Seminar og Institutt
Leksjon 27: Profetiske advarsler om familien


Leksjon 27

Profetiske advarsler om familien

Innledning

Vår tids profeter har advart og sagt at “oppløsningen av familien vil påføre enkeltmennesker, lokalsamfunn og nasjoner de ulykker som er forutsagt av profeter i oldtiden og i nyere tid” (“Familien – en erklæring til verden,” Ensign eller Liahona, nov. 2010, 129). Denne leksjonen understreker at familier vil bli beskyttet hvis de er lydige mot Guds bud. Åndelig styrke er lovet for å hjelpe rettferdige foreldre å oppdra sine barn i de siste dager.

Bakgrunnsstoff

Undervisningsforslag

2 Timoteus 3:1-7, 13

Konsekvenser vil komme når familien forsømmes

Be noen elever gi eksempler på situasjoner eller steder der man kan forvente å se oppslåtte advarsler (for eksempel trafikkskilt, medisinflasker eller beholdere med farlige stoffer.)

  • Hva er noen mulige konsekvenser av å ignorere disse advarslene?

  • Hva er noen advarsler som profetene har gitt om timelige og åndelige farer som finnes i vår tid?

Be en elev lese 2 Timoteus 3:1-7 og 13 høyt mens klassen merker seg farene som apostelen Paulus advarte og sa ville finnes i de siste dager.

  • Hvilke av farene som Paulus beskriver, har du sett eller hørt om?

  • Hvilken virkning kan disse farene ha på enkeltpersoner, ekteskap og familier?

Be en elev lese følgende uttalelse av eldste Robert D. Hales i De tolv apostlers quorum. Be klassen lytte etter grunner til at Satan er så fokusert på å ødelegge familier.

Bilde
Eldste Robert D. Hales

“På grunn av familiens betydning i den evige plan for lykke, gjør Satan store anstrengelser for å ødelegge det hellige ved familien, undergrave betydningen av menns og kvinners oppgaver, oppmuntre til moralsk urenhet og brudd på den hellige kyskhetslov og motvirke at foreldre gjør det å føde og oppfostre barn til en av de høyest prioriterte oppgaver.

Så fundamental er familieenheten i frelsesplanen at Gud har utsendt en advarsel om at… oppløsningen av familien vil påføre enkeltmennesker, lokalsamfunn og nasjoner de ulykker som er forutsagt av profeter i oldtiden og i nyere tid” (“Den evige familie,” Lys over Norge, jan. 1997, 62).

Understrek følgende prinsipp: “Oppløsningen av familien vil påføre enkeltmennesker, lokalsamfunn og nasjoner de ulykker som er forutsagt av profeter i oldtiden og i nyere tid” (“Familien – en erklæring til verden,” Ensign eller Liahona, nov. 2010, 129). Minn elevene på at denne advarselen kommer fra familieerklæringen.

Skriv følgende på tavlen:

Oppløsning av familien

Konsekvenser

Be elevene tenke på tegn de ser på at “oppløsningen av familien” finner sted rundt om i verden. (Dette kan omfatte følgende: Flere skilsmisser, aborter og overgrep, færre ekteskap og færre barn født til ektepar, og flere dysfunksjonelle familier.) Be dem skrive tegnene på tavlen under overskriften “Oppløsningen av familien”.

Be elevene tenke på eksempler på konsekvenser for enkeltpersoner og samfunnet som kan komme som følge av oppløsningen av familien. (Dette kan omfatte følgende: Tap av Ånden, sorg og elendighet, økt kriminalitet, ungdomskriminalitet og tap av fred og stabilitet i samfunnet.) Be dem skrive eksempler på tavlen under overskriften “Konsekvenser”.

Still deretter følgende spørsmål:

  • Hvordan kan det å følge læren og prinsippene i familieerklæringen hjelpe enkeltpersoner, familier, lokalsamfunn og nasjoner å unngå disse konsekvensene?

1 Nephi 14:14–17; 22:16–17; Lære og pakter 97:22–28

Det finnes håp for familier

Forklar for elevene at til tross for ugudeligheten som råder i dagens samfunn, er det ikke for sent å styrke familier. De kan gjøre en forskjell i sin egne familier, menigheter eller grener og lokalsamfunn. Bær vitnesbyrd om at det finnes håp for enkeltpersoner og familier som adlyder Herrens bud.

