Seminar og Institutt
Leksjon 19: Bygg et Kristus-sentrert liv og hjem


Leksjon 19

Bygg et Kristus-sentrert liv og hjem

Innledning

Profeten Helaman lærte sine sønner at hvis de ville bygge sitt liv på Jesu Kristi sikre grunnvoll, ville ikke Satan ha makt til å ødelegge dem (se Helaman 5:12). I denne leksjonen skal elevene snakke om hvordan de kan bygge sin familie på Jesu Kristi grunnvoll. Når familiemedlemmene lar Jesu Kristi læresetninger stå sentralt i livet sitt, kan de reparere og styrke forhold og finne større lykke.

Bakgrunnsstoff

  • Henry B. Eyring, “Vårt fullkomne eksempel,” Ensign eller Liahona, nov. 2009, 70–73.

  • Richard G. Scott, “For fred i hjemmet,” Ensign eller Liahona, mai 2013, 29–31.

Undervisningsforslag

Johannes 15:1–5, 10–11; Helaman 5:12

Bygg et Kristus-sentrert liv og hjem

Innled leksjonen med å tegne et enkelt hus eller en annen bygning på tavlen. Drøft følgende med elevene:

  • Hvilken verdi har en grunnvoll for et hjem eller en annen bygning?

  • Hvorfor er det noen byggematerialer som danner sterkere grunnmurer enn andre?

Minn elevene på at alle familier opplever vanskeligheter til en viss grad, og at Satan prøver å ødelegge alle familier. Mormons bok lærer oss en sikker måte å redusere Satans innflytelse på familien.

Be elevene studere Helaman 5:12,, og finne ut hva det lærer oss om en grunnvoll.

  • Hva tror du det betyr å bygge vår grunnvoll på Jesus Kristus?

  • Hva kan en familie gjøre for å bygge på Jesu Kristi grunnvoll? (Her er noen mulige svar: Studere og etterleve Jesu Kristi evangelium, prøve å følge Jesu Kristi eksempel, adlyde Guds bud og anvende kraften i Kristi forsoning.)

  • Hvordan kan løftene i Helaman 5:12 gjelde for familier som ønsker å bygge sin grunnvoll på Jesu Kristi klippe? (Svarene bør vise forståelse av følgende prinsipp: Når familier bygger sin grunnvoll på Jesus Kristus, vil ikke Satan ha makt til å ødelegge dem.)

Forklar at kort tid før sin død fortalte Frelseren en analogi som kan hjelpe familier å forstå hvordan de kan bygge sin grunnvoll på ham. Be noen elever lese Johannes 15:1–5, 10–11 høyt. Be klassen følge med og overveie hvordan Frelserens metafor i disse skriftstedene kan anvendes på familier som prøver å bygge sin grunnvoll på Jesus Kristus.

  • Hvis Jesus Kristus er vintreet og vi er grenene, hva kan frukten symbolisere? (Frukten kan symbolisere Jesu Kristi disiplers gode gjerninger og handlinger.)

Hjelp elevene å forstå at Frelseren brukte ordene “bli” eller “blir” flere ganger i Johannes 15:4-10. Forklar at ordet bli i denne sammenheng betyr “bli for evig,” noe som innebærer at vi skulle være fast forankret i Jesus Kristus og hans kirke (Jeffrey R. Holland, “Bli i meg,” Ensign eller Liahona, mai 2004, 32). Du kan kort forklare for elevene at det å se ord som gjentar seg, er en skriftstudieteknikk som de kan anvende i sitt personlige studium. Repetisjon av et ord i Skriftene betyr ofte at forfatteren understreker en viktig tanke.

  • Hva sier vers 5 og 11 er velsignelsene ved å bli i Frelseren? (Hvis vi blir i Frelseren, kan vi frembringe mye frukt og motta en fylde av glede.)

  • Hvilke velsignelser tror du familier vil motta når familiens medlemmer gjør sitt beste for å bli i Frelseren?

Les følgende uttalelse av eldste Richard G. Scott i De tolv apostlers quorum:

Bilde
Eldste Richard G. Scott

“Uavhengig av deres omstendigheter, kan dere la deres hjem og deres liv dreie seg om Herren, Jesus Kristus, for han er kilden til sann fred i dette liv” (“For fred i hjemmet,” Ensign eller Liahona, mai 2013, 29).

  • Hvordan vil du beskrive et hjem som fokuserer på Jesus Kristus? Hvilke egenskaper gjør et hjem Kristus-sentrert?

Oppfordre elevene til å tenke over hva de kan gjøre for i større grad å “bli i Frelseren”, slik at de innbyr mer av Frelserens innflytelse i sitt hjem. Oppfordre dem til å tenke på hvilke endringer de kan gjøre i sitt forhold til familiens medlemmer.

Helaman 14:30–31; 3 Nephi 11:29–30

Vi må styre våre følelser ved å bruke vår handlefrihet riktig

Gå over til neste del av leksjonen ved å gjenta at alle familier opplever utfordringer. Selv når familiens medlemmer prøver å sette Jesus Kristus i sentrum for sitt liv, kan de møte omstendigheter som utfordrer deres rettferdige ønsker. Skriv følgende på tavlen:

“Du gjorde meg sint!”

“Du fikk meg til å miste besinnelsen!”

