Instituutti
Oppiaihe 6, luokan valmistautumisaineisto: Avioliitto miehen ja naisen välillä on Jumalan säätämä


”Oppiaihe 6, luokan valmistautumisaineisto: Avioliitto miehen ja naisen välillä on Jumalan säätämä”, Iankaikkinen perhe, opettajan aineisto, 2022

”Oppiaihe 6, luokan valmistautumisaineisto”, Iankaikkinen perhe, opettajan aineisto

Kuva
morsian ja sulhanen kävelevät temppelin ulkopuolella

Oppiaihe 6, luokan valmistautumisaineisto

Avioliitto miehen ja naisen välillä on Jumalan säätämä

Perhejulistus alkaa juhlallisella julistuksella, jonka mukaan ”avioliitto miehen ja naisen välillä on Jumalan säätämä” (”Perhe – julistus maailmalle”, jeesuksenkristuksenkirkko.org). Oletko koskaan miettinyt, miksi profeetat, apostolit ja muut kirkon johtohenkilöt opettavat jatkuvasti tätä totuutta? Kun tutkit tätä oppiaihetta, mieti, kuinka uskon osoittaminen taivaalliseen Isään ja Jeesukseen Kristukseen voi auttaa sinua suhtautumisessasi avioliittoon.

Osa 1

Kuinka tieto siitä, mikä on taivaallisen Isän näkemys avioliitosta, auttaa minua ymmärtämään Hänen suunnitelmaansa minua varten?

Viime vuosina näkemykset avioliitosta ovat muuttuneet monissa yhteiskunnissa. Mitä mielipiteitä sinä olet kuullut viime aikoina?

Pian kirkon järjestämisen jälkeen Leman Copley halusi lähetyssaarnaajien saarnaavan evankeliumia hänen aiemman uskonnollisen ryhmänsä jäsenille, shakereille. Shakerit hylkäsivät avioliiton ja uskoivat sen sijaan elämään täydellisessä selibaatissa. Profeetta Joseph Smith kysyi Herralta tästä ja muista uskonkäsityksistä ja sai ilmoituksen.

Kuva
tutki-kuvake

Valmistaudu oppitunnille tutkimalla

Lue OL 49:15–16 ja ota selville, mitä Herra ilmoitti avioliitosta.

[Englannninkielinen] sana ordain ’asettaa ja säätää’, kuten sitä käytetään jakeessa 15, tarkoittaa määräämistä, järjestämistä tai nimittämistä ylemmän auktoriteetin nojalla (ks. merriam-webster.com-sanakirja, ”ordain”; voisit lisätä tämän määritelmän pyhiin kirjoituksiisi). Vanhin D. Todd Christofferson kahdentoista apostolin koorumista tähdensi miehen ja naisen välisen avioliiton tärkeyttä opettaessaan:

Kuva
vanhin D. Todd Christofferson

Perhe, joka on rakennettu miehen ja naisen väliselle avioliitolle, luo parhaat olosuhteet, joissa Jumalan suunnitelma voi menestyä – olosuhteet, joihin lapset, jotka tulevat puhtaina ja viattomina Jumalan luota, voivat syntyä, ja ympäristön, jossa he voivat saada tarvitsemaansa opetusta ja valmistautumista menestyksekkääseen elämään kuolevaisuudessa ja iankaikkiseen elämään tulevassa maailmassa. – –

Juuri [Jumala] loi alussa Aadamin ja Eevan omaksi kuvakseen, mieheksi ja naiseksi, ja liitti heidät yhteen aviomiehenä ja vaimona – –. Kukin yksilö on luotu Jumalan kuvaksi, mutta juuri miehen ja naisen tullessa yhdeksi aviollisessa yhteydessä me saavutamme kenties täydellisimmän merkityksen sille, että meidät on luotu Jumalan kuvaksi – mieheksi ja naiseksi. Emme me eikä kukaan muukaan kuolevainen voi muuttaa tätä avioliiton jumalallista järjestystä. Se ei ole ihmiskeksintöä. Sellainen avioliitto on todellakin ”ylhäältä, Jumalasta” [ks. Dietrich Bonhoeffer, Letters and Papers from Prison, toim. Eberhard Bethge, 1953, s. 42–43] ja kuuluu yhtä olennaisena osana onnensuunnitelmaan kuin lankeemus ja sovitus. (”Miksi avioliitto, miksi perhe”, Liahona, toukokuu 2015, s. 52)

Jumalan lain mukainen avioliitto on kaikkein pyhin suhde, mitä miehen ja naisen välillä voi olla. Presidentti Howard W. Hunter selitti:

