Instituutti
Oppiaihe 28, luokan valmistautumisaineisto: Tuntekaa toivoa iankaikkisen perheen rakentamisesta


”Oppiaihe 28, luokan valmistautumisaineisto: Tuntekaa toivoa iankaikkisen perheen rakentamisesta”, Iankaikkinen perhe, opettajan aineisto, 2022

”Oppiaihe 28, luokan valmistautumisaineisto”, Iankaikkinen perhe, opettajan aineisto

Kuva
perhe kävelee temppelin edustalla

Oppiaihe 28, luokan valmistautumisaineisto

Tuntekaa toivoa iankaikkisen perheen rakentamisesta

Mieti, mitä olet oppinut ja kokenut tutkiessasi iankaikkista perhettä tämän oppikurssin aikana. Kuinka nämä opetukset ovat vaikuttaneet todistukseesi, toiveisiisi ja tekoihisi? Kun tutkit tätä viimeistä oppiaihetta, mieti, mitä Herra saattaa haluta sinun tekevän, jotta voit elää tuntien suurempaa toivoa, kun pyrit rakentamaan ja vahvistamaan omaa iankaikkista perhettäsi.

Osa 1

Miksi minulla voi olla toivoa iankaikkisen perheen rakentamisesta?

Presidentti Henry B. Eyring ensimmäisestä presidenttikunnasta on opettanut, että meillä voi olla toivoa rakastavan iankaikkisen perheen rakentamisesta:

Kuva
presidentti Henry B. Eyring

Me kaikki toivomme saavamme kokea iloa, joka tulee elämästä rakastavassa perheessä. Joillekuille meistä se on tunne, jota emme ole kokeneet – tunne, jonka tiedämme olevan mahdollista mutta joka ei ole vielä toteutunut. Olemme saattaneet nähdä sitä muiden elämässä. Toisille meistä perheen rakkaus on tuntunut todellisemmalta ja kallisarvoisemmalta, kun kuolema on erottanut meidät lapsesta, äidistä, isästä, veljestä, siskosta tai rakkaasta ja rakastavasta isovanhemmasta. – –

Jos meitä siunataan niin, että löydämme palautetun evankeliumin, me voimme päättää solmia ja pitää Jumalan kanssa liitot, jotka tekevät meistä kelvollisia iankaikkiseen elämään. Kun kestämme niissä uskollisesti, Pyhä Henki vahvistaa meidän toivomme ja luottamuksemme siihen, että olemme tiellä kohti iankaikkista elämää ja saamme elää ikuisesti perheinä selestisessä valtakunnassa. (”Toivo iankaikkisesta perheen rakkaudesta”, Liahona, elokuu 2016, s. 4)

Meidän uskomme taivaallisen Isämme suunnitelmaan ja Hänen Poikaansa Jeesukseen Kristukseen voi antaa meille toivoa siitä, että voimme rakentaa iankaikkisen perheen. Herra haluaa auttaa meitä, ja Hänen voimallaan me voimme voittaa haasteita. Uudessa testamentissa kerrotaan, kuinka Elisabet tuli raskaaksi paljon lapsensaanti-iän jälkeen ja kuinka Mariasta, joka oli neitsyt, tuli Jumalan Pojan äiti. Kumpikin näistä naisista kohtasi erilaisia olosuhteita, mutta he kumpikin ymmärsivät, että ”Jumalalle ei mikään ole mahdotonta” (Luuk. 1:37).

Kuva
kirjoita-kuvake

Kirjoita ajatuksiasi

Mainitse pyhien kirjoitusten esimerkki tai oman perheesi kokemus siitä, kuinka Herra auttaa niitä, jotka turvaavat Häneen ja etsivät Hänen apuaan. Käytä muutama minuutti siihen, että kirjoitat vihkoon tai muistiinpanosovellukseen vastauksesi seuraaviin kysymyksiin:

  • Mitä Herraa koskevia totuuksia tämän kertomuksen henkilö (tai henkilöt) voisi neuvoa sinua muistamaan?

  • Mitä tämä henkilö (tai henkilöt) mahtaisi neuvoa sinua tekemään pyrkiessäsi rakentamaan iankaikkisen perheen?

