Instituutti
Oppiaihe 11, luokan valmistautumisaineisto: Iankaikkisen kumppanin valitseminen


”Oppiaihe 11, luokan valmistautumisaineisto: Iankaikkisen kumppanin valitseminen”, Iankaikkinen perhe, opettajan aineisto, 2022

”Oppiaihe 11, luokan valmistautumisaineisto”, Iankaikkinen perhe, opettajan aineisto

Kuva
mies ja nainen keskustelevat kävellessään

Oppiaihe 11, luokan valmistautumisaineisto

Iankaikkisen kumppanin valitseminen

Vanhin Quentin L. Cook kahdentoista apostolin koorumista on neuvonut: ”Pyydän teitä menemään innokkaasti [ks. OL 58:27] mukaan sellaiseen hengelliseen ja sosiaaliseen kanssakäymiseen, joka sopii yhteen temppeliavioliittotavoitteenne kanssa” (”Valitkaa viisaasti”, Liahona, marraskuu 2014, s. 47). Kun tutkit tämän oppiaiheen aineistoa, mieti, kuinka usko Herraan voi auttaa sinua, kun etsit iankaikkista kumppaniasi, valitset hänet ja rakastat häntä.

Huom. Seurustelu tarkoittaa eri kulttuureissa eri asioita. Tässä oppiaiheessa seurustelulla tarkoitetaan sitä, että vietetään aikaa vastakkaista sukupuolta olevan henkilön kanssa noudattaen evankeliumin tasovaatimuksia ja pyrkien luomaan suhteen, joka voi lopulta johtaa avioliittoon.

Osa 1

Kuinka uskon osoittaminen Herraan voi auttaa minua luomaan suhteen, joka voi johtaa avioliittoon?

Seurustelu voi olla ihanaa ja haastavaa. Se antaa meille tilaisuuksia tutustua muihin, saada uusia kokemuksia ja oppia tärkeitä asioita itsestämme ja ihmissuhteista. Kun ottaa huomioon avioliiton tärkeyden, ei pitäisi olla yllättävää, että saatamme kokea vastustusta seurustellessamme ja valmistautuessamme avioliittoon. Oletko sinä tai onko joku tuntemasi henkilö kokenut seuraavia asioita, jotka voivat viivästyttää etenemistä kohti iankaikkista avioliittoa tai pysäyttää sen?

  • torjutuksi tulemisen pelko

  • ahdistus sosiaalisissa tilanteissa

  • mahdollisuuksien tai tulevaisuudennäkymien puute

  • emotionaalinen uupumus epäonnistuneiden ihmissuhteiden vuoksi

  • taloudellinen epävarmuus

  • yksinomainen keskittyminen koulutukseen tai uraan

  • sitoutumisen pelko

  • luottamuksen menettäminen avioliittoon

Palvellessaan Apuyhdistyksen ylimmässä johtokunnassa ylijohtaja Julie B. Beck huomautti, että monet nuoret jättävät ”iankaikkisen perheen [perustamisen] yhä vähemmälle huomiolle. Monet eivät koe perheen perustamista uskoon perustuvana työnä.” (”Opettakaa perhettä koskevaa oppia”, Liahona, maaliskuu 2011, s. 34, kursivointi lisätty.)

Kuva
tutki-kuvake

Valmistaudu oppitunnille tutkimalla

Lue Sananl. 3:5–6; 2. Nefi 22:2 ja pohdi, kuinka usko Herraan voi auttaa sinua etsiessäsi ja valitessasi iankaikkista kumppania.

Herra välittää syvästi siitä, mitä koet etsiessäsi ja valitessasi iankaikkista kumppania. Hän auttaa sinua, kun osoitat uskoa Häneen. Vanhin Jeffrey R. Holland kahdentoista apostolin koorumista on tähdentänyt, kuinka meidän uskomme Vapahtajaan voi vaikuttaa seurusteluun ja avioliittoon:

Kuva
vanhin Jeffrey R. Holland

Usko siihen, että sinun uskollasi on keskeinen sija romanssissasi, koska sillä on. Jos erotat treffit ja seurustelun opetuslapseudesta, joudut vaaraan. Jeesus Kristus, maailman valo, on ainoa lamppu, jonka valossa voit onnistua näkemään rakkauden ja onnen polun. (”How Do I Love Thee?”, New Era, lokakuu 2003, s. 8)

Kuva
nainen ja mies juttelevat penkillä

Uskon osoittamiseen Jeesukseen Kristukseen sisältyy vanhurskaita tekoja. Kuten Herra opetti yhdelle ryhmälle varhaisia myöhempien aikojen pyhiä, jotka halusivat tietää Hänen tahtonsa omalla kohdallaan, Hän odottaa meidän käyttävän tahdonvapauttamme ja toimivan uskossa.