Kuva
presidentti Howard W. Hunter

Mies ei ole täydellinen ilman naista. Kumpikaan ei voi täyttää luomisensa tarkoitusta ilman toista [ks. 1. Kor. 11:11; Moos. 3:18]. Avioliitto miehen ja naisen välillä on Jumalan säätämä [ks. OL 49:15–17]. Vain avioliiton uuden ja ikuisen liiton kautta he voivat saada iankaikkisten siunausten täyteyden [ks. OL 131:1–4; OL 132:15–19]. (Ks. ”Vanhurskas aviomies ja isä”, Valkeus, tammikuu 1995, s. 48)

Ne, jotka solmivat avioliiton uuden ja ikuisen liiton ja pitävät sen, voivat saada selestisen valtakunnan korkeimman kirkkauden asteen (ks. OL 131:1–4). Tällä tavoin me voimme ”saada iankaikkisten siunausten täyteyden”, joka tunnetaan myös nimityksellä korotus eli iankaikkinen elämä. (Opit lisää avioliiton uudesta ja ikuisesta liitosta oppiaiheessa 10.)

Kuva
morsian ja sulhanen pitelevät toisiaan kädestä

Muistele, mitä olet aiemmissa oppiaiheissa oppinut iankaikkisen elämän luonteesta. Vanhin Robert D. Hales kahdentoista apostolin koorumista opetti:

Kuva
vanhin Robert D. Hales

Isän suunnitelma tarjoaa meille keinon periä iankaikkinen elämä – sellainen elämä, joka taivaallisilla vanhemmillamme on. Sen suunnitelman mukaan ”Herran edessä ei kuitenkaan ole naista ilman miestä eikä miestä ilman naista” [1. Kor. 11:11]. Iankaikkisen elämän perusolemukseen kuuluu miehen ja naisen iankaikkinen avioliitto, joka on välttämätön osa taivaallisten vanhempiemme kaltaiseksi tulemista. (”Pelastussuunnitelma: pyhä tiedon aarre oppaanamme”, Liahona, lokakuu 2015, s. 37)

Kuva
pohdi-kuvake

Valmistaudu oppitunnille pohtimalla

Miten selittäisit sen, miksi avioliitto miehen ja naisen välillä on Jumalan säätämä ja olennaista Hänen suunnitelmassaan?

Osa 2

Entä jos en mene naimisiin tässä elämässä tai avioliittoni päättyy?

Erilaisten olosuhteiden vuoksi jotkut ihmiset eivät koskaan mene naimisiin tässä elämässä vanhurskaista haluistaan huolimatta. Joidenkin kohdalla avioliitto päättyy avioeroon. Presidentti Dallin H. Oaks ensimmäisestä presidenttikunnasta käsitteli näitä olosuhteita, kun hän opetti:

Kuva
presidentti Dallin H. Oaks

Jotkut tätä puhetta kuuntelevat luultavasti sanovat: ”Mutta entä minä?” Me tiedämme, että monilta kelvollisilta ja suurenmoisilta myöhempien aikojen pyhiltä tällä hetkellä puuttuvat ihanteelliset mahdollisuudet ja olennaiset edellytykset heidän edistymiseensä. Naimattomuus, lapsettomuus, kuolema ja avioero tekevät tyhjäksi ihanteita ja lykkäävät luvattujen siunausten täyttymistä. – – Mutta nämä pettymykset ovat vain väliaikaisia. Herra on luvannut, että iankaikkisuuksissa mitään siunausta ei evätä hänen pojiltaan ja tyttäriltään, jotka pitävät käskyt, ovat uskollisia liitoilleen ja haluavat sitä, mikä on oikein. (”Suuri autuudensuunnitelma”, Valkeus, tammikuu 1994, s. 72)

Vaikka joitakin iankaikkisia siunauksia ei kenties koeta täysin tässä elämässä, onnellisuutta ja täyttymystä ei pidätetä niiltä, jotka eivät ole naimisissa. (Tätä aihetta käsitellään lisää myöhemmässä oppiaiheessa.) Jokainen voi kokea kestävää iloa ja merkityksellistä kasvua sekä antaa oman tarpeellisen panoksensa nyt täysin aktiivisena osallistujana Jumalan suunnitelmassa ja valtakunnassa.

Kuva
pohdi-kuvake

Valmistaudu oppitunnille pohtimalla

Mitä sanoisit niille, joista tuntuu, että heidän mahdollisuutensa onneen ja iankaikkiseen elämään on menetetty, koska he eivät ole naimisissa?

