Kirkens præsidenters lærdomme
Kapitel 3: Fremelsk en glad indstilling og en optimistisk ånd


Kapitel 3

Fremelsk en positiv indstilling og en optimistisk ånd

»Tro. Vær glade. Vær ikke modløse. Alting ordner sig.«

Fra Gordon B. Hinckleys liv

Præsident Gordon B. Hinckleys mor, Ada Bitner Hinckley, sagde ofte, at »en positiv indstilling og et smilende ansigt kunne løfte én over næsten enhver ulykke, og at enhver person var ansvarlig for sin egen lykke«.1 Hans far, Bryant S. Hinckley, havde også et »medfødt positivt livssyn«.2 Præsident Hinckley mindedes: »Da jeg var en ung mand, og havde en tendens til at tale kritisk om mennesker eller begivenheder, plejede min far at sige: ›Pessimister hjælper ikke, ikketroende skaber ikke, tvivlere yder ikke.‹«3 Påvirket af sine forældres råd og eksempel lærte den unge Gordon Hinckley at tilgå livet med optimisme og tro.

Da Gordon B. Hinckley var på mission i England, arbejdede han hårdt på at følge sine forældres råd. Han og hans kammerater gav hinanden hånden hver morgen og sagde til hinanden: »Livet er godt.«4 Næsten 70 år senere foreslog han en gruppe missionærer i Filippinerne at gøre det samme. »I går var en god dag i mit liv,« sagde han til dem. »Hver dag er en god dag i mit liv. Jeg håber, at hver dag er en god dag i jeres liv – for hver eneste af jer. Jeg håber, at I kan gøre jer rede til at gå ud ad døren om morgenen og give jeres kammerat hånden og sige: ›Bror (søster), livet er godt. Lad os tage af sted og få en god dag.‹ Og når I kommer hjem om aftenen, så håber jeg, at I kan sige til hinanden: ›Det har været en god dag. Vi havde det sjovt. Vi hjalp nogen i dag … Vi vil følge op på dem og bede og håbe på, at de vil komme ind i Kirken.‹ Hver dag i missionsmarken bør være en god dag.«5

Dette råd blev betegnende for præsident Hinckleys tilgang til livet. Præsident Russell M. Nelson fra De Tolv Apostles Kvorum fortalte følgende om præsident Hinckley og hans hustru, Marjorie: »De spilder ikke tiden med at spekulere på fortiden eller med at bekymre sig over fremtiden, Og de holder ud på trods af modgang.«6 Ældste Jeffrey R. Holland fra De Tolv Apostles Kvorum sagde: »›Alting ordner sig‹, kan meget vel være præsident Hinckleys mest gentagne forsikring til familie, venner og samarbejdspartnere. ›Bliv ved med at prøve,‹ vil han sige. ›Tro. Vær glade. Tab ikke modet. Alting ordner sig.‹«7

Billede
President Hinckley with youth

»Vi har al mulig grund til at være optimistiske.«

Gordon B. Hinckleys lærdomme

1

Selv når mange folk er negative og pessimistiske, kan vi fremelske en ånd af glæde og optimisme.

Der er en frygtelig lidelse bestående af pessimisme i landet. Det er næsten en epidemi. Vi nærer konstant en støt og sur nedrakning, uafladelig kritik, ond tale om hinanden …

Jeg kommer … med en bøn om, at vi holder op med at fokusere på stormene og mere fuldt ud nyder solskinnet. Jeg taler for, at vi fremhæver det positive. Jeg beder om, at vi graver lidt dybere efter det gode, at vi undgår at bruge vores røst til fornærmelser og sarkasme, at vi er mere gavmilde med ros for gode egenskaber og en god indsats.

