Seminar og Institutt
Leksjon 14: Vi kan bli frelsere på Sions berg


Leksjon 14

Vi kan være frelsere på Sions berg

Innledning

Ved hjelp av tempelarbeid har Herren gjort det mulig for alle som døde uten kunnskap om Jesu Kristi evangelium, “å vende tilbake til Guds nærhet og for familier å bli evig forenet” (“Familien – en erklæring til verden,” Ensign eller Liahona, nov. 2010, 129). I denne leksjonen skal elevene lære hvordan Elijahs ånd motiverer oss til å delta i slektshistorisk arbeid og bli “redningsmenn… på Sions Berg” (Obadja 1:21).

Bakgrunnsstoff

Undervisningsforslag

Lære og pakter 138:27-37, 58-59

Jesus Kristi virke i åndeverdenen

Be elevene tenke over hvor mange av deres forfedre som døde uten å høre evangeliet eller å motta frelsende ordinanser.

Minn elevene på at etter at Frelseren døde, viste han seg for de dødes ånder. Detaljer om dette besøket, som president Joseph F. Smith (1838-1918) så i et syn, er nedtegnet i Lære og pakter 138. (Legg merke til at dette er et eksempel på å hjelpe elevene å forstå sammenhengen når de studerer Skriftene.)

Be noen elever etter tur lese høyt fra Lære og pakter 138:27-37. Be klassen følge med, og se etter hva Herren gjorde under sitt virke i åndeverdenen.

  • Hvordan forberedte Frelseren veien for at de dødes ånder kunne bli forløst? (Understrek følgende sannhet: Frelseren befalte, underviste og forberedte rettferdige ånder til å forkynne evangeliet for dem som er i åndenes fengsel.)

  • Hva sier vers 34 om hvorfor evangeliets prinsipper må forkynnes for dem som er i åndeverdenen? (Forklar at å “dømmes som mennesker i kjødet” betyr at alle Guds barn, levende eller døde, vil få mulighet til å ta imot evangeliet og motta frelsende ordinanser, slik at alle kan bli dømt etter samme norm. Se også L&p 137:7-9.)

Be elevene lese Lære og pakter 138:31, 58–59, og se etter hva de som blir undervist i evangeliet i åndeverdenen, må gjøre for å bli “arvinger til frelse”.

  • Hva sier disse versene at de dødes ånder må gjøre for å bli “arvinger til frelse”? (Bidra til å forklare dette prinsippet: Når personer i åndenes fengsel blir undervist i evangeliets budskap, kan de velge å omvende seg og ta imot ordinansene som har blitt utført stedfortredende for dem i templer.)

Presenter følgende uttalelse av eldste D. Todd Christofferson i De tolv apostlers quorum:

Bilde
Eldste D. Todd Christofferson

“Enkelte har misforstått og tror at avdøde sjeler blir døpt inn i de siste-dagers-helliges tro uten å vite om det eller at mennesker som en gang tilhørte andre trossamfunn, med tilbakevirkende kraft kan bli påtvunget de siste-dagers-helliges tro. De antar at vi på en eller annen måte har makt til å tvinge en sjel i trossaker. Selvfølgelig har vi ikke det. Gud ga mennesket handlefrihet fra begynnelsen av. ‘De døde som omvender seg, vil bli forløst ved å adlyde ordinansene i Guds hus’ [L&p 138:58], men bare hvis de tar imot disse ordinansene” (“De dødes forløsning og vitnesbyrdet om Jesus,” Liahona, jan. 2001, 11).

Be elevene gå sammen i par og rollespille at de forklarer for et ikke-medlem hvordan Guds plan gjør det mulig for enhver, både levende og døde, å motta evangeliet og frelsende ordinanser.

Obadja 1:21; Malaki 4:5–6; Lære og pakter 110:13–16; 128:18

Vi skal bli “redningsmenn… på Sions Berg” (Obadja 1:21)

Be elevene nevne forskjellige måter vi kan delta i slektshistorisk arbeid på. (Finne slektsnavn og ta dem med til templet, samle og bevare familiebilder og historier, utføre kartotekføring og så videre.)