Osa 3

Kuinka uskon osoittaminen taivaalliseen Isään ja Jeesukseen Kristukseen voi auttaa minua voittamaan pelon ja kokemaan iloa avioliitossa?

Mieti kysymyksiä tai huolenaiheita, joita sinulla tai lähipiirissäsi olevilla on naimisiinmenosta. Vanhin Quentin L. Cook kahdentoista apostolin koorumista on puhunut yhdestä syystä, jonka vuoksi jotkut lykkäävät pyrkimyksiään solmia avioliitto:

Kuva
vanhin Quentin L. Cook

Jotkut lykkäävät avioliiton solmimista, kunnes opiskelut on opiskeltu ja työpaikka hankittu. Vaikka tämä järkeily on laajasti hyväksyttyä maailmassa, se ei osoita uskoa, se ei sovi yhteen nykyajan profeettojen neuvojen kanssa eikä vakaan opin kanssa. (”Valitkaa viisaasti”, Liahona, marraskuu 2014, s. 47)

Kuva
nuori aikuinen katsoo mietteliäänä auringonlaskua

Vastustaja usein suurentaa pelkoja, maallista päättelyä tai häiriötekijöitä, jotka voivat estää ihmisiä tavoittelemasta avioliittoa. Jotkut ihmiset kokevat pelkoa ennen avioliittoa tai sen aikana, koska he ovat nähneet avioeron tuomia haasteita. (Tulevissa oppiaiheissa opit periaatteita, jotka voivat auttaa sinua vahvistamaan avioliittoasi ja ehkäisemään avioeroa.)

Mikä voi auttaa sinua suhtautumaan avioliittoon luottavaisena?

Kuva
tutki-kuvake

Valmistaudu oppitunnille tutkimalla

Lue Sananl. 3:5–6; 2. Tim. 1:7 ja OL 6:36. Mieti, kuinka nämä opetukset voivat soveltua siihen, kuinka suhtaudut avioliittoon.

Sisar Jean B. Bingham, Apuyhdistyksen ylijohtaja, on opettanut:

Kuva
ylijohtaja Jean B. Bingham

Meitä toisinaan pelottaa luottaa Jumalaan, koska emme ymmärrä Hänen ehdotonta rakkauttaan ja haluaan auttaa meitä. Mutta kun tutkimme taivaallisen Isän suunnitelmaa ja Jeesuksen Kristuksen palvelutehtävää, me ymmärrämme, että Heidän ainoana päämääränään on meidän iankaikkinen onnellisuutemme ja edistymisemme [ks. Moos. 1:39]. (”Jotta teidän ilonne tulisi täydelliseksi”, Liahona, marraskuu 2017, s. 86)

Kun yksilöt solmivat avioliiton ja kun kumpikin puoliso jatkaa uskon osoittamista, taivaallinen Isä ja Jeesus Kristus opastavat ja siunaavat heitä edelleen. Palvellessaan seitsemänkymmenen koorumin jäsenenä vanhin Hugh W. Pinnock opetti: ”Jumala oli keskeisellä tavalla mukana [Aadamin ja Eevan] avioliitossa, ja Hän on nykyään aivan yhtä kiinnostunut jokaisesta avioliitosta ja Hänen pitäisi olla aivan yhtä lailla mukana niissä” (”Making a Marriage Work”, Ensign, syyskuu 1981, s. 37). Taivaallinen Isä ja Jeesus Kristus haluavat auttaa sinua onnistumaan iankaikkisen avioliiton rakentamisessa.

Kuva
kirjoita-kuvake

Kirjoita ajatuksiasi

Sisar Bonnie H. Cordon, Nuorten Naisten ylijohtaja, on huomauttanut: ”Meidän jokaisen täytyy kysyä: Kuinka pysyn keskittyneenä Herraan enkä jätä elämääni oman ymmärrykseni varaan? Kuinka tunnistan Vapahtajan äänen ja seuraan sitä, kun maailman äänet ovat niin vakuuttavia? Kuinka voin turvautua enemmän Vapahtajaan?” (”Turvaa Herraan äläkä omaan ymmärrykseesi”, Liahona, toukokuu 2017, s. 6.) Kirjoita muistiin ajatuksiasi ylijohtaja Cordonin kysymyksistä sikäli kuin ne liittyvät avioliittoon. Mieti myös, estääkö jokin sinua tavoittelemasta iankaikkista avioliittoa (tai tavoittelemasta sitä aktiivisemmin).