Instituutti
Oppiaihe 1, luokan valmistautumisaineisto: Iankaikkista perhettä koskevan opin tutkiminen


”Oppiaihe 1, luokan valmistautumisaineisto: Iankaikkista perhettä koskevan opin tutkiminen”, Iankaikkinen perhe, opettajan aineisto, 2022

”Oppiaihe 1, luokan valmistautumisaineisto”, Iankaikkinen perhe, opettajan aineisto

Kuva
onnellinen aviomies ja vaimo pienen lapsensa kanssa

Oppiaihe 1, luokan valmistautumisaineisto

Iankaikkista perhettä koskevan opin tutkiminen

Tervetuloa Iankaikkinen perhe -oppikurssille! Totuudet, joita opit koko tämän oppikurssin aikana, sekä se, että toimit tuntemiesi kehotusten mukaan, voivat auttaa sinua ja perhettäsi pääsemään lähemmäksi Jumalaa ja saamaan kaikki siunaukset, joita Hän haluaa teille. Pystyt myös paremmin auttamaan muita tekemään samoin.

Kun tutkit seuraavaa oppiaiheen 1 valmistautumisaineistoa, mieti, mitä siunauksia ja iloa taivaallinen Isä haluaa kaikkien lastensa kokevan ja kuinka se liittyy perheeseen.

Huom. Valmistautumisaineisto luo perustan sille, mitä koet oppitunnilla. Kunkin oppiaiheen valmistautumisaineiston opiskelu ennen oppituntia auttaa sinua saamaan syvällisemmän, merkityksellisemmän oppimiskokemuksen, kun osallistut oppitunnille.

Osa 1

Miten se, että luotan taivaallisen Isän ja Jeesuksen Kristuksen täydelliseen rakkauteen ja viisauteen, voi vaikuttaa henkilökohtaiseen elämääni ja perhe-elämääni?

Ympärillämme on erilaisia mielipiteitä ja monenlaista tietoa perheestä. Joskus yhteiskunnallisesti hyväksytty näkökulma perheeseen on suorassa ristiriidassa taivaallisen Isän suunnitelman kanssa. Mitä enemmän tiedämme taivaallisesta Isästä ja Jeesuksesta Kristuksesta sekä Heidän luonteestaan ja ymmärrämme Heitä, sitä enemmän voimme luottaa Heidän opetuksiinsa ja neuvoihinsa myös perheasioissa. Kun teemme niin, me voimme oppia näkemään asiat siten kuin He näkevät ne – iankaikkisesta näkökulmasta.

Kuva
nuori aikuinen tutkimassa pyhiä kirjoituksia
Kuva
tutki-kuvake

Valmistaudu oppitunnille tutkimalla

Lue 2. Nefi 26:24; Moosia 4:9 ja Jes. 55:8–9 ja etsi totuuksia, jotka koskevat taivaallista Isää ja Jeesusta Kristusta ja jotka voivat auttaa sinua luottamaan Heihin. Voisit merkitä, mitä löydät.

Mieti, kuinka näissä pyhien kirjoitusten kohdissa olevat kuvaukset taivaallisesta Isästä ja Jeesuksesta Kristuksesta voivat vaikuttaa siihen, kuinka päätät tarkastella perhettä koskevia arkaluonteisia ongelmia ja kysymyksiä. Vanhin Richard G. Scott kahdentoista apostolin koorumista opetti:

Kuva
Vanhin Richard G. Scott

Isänänne Hänen päämääränänsä on teidän iankaikkinen onnenne, jatkuva kehittymisenne ja lisääntyvä kykynne. Hänen toiveenaan on antaa teille kaikki, mitä Hänellä on. (Ks. ”Avun saaminen Herralta”, Valkeus, tammikuu 1992, s. 100)

Kuva
tutki-kuvake

Valmistaudu oppitunnille tutkimalla

Profeetallisena pyrkimyksenä ”varoittaa ja varoittaa ennalta” maailman petoksista ensimmäinen presidenttikunta ja kahdentoista apostolin koorumi julkaisivat perhejulistuksen vuonna 1995 (ks. Gordon B. Hinckley, ”Pysykää lujina maailman houkutuksia vastaan”, Valkeus, tammikuu 1996, s. 100). Lue ”Perhe – julistus maailmalle” (jeesuksenkristuksenkirkko.org) ja mieti, mitä siinä opetetaan siunauksista ja onnellisuudesta, joita taivaallinen Isä haluaa sinulle ja perheellesi. Voisit panna merkille todisteita Hänen rakkaudestaan ja halustaan tehdä sinut onnelliseksi.

