep og unnlatelse av å oppfylle familieforpliktelser

Minn elevene på at i tidligere leksjoner har de lært om viktige familieforpliktelser, blant annet følgende: (1) En mann og en hustru skulle elske og ha omsorg for hverandre, (2) barn skulle oppdras i kjærlighet og rettferdighet, og (3) foreldre skulle dekke sin families behov.

  • Hva kan skje i en familie hvis ektefeller og foreldre forsømmer dette ansvaret?

For å hjelpe elevene å finne ut hva profeter i vår tid har sagt om hvor viktig det er å oppfylle familieforpliktelser, kan du be en elev lese avsnitt 8 av “Familien – en erklæring til verden” høyt. Understrek følgende prinsipp: “Vi advarer og sier at den som bryter sin kyskhetspakt, mishandler sin ektefelle eller sine barn, eller unnlater å oppfylle sine familieforpliktelser, en dag vil stå til ansvar overfor Gud.”

  • Hva betyr det at personer som begår slike overtredelser, vil stå til ansvar overfor Gud? (På dommens dag vil vi stå foran Gud og være ansvarlige overfor ham for synder vi ikke har omvendt oss fra. Se Åpenbaringen 20:11–15; 2 Nephi 9:15–16.)

Vis følgende uttalelse av eldste Dennis B. Neuenschwander i De sytti:

Bilde
Eldste Dennis B. Neuenschwander

“Vår ansvarlighet overfor Gud, som er vår Far og vår Skaper, er en av evangeliets mest grunnleggende lærdommer” (“The Path of Growth,” Ensign, des. 1999, 15).

  • Hvordan hjelper prinsippet om ansvarlighet overfor Gud for våre handlinger, oss til å vokse åndelig?

Skriv følgende ord på tavlen som overskrifter til tre kolonner:

Brudd på kyskhetspakter

Overgrep mot ektefelle eller barn

Forsømmelse av familieforpliktelser

Del klassen i tre. Be en tredjedel av klassen lese Lære og pakter 42:22-25, en annen tredjedel om å lese Matteus 18:1-6, og den siste tredjedelen om å lese Lære og pakter 93:39-44. Be elevene sette skriftstedet sitt under riktig overskrift på tavlen. Be dem også lete etter ord og uttrykk som forklarer alvoret i disse overtredelsene. Når elevene har fått tilstrekkelig tid, ber du dem fortelle hva de har lært. (Mens elevene svarer, skriver du skriftstedhenvisningene under riktig overskrift.)

  • Hvilke ord og uttrykk i disse skriftstedene sier noe om hvor alvorlige disse overtredelsene er?

Vurder å peke på hver overskrift på tavlen og stille følgende spørsmål i forbindelse med hver overtredelse. (Etter hvert som elevene svarer, skriver du svarene deres under hver overskrift.

  • Hva er noen holdninger eller handlinger som, hvis de ikke tøyles, kan få en person til å begå slike overtredelser? (Svarene i forbindelse med overgrep mot ektefelle eller barn kan for eksempel omfatte utålmodighet med andre, en tendens til å kritisere andre og å tro på uriktige stereotyper om menn eller kvinner.)

  • Hvilke råd ville du gi en som viser slike holdninger eller handlinger?

  • Hvordan kan et medlem av Kirken overvinne disse holdningene eller handlingene? (Etter hvert som elevene svarer, kan du hjelpe dem å forstå at når vi etterlever evangeliets prinsipper som omvendelse, Kristus-lignende tjeneste, medfølelse, tålmodighet og tilgivelse, kan vi motta forsoningens styrkende kraft.)

2 Korinterbrev 5:17-21

Håp om omvendelse, tilgivelse og forandring

Bær vitnesbyrd om at Jesu Kristi evangelium gir enkeltpersoner og familier det de trenger for å lykkes og nyte et rikt liv. Alle gjør imidlertid dårlige valg, og noen av dem kan ha vidtrekkende følger for oss selv eller andre. Heldigvis finnes det håp.

Forklar at noen medlemmer av Kirken blir ofre for andre – for eksempel en utro ektefelle eller en voldelig ektefelle eller forelder – og ofrene lurer på hva de kan gjøre med sine omstendigheter. Be en elev lese følgende uttalelse av eldste Richard G. Scott i De tolv apostlers quorum:

Bilde
Eldste Richard G. Scott

“Hvis du har blitt offer for overgrep, vil Satan overbevise deg om at det ikke finnes noen løsning. Men han vet så inderlig vel at det gjør det. Satan innser at helbredelse oppnås gjennom vår himmelske Faders urokkelige kjærlighet til alle sine barn. Han forstår også at kraft til helbredelse er en fast bestanddel av Jesu Kristi forsoning. Derfor er hans strategi å gjøre alt han kan for å skille deg fra din Fader og hans Sønn. La ikke Satan overbevise deg om at du er hinsides all hjelp” (“Hvordan helbrede de ødeleggende konsekvensene av overgrep,” Ensign eller Liahona, mai 2008, 41).

  • Hvorfor prøver Satan å få dem som har blitt mishandlet, til å tro at det ikke finnes noen løsning på deres problemer?

  • Hva kan resultatet bli når noen tror at det ikke finnes håp eller noen løsning på deres problemer?