Be elevene lese Lære og pakter 97:22-28 hver for seg, og se etter hva vi kan gjøre for å unnslippe Herrens hevn og konsekvensene som kommer på grunn av synd. (Forklar at i disse versene henviser Sion til Jesu Kristi Kirke av Siste Dagers Hellige og dens medlemmer.) Du kan gjerne foreslå at elevene markerer ordet hvis der det forekommer i disse versene. (Hjelp elevene å forstå at å finne årsak og virkning, eller hvis/da-utsagn er en nyttig skriftstudieteknikk.)

  • Hvordan vil du sammenfatte disse versene i en enkel prinsipperklæring? (Elevenes svar bør gjenspeile følgende prinsipp: Hvis vi er lydige mot alle budene, kan vi motta store velsignelser og unnslippe Herrens hevn.)

Les følgende uttalelse av eldste Bruce R. McConkie (1915-85) i De tolv apostlers quorum:

Bilde
Eldste Bruce R. McConkie

“Vi sier ikke at alle de hellige vil bli spart og reddet fra den forestående ødeleggelsens dag. Men det vi sier er at det ikke er gitt noe løfte om trygghet og intet løfte om sikkerhet for andre enn dem som elsker Herren og som forsøker å gjøre alt han befaler …

Derfor hever vi advarselens røst og sier: Ta dere i vare, forbered dere og vær beredt. Det finnes ingen sikkerhet i noen annen kurs enn å være lydig, innrette seg og være rettskaffen.

For så sier Herren: ‘Herrens svepe skal svinge over dem natt og dag, og ryktet om dette skal plage alt folk, ja, og det skal ikke opphøre før Herren kommer …

Likevel skal Sion unnslippe hvis hun er nøye med å gjøre alle ting jeg har befalt henne’ [L&p 97:23, 25]” (“Stand Independent above All Other Creatures,” Ensign, mai 1979, 93–94).

  • Hvordan kan denne uttalelsen motivere en familie til å være lydig mot Herrens bud?

Minn elevene på at Nephi mottok mange syner om de siste dager. I disse synene så han at de rettferdige ville bli beskyttet.

Be elevene lese 1 Nephi 14:14–17 og 22:16–17, og merke seg hvordan de hellige vil bli beskyttet. (Merk: Disse skriftstedene belyser den store fellesnevner i Skriftene at lydighet gir oss Herrens løfte om beskyttelse. Eldste David A. Bednar har understreket hvor viktig det er å lete etter slike “sammenhenger, mønstre og temaer” i Skriftene [“Et reservoar av levende vann” (Kirkens skoleverks temakveld for unge voksne, 4. feb. 2007), 3, lds.org/media-library]. Dette temaet eller mønsteret er spesielt vanlig i Mormons bok.)

  • Hvordan gir Nephis skrifter deg håp?

Les følgende uttalelse av eldste Bruce D. Porter i De sytti. Be elevene lytte etter velsignelser som vil bli gitt til trofaste foreldre i de siste dager:

Bilde
Eldste Bruce D. Porter

“Uansett hva fremtiden måtte bringe, har Gud sørget for at i evangelieutdelingen i tidenes fylde vil foreldrene i Kirken få styrke til å redde sine barn fra mørket rundt seg. Når fedres og mødres hjerter vender seg til sine barn, og barnas hjerter til sine foreldre, vil vi til slutt se fremveksten av en generasjon som er renset og forberedt til å møte Frelseren ved hans komme. Guds rikes seier i de siste dager vil være en seier ikke bare for Kirken som organisasjon, men for titusenvis av familier som ved tro har overvunnet verden” (“Defending the Family in a Troubled World,” Ensign, juni 2011, 18).

  • Hvilken velsignelse i denne evangelieutdeling er lovet foreldre som søker å oppdra sine barn i rettferdighet?

  • Hvordan har du sett Herren hjelpe foreldre i deres innsats for å styrke og beskytte sine barn mot verdens mørke?

Be elevene tenke over hvilke innflytelser eller krefter som prøver å ødelegge deres egen familie, og hvordan Satan forsøker å hindre dem i å arbeide mot å få sin egen familie i fremtiden. Be elevene tenke over hva de kan gjøre for å få Herrens hjelp til å styrke seg selv og beskytte sin familie.

Elevenes leseoppdrag