Kuva
monen sukupolven perhe
Kuva
pohdi-kuvake

Valmistaudu oppitunnille pohtimalla

Ajattele nykyisiä yhteiskunnallisia ongelmia tai kysymyksiä, joita perhejulistuksessa esitetyt totuudet käsittelevät. Miten arvokasta on luottaa näissä aiheissa ennemmin taivaallisen Isän ja Jeesuksen Kristuksen viisauteen ja iankaikkiseen näkökulmaan kuin maailman viisauteen ja näkökulmaan?

Osa 2

Kuinka voimme luoda turvallisen ympäristön, jossa voimme keskustella arkaluonteisista asioista?

Ajattele perheesi tilannetta, miten perheesi toimii ja mitä haasteita on. Millä tavoin perheesi eroaa muista tuntemistasi perheistä? Jotkin voimakkaimmista tunteistamme liittyvät perheeseemme. Kun keskustelemme perhettä koskevasta opista, meidän täytyy muistaa, että muiden perhetilanne ja kokemukset saattavat olla erilaisia kuin meidän. Tämän muistaminen voi auttaa meitä olemaan rakastavampia, hienotunteisempia ja kunnioittavampia siinä, kuinka keskustelemme perhettä koskevasta opista. Niin tehdessämme olemme paremmin valmistautuneita siihen, että Pyhä Henki opettaa meille syvällisemmin perheistä ja taivaallisen Isämme tarkoituksista.

Kuva
luokkakeskustelu
Kuva
tutki-kuvake

Valmistaudu oppitunnille tutkimalla

Jeesus Kristus on meille täydellinen esimerkki siitä, kuinka tuntea rakkautta yksilöitä kohtaan kaikissa olosuhteissa. Lue Moroni 7:45–48. Ajattele elämässäsi tilanteita, jolloin Vapahtaja on osoittanut sinulle rakkautta, ja mieti, miten se on vaikuttanut sinuun.

Jeesuksen Kristuksen opetuslapsina me pyrimme tulemaan enemmän Hänen kaltaisikseen kaikessa, mitä sanomme ja teemme. Muiden kuunteleminen sekä totuuden oppiminen ja siitä kertominen rakastavin, hienotunteisin ja kunnioittavin tavoin vaatii harjoitusta. Kun suhtaudumme arkaluonteisiin keskusteluihin perheeseen liittyvistä aiheista rakkautta osoittaen, me olemme Vapahtajan kaltaisia. Jos olemme halukkaita, Pyhä Henki voi auttaa meitä tietämään, mikä on meidän osuutemme siinä, että luodaan rakastava, kunnioittava ja mukaan ottava luokkailmapiiri totuuden oppimista varten ja ylläpidetään sitä.

Vanhin Neil L. Andersen kahdentoista apostolin koorumista on opettanut:

Kuva
vanhin Neil L. Andersen

Esitän tänään pyyntöni niiden satojen tuhansien lasten, nuorten ja nuorten aikuisten puolesta, jotka eivät tule tällaisista ”kiiltokuvaperheistä”, joksi niitä voi paremman sanan puuttuessa kutsua. En puhu pelkästään niiden nuorten puolesta, jotka ovat kokeneet vanhempiensa kuoleman, avioeron tai hiipuvan uskon, vaan myös niiden kaikkialla maailmassa olevien kymmenien tuhansien nuorten miesten ja nuorten naisten puolesta, jotka ottavat evankeliumin vastaan ilman äitiä tai isää, joka tulisi kirkkoon heidän kanssaan.

Nämä nuoret myöhempien aikojen pyhät tulevat kirkkoon suuresti uskoen. He toivovat jonakin tulevana päivänä perustavansa oman ihanteellisen perheensä. Aikanaan heistä tulee tärkeä osa lähetyssaarnaajiemme joukkoa, vanhurskaita nuoria aikuisiamme ja niitä, jotka polvistuvat alttarin ääreen perustaakseen oman perheensä.

Me opetamme edelleen Herran perhemallia, mutta nykyään, kun jäseniä on miljoonia – – vaihtelevissa olosuhteissa, meidän tulee olla entistä huomaavaisempia ja hienotunteisempia. – –

Ajatelkaamme heitä, toivottakaamme heidät tervetulleiksi, ottakaamme heidät huomaamme ja tehkäämme kaikki voitavamme vahvistaaksemme heidän rakkauttaan Vapahtajaa kohtaan. (”Joka ottaa luokseen heidät, se ottaa luokseen minut”, Liahona, toukokuu 2016, s. 49–50, 52)

Kuva
kirjoita-kuvake

Kirjoita ajatuksiasi

Pohdi omia kokemuksiasi ja sitä, millainen vaikutus sinulla voi olla, kun suhtaudut rakkautta osoittaen keskusteluihin, joissa käsitellään perhettä koskevia arkaluonteisia aiheita. Kirjoita muistiin, mitä voit tehdä auttaaksesi muita tuntemaan, että heitä rakastetaan ja kunnioitetaan, kun näistä aiheista keskustellaan iankaikkisen totuuden näkökulmasta.