Del følgende vitnesbyrd og råd fra eldste Richard G. Scott:

Bilde
Eldste Richard G. Scott

“Jeg vitner om at jeg kjenner ofre for alvorlige overgrep som har lykkes med den vanskelige prosessen med å finne full helbredelse gjennom forsoningens kraft. Etter at hennes egne bekymringer var løst ved hennes tro på forsoningens helbredende kraft, anmodet en ung kvinne som hadde blitt alvorlig misbrukt av sin far, om nok et intervju med meg. Hun kom sammen med et eldre par. Jeg kunne merke at hun var svært glad i de to. Ansiktet hennes strålte av lykke. Hun begynte: ‘Eldste Scott, dette er min far. Jeg er glad i ham. Han er urolig for noe som hendte i min tidlige barndom. Det er ikke lenger noe problem for meg. Kan du hjelpe ham?’ Hvilken kraftig bekreftelse på Frelserens evne til å helbrede! Hun led ikke lenger under konsekvensene av overgrep fordi hun hadde stor nok forståelse av Hans forsoning, tilstrekkelig tro og var lydig mot Hans lov. Når du samvittighetsfullt studerer forsoningen og viser tro på at Jesus Kristus har makt til å helbrede, kan du motta den samme gode hjelpen …

Helbredelsen kan starte med en omtenksom biskop eller stavspresident eller en klok profesjonell rådgiver. Hvis du hadde brukket et ben, ville du ikke bestemt deg for å ordne det selv. Ved alvorlige overgrep kan man også ha nytte av profesjonell hjelp” (“Hvordan helbrede de ødeleggende konsekvensene av overgrep,” 40–42).

  • Hvordan kan eldste Scotts inspirerte råd hjelpe noen som har blitt utsatt for overgrep?

Vis følgende uttalelse av president Boyd K. Packer i De tolv apostlers quorum, og be en elev lese den høyt:

Bilde
President Boyd K. Packer

“Jesu Kristi barmhjertighet og nåde er ikke begrenset til dem som begår synder enten ved utøvelse eller unnlatelse, men de omfatter løftet om evig fred til alle som vil ta imot og følge ham og hans læresetninger. Hans nåde er den mektige lege, også for de sårede uskyldige” (“Grunnen til vårt håp,” Ensign eller Liahona, nov. 2014, 7).

  • Hvordan kan Jesu Kristi forsoning gi håp og helbredelse? (Mens elevene svarer, kan du hjelpe dem å forstå følgende prinsipp: Alle som følger Jesus Kristus og hans læresetninger, kan få helbredelse og evigvarende fred ved hjelp av hans barmhjertighet og nåde.)

For å undervise elevene om hvordan Jesu Kristi forsoning kan hjelpe personer som mishandler andre eller skader dem på andre måter, kan dere lese 2 Korinterbrev 5:17-21 sammen som klasse.

  • Hva betyr det å bli “en ny skapning” i Kristus? (Mulige svar kan være tanken at som følge av vår flittige lydighet mot Herrens bud, velsigner han oss med Åndens gaver, som er guddommelige egenskaper. Disse gavene bevirker grunnleggende endringer i oss, og vi blir nye skapninger som er mer lik Gud.)

  • Hva sier vers 21 om hvordan dette skjer? (Jesus var helt uten synd, men han påtok seg våre synder slik at vi, på betingelse av vår omvendelse, kunne bli rettferdige ved ham. Han ble et stedfortredende offer for oss. Når vi omvender oss og prøver å følge hans eksempel, kan vi motta hans kraft som hjelper oss å bli nye skapninger.)

  • Hva betyr ordet forlikelse i vers 18? (“Forlikelse er prosessen som utfrir mennesket fra dets tilstand av synd og åndelig mørke og gjenoppretter det til en tilstand av harmoni og enhet med Guddommen. På grunn av den er ikke Gud og mennesker lenger fiender” [Bruce R. McConkie, Doctrinal New Testament Commentary, 3 bind (1965–73), 2:422].)

Spør elevene om de kjenner noen som har opplevd det håp og den helbredelse som ble mulig på grunn av Jesu Kristi forsoning. Be noen elever dele sine eksempler hvis de føler seg komfortable med det, og hvis eksemplene ikke er for personlige.

Presenter følgende uttalelse av eldste Jeffrey R. Holland i De tolv apostlers quorum:

Bilde
Eldste Jeffrey R. Holland

“Jeg vet ikke hvem i denne enorme forsamlingen som trenger å høre budskapet om tilgivelse i [lignelsen om arbeiderne i vingården; se Matteus 20:1–15], men uansett hvor sent dere tror det er, hvor mange sjanser dere tror dere har gått glipp av, hvor mange feil dere føler at dere har gjort eller talenter dere tror dere ikke har, eller uansett hvor langt fra hjem og familie og Gud dere føler at dere har reist, vitner jeg om at dere ikke har reist utenfor rekkevidden av guddommelig kjærlighet. Det er ikke mulig for dere å synke lavere enn det uendelige lys av Kristi forsoning skinner …

Så hvis dere har inngått pakter, hold dem. Hvis dere ikke har inngått dem, gjør det. Hvis dere har inngått dem og brutt dem, omvend dere og reparer dem. Det er aldri for sent så lenge olivenhagens mester sier at det er tid. Vær så snill å lytte til det Den hellige ånds tilskyndelse forteller dere akkurat nå, i dette øyeblikk, at dere bør ta imot vår Herre Jesu Kristi forsoningsgave og nyte fellesskapet med hans arbeidere” (“Arbeiderne i vingården,” Ensign eller Liahona, mai 2012, 33).

Be elevene skrive ned det Den hellige ånd har bekreftet for dem i dag.

Elevenes leseoppdrag