Instituutti
Oppiaihe 16, luokan valmistautumisaineisto: Onnellisuuden saavuttaminen perhe-elämässä Jeesuksen Kristuksen avulla


”Oppiaihe 16, luokan valmistautumisaineisto: Onnellisuuden saavuttaminen perhe-elämässä Jeesuksen Kristuksen avulla”, Iankaikkinen perhe, opettajan aineisto, 2022

”Oppiaihe 16, luokan valmistautumisaineisto”, Iankaikkinen perhe, opettajan aineisto

Kuva
Jeesus tervehtii lasta

Oppiaihe 16, luokan valmistautumisaineisto

Onnellisuuden saavuttaminen perhe-elämässä Jeesuksen Kristuksen avulla

Mieti hetki tilanteita, jolloin olet tuntenut elämässäsi onnea ja rauhaa. Palvellessaan seitsemänkymmenen johtokunnan jäsenenä vanhin Richard J. Maynes opetti: ”Tässä elämässä kokemamme ilo on suorassa suhteessa siihen, kuinka hyvin elämämme keskittyy Jeesuksen Kristuksen opetuksiin ja esimerkkiin sekä Hänen sovitusuhriinsa” (”Kristus-keskeisen elämän suoma ilo”, Liahona, marraskuu 2015, s. 28). Kun opiskelet valmistautuessasi oppitunnille, mieti, kuinka oman elämäsi ja perheesi elämän vakiinnuttaminen Jeesuksen Kristuksen ja Hänen opetustensa pohjalle voi tuoda teille suurempaa onnea, rauhaa ja vakautta olosuhteistanne riippumatta.

Osa 1

Kuinka perheeni ja minä voimme rakentaa hengellisen perustuksen Jeesuksen Kristuksen varaan?

Kun rakennusta rakennetaan, sen perustukseen ja sen alla olevaan maaperään kiinnitetään tarkkaa huomiota. Luja perustus vakauttaa rakennuksen ja suojelee sitä luonnonvoimilta ja päivittäisen käytön aiheuttamalta rasitukselta. Kuinka tämä ajatus voi liittyä sinuun, kun rakennat omaa elämääsi ja perheesi elämää?

Kuva
rakentajat valmistelevat rakennuksen perustuksia

Profeetta Helaman opetti pojilleen, että heidän pitää rakentaa hengellinen perustuksensa Jeesuksen Kristuksen varaan.

Kuva
tutki-kuvake

Valmistaudu oppitunnille tutkimalla

Lue Hel. 5:12 ja pane merkille, kuinka ”Lunastajamme kalliolle” rakentaminen voi vahvistaa meitä niitä vaikutteita vastaan, jotka uhkaavat omaa elämäämme ja perheemme elämää.

Kun luet kahdentoista apostolin koorumin jäsenen, vanhin David A. Bednarin seuraavaa lausuntoa, pane merkille, kuinka voimme rakentaa oman elämämme ja perheemme elämän Jeesuksen Kristuksen perustukselle:

Kuva
vanhin David A. Bednar

Toimitukset ja liitot ovat niitä rakennuselementtejä, joita me käytämme rakentaaksemme elämämme Kristuksen ja Hänen sovituksensa perustukselle. Me olemme lujasti liitettyinä ja yhteydessä Vapahtajaan, kun otamme kelvollisina vastaan toimituksia ja solmimme liittoja, muistamme uskollisesti nuo pyhät sitoumukset ja pidämme ne kunniassa sekä teemme parhaamme elääksemme sopusoinnussa hyväksymiemme velvoitusten mukaan. Ja tuo yhteys on hengellisen voiman ja vakauden lähde kaikissa elämämme vaiheissa. (”Sen tähden he tukahduttivat pelkonsa”, Liahona, toukokuu 2015, s. 48)

Palvellessaan seitsemänkymmenen johtokunnassa vanhin Donald L. Hallstrom opetti seuraavaa Jeesuksen Kristuksen perustukselle rakentamisesta:

Kuva
vanhin Donald L. Hallstrom

Käytettävissänne ovat kaikki työkalut, joita tarvitsette perustanne rakentamiseen, korjaamiseen tai vahvistamiseen. – – Niihin kuuluvat johdonmukainen, laadukas rukoileminen, päivittäinen evankeliumin tutkiminen pyhistä kirjoituksista, aktiivinen osallistuminen kirkon kokouksiin ja etenkin sakramentin nauttiminen vakain aikein, jatkuva epäitsekäs palveleminen sekä uuttera liittojen pitäminen.