Jeg beder ikke om, at al kritik skal ophøre. Tilrettevisning fører til vækst. Omvendelse giver styrke. Det er en klog mand eller kvinde, der begår fejl, som andre påpeger, og derpå ændrer sin kurs. Jeg foreslår ikke, at vores samtale skal være lutter smiger. Veltalenhed, der er oprigtig og ærlig, er en evne, der bør søges og udvikles. Det, jeg foreslår og beder om, er, at vi vender os bort fra den negativitet, som gennemsyrer vores samfund, og søger det gode i det land og de tider, vi lever i, at vi taler mere om hinandens gode sider end om hinandens fejl, at optimisme erstatter pessimisme. Lad vores tro erstatte vores frygt.8

Vi har al mulig grund til at være optimistiske i denne verden. Ja, der er tragedie omkring os. Ja, der er problemer over det hele. Men … man kan ikke, man bygger ikke af pessimisme eller kynisme. Man ser med optimisme, arbejder i tro, og så sker tingene.9

Mist ikke modet. Giv ikke op. Se op, og opdag sollyset gennem skyerne. Der vil åbne sig muligheder for jer. Lad ikke dommedagsprofeterne forpurre jeres muligheder.10

Fremelsk en glad indstilling. Fremelsk en optimistisk ånd. Gå med tro, fryd dig over naturens skønhed, over godheden hos dem, du elsker, og over det vidnesbyrd, du bærer i dit hjerte angående guddommelige ting.11

Herrens plan er en plan for lykke. Vejen bliver lettere, bekymringerne færre og konfrontationerne mindre vanskelige, hvis vi udvikler glædens ånd.12

2

I stedet for at dvæle ved vore problemer, kan vi lade en taknemlig ånd vejlede og velsigne os.

Hvor er vi dog utroligt velsignede! Hvor bør vi være taknemlige! … Fremelsk en taknemlig ånd for livets velsignelser og for de storslåede gaver og privilegier, som vi hver især nyder. Herren har sagt, at de sagtmodige skal arve jorden. (se Matt 5:5). Jeg kan ikke overse den fortolkning, at sagtmodighed forudsætter en taknemlig ånd i modsætning til en holdning af selvtilstrækkelighed, en erkendelse af en højere magt end en selv, en anerkendelse af Gud og en accept af hans bud. Det er begyndelsen på visdom. Gå med taknemlighed over for ham, der giver livet og alle gode gaver.13

Der har aldrig været en mere storslået tid i verdens historie at leve på jorden i end nu. Hvor bør vi hver især være taknemlige for at leve i denne vidunderlige tid med alle de fantastiske velsignelser, vi har.14

Når jeg tænker på de undere, der er kommet til veje i min levetid – flere end i resten af menneskets historie – står jeg med ærbødighed og taknemlighed. Jeg tænker på biler og flyvemaskiner, på computere, faxmaskiner, e-mail og internettet. Det hele er så mirakuløst og vidunderligt. Jeg tænker på de store fremskridt, der er sket indenfor medicin og hygiejne … Og tillige med alt dette har der været gengivelsen af Jesu Kristi rene evangelium. I og jeg er en del af denne store sags og dette store riges mirakel og under, som fejer over jorden og velsigner folk, hvor det end når hen. Hvor føler jeg mig dog utrolig taknemlig.15

Vi lever i tidernes fylde. Læg mærke til dette udtryk. Læg mærke til ordet fylde. Det betegner alt det gode, som er blevet samlet sammen [fra] fortiden og gengivet til jorden i denne sidste uddeling.

Mit hjerte … er fyldt med taksigelse til Gud den Almægtige. Takket være hans gave, nemlig hans søn, som er denne verdens Gud, er vi blevet så overdådigt velsignet. I mit hjerte genlyder ordene fra vores salme: »Tæl hans gaver, som du nyder her, tæl dem alle, nævn dem hver især« (Salmer og Sange, nr. 161).16

Med taknemlighed i vores hjerte, lad os da ikke dvæle ved de få problemer, vi har. Lad os i stedet tælle vore velsignelser og i en storslået, taknemlig ånd, motiveret af en stor tro, gå frem og opbygge Guds rige på jorden.17

Lad en taknemlig ånd lede og velsigne jeres dage og nætter. Arbejd med det. I vil opdage, at det giver vidunderlige resultater.18

3

Jesu Kristi evangelium giver os grund til at glædes.