  • Hvordan kan det å delta i slektshistorie påvirke våre følelser overfor avdøde familiemedlemmer?

For å hjelpe elevene å finne kilden til disse følelsene, kan du vise følgende uttalelse av eldste David A. Bednar i De tolv apostlers quorum, og be en elev lese den høyt:

Bilde
Eldste David A. Bednar

“Eldste Russell M. Nelson har sagt at Elijahs ånd er ‘en tilkjennegivelse av Den hellige ånd som bærer vitnesbyrd om familiens guddommelige natur’ (‘En ny innhøsting,’ Lys over Norge, juli 1998, 34). Denne særegne innflytelsen fra Den hellige ånd får mennesker til å finne, dokumentere og verdsette sine forfedre og familiemedlemmer – både før og nå. Elijahs ånd påvirker mennesker både i og utenfor Kirken” (“Barnas hjerter skal vendes,” Ensign eller Liahona, nov. 2011, 25).

Vurder å skrive følgende definisjon av “Elijahs ånd” på tavlen:

Elijahs ånd er en tilkjennegivelse av Den hellige ånd som påvirker oss til å finne, dokumentere og verdsette våre tidligere og nåværende familiemedlemmer.

Be en elev lese Malaki 4:5-6 høyt.

  • Hva sier dette skriftstedet om hvordan profeten Elias lovede besøk ville påvirke verdens familier og Herrens frelsesverk i de siste dager? (Minn elevene på at den oppstandne Elijah viste seg for Joseph Smith og Oliver Cowdery i Kirtland tempel 3. april 1836, og overdro Det melkisedekske prestedømmes beseglingsnøkler [se L&p 110:13–16].)

  • Hva vil det si at fedrenes og barnas hjerte skulle vendes til hverandre?

Be en elev lese høyt følgende forklaring av disse versene av profeten Joseph Smith (1805-44):

Bilde
Profeten Joseph Smith

“Ordet vende skulle her ha vært oversatt med binde eller besegle. Men hva var hensikten med denne viktige misjon? Eller hvordan skulle den oppfylles? Nøklene skal overleveres, Elijahs ånd skal komme… og de hellige stå frem som frelsere på Sions berg [se Obadja 1:21].

Men hvordan skal de bli frelsere på Sions berg? Ved at de bygger sine templer, sine døpefonter og fortsetter med å motta alle ordinanser, dåpshandlinger, bekreftelser, tvettinger, salvinger, ordinasjoner og beseglende krefter på sitt hode på vegne av alle sine forfedre som er døde, og forløser dem… Dette er den kjede som binder fedrenes hjerter til barna og barnas til fedrenes, og som oppfyller Elijahs misjon” (Læresetninger fra Kirkens presidenter – Joseph Smith [2007], 472–73).

  • Hva sa Joseph Smith at vi blir når vi mottar tempelordinanser på vegne av våre avdøde slektninger? (Frelsere på Sions berg.)

Vis følgende uttalelse av president Gordon B. Hinckley (1910-2008), og be en elev lese den høyt:

Bilde
President Gordon B. Hinckley

“Vi blir bokstavelig talt frelsere på Sions berg. Hva betyr det? I likhet med vår Forløser, som ga sitt liv som et stedfortredende offer for alle mennesker og derved ble vår Frelser, blir vi, når vi utfører stedfortredende arbeid i templet, i en liten grad, frelsere for dem på den andre siden som ikke kan gjøre fremgang uten at noe blir gjort på deres vegne av mennesker på jorden” (“Avslutningsord,” Ensign eller Liahona, nov. 2004, 105).

Forklar at Jesus Kristus utførte forsoningen stedfortredende for oss. Når vi utfører stedfortredende ordinanser på vegne av dem som er døde, blir vi “frelsere på Sions berg”. Begrepet “Sions berg” kan henvise til flere steder, blant annet Guds himmelske by eller Det nye Jerusalem (se Hebreerne 12:22; L&p 76:66; 84:2–4; 1 Kongebok 8:1).