Yksi välttämätön työkalu ovat elävien profeettojen neuvot. (”Jesus Christ: Our Firm Foundation”, Ensign, huhtikuu 2016, s. 61)

Kuva
perhe tutkii yhdessä pyhiä kirjoituksia
Kuva
kirjoita-kuvake

Kirjoita ajatuksiasi

Mieti, mitkä ovat tehokkaimpia tapoja, joilla sinä tai perheesi olette rakentaneet Jeesuksen Kristuksen perustukselle. Kirjoita vihkoon tai muistiinpanosovellukseen muutamia tapoja tai käytäntöjä, joista voisit kertoa luokassa.

Osa 2

Mitä siunauksia on minun ja perheeni ulottuvilla, jos päätämme rakentaa perustuksemme Jeesuksen Kristuksen ja Hänen opetustensa varaan?

Myöhempien aikojen profeetat ovat julistaneet: ”Perhe-elämän onni saavutetaan todennäköisimmin silloin, kun sen perustana ovat Herran Jeesuksen Kristuksen opetukset” (”Perhe – julistus maailmalle”, jeesuksenkristuksenkirkko.org).

Kuva
tutki-kuvake

Valmistaudu oppitunnille tutkimalla

Ajattele jotakin Jeesuksen Kristuksen opetusta, joka on tuonut onnellisuutta omaan elämääsi tai perheesi elämään, kun olet noudattanut sitä. Etsi jokin pyhien kirjoitusten kohta, joka sisältää tämän opetuksen. Tule oppitunnille valmiina kertomaan, mitä olet löytänyt.

Kun ryhmä ihmisiä, kuten perhe, päättää rakentaa elämänsä Vapahtajan ja Hänen opetustensa varaan, he voivat kokea suuria siunauksia. Tämä on yksi syy siihen, miksi ajatus Siionista – kansasta, jolla on ”yksi sydän ja yksi mieli ja [joka asuu] vanhurskaudessa” (Moos. 7:18) – on niin kaunis ja voimallinen. Yksi esimerkki tällaisesta kansasta löytyy Mormonin kirjasta. Kun Vapahtaja oli käynyt Amerikan mantereen asukkaiden luona, ihmiset sitoutuivat yhdessä elämään Hänen opetustensa mukaan.

Kuva
tutki-kuvake

Valmistaudu oppitunnille tutkimalla

Tutki jakeita 4. Nefi 1:1, 11–13, 15–18 ja pane merkille, minkä opetusten mukaan ihmiset päättivät elää ja kuinka näiden opetusten mukaan eläminen vaikutti heihin.

Kuva
pohdi-kuvake

Valmistaudu oppitunnille pohtimalla

Missä olet nähnyt esimerkkejä tässä pyhien kirjoitusten kohdassa kuvatuista siunauksista? Miltä saattaisi näyttää, jos perhe rakentaisi yhdessä elämäänsä Jeesuksen Kristuksen ja Hänen opetustensa varaan? Kuinka voit alkaa nyt tavoitella tätä ihannetta tai kuinka voit jatkaa tämän ihanteen tavoittelua?

Kuva
perhe kävelemässä yhdessä

Osa 3

Mitkä asiat voivat estää minua ja perhettäni rakentamasta perustusta Jeesuksen Kristuksen varaan?