Herren sagde: »Opløft derfor dit hjerte og fryd dig, og hold fast ved de pagter, du har sluttet« (L&P 25:13). Jeg mener, at han siger til os alle: Vær lykkelige. Evangeliet er en frydefuld ting. Det giver os grund til glæde.19

Glem aldrig, hvem I er … I er i sandhed børn af Gud … Han er jeres evige Fader. Han elsker jer … Han ønsker, at hans sønner og døtre skal være lykkelige. Synd var og er ikke lykke. Overtrædelse var og er ikke lykke. Ulydighed var og er ikke lykke. Vejen til lykke findes i vor himmelske Faders plan og i lydighed mod hans elskede Søns, Jesu Kristi, befalinger.20

Uanset, hvad I har gjort før, vil jeg udfordre jer til … at rette jeres liv ind efter evangeliets standarder, at betragte denne kirke med kærlighed, respekt og agtelse som jeres tros moder, at leve jeres liv som et eksempel på, hvordan Jesu Kristi evangelium indgyder lykke i ethvert liv.21

Billede
Hinckleys with young children

»Livet bør være fyldt med sjov og latter. Livet skal nydes, ikke blot udholdes.«

Omvendelse er et af evangeliets første principper. Tilgivelse er et kendetegn på guddommelighed. Der er håb for jer. Jeres liv ligger foran jer, og det kan fyldes med lykke, selvom fortiden er ødelagt af synd. Dette er et værk, som frelser og hjælper mennesker med deres problemer. Det er formålet med evangeliet.22

Jeg møder så mange mennesker, som konstant beklager sig over byrden af deres ansvar. Selvfølgelig er presset stort. Der er meget, alt for meget, der skal gøres. Der er økonomiske byrder, der kan føjes til al dette pres, og med alt dette er vi tilbøjelige til at beklage os, tit derhjemme og ofte offentligt. Vend rundt på jeres tankegang. Evangeliet er det glædelige budskab. Mennesket er til for at kunne nyde glæde (se 2 Ne 2:25). Vær glad! Lad den glæde skinne i jeres ansigt og komme til udtryk i jeres vidnesbyrd I kan forvente problemer. Der kan forekomme tragedier nu og da, men gennem alt dette skinner Herrens opfordring:

»Kom til mig, alle I, som slider jer trætte og bærer tunge byrder, og jeg vil give jer hvile

Tag mit åg på jer, og lær af mig, for jeg er sagtmodig og ydmyg af hjertet, så skal I finde hvile for jeres sjæle.

For mit åg er godt, og min byrde er let« (Matt 11:28-30).

Jeg holder meget af disse ord fra Jenkins Lloyd, som jeg klippede ud af Deseret News for mange år siden. Jeg giver dem videre til jer … Han sagde:

»Enhver, der tror, at lyksalighed er normen, vil spilde megen tid med at fare omkring og hyle op om, at han er blevet snydt.

De fleste bolde ryger ikke i mål. De fleste bøffer er seje. De fleste børn vokser op og bliver ganske almindelige mennesker. De fleste lykkelige ægteskaber kræver en høj grad af gensidig tolerance. De fleste job er ofte kedelige …

Livet er som en togrejse i gamle dage – forsinkelser, sidespor, røg, støv, gnister og rystelser, der kun af og til afbrydes af smukke udsigter og glæden ved at fare af sted.

Hemmeligheden er at takke Herren for, at man har fået lov til at køre med« (Deseret News, 12. juni 1973).

Jeg gentager mine brødre og søstre, at hemmeligheden er at takke Herren for, at man har fået lov til at køre med, og er det i virkeligheden ikke en vidunderlig tur? Nyd den! Mor jer over den! Syng om den! Husk ordene fra forfatteren til Ordsprogenes Bog:

»Glad hjerte giver godt helbred, modløshed udtørrer knoglerne« (Ordsp 17:22).23

Lad der være noget, der ligner en let tone i jeres liv. Lad der være sjov og glæde, en sans for humor og evnen til at le af ting, som er sjove.24

Livet bør være fyldt med sjov og latter. Livet skal nydes, ikke blot udholdes.25

4

Evangeliet er et budskab om sejr, der bør favnes med entusiasme, hengivenhed og optimisme.