Osa 2

Kuinka voin toivoa iankaikkisen perheen rakentamista, ellen tule perheestä, joka on vahva Vapahtajan seuraamisessa?

Jotkut nuoret aikuiset eivät ole perheessään kokeneet tai nähneet vanhurskaita perhemalleja. Jotkut ovat nähneet vanhempiensa avioliiton päättyvän eroon. Ne, jotka ovat kokeneet näitä tai muita vaikeita olosuhteita, saattavat miettiä, pystyvätkö he todella rakentamaan iankaikkisen perheen.

Kuva
nainen katsoo ulos ikkunasta

Vanhin Yoon Hwan Choi seitsemänkymmenen koorumista on opettanut, miten meidän valintamme voivat vaikuttaa iankaikkiseen perheeseemme:

Kuva
vanhin Yoon Hwan Choi

Me kaikki olemme keskellä iankaikkista perhettä. Roolimme voi olla käännekohta, jossa merkittäviä muutoksia voi tapahtua myönteisillä tai kielteisillä tavoilla. – –

Meitä aiemmat ja meidän jälkeemme tulevat sukupolvet luottavat siihen, että me seuraamme Kristusta, jotta voimme olla Jumalan iankaikkinen perhe. (”Älä katso ympärillesi, katso ylös!”, Liahona, toukokuu 2017, s. 91–92)

Profeetta Abraham on voimallinen esimerkki siitä, kuinka me voimme päättää olla myönteisenä ”käännekohtana” omalle perheellemme. Osa Abrahamin perheestä, myös hänen oma isänsä, oli kääntynyt pois Herran käskyistä. He päättivät sen sijaan palvoa epäjumalia. (Ks. Abr. 1:5–6.)

Kuva
tutki-kuvake

Valmistaudu oppitunnille tutkimalla

Lue Abr. 1:2 ja pane merkille, mitä Abraham halusi ja valitsi olosuhteistaan huolimatta.

Kun jumalattomat papit yrittivät uhrata Abrahamin epäjumalilleen, Herra pelasti Abrahamin ihmeellisellä tavalla. Myöhemmin Hän johdatti Abrahamin ja tämän sukulaisia toiseen maahan. Heidän siellä ollessaan Herra lupasi Abrahamille tärkeitä siunauksia, kuten iankaikkisen perheen siunauksen. (Ks. Abr. 1:7–18; 2:3–4, 8–11.)

Abrahamin tavoin mekin voimme tavoitella iankaikkisen perheen siunauksia ja saada Herralta apua perheen rakentamiseen, olivatpa perheemme olosuhteet olleet aiemmin millaiset tahansa.

Vanhin D. Todd Christofferson kahdentoista apostolin koorumista on todistanut:

Kuva
vanhin D. Todd Christofferson

Sanomme lapsille, joiden perheessä on ongelmia: Te ette ole sen vuoksi yhtään vähäpätöisempiä. Haasteet ovat toisinaan osoitus Herran luottamuksesta teihin. Hän voi auttaa teitä, suoraan tai muiden välityksellä, selviytymään siitä, mitä joudutte kokemaan. Teistä voi tulla sukupolvi, ehkäpä ensimmäinen suvussanne, jossa Jumalan perheille säätämät jumalalliset mallit todella hahmottuvat ja ovat siunauksena kaikille teidän jälkeenne tuleville sukupolville. (”Isät”, Liahona, toukokuu 2016, s. 96)

Kuva
perhe rukoilee yhdessä

Vanhin David A. Bednar kahdentoista apostolin koorumista on kertonut oman kokemuksensa siitä, kuinka hän päätti rakentaa iankaikkisen perheen. Lue alla oleva lausunto tai kuuntele se (aikakoodi 25.47–28.15).

Kuva
vanhin David A. Bednar

Herran avulla te voitte luoda iankaikkisen perheen, vaikka ette olekaan lähtöisin sellaisesta myöhempien aikojen pyhien kodista, jota toisinaan kuvataan [kirkon] lehtien kannessa. Muistattehan aina: se alkaa teistä!