  • Hvordan kan det å forstå uttrykket “frelsere på Sions berg” motivere oss til å gjøre mer for å hjelpe våre tidligere og nåværende familiemedlemmer å motta templets velsignelser?

Som en del av diskusjonen kan du lese følgende utsagn av eldste D. Todd Christofferson:

Bilde
Eldste D. Todd Christofferson

“Ved å identifisere våre forfedre og utføre de frelsende ordinanser for dem som de ikke selv kan utføre, vitner vi om Jesu Kristi forsonings uendelige rekkevidde. Kristus ‘døde for alle’. [2 Korinterbrev 5:15.]” (“De dødes forløsning og vitnesbyrdet om Jesus,” Liahona, jan. 2001, 11).

Forklar at Lære og pakter 128 inneholder et brev som profeten Joseph Smith skrev til de hellige, der han siterte Malaki 4:5-6 og deretter ga inspirerte kommentarer til disse versene.

Be elevene lese Lære og pakter 128:18 hver for seg. Be dem markere grunner Joseph Smith ga for å delta i arbeidet med å forløse våre avdøde familiemedlemmer. Etter å ha snakket om det elevene fant ut, kan dere snakke om følgende:

  • Hvordan kan våre anstrengelser for å sørge for frelsende ordinanser for våre forfedre, også bidra til vår egen frelse?

Skriv følgende ord på tavlen: Finne, ta med og undervise.

Be elevene forklare hvordan disse tre ordene kan beskrive det vi oppfordres til å gjøre for å utføre tempelarbeid og slektshistorie. (Sørg for at elevene nevner følgende: Finne og klargjøre navn for tempelordinanser, ta disse navnene med til templet og utføre stedfortredende tempelordinanser for disse personene, og lære andre å gjøre det samme.)

For å hjelpe elevene å forstå hvilke velsignelser som kommer ved å følge disse trinnene, kan du vise og be en elev lese høyt følgende uttalelse av eldste David A. Bednar, eller vise videoen “The Promised Blessings of Family History” (lds.org/topics/family-history/fdd-cook/blessings-video). Mens elevene leser eller ser på videoen, kan du be dem se etter lovede velsignelser ved å delta i slektshistorisk arbeid.

Bilde
Eldste David A. Bednar

“Jeg vil be Kirkens unge lære om og oppleve Elijahs ånd. Jeg oppfordrer dere til å studere, finne deres forfedre og forberede dere til å utføre stedfortredende dåp i Herrens hus for deres avdøde slektninger (se L&p 124:28-36). Og jeg oppfordrer dere til å hjelpe andre med sin slektshistorie.

Hvis dere tar imot denne oppfordringen med tro, vil deres hjerte vendes til fedrene. Deres kjærlighet og takknemlighet til deres forfedre vil vokse. Deres vitnesbyrd om og omvendelse til Frelseren vil bli dyp og varig. Og jeg lover at dere vil bli beskyttet mot djevelens voksende innflytelse. Hvis dere deltar i og elsker dette hellige arbeidet, vil dere bli beskyttet i deres ungdom og resten av livet” (“Barnas hjerter skal vendes,” 26–27).

  • Hvilke velsignelser mottar de som deltar i slektshistorie?

Spør om noen av elevene kan fortelle om personlige erfaringer med å motta velsignelser ved å delta i slektshistorie.

  • For de av dere som har mottatt ordinanser for forfedre, hvilke følelser kan dere fortelle om som dere hadde da dere deltok i disse hellige opplevelsene?

Oppfordre elevene til å undersøke sin slektshistorie ved hjelp av ressursene på FamilySearch.org og ved å søke hjelp fra en slektshistorisk konsulent i menigheten eller grenen etter behov. Oppfordre elevene til å planlegge å finne navnene på sine forfedre og ta navnene deres med til templet og utføre ordinanser på deres vegne, og lære andre å gjøre det samme.

Elevenes leseoppdrag