Jeg står her i dag som optimist med hensyn til Herrens værk. Jeg kan ikke tro, at Gud har grundlagt sit værk på jorden, for at det skal fejle. Jeg kan ikke tro, at det bliver svagere. Jeg ved, at det bliver stærkere … Jeg har en enkel og højtidelig tro på, at retfærdigheden vil sejre, og at sandheden vil vinde.26

Beretningen om Kaleb og Josva og de andre israelske spioner har altid fascineret mig. Moses førte Israels børn ud i ørkenen. I det andet år af deres vandring valgte han en repræsentant fra hver af de tolv stammer til at undersøge Kana’an og komme tilbage med en rapport om dets ressourcer og dets folk. Kaleb repræsenterede Judas stamme, Josva Efraims stamme. De tolv gik ind i Kana’ans land. De fandt det meget frugtbart. De var væk i 40 dage. De bragte nogle af de »tidlige druer« med tilbage som tegn på landets frugtbarhed (4 Mos 13:20).

De kom og stod foran Moses og Aron og hele forsamlingen af Israels børn, og de fortalte om Kana’ans land: »Det flyder virkelig med mælk og honning, og her er noget af dets frugt« (v. 27).

Men ti af spionerne var ofre for deres egen tvivl og frygt. De aflagde en negativ rapport om antallet og størrelsen af kana’anitterne. De konkluderede, at »de er stærkere end vi« (v. 31). De sammenlignede sig selv med græshopper i forhold til kæmperne, de havde set i landet. De var ofre for deres egen frygt.

Derpå stillede Josva og Kaleb sig foran folket og sagde: »Det land, vi drog igennem og udspejdede, er et meget, meget herligt land.

Hvis Herren holder af os, vil han føre os ind i dette land og give os det, et land der flyder med mælk og honning.

Gør ikke oprør mod Herren! I skal ikke være bange for landets befolkning, dem æder vi! Deres skygge har forladt dem, men Herren er med os. I skal ikke være bange for dem!« (14:7-9).

Men folket var mere villige til at lytte til de ti tvivlere end til at tro Kaleb og Josva.

Da var det, at Herren erklærede, at Israels børn skulle vandre i ørkenen i 40 år, indtil det slægtled, der havde vandret med tvivl og frygt, var gået bort. Skriften beretter, at »de mænd, der havde udspredt onde rygter om landet, led en brat død for Herrens ansigt.

Og af de mænd, der var draget ud for at udspejde landet, blev kun Josva … og Kaleb … i live« (v. 37-38). De var de eneste fra den gruppe, som overlevede disse fire årtiers vandring, og som fik lov til at komme ind i det forjættede land, som de havde omtalt positivt.

Vi ser så mange omkring os, som er ligeglade med dette værks fremtid, som er apatiske, som taler om begrænsninger, som giver udtryk for frygt, som tilbringer deres tid med at grave frem og skrive om det, som de anser for svagheder, men som i virkeligheden er uden betydning. Med tvivl om værkets fortid, har de ingen visioner om dets fremtid.

Ganske rigtigt blev der fordums sagt: »Uden syner er et folk ladt i stikken« (Ordsp 29:18). Der er i dette værk ikke plads til dem, som kun tror på et evangelium af undergang og tungsind. Evangeliet er godt nyt. Det er et budskab om triumf. Det er en sag, der skal modtages med begejstring.

Herren har aldrig sagt, at der ikke ville være problemer. Vores folk har kendt trængsler af enhver art, når dem, der har modvirket dette værk, er faldet over dem. Men tro har været til stede i al deres sorg. Dette værk er konstant gået fremad og har aldrig taget et skridt baglæns, siden dets begyndelse …

Dette er den Almægtiges værk. Om vi som enkeltpersoner går fremad afhænger af os. Men Kirken vil aldrig ophøre med at gå fremad …

Da Herren tog Moses til sig, sagde han til Josva: »Vær modig og stærk. Nær ikke rædsel, og lad dig ikke skræmme, for Herren din Gud er med dig overalt, hvor du går« (Jos 1:9). Dette er hans værk. Glem det aldrig. Modtag det med begejstring og hengivenhed.27

5

Når vi ved, at vi alle er Guds børn, kan vi stræbe lidt højere, hæve os lidt mere og være lidt bedre.