Kuva
tutki-kuvake

Valmistaudu oppitunnille tutkimalla

Tutki jakeita OL 58:26–28 ja mieti, kuinka voit soveltaa Herran ohjeita pyrkimyksissäsi löytää iankaikkinen kumppani.

Presidentti Dieter F. Uchtdorf, siihen aikaan ensimmäisestä presidenttikunnasta, on puhunut siitä, kuinka voimme kulkea eteenpäin uskossa ja kärsivällisyydessä:

Kuva
presidentti Dieter F. Uchtdorf

Entä ne, jotka ovat luopumassa toivosta löytää koskaan iankaikkista kumppania? Ensiksi, älkää antako periksi. Menkää toimintoihin, tavatkaa ihmisiä ja tehkää kaikki voitavanne. Tiedän, että seurustelu voi olla rankkaa. Torjunta on yksi tuskallisimmista asioista, mitä voimme kokea. – –

Löytäkää yksinkertaisia tapoja olla yhdessä. – – Tavoitteenne on tutustua yhteen yksittäiseen ihmiseen yksilönä ja oppia luomaan merkityksellinen suhde vastakkaiseen sukupuoleen. (”Kuvajainen vedessä”, kirkon koululaitoksen takkavalkeailta nuorille aikuisille, 1. marraskuuta 2009, churchofjesuschrist.org)

Jumalan lupaukset eivät aina täyty niin nopeasti tai sillä tavalla kuin saatamme toivoa. Ne tulevat Hänen ajoituksensa mukaan ja Hänen tavallaan. – – [Mutta] Herran lupaukset ovat – vaikkakaan eivät aina pikaisia – aina varmoja. (”Jatkakaa kärsivällisesti”, Liahona, toukokuu 2010, s. 58)

Palvellessaan seitsemänkymmenen johtokunnan jäsenenä vanhin Marlin K. Jensen puhui yhdestä tärkeästä suhteen osasta, jota miehen ja naisen tulee kehittää seurustelussa:

Kuva
vanhin Marlin K. Jensen

Ystävyys on – – ehdottoman välttämätön ja ihana osa seurusteluaikaa ja avioliittoa. Miehen ja naisen välisestä suhteesta, joka alkaa ystävyydestä ja kypsyy sitten romantiikaksi ja lopulta avioliitoksi, tulee yleensä kestävä ja iankaikkinen ystävyyssuhde. (”Ystävyys – evankeliumin periaate”, Liahona, heinäkuu 1999, s. 75)

Kuva
pohdi-kuvake

Valmistaudu oppitunnille pohtimalla

Mitä voit tehdä tai tehdä edelleen osoittaaksesi enemmän uskoa Herraan, kun pyrit seurustelemaan ja menemään naimisiin? Jos olet naimisissa, kuinka osoitit uskoa Herraan pyrkiessäsi löytämään iankaikkisen kumppanisi?

Osa 2

Mitä ominaisuuksia minun tulee etsiä ja kehittää itsessäni valmistautuessani avioliittoon?

Oletko koskaan laatinut luetteloa ominaisuuksista, joita toivot puolisoltasi? Seurustelun aikana on tärkeää, että mies ja nainen viettävät paljon aikaa yhdessä tutustuen toistensa ominaisuuksiin, persoonallisuuteen ja arvoihin. Vanhin Robert D. Hales kahdentoista apostolin koorumista neuvoi:

Kuva
vanhin Robert D. Hales

Kun olette treffeillä, tutustukaa toisiinne niin hyvin kuin mahdollista. Tutustukaa toinen toisenne perheeseen, mikäli mahdollista. Ovatko teidän tavoitteenne yhdenmukaiset? Onko teillä samanlaisia ajatuksia käskyistä, Vapahtajasta, pappeudesta, temppelistä, vanhemmuudesta, kirkon tehtävistä ja muiden palvelemisesta? Oletteko nähneet, kuinka kumppaninne toimii stressaavissa tilanteissa, reagoi menestykseen ja epäonnistumiseen, hillitsee suuttumuksensa ja suhtautuu takaiskuihin? Vähätteleekö treffikumppaninne ihmisiä vai kohottaako hän muita? Onko hänen asenteensa, kielenkäyttönsä ja käytöksensä sellaista, minkä kanssa haluaisitte elää joka päivä? (”Tämän ajan haasteiden kohtaaminen”, Liahona, marraskuu 2015, s. 45–46)

Vieläkin tärkeämpiä kuin ne ominaisuudet, joita toivot puolisoltasi, ovat ne ominaisuudet, joita kehität itsessäsi. Vanhin David A. Bednar kahdentoista apostolin koorumista on opettanut tästä:

Kuva
vanhin David A. Bednar

Joillakin nuorilla näyttää olevan ostoslista luonteenpiirteistä, joita he haluavat kumppanillaan olevan, ja he mittaavat tämän mahdollisuuksia: ”Onko sinulla kaikki se, mitä vaadin?” Jos toivotte saavanne iankaikkisen kumppanin, jolla on tiettyjä hengellisiä ominaisuuksia, niin teidän täytyy pyrkiä kehittämään niitä samoja ominaisuuksia itsessänne. Silloin joku, jolla on nuo ominaisuudet, kiinnostuu teistä. (Julkaisussa ”Understanding Heavenly Father’s Plan”, churchofjesuschrist.org; ks. myös OL 88:40)

Palvellessaan Apuyhdistyksen ylimmässä johtokunnassa sisar Carole M. Stephens opetti samalla tavoin:

Kuva
sisar Carole M. Stephens

Tutki Vapahtajan elämää ja pyri olemaan enemmän Hänen kaltaisensa. Jos voit omaksua niitä Kristuksen kaltaisia ominaisuuksia omassa elämässäsi ja pyrkiä olemaan enemmän Vapahtajan kaltainen, niin olet paremmin valmistautunut olemaan puoliso. (Face to Face with Elder Holland, Sister Stephens, and Elder Hallstrom, maailmanlaajuinen lähetys nuorille naimattomille aikuisille, 8. maaliskuuta 2016, facetoface.churchofjesuschrist.org)

Kuva
nuoripari vesiputouksen edustalla

Vaikka meidän on tärkeää omaksua Kristuksen kaltaisia ominaisuuksia ja etsiä niitä tulevasta puolisosta, meidän pitää varoa, ettei meille kehity epärealistisia odotuksia itseämme ja muita kohtaan. Kuten vanhin Hales on opettanut: ”Kukaan meistä ei – – solmi avioliittoa täydellisen ihmisen kanssa; me solmimme avioliiton sellaisen kanssa, jolla on hyvät mahdollisuudet” (”Tämän ajan haasteiden kohtaaminen”, s. 46).

Kuva
pohdi-kuvake

Valmistaudu oppitunnille pohtimalla

Mitkä ovat mielestäsi tärkeimmät Kristuksen kaltaiset ominaisuudet, mitä haluaisit puolisossasi olevan? Mitä teet tällä hetkellä omaksuaksesi niitä ominaisuuksia itsellesi?

Osa 3

Kuinka voin päättää, kenen kanssa solmin avioliiton?

Valinnan siitä, kenen kanssa solmia avioliitto, tulee olla huolellinen ja innoitettu päätös. Presidentti Thomas S. Monson antoi neuvon, jonka hän näki kehystettynä tätinsä ja setänsä kodissa: ”Valitse rakkaasi, rakasta valintaasi” (”Pappeuden voima”, Liahona, toukokuu 2011, s. 68).

Voi olla hyödyllistä käsittää, ettemme etsi vain yhtä ja ainoaa ennalta määrättyä rakkautta. Presidentti Spencer W. Kimball opetti: ”’Sielunkumppanit’ ovat kuvittelua ja harhakuvaa” (ks. ”Ykseys avioliitossa”, Liahona, lokakuu 2002, s. 38). Vanhin Hales selitti, että kun teemme tärkeitä päätöksiä elämässä, kuten avioliiton suhteen, ” taivaallinen Isä odottaa meidän käyttävän tahdonvapauttamme, tarkastelevan tilannetta mielessämme evankeliumin periaatteiden valossa ja tuovan päätöksen Hänen eteensä rukouksessa” (”Pyhä Henki”, Liahona, toukokuu 2016, s. 105).

Herra haluaa, että ihmiset tekevät aivan parhaansa miettiessään , kenen kanssa solmia avioliitto, ja tavoittelevat vahvistavaa ilmoitusta päätökselleen. Näitä ja muita ilmoituksen saamisen periaatteita opetettiin Oliver Cowderylle palautuksen alkuaikoina.

Kuva
tutki-kuvake

Valmistaudu oppitunnille tutkimalla

Lue OL 6:22–23 ja 9:7–9. Kun luet, pane merkille ilmoituksen saamista koskevia periaatteita, jotka voisivat auttaa jotakuta päättämään, tuleeko hänen mennä naimisiin jonkun tietyn henkilön kanssa. (Ks. myös OL 8:2–3; 11:12–14.)

Kuva
nainen polvistuneena rukoukseen
Kuva
kirjoita-kuvake

Kirjoita ajatuksiasi

Kirjoita yhteenveto siitä, mitä olet oppinut näiden kohtien pohjalta ilmoituksen saamisesta Herralta.