Juuri se seikka, etten ollut kokenut vanhurskaita perhemalleja lapsuuskodissani, herätti minussa vahvan halun tehdä uutterasti työtä Susanin kanssa varmistaaksemme, että sellaiset mallit olivat aina osa kotia, jonka me loimme yhdessä. Kun neuvottelimme keskenämme ja pyysimme apua rukouksissamme, meitä innoitettiin ja siunattiin auttamaan lapsiamme oppimaan Vapahtajan palautetun evankeliumin periaatteet. Emme todellakaan olleet täydellisiä vanhempia, mutta me saimme tarvitsemiamme hengellisiä lahjoja ja ”apua yli omien voimiemme” [”Lord, I Would Follow Thee”, Hymns, 220].

Te ja minä emme ole aiempien kokemustemme loukussa. Emme ole täysin ja kokonaan nykyisten olosuhteidemme uhreja tai elinolojemme vankeja. Pyhä Henki opettaa meille kaiken, mitä meidän tulee tehdä, myös perheen vanhurskauden malleja, joissa emme ole aiemmin olleet osallisina. Se alkaa teistä! Ja Herran avulla te pystytte siihen.

Teidän joidenkin sydän on särkynyt, kun perheenjäsenet tai arvostetut johtajat eivät ole kunnioittaneet pyhiä aviolupauksia. Saatatte kysyä itseltänne: ”Jos vanhempani tai muita tuntemiani pareja on sinetöity temppelissä eikä heidän avioliittonsa ole onnistunut, mitä toivoa minulla voi olla siitä, että oma avioliittoni kestää ikuisesti?”

Te, jotka olette kokeneet avioeron tuomaa surua perheessänne tai tunteneet rikotun luottamuksen tuomaa tuskaa, muistattehan, että se alkaa jälleen teistä! Yksi lenkki sukupolvienne ketjussa on saattanut rikkoutua, mutta muut vanhurskaat lenkit ja se, mitä ketjusta on jäljellä, ovat siitä huolimatta iankaikkisesti tärkeitä. Te voitte lisätä voimaa ketjuunne ja kenties jopa auttaa rikkoutuneiden lenkkien eheyttämisessä. Tuota työtä toteutetaan yksi ihminen kerrallaan. (”Yhdistävä side”, maailmanlaajuinen hartaustilaisuus nuorille aikuisille, 10. syyskuuta 2017, broadcasts.churchofjesuschrist.org)

Kuva
pohdi-kuvake

Valmistaudu oppitunnille pohtimalla

Ajattele tulevia (tai nykyisiä) lapsiasi. Mitä vanhurskaita perhemalleja he mahtaisivat haluta sinun aloittavan tai jatkavan? Onko mitään epävanhurskaan käytöksen malleja, joista he haluaisivat sinun luopuvan? Kuinka Herra voi auttaa sinua, kun teet niin?

Osa 3

Mitä olet oppinut ja kokenut tutkiessasi iankaikkista perhettä?

Kun lähestyt tämän oppikurssin loppua, mieti, mitä olet oppinut perheen tärkeydestä taivaallisen Isämme pelastussuunnitelmassa ja omassa elämässäsi.

Kahdentoista apostolin koorumin presidentti M. Russell Ballard on opettanut perheiden tärkeydestä:

Kuva
presidentti M. Russell Ballard

Veljet ja sisaret, elämämme tärkein syy on perheemme. Jos me omistaudumme tälle syylle, me parannamme elämämme kaikkia muita puolia ja meistä tulee kansana ja kirkkona esimerkki ja johtotähti kaikille maan kansoille. (”Jotta eksyneet löydettäisiin”, Liahona, toukokuu 2012, s. 98)

Kuva
vanhemmat lapsensa kanssa
Kuva
pohdi-kuvake

Valmistaudu oppitunnille pohtimalla

Käy läpi tämän oppikurssin oppiaiheiden otsikot. Kun teet niin, pohdi seuraavia kysymyksiä:

  • Kuinka tämä oppikurssi on vaikuttanut ymmärrykseesi ja todistukseesi Herran opetuksista, jotka koskevat avioliittoa ja perhettä?

  • Mikä on ollut yksi merkittävimmistä asioista, mitä olet omaksunut tällä oppikurssilla?

  • Mitä olet oppinut taivaallisesta Isästä ja Jeesuksesta Kristuksesta tämän oppikurssin aikana? Kuinka suhteesi Heihin on vahvistunut?