Folk i vore dages verden har en sørgelig tendens til at nedgøre hinanden. Har I nogensinde tænkt over, at det ikke kræver særlig meget intelligens at komme med bemærkninger, der sårer andre? Prøv det modsatte. Prøv at give komplimenter …

I vores samfund er der også en sørgelig tendens blandt mange til at ringeagte os selv. For os ser andre mennesker måske ud til at være selvsikre, men det er en kendsgerning, at de fleste af os har mindreværdskomplekser. Det er vigtigt, at man ikke hele tiden minder sig selv om det … Det vigtigste er at få det bedste ud af alt det, vi har.

Spild ikke tiden på selvmedlidenhed. Lad være med at ringeagte dig selv. Glem aldrig, at du er Guds barn. Du arvede guddommelighed ved fødslen. Du har noget af selveste Guds karakter i dig.28

Vi synger »Jeg er Guds kære barn« (Salmer og sange, nr. 195). Det er ikke bare et påfund, et poetisk påfund – det er den levende sandhed. Der er noget guddommeligt i os alle, der har brug for at blive dyrket, der har brug for at komme op til overfladen, der har brug for at finde udtryk. I fædre og mødre, lær jeres børn, at de bogstaveligt talt er, Guds sønner og døtre. Der er ikke nogen større sandhed i hele verden end den – at vide, at vi har noget guddommeligt i os.29

Tro på jer selv. Tro på jeres evne til at gøre store og gode ting. Tro på, at intet bjerg er så højt, at I ikke kan bestige det. Tro på, at ingen storm er så voldsom, at I ikke kan komme igennem den … I er Guds børn, med uendelige evner.30

Lad os stræbe lidt højere, hæve os lidt mere og være lidt bedre. Gør en ekstra indsats. Så vil I blive lykkeligere. I vil opleve en ny tilfredshed og føle en ny glæde i hjertet.31

Selvfølgelig opstår der nogle problemer undervejs. Der opstår vanskeligheder, der skal overvindes. Men de varer ikke evigt. [Gud] vil ikke svigte jer …

Se på det positive. Vær klar over, at han våger over jer, at han hører jeres bønner og vil besvare dem, at han elsker jer og vil tilkendegive denne kærlighed.32

Der er så meget elskeligt, anstændigt og smukt at bygge på. Vi har Jesu Kristi evangelium. Evangeliet betyder »det glædelige budskab«! Herrens budskab er et budskab om håb og frelse! Herrens røst er en røst, der bringer godt nyt! Herrens værk er et værk med storslåede præstationer!

I en mørk og dyster time sagde Herren til dem, han elskede: »Jeres hjerte må ikke forfærdes og ikke være modløst!« (Joh 14:27).

Disse forsikrende ord er som et lys for os alle. Ham kan vi virkelig stole på. For han og hans løfter slår aldrig fejl.33

Forslag til studium og undervisning

Spørgsmål

  • Tænk på præsident Hinckleys råd om at grave dybere efter det gode og at fremelske en positiv indstilling og en optimistisk ånd (se afsnit 1). Hvorfor har vi behov for det råd i vore dage? Hvordan kan vi fremelske en positiv indstilling?

  • Præsident Hinckley sagde, at de »vidunderlige resultater« kommer, når vi lader »en taknemlig ånd vejlede [os]« (afsnit 2). Hvorfor tror I, at disse »vidunderlige resultater« kommer? Hvordan bliver I velsignet, når I har en taknemlig ånd?

  • Hvilke overvejelser gør I jer om analogien om, at livet er som »en togrejse i gamle dage«? (Se afsnit 3). Hvordan påvirker evangeliets »glædelige budskab« den måde, som I griber den rejse an på?

  • Hvordan mener I, at beretningen om Kaleb og Josva kan anvendes i vores liv? (Se afsnit 4). Hvilke eksempler har I set på mennesker, der med begejstring har taget imod evangeliet? Hvis vi selv føler os mismodige, hvordan kan vi da genfinde vores optimisme? Hvilke oplevelser har øget jeres optimisme med hensyn til Herrens værk?