Vanhin Richard G. Scott kahdentoista apostolin koorumista on puhunut tavoista, joilla vastustaja yrittää estää meitä rakentamasta elämäämme Vapahtajan ja Hänen opetustensa perustalle:

Kuva
vanhin Richard G. Scott

Saatana tekee sotajoukkoineen kaikkensa estääkseen teitä saamasta toimituksia, jotka ovat ihanneperheelle välttämättömiä. Hän yrittää estää teitä keskittämästä ajatuksianne ja sydäntänne siihen, että kasvatatte vahvan perheen huolehtimalla lapsistanne Herran vaatimalla tavalla.

– – Saatanalla on käytössään voimakas ase hyviä ihmisiä vastaan. Se on huomion siirtäminen toisaalle. Hän haluaisi, että hyvät ihmiset täyttäisivät elämänsä ”hyvillä asioilla”, niin ettei jäisi enää tilaa olennaisille asioille. (”Tärkeimmät asiat ensin”, Liahona, heinäkuu 2001, s. 7)

Mieti, mitkä ovat ”hyviä asioita”, joiden olet nähnyt siirtävän ihmisten huomion pois siihen keskittymisestä, mikä on olennaista heidän omassa elämässään ja perheensä elämässä.

Joillakuilla meistä saattaa olla kulttuurisia tai suvun perinteitä tai käytäntöjä, jotka estävät meitä rakentamasta perustustamme lujasti Jeesuksen Kristuksen ja Hänen evankeliuminsa perustalle (ks. OL 93:39). Presidentti Dallin H. Oaks ensimmäisestä presidenttikunnasta on opettanut:

Kuva
presidentti Dallin H. Oaks

Auttaakseen jäseniään kaikkialla maailmassa kirkko opettaa meitä luopumaan kaikista sellaisista henkilökohtaisista tai perheen ja suvun perinteistä tai tavoista, jotka ovat ristiriidassa Jeesuksen Kristuksen kirkon opetusten ja tämän evankeliumin kulttuurin kanssa. (Ks. ”Evankeliumin kulttuuri”, Liahona, maaliskuu 2012, s. 22)

Mieti, mitkä muut esteet saattavat estää sinua tai perhettäsi rakentamasta täydellisemmin perustustanne Vapahtajan perustalle.

Kuva
Suolajärven temppelin perustus

Puhuttuaan työstä, jota rakennushenkilöstö teki Suolajärven temppelin perustuksen ja rakenteen vahvistamiseksi ja kunnostamiseksi, vanhin Gary E. Stevenson kahdentoista apostolin koorumista ehdotti seuraavaa:

Kuva
vanhin Gary E. Stevenson

Itseä havainnoiva tarkastelu voi paljastaa, että myös me ja perheemme voisimme hyötyä siitä, että teemme tarvitsemaamme ylläpito- ja kunnostustyötä, jopa seismisen parannuksen! Voisimme aloittaa tämän toiminnan kysymällä:

”Miltä perustukseni näyttää?”

”Mistä muodostuvat ne jykevät, vakaat, lujat kulmakivet, jotka ovat osa henkilökohtaista perustustani, jolla todistukseni lepää?”

”Mitä ovat ne hengellisen ja emotionaalisen luonteen perustekijät, joiden avulla minä ja perheeni voimme pysyä lujina ja järkkymättöminä sekä kestää jopa maanjäristykset ja rajut seismiset järähtelyt, joita varmasti tapahtuu elämässämme?” (”Hyvä perustus tulevaisuutta varten”, Liahona, toukokuu 2020, s. 50)

Kuva
toimi-kuvake

Toimi

Pohdi kysymyksiä, joita vanhin Stevenson esitti. Kuinka voit täydellisemmin vakiinnuttaa perustuksesi – tärkeysjärjestyksesi, arvosi, päätöksentekosi, ajankäyttösi ja niin edelleen – Jeesuksen Kristuksen ja Hänen evankeliuminsa varaan? Kirjoita muistiin tavoite tai suunnitelma, jonka eteen voit työskennellä tällä viikolla.