Be elevene tenke over om disse utsagnene er basert på sannhet.

Be en elev lese Helaman 14:30-31 høyt. Be klassen overveie hvordan disse versene angår utsagnene på tavlen.

  • Hvilken viktig sannhet finnes i disse versene som angår vårt forhold til andre? (Understrek følgende sannhet: Fordi vår himmelske Fader har gitt oss handlefrihet, kan vi velge om vi vil bli sinte eller ikke. Forklar at eldste Lynn G. Robbins i De sytti sa: “Å bli sint er et bevisst valg, en avgjørelse, derfor kan vi velge å ikke bli sint. Vi velger!” [“Handlefrihet og vrede,” Lys over Norge, juli 1998, 81].)

  • Hvilke problemer kommer av å tro at andres handlinger eller ord kan “gjøre” oss sinte?

Be elevene lese 3 Nephi 11:29-30 hver for seg. Fremhev Frelserens lære om at stridigheter “skal avskaffes” (3 Nephi 11:30). Minn elevene på at uvennlig tale og annen urettferdig adferd, for eksempel følelsesmessig og fysisk mishandling, aldri kan rettferdiggjøres.

Be elevene tenke på ting de kan gjøre for å huske å velge å ikke bli sint. Be dem uttrykke sine tanker. Be elevene forplikte seg til å bruke sin handlefrihet riktig ved å velge å ikke bli sint, spesielt i familien.

3 Nephi 12:22–24; Moroni 7:45, 48; Lære og pakter 64:9–11; 88:119, 123–25

Omvendelse og tilgivelse kan helbrede skadede familieforhold

Skriv følgende prinsipp på tavlen:

“Lykke i familien oppnås med størst sannsynlighet når den er grunnlagt på vår Herre Jesu Kristi læresetninger.”

Fortell elevene at denne setningen er hentet fra “Familien – en erklæring til verden” (Ensign eller Liahona, nov. 2010, 129).

For å hjelpe elevene å komme på noen av Jesu Kristi læresetninger som kan gjøre familier lykkeligere, kan du be dem lese Lære og pakter 88:119, 123-25. Foreslå at de markerer viktige læresetninger. Be så elevene snakke om hvordan familier kan styrkes ved å etterleve læresetningene som finnes i disse versene.

Minn elevene på at problemer og vanskeligheter ofte oppstår i familier når Jesu Kristi læresetninger blir forsømt. Vis følgende uttalelse av president Dieter F. Uchtdorf i Det første presidentskap, og be en elev lese den høyt:

Bilde
President Dieter F. Uchtdorf

“Anstrengte og brutte forhold er noe like gammelt som menneskeheten selv… Jeg kan tenke meg at hvert eneste menneske på jorden har blitt påvirket på et eller annet vis av den destruktive ånd av stridighet, bitterhet og hevn. Kanskje hender det også til tider at vi kjenner igjen denne ånden i oss selv” (“De barmhjertige skal finne barmhjertighet,” Ensign eller Liahona, mai 2012, 70).

  • Hvilke av vår Herre Jesu Kristi læresetninger kan bidra til å helbrede anstrengte eller til og med brutte forhold mellom familiemedlemmer?

Skriv følgende skriftstedshenvisninger på tavlen. Forklar at hvert av disse versene inneholder sannheter Frelseren underviste, som kan styrke familieforhold.

3 Nephi 12:22–24

Moroni 7:45, 48

Lære og pakter 64:9-11

Be elevene lese disse skriftstedene og deretter snakke om følgende:

  • Hvilke læresetninger fra disse versene kan bidra til å helbrede familieforhold som har blitt skadet av strid, uvennlighet eller andre handlinger?

  • Hvordan har du sett tilgivelse forbedre familieforhold?

  • Hvorfor er det noen ganger vanskeligere å tilgi familiemedlemmer som har krenket oss, enn andre mennesker?

Vis følgende uttalelser av president Dieter F. Uchtdorf og president Howard W. Hunter (1907-95), og be en elev lese dem høyt:

Bilde
President Dieter F. Uchtdorf

“Ingen av oss er uten synd. Hver eneste en av oss begår feil, inkludert deg og meg. Vi har alle blitt såret. Vi har alle såret andre.

Det er gjennom Frelserens offer vi kan oppnå opphøyelse og evig liv. Når vi aksepterer hans veier og overvinner vår stolthet ved å bløtgjøre vårt hjerte, kan vi bringe forsoning og tilgivelse inn i vår familie og vårt eget liv” (Dieter F. Uchtdorf, “En nøkkel til en lykkelig familie,” Liahona, okt. 2012, 4).

Bilde
President Howard W. Hunter

“Uansett hva Jesus legger sine hender på, lever det. Hvis Jesus legger sine hender på et ekteskap, lever det. Hvis han får lov til å legge hendene på familien, lever den” (Læresetninger fra Kirkens presidenter – Howard W. Hunter [2015], 150).

  • Hvordan kan Frelseren legge sine hender på en familie hvis de følger prinsippene vi har snakket om i dag?

Be elevene overveie hvordan prinsippene for omvendelse og tilgivelse kan bidra til å reparere eller styrke deres egne familieforhold. Oppmuntre dem til å handle raskt for å anvende disse prinsippene i sitt familieforhold.

Elevenes leseoppdrag