  • Hvorfor tror I, at vi har en tilbøjelighed til at nedgøre andre og os selv? Hvordan kan vi overvinde denne tilbøjelighed? Hvad kan vi som enkeltpersoner og familier gøre for at hjælpe andre til at »stræbe lidt højere« og »hæve os lidt mere«? (Se afsnit 5).

Skriftstedshenvisninger

Joh 16:33; Fil 4:13; Mosi 2:41; Alma 34:38; Eter 12:4; L&P 19:38-39; 128:19-23

Studiehjælp

»Når du handler efter det, du har lært, får du yderligere og vedvarende forståelse (se Joh 7:17)« (Forkynd mit evangelium, 2007, s. 19). Overvej, hvordan du kan anvende de evangeliske belæringer i dit hjem, på dit arbejde og i dine kirkekaldelser.

Noter

  1. Sheri L. Dew, Go Forward with Faith: The Biography of Gordon B. Hinckley, 1996, s. 37.

  2. Sheri L. Dew, Go Forward with Faith, s. 37.

  3. »Den stadige søgen efter sandhed«, Stjernen, mar. 1986, s. 9.

  4. Se Sheri L. Dew, Go Forward with Faith, s. 76.

  5. Discourses of President Gordon B. Hinckley, Volume 1: 1995-1999, 2005, s. 343.

  6. Russell M. Nelson, »Åndelig kapacitet«, Stjernen, jan. 1998, s. 16.

  7. Jeffrey R. Holland, »President Gordon B. Hinckley: Stalwart and Brave He Stands«, Ensign, juni 1995, s. 4.

  8. »The Lord Is at the Helm«, foredrag holdt på Brigham Young University, 6. mar. 1994, s. 3-4, speeches.byu.edu.

  9. Citeret i Jeffrey R. Holland, »President Gordon B. Hinckley: Stalwart and Brave He Stands«, s. 4.

  10. »Den stadige søgen efter sandhed«, s. 10.

  11. Se »Dersom I er trofaste«, Stjernen, marts 1992, s. 7.

  12. »At hver enkelt må blive et bedre menneske«, Liahona, nov. 2002, s. 100.

  13. »With All Thy Getting Get Understanding«, Ensign, aug. 1988, s. 3-4.

  14. »The Spirit of Optimism«, New Era, juli 2001, s. 4.

  15. »Keep the Chain Unbroken«, foredrag holdt på Brigham Young University, 30. nov. 1999, s. 1-2, speeches.byu.edu.

  16. »My Redeemer Lives«, Ensign, feb. 2001, s. 70.

  17. »The Lord Is at the Helm«, s. 6.

  18. »En profets råd og bøn for ungdommen«, Liahona, apr. 2001, s. 34.

  19. »Dersom I er trofaste«, s. 7.

  20. »Forbliv trofast«, Stjernen, juli 1996, s. 97.

  21. »Tro stå til Herren«, Stjernen, sep.1996, s. 5.

  22. Se »Forbliv trofast«, s. 98.

  23. »Four Imperatives for Religious Educators«, tale til religionsundervisere, 15. sep. 1978, s. 4.

  24. »A Challenging Time – a Wonderful Time«, tale til religionsundervisere, 7. feb. 2003, s. 4.

  25. Se »Forbliv trofast«, s. 98.

  26. Teachings of Gordon B. Hinckley, 1997, s. 410.

  27. »Hold kursen – bevar troen«, Stjernen, jan. 1996, s. 70-71, 72.

  28. Se »Styrk hinanden«, Stjernen, juni 1985, s. 1, 2.

  29. One Bright Shining Hope: Messages for Women from Gordon B. Hinckley, 2006, s. 90-91.

  30. Discourses of President Gordon B. Hinckley, Volume 2: 2000-2004, 2005, s. 452.

  31. »Stræb efter det ypperlige«, Liahona, sep. 1999, s. 8.

  32. »Hvordan kan jeg blive den kvinde, jeg drømmer om at blive?«, Liahona, juli 2001, s. 115.

  33. Se »Den stadige søgen efter sandhed«, s. 11.